PMCs venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Hei Auditor, hvem er det som importerer PMC til Canada? Jeg hadde heller ikke trodd at jeg skulle skifte ut PMC'ene så fort, men utforventet ting skjer hele tiden. Hadde jo bestemt meg for et par Fact 8...
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Vil de plassere seg over Fact?
     

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    798
    Antall liker
    349
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Vet ikke, har ikke noe info. Så bare post på fb. Ser rimelig smal ut så er nok oppfølgeren kanskje?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Sammy: Canadisk importør av PMC er Bryston;) Du har da hatt Bryston, du??
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har hatt Bryston, kvalitets komponenter som passer godt sammen med PMC. Men de har ikke så tette bånn lenger.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Den teksten var vanskelig å tyde, men ser det nå. Da kan vi kanskje vente lavere pris på fact serien?

    Blir iallfall spennende å følge med på de nye flaggskipene. Får håpe det blir en edruelig pris også.
     

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    798
    Antall liker
    349
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Neppe lavere pris, tipper det heller blir en høy pris på flaggskipet.. Bare å selge Sopra og begynne å spare :)
    Hvordan opplever du forresten overgangen?
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Selgeren er offshore så jeg har ikke fått henta høyttalerne ennå. Avtalt å hente frem på lørdag.

    Så nå er jeg nesten høyttalerløs. Har et par focal xs book som jeg bruker nå hehe.
     

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    798
    Antall liker
    349
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    ok, du får gi tilbakemelding. Du slipper innspilling hvertfall.
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.574
    Antall liker
    3.625
    Torget vurderinger
    6
    Pmc slipper en ny høyttaler i Munchen, de som er så heldige å komme seg dit bør ta seg en tur å sjekke de ut. Vis vedlegget 491610
    PMC lanserer en helt ny modell som ikke er noen erstatninger for andre modell serier.
    Har prøvd å lure ut noen info av dem men uten hell???
    Får besøk av PMC i morgen og skal prøve med litt overlisting;)
    Eller så har de som ønsker eller har tid velkommen innom for en prat (demo) med Dave Frost fra PMC.
    Han er her ifra 10.00 til 17.00.
    Mvh
    Morten N.A.T
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.258
    Antall liker
    9.046
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Pmc slipper en ny høyttaler i Munchen, de som er så heldige å komme seg dit bør ta seg en tur å sjekke de ut. Vis vedlegget 491610
    PMC lanserer en helt ny modell som ikke er noen erstatninger for andre modell serier.
    Har prøvd å lure ut noen info av dem men uten hell???
    Får besøk av PMC i morgen og skal prøve med litt overlisting;)
    Eller så har de som ønsker eller har tid velkommen innom for en prat (demo) med Dave Frost fra PMC.
    Han er her ifra 10.00 til 17.00.
    Mvh
    Morten N.A.T
    synd norge er et langstrakt land og at det ikke er kort vei til N.A.T :)
     

    tomkver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    200
    Antall liker
    245
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    I går kveld kom Morten fra N.A.T innom med et sett nye høyttalere til meg.

    PMC fact 8 i finish tiger ebony.

    Noen bilder tåller vi vel :)


    DSC00658.jpg


    DSC00661.jpg


    DSC00659.jpg



    Utrolig flott finish på disse høyttalerne og er det noen som vil komme å høre på de så bare si ifra.

    Bor i Fredrikstad

    Ha en fortsatt fin dag

    mvh

    Tom
     

    haifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2003
    Innlegg
    187
    Antall liker
    90
    Sted
    Ås
    Hei, har Fact.8 selv (måtte riktignok kjøre inn til Oslo selv å hente..). Hvilken Devaliet bruker du? Og hvordan er bassen såpass tett inntil hjørnet og bakvegg som høyttalerene står?

    Trygve
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Gratulerer med nye flotte HT! Hadde også lyst på den fargen, men av forskjellige grunner ble det hvalnøtt. Heldig er du også som får varene fritt tilkjørt!
     

    haifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2003
    Innlegg
    187
    Antall liker
    90
    Sted
    Ås
    Gratulerer med nye flotte HT! Hadde også lyst på den fargen, men av forskjellige grunner ble det hvalnøtt. Heldig er du også som får varene fritt tilkjørt!
    Hvalnøtter er noe dritt å ha inne i huset. Hvor gjemmer du dem?

    Trygve
     

    tomkver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    200
    Antall liker
    245
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    2
    Hei, har Fact.8 selv (måtte riktignok kjøre inn til Oslo selv å hente..). Hvilken Devaliet bruker du? Og hvordan er bassen såpass tett inntil hjørnet og bakvegg som høyttalerene står?

    Trygve
    Hei

    Jeg har en 220 pro med core kortet.

    Morten satte de opp for meg i går kveld og de er satt opp uten bruk av SAM nå. Kan bruke SAM også men ikke så mange prosent ( Vi prøvde med greit resultat med under 20 prosent) Jeg må nok teste mer etterhvert og la de spille seg inn litt først.

    Når det gjelder justeringene på baksiden så er treble satt opp på max og bass står i midten.

    Jeg vil alltid ha utfordringer i bassen når jeg har de stående slik som nå, men jeg er veldig fornøyd med slik det spiller nå.

    Gleder meg til å spille mer på disse.

    mvh

    Tom
     

    tomkver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    200
    Antall liker
    245
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    Takk for gratulasjonen og de er skikkelig flotte i denne finishen.

    Walnut syntes jeg er også er veldig flotte. Eide twenty5, 23 i Walnut tidligere.

    mvh

    Tom


    Gratulerer med nye flotte HT! Hadde også lyst på den fargen, men av forskjellige grunner ble det hvalnøtt. Heldig er du også som får varene fritt tilkjørt!
     

    Cuckoo61

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.08.2005
    Innlegg
    91
    Antall liker
    101
    Torget vurderinger
    31
    Hei

    Takk for gratulasjonen og de er skikkelig flotte i denne finishen.

    Walnut syntes jeg er også er veldig flotte. Eide twenty5, 23 i Walnut tidligere.

    mvh

    Tom


    Gratulerer med nye flotte HT! Hadde også lyst på den fargen, men av forskjellige grunner ble det hvalnøtt. Heldig er du også som får varene fritt tilkjørt!
    Ja. valnøtt eller walnut som det heter på nynorsk (english is the new norwegian language) er et virkelig fint treslag.
    Har hatt Audio Physic Sitara og Amphion Argon 3 L i den finishen - sistnevnte variant klart best både rent lydmessig og rent estetisk sett...

    Valnøtter er også fint å ha i Waldorfsalaten - ja, det er nesten å betrakte som obligatorisk ingrediens:D

    VHV - vennlig hilsen Vidar :p
     

    TrondW

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2012
    Innlegg
    543
    Antall liker
    162
    Sted
    Bergenser i Ålesund
    Hei

    Jeg har en 220 pro med core kortet.

    Morten satte de opp for meg i går kveld og de er satt opp uten bruk av SAM nå. Kan bruke SAM også men ikke så mange prosent ( Vi prøvde med greit resultat med under 20 prosent) Jeg må nok teste mer etterhvert og la de spille seg inn litt først.

    Når det gjelder justeringene på baksiden så er treble satt opp på max og bass står i midten.

    Jeg vil alltid ha utfordringer i bassen når jeg har de stående slik som nå, men jeg er veldig fornøyd med slik det spiller nå.

    Gleder meg til å spille mer på disse.

    mvh

    Tom
    Grattis med lekre saker.
    Om du også har hørt Twenty5.26, hvordan vil du si de spiller i forhold til dine nye Fact?
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Skjønner at jeg har gjort den utilgivelige synden med å skrive valnøtt med h. Og dermed blir latterliggjort og mobbet i psykososiale media. Listhaug kan være glad for at hun (antageligvis) ikke har hifi som hobby og frekventerer forumet her, da hadde hun krøpet til korset og innrømmet tabben sin prompte. :eek: ;)
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.258
    Antall liker
    9.046
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Som en kompis av meg bruker å si... you are whalecum..... men ja.. hvalnøtter er svære nøtter.

    Grattis med meget pene høytalere :)
     

    tomkver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    200
    Antall liker
    245
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    Jeg har aldri hørt Twenty5,26 dessverre. Morten var hos meg for noen uker siden og satte opp med platespiller og da snakket vi også om oppgradering av høyttalere.

    Han mente at Fact 8 ville passe bedre i mitt rom, fordi man har større mulighet for å justere bass/treble på Fact 8 enn på twenty5,26.


    Den største forskjellen jeg hører mellom twenty5,23 ( mine tidligere høyttalere )og Fact 8 er et enda bredere lydbilde og enda bedre dynamikk.

    Har ikke fått spilt de nødvendige 15 timene som er kravet på innspillingstid for Fact 8, så det skjer nok noe mer med lydbildet etterhvert.

    Mvh

    Tom






    QUOTE=TrondW;2723109]
    Hei

    Jeg har en 220 pro med core kortet.

    Morten satte de opp for meg i går kveld og de er satt opp uten bruk av SAM nå. Kan bruke SAM også men ikke så mange prosent ( Vi prøvde med greit resultat med under 20 prosent) Jeg må nok teste mer etterhvert og la de spille seg inn litt først.

    Når det gjelder justeringene på baksiden så er treble satt opp på max og bass står i midten.

    Jeg vil alltid ha utfordringer i bassen når jeg har de stående slik som nå, men jeg er veldig fornøyd med slik det spiller nå.

    Gleder meg til å spille mer på disse.

    mvh

    Tom
    Grattis med lekre saker.
    Om du også har hørt Twenty5.26, hvordan vil du si de spiller i forhold til dine nye Fact?[/QUOTE]
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Er det noen grunn til at du ikke kjører toe-in på dine fact. 8? Disse yter nok ikke optimalt uten en del toe-in, og i manualen er det vel anbefalt å bruke et krysningspunkt ca 50 cm bak lytteposisjon som utgangspunkt for finjustering. Resultatet uten tilstrekkelig toe-in vil være for lite nivå oppover samt at du vil få enda mer bidrag fra sideveggen rett ved den ene høyttaleren. Jeg ser at du også har guffet opp diskanten, noe som kanskje også understøtter behovet for toe-in i stedet.
     

    tomkver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    200
    Antall liker
    245
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen grunn til at du ikke kjører toe-in på dine fact. 8? Disse yter nok ikke optimalt uten en del toe-in, og i manualen er det vel anbefalt å bruke et krysningspunkt ca 50 cm bak lytteposisjon som utgangspunkt for finjustering. Resultatet uten tilstrekkelig toe-in vil være for lite nivå oppover samt at du vil få enda mer bidrag fra sideveggen rett ved den ene høyttaleren. Jeg ser at du også har guffet opp diskanten, noe som kanskje også understøtter behovet for toe-in i stedet.

    Hei

    Takk for innspill 👍👍👍.

    Jobber med saken og de har mer toe-nå, og samtidig har jeg dempet diskanten ned et hakk igjen.

    Mvh

    Tom
     

    haifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2003
    Innlegg
    187
    Antall liker
    90
    Sted
    Ås
    Er det noen grunn til at du ikke kjører toe-in på dine fact. 8? Disse yter nok ikke optimalt uten en del toe-in, og i manualen er det vel anbefalt å bruke et krysningspunkt ca 50 cm bak lytteposisjon som utgangspunkt for finjustering. Resultatet uten tilstrekkelig toe-in vil være for lite nivå oppover samt at du vil få enda mer bidrag fra sideveggen rett ved den ene høyttaleren. Jeg ser at du også har guffet opp diskanten, noe som kanskje også understøtter behovet for toe-in i stedet.
    Hei, jeg har også Fact.8 og bruker kun minimalt vinkling inn mot hodet. Jeg satte de opp omtrent som Ringvold gjorde i eget demorom, og som jeg leser er det Ringvold som har satt opp disse også. Med lite vinkling oppnår jeg et fantastisk lydbilde og 3D. Høyttalerne er usynlige og diskanten luftig uten å være påtrengende på noen måte. Med toe-in skrumper det meste av dette bort. Jeg ville heller dratt factene ut fra veggen.

    trygve.
     

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    798
    Antall liker
    349
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Tipper jeg har ca 5 grader vinkling innover på mine Fact, fungerer best her i stua
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Er det noen grunn til at du ikke kjører toe-in på dine fact. 8? Disse yter nok ikke optimalt uten en del toe-in, og i manualen er det vel anbefalt å bruke et krysningspunkt ca 50 cm bak lytteposisjon som utgangspunkt for finjustering. Resultatet uten tilstrekkelig toe-in vil være for lite nivå oppover samt at du vil få enda mer bidrag fra sideveggen rett ved den ene høyttaleren. Jeg ser at du også har guffet opp diskanten, noe som kanskje også understøtter behovet for toe-in i stedet.
    Hei, jeg har også Fact.8 og bruker kun minimalt vinkling inn mot hodet. Jeg satte de opp omtrent som Ringvold gjorde i eget demorom, og som jeg leser er det Ringvold som har satt opp disse også. Med lite vinkling oppnår jeg et fantastisk lydbilde og 3D. Høyttalerne er usynlige og diskanten luftig uten å være påtrengende på noen måte. Med toe-in skrumper det meste av dette bort. Jeg ville heller dratt factene ut fra veggen.

    trygve.
    Min påstand er at det normalt sett er bedre å kjøre toe-in enn å booste diskanten, om ikke annet enn for å spare diskanten for ekstra belastning, sånn på generelt grunnlag. Dersom lydbildet "skrumper bort" tenker jeg at avstanden mellom høyttalerne er for liten i forhold til lytteposisjon og da endres jo selvsagt spillereglene med en gang. Konstruktøren har designet høyttalerne med en gitt frekvensrespons som varierer jo mer off-axis man kommer. Noen høyttalere er designet for off-axis lytting, slik som Dali, og andre for on-axis, samt alle nivåer i mellom. Når det faktisk står i manualen at det anbefales å starte med et krysningspunkt 50 cm bak hodet så tenker jeg at disse er designet for å ha mest riktig respons med en del toe-in, men rom og ikke minst avstand mellom høyttalerne i forhold til lytteposisjon vil selvsagt påvirke dette sterkt. I tillegg vil jo smak og behag komme inn i bildet. Noen vil jo f.eks ofre laserpresisjon i stereoperspektivet og gå for mindre toe-in for et noe større lydbilde som slipper høyttalerne litt mer fordi rommets refleksjoner blir en større del av lyden du hører, mens andre foretrekker høyere presisjon og et lydbilde som vil være litt mer begrenset til mellom høyttalerne.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Foretrekker også lite vinkling med litt større avstand fra sideveggene enn jeg hadde med de gamle.

    I tillegg vil jo smak og behag komme inn i bildet. Noen vil jo f.eks ofre laserpresisjon i stereoperspektivet og gå for mindre toe-in for et noe større lydbilde som slipper høyttalerne litt mer fordi rommets refleksjoner blir en større del av lyden du hører, mens andre foretrekker høyere presisjon og et lydbilde som vil være litt mer begrenset til mellom høyttalerne.
     

    PCK

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.01.2017
    Innlegg
    67
    Antall liker
    33
    Sted
    Hamar
    Torget vurderinger
    2
    Hvis man spiller noe så klassisk som en fiolinkonsert, så vil fiolinen, som jo som oftest er spotmikket og i fokus midt i lydbildet, flyte ut over og ikke komme fra ett punkt, hvis høyttalerne ikke er "toet" godt nok inn. (Det ble mange innskutte bisetninger).

    Dette generelt, ikke nødvendigvis fra PMC. Men jeg synes ikke alltid vokal er det beste å bruke for å få stilt inn i fokus, derfor dette tipset med en innspilling med fiolinkonsert.
    Så røsk ut en gammal felekonsert fra hylla og test!
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Sikkert riktig, men det gjelder å finne punktet hvor man ikke trenger å vinkle mer. Det er også avhengig av rommet. Og smaken selvsagt.
     

    relløm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.10.2007
    Innlegg
    304
    Antall liker
    168
    Fikk Fact 8 levert og oppsatt i stua av Morten ,god service.Har Plinius Hiato og det virker å være en bra match.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Tråden begynner å fylles med Fact 8 eiere, selger som varmt hvetebrød, hehe.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn