Når man har en høyttaler som allerede har en bassreflekskasse, og man tetter porten er noe vi lett kan simulere med svært stor nøyaktighet. Dette må ikke forveksles med forskjellen på en bassreflekshøyttaler og en høyttaler med tilsvarende respons konstruert som lukket kasse.
Her er utslaget på lydtrykket. Dette kan variere noe avhengig av konstruksjonen, men som regel er det omtrent dette utslaget vi får:
Man mister altså ca 3dB ved 50Hz i dette eksempelet, og tapet øker nedover. Først nede på 85dB, altså 18dB ned fra passbåndet, har den lukkede varianten mer følsomhet enn bassreflekskabinettet. Dette skjer ved 18Hz, og vi kan trygt se bort fra at det er noe vi opplever som mer dyp bass. Det er rett og slett for lavt i nivå sammenliknet med resten, og det skjer i tillegg ved en så lav frekvens at de fleste høyttalere i praksis har bortimot ingen kapasitet i dette området.
TS spurte om den ble vanskeligere å drive. Det kan impedansen gi oss svar på:
Den kurven som har to topper er basssrefleksvarianten. I det området der høyttaleren faktisk spiller bass vil den lukkede kassa by på en litt enklere last, i tillegg til at den krever mindre strøm. Vi kan også se på selve effekten:
Den lukkede kassa trekker også mindre effekt. Men her er det viktig å ikke la seg lure av kurvene for den store forskjellen er så langt nede som ved 25Hz (dette er en bassreflekskasse tunet til 25Hz), og der er også forskjellen i lydtrykk på 5dB. Det betyr at bassreflekskassa faktisk har bittelitt høyere virkningsgrad enn den lukkede kassa.
Vi kan også se på slaglengden:
Så selv om den lukkede kassa spiller hele 5dB lavere har membranen i den lukkede varianten mye mer vandring ved 25Hz. Ved 30Hz er forskjellen en god del mindre, men der er forskjellen i lydtrykk faktisk enda større.
Det er derfor viktig at man følger med på hvor langt membranene beveger seg etter en slik operasjon slik at man unngår å ta livet av høyttaleren.
Til slutt diskuteres det ofte hett rundt group delay. Årsaken til denne diskusjonen er gjerne kurver som dette:
Det kan se ut som om et "ah, det er så stor forskjell ja, ikke rart jeg foretrekker lukket kasse da". Men det er faktisk flere ting som gjør at denne kurven ikke er representativ. For det første er det en myte at vi faktisk hører fasedreining i dette området. Det er ikke det samme som at vi ikke hører forskjell på ulike basskonstruksjoner, men det er ikke noe som tyder på at vi kan knytte dette opp mot fase. Da ville vi reagert kraftig på deling mot subwoofere med 4. ordens filter, men det gjør vi ikke. Vi sliter veldig med å skille ulike filtertyper fra hverandre i dette området så lenge ting er satt opp riktig.
Videre er 1ms groupdelay ved 100Hz det samme som 5ms ved 20Hz. Svært få ville hevet øyenbrynene for 5ms ved 100Hz, det er tross alt bare halv signalperiode, men det er også 25ms ved 20Hz, og følsomheten for dette fenomenet faller raskt jo lenger ned i frekvens vi kommer.
Men mest interessant er det nok at all den tid dette er et såkalt minimum fase-fenomen så spiller både rom og EQ inn på fase og GD sammen med selve høyttaleren. Det er ingen forskjell på om det er det ene eller det andre som forårsaker en gitt respons. Her er et par eksempler på hva som skjer med GD når vi EQ-er en slik lukket kasse:
Den orange kurven er den opprinnelige GD-kurven for den lukkede kassen. Om vi EQ-er responsen på den så den blir nesten lik som bassrefleksvarianten får vi den brune kurven vi ser med en tydelig peak. Den følger omtrent bassreflekskurven nøyaktig, bortsett fra at bassreflekskurven har en såkalt allpass-funksjon som holder inverteringen i det området der driveren ikke lenger klager å gjengi noe.
Den grønne kurven er det vi får om vi gjør samme operasjon men lar driveren beholde nivået videre et stykke nedover og rulle sakte av.
Begge disse er egentlig ganske ubrukelige da driveren dundrer forbi x-max allerede ved 50Hz ved 15V, og ved 30Hz forsøker den sitt beste på å ytterligere doble dette.
Uansett, fase og group delay henger tett sammen, og om vi ser på frekvensresponsen i lytteposisjon er det ganske uvesentlig om det vi hører kommer fra en bassrefleks, en lukket med EQ, eller om det blir som det blir på grunn av masse room gain. Fasen følger frekvensresponsen og ikke dingsene, med mindre vi benytter oss av løsninger som gir oss mer enn såkalt minimum fase respons.