Plex lignende programmer

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Innlegg
1.526
Antall liker
321
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
Har en del filmer lagret i mkv formatet, og er i grunnen det jeg vil bruke. Men Plex fungerer ikke helt sømløst med det etter hva jeg hittil har forstått og fått til.
Finnes det andre programvarer som har lignende presentasjon av filmene etc. som dukker opp på skjermen av biblioteket, og som fungerer bra med mkv?
Bruker AppleTv til vanlig for å strømme filmer fra pc og nas.
 

gjomle

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.01.2018
Innlegg
890
Antall liker
3.116
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
6
Har masse filmer i mkv som spilles via Plex. Ingen problemer hos meg :) Dette er rippede dvd-filmer. Hvilke problemer er det du opplever?
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
Jeg byttet ut Plex med Jellyfin som er opensource (gratis). Om du vil ha noe som er enkelt å bruke på appleTV så prøv Infuse appen. Fungerer sammen med Jellyfin og andre mediaservere men du trenger bare å dele en mappe på en pc/nas så spiller den dette. Støtter det meste, også ISO filer.
 

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Innlegg
1.526
Antall liker
321
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
Har masse filmer i mkv som spilles via Plex. Ingen problemer hos meg :) Dette er rippede dvd-filmer. Hvilke problemer er det du opplever?
Den begynner å kode om til et format som plex liker bedre ser det ut til, og det synes jeg ikke noe om.😊
Ser også ut til at jeg vil få problemer med lyd og tekst filer. Har i grunnen bestemt meg for å bruke mkv med flac, og vil helst bruke et program som fungerer uten problemer, og at jeg slipper ytterligere konverteringer. Men det kan jo være at jeg har oversett noe.
 

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Innlegg
1.526
Antall liker
321
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
Prøvde Jellyfin litt, men den begynte også med transkoding og litt problemer med noen filmer. Kodi trodde jeg var tungvint å bruke, men den hadde faktisk ikke problemer med noen av filmene jeg prøvde den på. Skal visst fungere på appletv med litt inst. plunder også?
 

gjomle

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.01.2018
Innlegg
890
Antall liker
3.116
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
6
Den begynner å kode om til et format som plex liker bedre ser det ut til, og det synes jeg ikke noe om.😊
Ser også ut til at jeg vil få problemer med lyd og tekst filer. Har i grunnen bestemt meg for å bruke mkv med flac, og vil helst bruke et program som fungerer uten problemer, og at jeg slipper ytterligere konverteringer. Men det kan jo være at jeg har oversett noe.
Plex transcoder mkv-filer. Hos meg er ikke det noe issue, men har ikke testet med eksterne flac-lydfiler. Kan godt tenkes det gir utfordringer 😃.
 

trondav

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2015
Innlegg
377
Antall liker
452
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
17
Plex virker helt sømløst hos meg med Apple TV - har fungert smertefritt i åresvis. Kjører .mkv filer uten problem.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
Prøvde Jellyfin litt, men den begynte også med transkoding og litt problemer med noen filmer. Kodi trodde jeg var tungvint å bruke, men den hadde faktisk ikke problemer med noen av filmene jeg prøvde den på. Skal visst fungere på appletv med litt inst. plunder også?
Hviken avspiller brukte du? Det var ikke app for AppleTV når jeg sjekket sist. Infuse er den eneste som spiller alt jeg har testet på den (ikke gratis versjonen), gratis prøve periode.
 

Twsts

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.08.2015
Innlegg
456
Antall liker
410
Sted
Bodø
Torget vurderinger
5
Etter mange år med xbmc og senere kodi og etterhvert prøvd både Plex og andre havnet jeg på emby som har kjørt stabilt i årevis.


Den har app hos de fleste og har enkelt oppsett via browser, skanner metadata og sorterer som man ønsker. Muliggjør også enkel streaming av biblioteket når man er på farten, støtte for Chromecast og mobil som fjernkontroll.
Verdt og sjekke ut :)
 

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Innlegg
1.526
Antall liker
321
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
Hviken avspiller brukte du? Det var ikke app for AppleTV når jeg sjekket sist. Infuse er den eneste som spiller alt jeg har testet på den (ikke gratis versjonen), gratis prøve periode.
Prøvde Jellyfin på pc og fikk litt problemer. Prøvde infuse på appletv og styrte så flex uten problemer det lille jeg prøvde.
Kodi fungerte fint på pc, men klarer ikke legge til appen på appletv da jeg ikke har mac.
Får teste litt mer fremover med Jellyfin, Kodi, Emby og Plex. Går sikkert litt i surr for meg med alle disse programmene.:)
Men når jeg nå prøvde Plex på appletv gikk det helt fint med avspillingene.
 

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Innlegg
1.526
Antall liker
321
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
@Minutten Infuse appen var et godt tips.(y)
Utrolig bra app. Den spiller av filene uten problemer, og har endt opp med å bruke den og bare koble til Plex for å bruke det som et bibliotek.
 

trondav

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2015
Innlegg
377
Antall liker
452
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
17
Plex er genialt - enkelt å sette opp. Du kan også aksessere det remote over internett om du ønsker det. Har brukt det i årevis.
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.387
Antall liker
3.568
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Noen som vet om det er mulig å bruke en convolver med Plex?
Jeg bruker Audiolense og må derfor ha en convoler mulighet.
 

iGlenn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2019
Innlegg
171
Antall liker
287
Infuse. Helt suverent på Apple TV. Er abb. løsning hvis du vil ha 4K-oppløsning, men gratis hvis du kun skal ha 1080p (mener jeg å huske). Kan samkjøres opp mot Plex server (jeg bruker det slik). Dersom den trenger noe dekoding osv gjør den det on the fly, og bruker maskinvaren i ATV. Kan laste ned undertekster rett i appen osv.... Utrolig lekkert grensesnitt og alt er bare tipp topp. Jeg bruker abb. på denne og har siden jeg begynte bruke det ikke tenkt tanken på å gidde prøve noe annet engang :cool:
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.222
Antall liker
2.650
Sted
Liten by
Har nettopp funnet Plex og må si at det er et fuckings genialt program!
Det er super enkelt å sette og super enkelt å bruke. Selv om det kan kreve at man endrer på folder struktur og navngir noenlunde riktig, men det er lite pris å betale for et system som bare funker.
Jeg har masse filmer og serier liggende på HD og nå har jeg endelig et system som gjør at jeg kan finne tilbake til de filmene jeg ikke husket at jeg hadde! :)
Anbefales på det sterkeste!
 

StoneFree

Medlem
Ble medlem
23.04.2023
Innlegg
21
Antall liker
53
Sted
Kølis
Har brukt Plex i årevis uten noen vesentlige problemer. Viktig med system på musikk med meta-data og mappestruktur og slikt, og filmer / serier katalogiseres ved hjelp av filnavn og mappestruktur. Er ikke kresen på fil-typer.

Det er flere innstillinger på transcoding; jeg har alt liggende på en Qnap med celeron-prosessor, (hadde det først på en løs disk med en Mac Mini) og jeg kan se på filmer og høre musikk på PC, Mac, Sonos (kun lyd), AppleTV, IOS og Android med de riktige appene, hvorsomhelst bare jeg har nett. Kan imidlertid ta et par minutter å buffre 4K-filmer med litt dårlig nett. Hadde vært flott om det kom en app for Eversolo og BlueOS også.
Kjøpte livstids Plex-pass for flere år siden med blakk-fredagtilbud, og det har jeg aldri angret på. Kostet en brøkdel av hva Roon skal ha for ingenting;-)

Det er en del som kan konfigureres når det gjelder transcoding.

Skjermbilde 2023-08-31 kl. 15.18.33.jpg
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.222
Antall liker
2.650
Sted
Liten by
Har brukt Plex i årevis uten noen vesentlige problemer. Viktig med system på musikk med meta-data og mappestruktur og slikt, og filmer / serier katalogiseres ved hjelp av filnavn og mappestruktur. Er ikke kresen på fil-typer.

Det er flere innstillinger på transcoding; jeg har alt liggende på en Qnap med celeron-prosessor, (hadde det først på en løs disk med en Mac Mini) og jeg kan se på filmer og høre musikk på PC, Mac, Sonos (kun lyd), AppleTV, IOS og Android med de riktige appene, hvorsomhelst bare jeg har nett. Kan imidlertid ta et par minutter å buffre 4K-filmer med litt dårlig nett. Hadde vært flott om det kom en app for Eversolo og BlueOS også.
Kjøpte livstids Plex-pass for flere år siden med blakk-fredagtilbud, og det har jeg aldri angret på. Kostet en brøkdel av hva Roon skal ha for ingenting;-)

Det er en del som kan konfigureres når det gjelder transcoding.

Vis vedlegget 947731
Kan du forklare hva transcoding er?
 

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Innlegg
1.526
Antall liker
321
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
Programmet starter å konvertere filformat i hytt og gevær som ikke Plex kan spille av. Da jeg har nesten alt av filmer i .mkv formatet ga jeg fan i Plex som avspiller og bruker heller Infuse som avspiller. Men jeg synes Plex er bra å bruke som et bibliotek for alle filmer og serier.
 

StoneFree

Medlem
Ble medlem
23.04.2023
Innlegg
21
Antall liker
53
Sted
Kølis
Slik jeg har forstått det skjer transcoding (konvertering) i Plex server med hensyn til kvalitet og filformat slik at Plex-appen kan spille det av på den maskinvaren den er installert på.

Mer info her


Det skal i utgangspunktet skje automatisk.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.387
Torget vurderinger
13
Bruker Kodi da Plex ikke støtter bdmv avspilling. For hjemmebruk intern streaming fra server i beste kvalitet passer det best her, strekt 300+ meter cat kabel så alle rom i huset nyter godt av bibloteket som vel er 50tb+ nå.
 
Topp Bunn