PMCs venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    3.091
    På 26i så hører man godt den ekstra størrelsen og presisjonen i lydbildet og ikke minst oppløsningen som oppgraderingene har gjort.
    Selv de mest kresne (se sære :ROFLMAO: ) kjøpere som bruker 1 år eller to på å bestemme utrykker at dem er imponert og får dem hjem👍
    Du sikter kanskje til meg her, Morten? 🤣

    Jeg skal innrømme at jeg brukte mye tid på å lytte meg fram til overgangen fra ProAc til PMC, og deretter hvilken modell som passet meg best. Jeg valgte til slutt twenty5.26i på grunn av kvalitetene du beskriver i ditt innlegg. I tillegg til den suverene mellomtonen treveis-konstruksjonen gir.
     
    Sist redigert:

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.629
    Antall liker
    3.753
    @Bulter : vi som kjøper PMC er sære folk. Det vet Morten :D :D De gode nyhetene, er at vi har greie på lyd og vet hva vi liker - etter hvert.

    Og PMC er ikke nødvendigvis watt-sultne. Mine 24I trives utmerket med 2x60w (og 2x40w også, for den sakens skyld). Men nå er mine headbangerdager over for lenge siden. En av de største fordelene med PMC twenty5-serien er at de låter helt suverent på lave lydnivåer. Full bass nesten ned til såvidt hørbart nivå.
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    3.091
    Helt riktig, @BigSwifty! Noe av gleden er at det er mulig å lytte ved «normale» nivåer og likevel få fullt utbytte av hele frekvensområdet. Men fristende å dra på, for oppløsningen og trøkket på høyere volum er vanedannende! Jeg har 2x175 watt i 8 ohm, og det holder i massevis.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    NAT: Selvfølgelig..Her i huset ville de i all hovedsak vært for store, så for å ikke skremme vannet av naboene, men samtidig få akseptabel balanse mellom noe mer bass og det jeg kaller monitoregenskaper i ei søyle..mindre utgave? Iallefall dersom jeg selv var ute etter anlegg i den klassen. Eller gulvhøyttalere til, la oss si en CS/Brage. Der har jo PMC en enda mindre modell også, som i flere tilfeller nok er like interessant for mange. «Overkill» finnes tross alt ikke..og uanstrengt overskudd er bare morsomt. Om forsterkeren rår over 20 eller 2000 watt..Bladeliuslære, det😊
     
    Sist redigert:

    Cuckoo61

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.08.2005
    Innlegg
    93
    Antall liker
    101
    Torget vurderinger
    31
    Melder meg på her pga nylig kjøp av PMC Twenty5.23i i flott eik utgave.
    Har hatt dem i hus halvannen uke nå og det må sies dere:
    Dette var faen steike meg nokken inn i helvetes gode høyttalere! (unnskyld banningen! ;))
    Har vel hatt et 50-talls par høyttalere innom i kortere og lengre perioder siden eg ble hektet på hifi for akkurat 30 år siden.
    Og her snakker vi om høyt nivå, dere, for hva angjelder siste par inn.
    Har tidligere hatt et par "PMC 22" (de største stativhøyttalerne) og var ikke helt fornøyd med dem.
    Disse var rett og slett for gjerrig mht bassgjengivelse etter min smak. Og det er det eneste par høyttalere jeg har hatt som hadde det handicapet.
    Ellers var dem meget gode på områdene tempo, dynamikk, detaljer og oppløsning.
    Men det var muligens feil å bruke dem med stram, tørr og kraftig Bryston* integrert. (*disse er virkelig restriktive mht bassgjengivelse - men ellers meget gode)
    Så jeg var litt spent på hva de nye PMC Twenty5.23i kunne by på mht bassgjengivelse.
    Jeg har ellers anvendt ATC SCM 11 og -19 (monitorer i trykkammerkonstruksjon) mye i senere år og dem har liksom dannet referansen for hvordan man foretrekker å høre bass.
    Det skal og bør absolutt høres stramt, definert, presist, kjapt og konsist ut.
    Mine nye PMC Twenty5.23i skuffet ikke mht bassgjengivelse: det fortoner seg heller som en ren masterclass for hvordan bass skal gjengis og høres!
    Og dem er selvsagt heller ikke på langt nær ferdig innspilte. Så dette kommer bare til å bli bedre - det vet jeg av erfaring.
    Ifht ATC-høyttalere så klinger basstonene helt ut uten at det på noen måte blir noe boom eller overhang.
    Samtidig er det stramt, definert og nyansert.
    Det hjelper sikkert på at jeg driver dem med et godt lite kraftverk med høy effekt (250W/8 ohm, minst, dobler omtrent 4 ohm), stiv og kjapp strømforsyning og høy dempefaktor (>2000) dvs en Belles Reference 350A V2.

    En stor takk til NAT-Morten og Roald (Renaissance Audio) her i Bergen for en grei handel og en god pris ;)(y)

    I 1992 kjøpte jeg et par Dynaudio Audience 15 høyttalere. disse hadde jeg i hele 7 år - med forskjellige forsterkere m-m.
    Det er det lengste jeg noensinne har hatt en hifi-komponent.
    Det aner meg at mine nye PMC`s kan bli stående i anlegget (minst) like lenge. Så bra er dem!


    Audiofil jubelhilsen fra Øvre Bønes, Bergen,
    Valdemar Violin d.y. :)

    DSC00475.JPG
     
    Sist redigert:

    Jazzmann

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.02.2012
    Innlegg
    98
    Antall liker
    225
    Torget vurderinger
    3
    Melder meg på her pga nylig kjøp av PMC Twenty5.23i i flott eik utgave.
    Har hatt dem i hus halvannen uke nå og det må sies dere:
    Dette var faen steike meg nokken inn i helvetes gode høyttalere! (unnskyld banningen! ;))
    Har vel hatt et 50-talls par høyttalere innom i kortere og lengre perioder siden eg ble hektet på hifi for akkurat 30 år siden.
    Og her snakker vi om høyt nivå, dere, for hva angjelder siste par inn.
    Har tidligere hatt et par "PMC 22" (de største stativhøyttalerne) og var ikke helt fornøyd med dem.
    Disse var rett og slett for gjerrig mht bassgjengivelse etter min smak. Og det er det eneste par høyttalere jeg har hatt som hadde det handicapet.
    Ellers var dem meget gode på områdene tempo, dynamikk, detaljer og oppløsning.
    Men det var muligens feil å bruke dem med stram, tørr og kraftig Hegelforsterker.
    Så jeg var litt spent på hva de nye PMC Twenty5.23i kunne by på mht bassgjengivelse.
    Jeg har ellers anvendt ATC SCM 11 og -19 (monitorer i trykkammerkonstruksjon) mye i senere år og dem har liksom dannet referansen for hvordan man foretrekker
    å høre bass. Det skal og bør absolutt høres stramt, definert, presist, kjapt og konsist ut.
    Mine nye PMC Twenty5.23i skuffet ikke mht bassgjengivelse: det fortoner seg heller som en ren masterclass for hvordan bass skal gjengis og høres!
    og dem er selvsagt heller ikke på langt nær ferdig innspilte. Så dette kommer bare til å bli bedre - det vet jeg av erfaring.
    Ifht ATC klinger basstonene helt ut uten at det på noen måte blir noe boom eller overhang.
    Samtidig er det stramt, definert og nyansert.
    Det hjelper sikkert på at jeg driver dem med et godt lite kraftverk med høy effekt (250W/8 ohm, minst, dobler omtrent 4 ohm), stiv og kjapp strømforsyning og høy dempefaktor (>2000) Belles Reference 350A V2.

    En stor takk til NAT-Morten og Roald (Renaissance Audio) her i Bergen for en grei handel og pris ;)(y)

    I 1992 kjøpte jeg et par Dynaudio Audience 15 høyttalere. disse hadde jeg i hele 7 år - med forskjellige forsterkere m-m.
    det er det lengste jeg har hatt noen hifi-komponent.
    Det aner meg at mine nye PMC`s kan bli stående i anlegget (minst) like lenge. Så bra er dem!


    Audiofil jubelhilsen fra Øvre Bønes, Bergen,
    Valdemar Violin d.y. :)

    Vis vedlegget 875084
    Gratulerer med flotte høytalere.
    Og bare gled deg for etter en ca 100 til 150 timer vil det bare bli så ennå mye bedre.
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.594
    Antall liker
    3.711
    Torget vurderinger
    6
    Melder meg på her pga nylig kjøp av PMC Twenty5.23i i flott eik utgave.
    Har hatt dem i hus halvannen uke nå og det må sies dere:
    Dette var faen steike meg nokken inn i helvetes gode høyttalere! (unnskyld banningen! ;))
    Har vel hatt et 50-talls par høyttalere innom i kortere og lengre perioder siden eg ble hektet på hifi for akkurat 30 år siden.
    Og her snakker vi om høyt nivå, dere, for hva angjelder siste par inn.
    Har tidligere hatt et par "PMC 22" (de største stativhøyttalerne) og var ikke helt fornøyd med dem.
    Disse var rett og slett for gjerrig mht bassgjengivelse etter min smak. Og det er det eneste par høyttalere jeg har hatt som hadde det handicapet.
    Ellers var dem meget gode på områdene tempo, dynamikk, detaljer og oppløsning.
    Men det var muligens feil å bruke dem med stram, tørr og kraftig Bryston* integrert. (*disse er virkelig restriktive mht bassgjengivelse - men ellers meget gode)
    Så jeg var litt spent på hva de nye PMC Twenty5.23i kunne by på mht bassgjengivelse.
    Jeg har ellers anvendt ATC SCM 11 og -19 (monitorer i trykkammerkonstruksjon) mye i senere år og dem har liksom dannet referansen for hvordan man foretrekker å høre bass.
    Det skal og bør absolutt høres stramt, definert, presist, kjapt og konsist ut.
    Mine nye PMC Twenty5.23i skuffet ikke mht bassgjengivelse: det fortoner seg heller som en ren masterclass for hvordan bass skal gjengis og høres!
    Og dem er selvsagt heller ikke på langt nær ferdig innspilte. Så dette kommer bare til å bli bedre - det vet jeg av erfaring.
    Ifht ATC-høyttalere så klinger basstonene helt ut uten at det på noen måte blir noe boom eller overhang.
    Samtidig er det stramt, definert og nyansert.
    Det hjelper sikkert på at jeg driver dem med et godt lite kraftverk med høy effekt (250W/8 ohm, minst, dobler omtrent 4 ohm), stiv og kjapp strømforsyning og høy dempefaktor (>2000) dvs en Belles Reference 350A V2.

    En stor takk til NAT-Morten og Roald (Renaissance Audio) her i Bergen for en grei handel og en god pris ;)(y)

    I 1992 kjøpte jeg et par Dynaudio Audience 15 høyttalere. disse hadde jeg i hele 7 år - med forskjellige forsterkere m-m.
    Det er det lengste jeg noensinne har hatt en hifi-komponent.
    Det aner meg at mine nye PMC`s kan bli stående i anlegget (minst) like lenge. Så bra er dem!


    Audiofil jubelhilsen fra Øvre Bønes, Bergen,
    Valdemar Violin d.y. :)

    Vis vedlegget 875084
    Fint oppsett og det er godt å høre at du er fornøyd. 2523i er ikke uten grunn en bestselger! Når du skal ha dem i 15 år. Så må du huske på å registrere dem online for 20 års garanti 👍
    https://partners.pmc-speakers.com/support/product-registration
     
    Sist redigert:

    geirf2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2004
    Innlegg
    443
    Antall liker
    96
    Sted
    Nes Romerike
    Den som venter på noe godt venter ikke forgjeves, heter det. Jeg tror på det. I grunn en av de få tingene jeg tror på nå er noen flotte Signatures som skal dukke opp utpå nyåret. Holder ut holder ut.........
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.594
    Antall liker
    3.711
    Torget vurderinger
    6
    Den som venter på noe godt venter ikke forgjeves, heter det. Jeg tror på det. I grunn en av de få tingene jeg tror på nå er noen flotte Signatures som skal dukke opp utpå nyåret. Holder ut holder ut.........
    Hold in there🤞
     

    geirf2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2004
    Innlegg
    443
    Antall liker
    96
    Sted
    Nes Romerike
    PMC Fact 12 Signature pakket ut og det lyder godt rett ut av esken. I forhold til de gamle PSB Platinum T8 så er PMC'ene slanke og mindre dominerende, men lydbildet er mektigere og mer transparent. Du verden for en oppgradering. Skal ikke påstå at de lever så lenge jeg lever eller omvendt, men får håpe det blir lenge begge deler.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Test Color - Ojos de Brujo sangen på Fact 12, da får du virkelig testet hvor rask og god mellomtonen/diskanten er.
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    geirf2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2004
    Innlegg
    443
    Antall liker
    96
    Sted
    Nes Romerike
    Test Color - Ojos de Brujo sangen på Fact 12, da får du virkelig testet hvor rask og god mellomtonen/diskanten er.
    He-he, ja, den kan sikkert lastes ned fra et sted, men nedlasting er ikke min greie. JA, har allerede spilt mye vokal og det er enestående.
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Sangen er på youtube også, slipper å laste ned :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    Jazzmann

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.02.2012
    Innlegg
    98
    Antall liker
    225
    Torget vurderinger
    3
    PMC Fact 12 Signature pakket ut og det lyder godt rett ut av esken. I forhold til de gamle PSB Platinum T8 så er PMC'ene slanke og mindre dominerende, men lydbildet er mektigere og mer transparent. Du verden for en oppgradering. Skal ikke påstå at de lever så lenge jeg lever eller omvendt, men får håpe det blir lenge begge deler.
    Gratulerer med flotte høytalere.
    Bare å spille musikk og glede seg til de får 50 til 100 timer spilletid - for da faller resten på plass.
    Regner med at det kommer noen bilder etterhvert.
     

    Jazzmann

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.02.2012
    Innlegg
    98
    Antall liker
    225
    Torget vurderinger
    3
    Se der ja. Herlig.
    Hva tenker du om føtter?
    Jeg bruker isoacoustics gaia og er veldig happy med dem.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    @Bulter : vi som kjøper PMC er sære folk. Det vet Morten :D :D De gode nyhetene, er at vi har greie på lyd og vet hva vi liker - etter hvert.

    Og PMC er ikke nødvendigvis watt-sultne. Mine 24I trives utmerket med 2x60w (og 2x40w også, for den sakens skyld). Men nå er mine headbangerdager over for lenge siden. En av de største fordelene med PMC twenty5-serien er at de låter helt suverent på lave lydnivåer. Full bass nesten ned til såvidt hørbart nivå.
    Min Audio Note Soro PP driver Fakt 8 med letthet......
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Min Audio Note Soro PP driver Fakt 8 med letthet......
    Fact 8 har sensitivitet på 89dB, mens Fact 12 har 84dB. Teknisk sett så må Fact 12 ha 160w mot Fact 8 40w, for å spille like høyt.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Fact 8 har sensitivitet på 89dB, mens Fact 12 har 84dB. Teknisk sett så må Fact 12 ha 160w mot Fact 8 40w, for å spille like høyt.
    Tipper ingen har forsøkt Fact 12 med en feks AN Soro PP. Hadde vært et int forskningsarbeid.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.629
    Antall liker
    3.753
    Sannelig ikke sikker på at det vil være en dårlig match. Min Cayin røramp driver mine 5-24i (89db) som en kule i triodemodus, ca 18-20w. Rommet er en vanlig stue, ca 25 m2.

    Gjør gjerne et forsøk, det hadde vært interessant..
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Tipper ingen har forsøkt Fact 12 med en feks AN Soro PP. Hadde vært et int forskningsarbeid.
    Ta gjerne med forsterkeren hjem til meg så kan vi gjøre en liten test :) Ville ha vært hyggelig med besøk fra likesinnede.

    Spiller du i push pull eller single ended?
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Det er ikke noe valg(tror jeg). Hvis det ikke er noe på printkortet.
     
    Sist redigert:

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Jeg leste i spesifikasjonene til forsterkeren og så det som står i bildet under.

    1674464043616.png
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    655
    Antall liker
    2.063
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan oppfører PMC seg nært inntil sidevegg, la oss si 15cm som mine nåværende stativhøyttalere? Samme ift generell romplassering, Vurderer gulvstående TL i et relativt smalt rom....men akustikken viser seg å være god. Skråtak og endel vinkler.
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    Jazzmann

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.02.2012
    Innlegg
    98
    Antall liker
    225
    Torget vurderinger
    3
    Fine de, og jeg bruker slike føtter selv, men det ser ut som du har dem feilmontert. De er retningsbestemte, så logoen skal peke rett forover på føttene.
    Oj da. Takk for info😀
    Da er det på’n igjen med vater da eller …
    Tvilende til om jeg hører forskjell.
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.594
    Antall liker
    3.711
    Torget vurderinger
    6
    Hvordan oppfører PMC seg nært inntil sidevegg, la oss si 15cm som mine nåværende stativhøyttalere? Samme ift generell romplassering, Vurderer gulvstående TL i et relativt smalt rom....men akustikken viser seg å være god. Skråtak og endel vinkler.
    Fordelen med PMC sitt ATL-system, sammen med Laminair-spoiler som gir kontrollert luftstrøm som igjen gir et lite akustisk fotavtrykk i rommet.
    Dvs. Enkle å plassere og ikke så kritiske til avstanden til veggen bak + en meget god/riktig dypbass med lav forvrengning.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.629
    Antall liker
    3.753
    Morten har rett (som vanlig). Den ene av mine 24i står i hjørnet, 25cm fra bakvegg, 25cm fra sidevegg, den andre står 25 cm fra bakvegg, 2m fra sidevegg. Moderat vinkling innover. Supert soundstage, både i bredde og dybde, ikke nødvendig å justere balanse og suveren pinpointing av instrumenter/vokalister. Nesten irriterende bra, faktisk! 😀
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Har lyst på litt forandring og vurderer sterkt 24i, eller 26i. Har fått meget god hjelp per telefon av Morten, men er fortsatt litt usikker om 26i vil være verdt mellomlegget. Høyttalerne skal stå i et ca 19 m2 stort rom som er 3,8 meter bredt på frontvegg og ca 4,9 dypt, se skisse nedenfor. Det er ca 1,50 meter fra hjørne til åpningen for skyvedører, som er lik avstanden fra hjørne til første vindu. Rommet skal også brukes til TV-stue.

    Høyttaleren skal drives av T+A PA2000R, som er oppgitt til 2x100 i 8 Ohm, men det er kvalitetswatt og er stabil nedover. Jeg er klar over at andre forsterkere kan kjøpes, men liker utrolig godt min T+A og tenker å finne noe som passer til denne. Liker det enkelt og vil ikke ha et komplisert oppsett med pre/effekt, ørten bokser og ditto kabling.

    Jeg spiller for det meste roligere musikk ala Olafur Arnalds, David Sylvian osv, men skjenner også innom en del prog. Anlegget skal også brukes til TV-ly. Ikke opptatt av hvor høyt det kan spille, mer at det spiller balansert ved normalt volum. For meg er videre åpenhet, detaljer, nyansering og rom - bredde og dybde - viktig. Derfor også PMC.

    I mitt stille sinn, tenker jeg at en toveis - som 24i - vil være bedre tilpasset forsterkeren og har bedre pinpointing enn 26i, som er en treveis (?) Videre vil vel en 24i være lettere å plassere i det aktuelle rommet og 26i kan muligens bli litt unødvendig stor? Den trenger vel mer luft rundt seg, lengre lytteavstand og mer plass, noe som også innebærer at det blir mer komplisert med annen innredning i rommet? Det være hyller på bakvegg (altså bak sitteplass) og vi kan heller ikke sitte med huet inn i høyttalerne. Desto tettere mot frontvegg og hjørner, desto bedre....

    Regner med at andre har gått runden mellom 24i vs 26i, og om noen andre har erfaring og/eller innspill - gitt forutsetningene - mottas de med takk. :)

    Skjermbilde.JPG
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn