Pluggen på platespiller ødelagt, mulig å fikse?

vinylkrapyl

Fersking
Ble medlem
09.08.2013
Antall liker
0
Hei folkens,

Jeg er ganske ny på dette så håper en eller annen kan belyse et kanskje ganske enkelt spørsmål. Har nylig fått satt opp et lite anlegg med en gammel platespiller (en Denon dp-21f elno). Problemet var bare at lyden kun kom fra en høytaler. Alt er koblet riktig, men etter litt knoting så skrudde jeg opp pluggene (RCA/mono?) som jeg stikker fra spilleren og i forsterkeren og la merke til at en tynn linje med innmaten (de grå trådene innenfor plasten som faktisk fører lyden - ja så noob er jeg at jeg ikke kan navnet:p) var røket mellom ledningen og rett under pluggen - resten var "sveiset fast" til et sidestykke som også førte til pluggen. Jeg regner med at det er denne brytningen som er årsaken til tapt lyd, siden det er eneste forskjell på de to pluggene.

Så, det jeg lurer på er om dette er noe som lar seg fikse greit ved f.eks kjøpe en plugg på clash ohlson, eller om det blir mye knoting og tukling med elektronikk, som forsvåvidt jeg ikke har peil på, slik at det kan være farlig å gjøre feil, og at det bare er å kaste spilleren?

Setter pris på all hjelp :)

PS: om min forklaring ikke er tilstrekkelig så skal jeg få lagt ut et bilde.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.956
Sted
Sølvbyen
Høres ut som du beskriver brudd i signalkabelen fra spilleren. Enkelt å fikse hvis du er litt hendig med loddebolt.
Edit: dette er ikke ​grunn til å kaste spilleren. :)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg tipper det er en ganske smal sak å ordne opp i. Enten lar det seg gjøre å klippe av kablene og lodde dem på nytt i samme plugg, eller så må du kjøpe et par nye plugger. Hvis du bor i nærheten av Oslo så skal jeg gjerne hjelpe deg ut av knipa.

vinylkrapyl

Fersking
Ble medlem
09.08.2013
Antall liker
0
Takk for nyttige svar! og Zomby_Woof: veldig hyggelig av deg å tilby, men er bosatt i Bergen :p

OK, da vet jeg at det ikke er vits å kvitte seg med spillern helt enda. Dette med lodding har jeg ikke så mye peil på. Noen som vet om en slags bruksanvisning på nett/kan forklare meg hvordan det gjøres?

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Antall liker
2.144
Dette er jo ikke lodding av phonoplugg, men prinsippet er det samme.

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Antall liker
2.144
Ta en titt på denne også.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Bare hyggelig Vinylkrapyl, og synd det ikke lar seg gjøre. Jeg tror jeg ville tatt spilleren med til noen som kan lodde litt fra før av (jeg er heller ikke noen ekspert, men får det som regel helt fint). Det som gjør lodding av billige plugger vanskelig, er at isolasjonsmaterialet (plasten) ofte har lovlig lav smeltetemperatur. Dermed kan det være litt tricky få det varmt nok til at tinnet smelter skikkelig, men samtidig ikke så varmt at pluggene deformeres. Hvis du kjøper nye plugger anbefaler jeg Neutrik. Lett å få tak i fra f.eks. ebay, ganske rimelige, og helt suverene å jobbe med.

http://www.neutrik.com/en/phono-rca/profi-cable-connectors/

Sist redigert av en moderator:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Nå glemte du vel WBT og Furutech, Zomby..:cool:
Vinylkrapyl: Dreier det seg om et par chassisbøssinger til feste av signalkabel på spilleren eller er det- som jeg tror- phonopluggene på tomearmskabelen som er ødelagte? WBT har til begge situasjoner. For bruk på tonearmskabel har de spesialbygde plugger- du klipper bare av originalene, og får lodda på WBTene..bedrer også lyden! Veit du hvilken pickup du har på?

www.norskaudioteknikk.no
22200095
Spør etter Morten! Han kan veilede deg!

Når pluggene er i hus tar du dem og spillleren til Hi-Fi Klubben i C. Sundtsgate 58, og får dem til å lodde!

Sist redigert:
Z

Zomby_Woof

Gjest
Littegranne sprang i prisnivået der? Neutrik anbefales fordi det er rimelig priset og godt å jobbe med. Kan ikke se at spøsmålet inviterer til dyre plugger for 'spesielt interesserte'.

Ellers forstår jeg det sånn at det er hanpluggen på kabelen som er røket.

Og så har vi akkurat fått vite at Vinylkrapyl bor i Bergen.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
WBT, ja!! Det er langt fra "for spesielt interesserte"..Prisen er mer enn betalbar, ettersom det ikke er snakk om Nextgens her..
Joda, det er et sprang, men den Denonen er god nok til det- og det trengs bare to! Furutech er heller ikke galt prisa ift kvaliteten..samme som Neutrik, omtrent, og i mine ører/øyne bedre..skikkelig japansk byggekvalitet er det. Den standard Neutriken er skjør ift japanerne..jeg har hatt begge! Og har WBT idag..guess why..

Sist redigert:
Z

Zomby_Woof

Gjest
Joa. Sikkert ikke feil å nevne Eicman Bullet Plug heller i denne sammenhengen. De er forresten også fine å jobbe med, såpass lite gods at de varmes fort og kjøles fort (så isolasjonen ikke utsettes for særlig mye varme). Vesentlig rimeligere enn WBT og Furutech også.

Men som sagt ser jeg ikke at det er det Vinylkrapyl spør etter.

Sist redigert av en moderator:
Topp Bunn