Plitch, treverk dybde og glans?

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.653
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Har en plitch som jeg ønsker å pusse opp til super glans standard.
Hva må jeg gjøre for å få denne opp til høyeste nivå dybde og glans?
Har lest noe om oljer som herder!?

Thorens TD160 super b.jpg

Opp til dette nivået?
finish2.jpg

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
41.896
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Skal du ha den blank ville jeg brukt blank lakk. Minst to - tre lag med vannsliping i mellom. Slip for hånd med en egnet pussekloss og vannslipepapir. Til slutt maskinpolerer du med med en polerskive / maskin beregnet på f.eks bilpolering. Du ender da opp med en finish som glass.

Fordel om treverket er mettet med olje før du begynner å lakkere , men det ser ut på bildet som den allerede er oljet.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.245
Sted
Ytterst i havgapet...
Tørkende oljer, som tung oil, kan legges på i flere strøk, med mellomslip og polering til slutt. Tror Liberon har den olja i småkvanta....Hold deg milevis unna linolje... Dersom du gidder å lære deg politur, så er det også en mulighet. Finnes massevis av lærestoff på nettet - "French polish".... shellak får du tak i på Kunstnernes materialutsalg - Kem.no

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.653
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Jeg er usikker på hva den er behandlet med før. Virker tørr.

Skal du ha den blank ville jeg brukt blank lakk. Minst to - tre lag med vannsliping i mellom. Slip for hånd med en egnet pussekloss og vannslipepapir. Til slutt maskinpolerer du med med en polerskive / maskin beregnet på f.eks bilpolering. Du ender da opp med en finish som glass.

Fordel om treverket er mettet med olje før du begynner å lakkere , men det ser ut på bildet som den allerede er oljet.

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.653
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Oljer virker spennende.

Tørkende oljer, som tung oil, kan legges på i flere strøk, med mellomslip og polering til slutt. Tror Liberon har den olja i småkvanta....Hold deg milevis unna linolje... Dersom du gidder å lære deg politur, så er det også en mulighet. Finnes massevis av lærestoff på nettet - "French polish".... shellak får du tak i på Kunstnernes materialutsalg - Kem.no

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.653
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Er et noen steder en kan få dette gjort profesjonelt?

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.365
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Det finnes oljer som bl.a. benyttes på rifle-/hagleskjefter som (slik bildet du har lagt inn) kan gi en slik finish. Men det krever litt arbeide å få det til. Om du googler f.eks gun stock oil finish så finner du en del info - også om oljetyper.

Ja, lakkering er enklere, men en ordentlig oljet overflate er mye finere. Det blir en helt annen glød og "dybde" i treverket.

inselwind

Hobbyselger
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
13.505
Sted
Toten
Torget vurderinger
11
Hvis du tenker å lakkere den, vil jeg anbefale å levere den til et billakkeringsfirma. 8-10 lag med autolakk gir en flott dybde og 3-D følelse, samt en god slitestyrke.. En sånn liten "sak" er noe de bør kunne ta innimellom slagene:).

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.245
Sted
Ytterst i havgapet...
Enig i det med billakk -dvs klarlakk, hvis du ikke vil gjøre det sjøl.... ta en tur innom en velassortert malerforretning og de hva de har... Liberon har en del oljer som er greie, men dyre.. men dutrenger ikke mye til dette.
Gun stock oil er vanligvis såkalt tru oil, dvs en polymerisert linolje med tilsetninger, som også kan brukes... vil vel tro at en våpenbutikk med respekt for deg sjøl har dette..

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.653
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Denne hadde jeg i skapet. Kan jeg bruke denne? Har brukt den til en benkeplate.

olje1.JPG

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.317
Torget vurderinger
28
Hva er egentlig shellak?

Jeg er ute etter tips selv. Har et heltreplint i kirsebær jeg ønsker å få liv og glød i uten å lakke.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.245
Sted
Ytterst i havgapet...
Zero - det burde gå greit, men du ma nok legge på mange strøk for å ha noe å polere på....finn bruksanvisninga evt på nett. Har ikke brukt den der sjøl...

Fosse - shellak er faktisk skallet fra en indisk bille (!), som blir malt og oppløst i noe, og så tørket. Selges vanligvis som flak som må løses i sprit i forskjellig oppløsning.
Såkalt fransk politur er shellak som blir påført i mange lag, og så til slutt polert. Gis en fantastisk glød og dybde, men vanligvis ikke stor høyglans. Finnes masse om dette på netet, da det fortsatt brukes på "finere" møbler, men også på klassiske gitarer og en god del andre ting. For dypglans er det synd at vi ikke lenger får kjøpt celluloselakk her til lands.... en sinnsyk slitesterk lakk som kan poleres til høyglans, men bruker stygge løsemidler..... selges dog fortsatt i Sverige...

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.245
Sted
Ytterst i havgapet...
Nydelig finish på den der... vanskelig å si om det er lakk eller olje, men vil tru det er lakk. Glansfinish kan også oppnåes med oljer, men det krever litt tid og arbeid...

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.653
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Mange takk for infoen. Da går jeg i gang med dette. ;)
Nydelig finish på den der... vanskelig å si om det er lakk eller olje, men vil tru det er lakk. Glansfinish kan også oppnåes med oljer, men det krever litt tid og arbeid...

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.245
Sted
Ytterst i havgapet...
Satt og ratta litt rundt på nettet... Sløyddetaljer.no har faktisk fått inn celluloselakk på spraybokser igjen. Trudde de haddde fjerna det av HMS krav....
Sjekk sikkerhetsdatablad dersom dere tenker på å bruke dette. Fantastisk lakk, men med kraftig løsemiddel!!

rellingsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2014
Antall liker
266
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
1
Fantastisk tråd! Hadde vært supert om folk kunne vise div. resultatbilder av forskjellige oljer som brukes, med navn på produkt og behandlingsprosedyrer! :)

Anngående "maks glans" er det vel lag på lag på lag med klarlakk og mellomsliping&polering som gjelder, og en hard voks på topp?

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.245
Sted
Ytterst i havgapet...
Det finnes utallige snutter og mye info på nettet. Guitar finishing, furniture finishing osv er gangbare søkenøkler. Problemet er at det er såpass lite å få tak i for oss hobbyfiklere, ettersom svært mange flotte produkter er blitt borte de siste åra, av HMS hensyn. Får ta en tur innom arkivdiskene mine, da jeg har lagret en del info om fremgangsmåter og div produkter. Sjøl bor jeg ute i distrikts-Noreg og får omternt ikke tak i noe lokalt. Hra vært innom div større malerforretninger i bl.a. Tromsø, men der er svaret stort sett tomme blikk - ungdommen vet ganske enkelt ikke hva jeg snakker om....

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.317
Torget vurderinger
28
Takk for tips folkens!

Liker godt forsterkeren din mtenium.

Stakk innom den lokale Jerniaen og de hadde en svær reol full av produkter fra Liberion med kluter, voks, oljer, stålull og pigmenter. Bare å lese seg opp ser jeg.

Fin tråd dette.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.258
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Lakkerte noen fjøler til en båt for litt siden. Mahogny, oljet og lakkert med flere runder klarlakk. Ble lekkert :)
Etter nedpussing hadde vi på mahogny beis/olje til vi fikk ønsket farge/mørkhet. Deretter tynnet vi klarlakk for å mette treverket. Etter flere runder med dette pusset vi før vi sprøytet ett par runder med klalakk. Akzo produkter etter henvisning fra båtfabrikken i Sverige.

image.jpg
image.jpg

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Antall liker
165
Sted
Sunndalsøra
Jeg har også brukt disse Liberon produktene. Det er også viktig å bruke denne møbelrenseren fra Liberon, for å fjerne gammel voks eller olje som har vært brukt før. Antikkvoksen er også fin å bruke etter at alt er rengjort. Den frisker opp gammelt treværk med mere glød, farge og ''dybdeglans'' i treværket. mvh Guit

Sist redigert:
Topp Bunn