Plugger til DIY-kabler

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Nå beveger jeg meg i frøktelig ukjent terreng, så tilgi meg hvis jeg stiller dumme spørsmål.

Hvis, og jeg understreker hvis, jeg skulle våge meg på å mekke kabler selv, kanskje i første rekke signalkabler, finnes det noe som er opplest og vedtatt er selve Pluggen? Jeg mener jeg leste for noen år siden av Monster (?) hadde en som iallfall ble betegnet som en mekanisk god plugg, og enkel å skru av og på. Men hvordan den var rent elektrisk, aner jeg ikke. Dessuten har det vel skjedd en del siden den gang.

Jeg snakker her om RCA-plugger.

Dette skriver jeg i et anfall av lyst til å prøve noe jeg aldri har gjort før.

Og tips til kabler tas også i mot med takk.

Jøss; hva har jeg gitt meg ut på? :confused:
 

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Innlegg
1.699
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
WBT og Neutrik er kanskje lettest å få tak i her tillands, og begge lager kvalitetsplugger. WBT er liksom litt mer hifi, mens Neutrik har godt fotfeste i proffmarkedet.

Bl.a. Dynabel selger WBT:
RCA-kontakter (Produktliste) [dynaBel AS]

Elfa selger Neutrik:
https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=42-204-31&toc=18749

Også har du Eichmann bullet plugs, som jeg ikke tror har noen Norsk forhandler for tiden. Men mange mener at de låter bra p.g.a. lite gods i signalveien.
KLE RCA Connectors
 

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Innlegg
698
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Neutrik det refereres til ovenfor har egentlig bare den fordelen at jordkoplingen opprettes før senterpinnen, og man betaler nok en del for denne overflødige luksusen.

Enklere, men lydmessig like bra og ekstremt mye billigere Neutrik får du også her; og de sender i vanlig brevpost: Neutrik phono plugs Hifi Collective

Selv foretrekker jeg å unngå unødig messing, nikkel og annet rart i plugger. Disse er rimelige til rene kopperplugger å være (38 pund uten engelsk mva):
Neotech OFC Gold Plated RCA Plug DG-202 Hifi Collective

De nye KLE Harmony-pluggene i innlegget over så forresten veldig fine ut, og var relativt sett ganske rimelig priset.
 
Sist redigert:

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.072
Antall liker
142
Torget vurderinger
3
Hva med Viablue sine RCA plugger med skrutilkobling. Har fått opplyst at skrutilkobling skal være det beste lydmessig .Dette er fra en Norsk kabelprodusent .
 

registrert

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.05.2011
Innlegg
64
Antall liker
12
Å stille spørsmål om signalplugger er ikke dumt overhode, tvert i mot.
Min erfaring er at kontakter med liten masse er å foretrekke. Derfor anbefaler jeg WBT nextgen eller Eichmann Bullet. Husk også på at de samme krav til kvalitet også gjelder karosserikontaktene.
Dersom en er villig til å være litt sær, er Lemo Camac-kontakter en ide å forfølge. Dette er en type kontakter Mark Levinson har brukt. Jorder før kontakt etableres, sitter som støpt, men jeg har ikke undersøkt om noen av disse tar de grøvste strømpedimensjonene.
Lemo har vel også egnede kontakter for data, men her er vel BNC noe enklere tilgjenglig.
Du har nok gitt deg ut på en kronglete, men givende vei Steinar.
 
Topp Bunn