Platevasking erfaringer..

pettern

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.03.2009
Antall liker
1
Oppmuntret av muligheten for å gi platesamlingen nytt liv gikk jeg til innkøp av en Okki Nokki platevasker. Tilbakemeldingene om positiv effekt av platevaskingene har jo vært stort sett enstemmig her på forumet ,har jeg fått inntrykk av. But what happens...

Etter å ha vasket 10 - 15 plater er resultatene mildt sagt forvirrende..

Negativt:
Knitring og annen overflatestøy; ingen forbedring
Lydbildet blir mindre, trangere og mer livløst
Merkbart dårligere (utvisket) diskant..

Positivt:
Platene blir jo merkbart renere da..
Kan merke en viss forbedring av støy rundt det enkelte instrument... de trer tydligere fram... av og til.

Jeg følger bruksanvisning nøye (selvfølgelig) og bruker orginal rensevæske.

Men med de negative erfaringene jeg har gjort foreløpig så må jeg jo gjøre noe alvolig gæærnt..

Thoughts anyone...?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Vidar P's rensevæske rules. Og så får man øve litt på teknikken (som jeg ikke aner noe om med Okki Nokki).

Mvh Vidar P

break_in

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.07.2008
Antall liker
18
Jeg har en slik Okki Nokki platerensmaskin og er meget fornøyd. Men du må få deg en ordentlig børste da den som følger med er lite tess.

Ellers er det ikke så mange triks med maskinen, men jeg for min del liker at vesken får virke litt før jeg bruker børsten igjen og deretter suger opp.

pettern

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.03.2009
Antall liker
1
Takk for svar.

Ja, jeg har jo oppfattet at det med børster og fludium er en vitenskap i seg selv, og jeg må nok forske litt (eller mye) på dette.

Jeg har forøvrig prøvd å la rensevæsken ligge en stund samtidig som jeg tar en meget grundig børst (skrubb er vel ikke helt uttrykket...) med frem og tilbake bevegelser på låst tallerken...snakker om flere minutter her på knitreverstingene. Og gjett..jeg merker en viss bedring(!), selv med den spinkle Nokki børsten.

Det kan vel tenkes at manualens forslag om en to tre runder hver vei med litt trykk bare er for de slappeste av oss.... Det skal vel tydligvis som regel en mer grundig rengjøring til!!

Igjen..takk for tips.

R

rico

Gjest
Kjenner heller ikke til Okki Nokki maskinene og dens prosedyre og børster, så jeg spør derfor om du vasker platene med vann og dedikert børste etter såpevasken? Du får ikke vekk såperestene uten å gjøre dette.

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Vidar P skrev:
Vidar P's rensevæske rules. Og så får man øve litt på teknikken (som jeg ikke aner noe om med Okki Nokki).
Vidar P's rensevæske, er det en vann + såpe fortynnet etter homeopatiske prinsipper? Sånn en dråpe zalo
per ti-million liter vann? Eller er det noe annet lurt du har funnet frem til?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
zimon skrev:
Vidar P skrev:
Vidar P's rensevæske, er det en vann + såpe fortynnet etter homeopatiske prinsipper? Sånn en dråpe zalo
Normalt vil ikke hverken jeg eller de fleste andre vanlige deltakende svare på så nedlatende og øyensynlig arrogante innlegg. Men som en håndsrekning til deg her på forumet, og en mulighet for deg til å vise deg som en rettskaffen meddebattant så besvarer jeg deg denne gang som jeg ville enhver seriøs meddebattant; og oppfordrer deg til å spare frekkhetene til noen som fortjener det eller noen det biter på.

For de som måtte lure, så har dette vært en rensevæske som er omtalt opp-og-i-mente på alle slags fora i årtier; dette er blant de mest effektive, den klart rimeligste, og den garantert tryggeste rensevæske på markedet; den består helt enkelt av 1 del isopropanol til 5-7 deler vann; tilføy en dråpe eller så med Zalo e.l. pr liter for å bryte overflatespenningen.

For de ekstra nøye så får man ren isopropanol fra Arcus, destillert vann fra mange steder. For de uten snev av paranoia så holder det fint med blå isopropanol (fra fargehandelen) og springvann, dersom man har en sugemaskin. Så kan man evt ta et etterskyll med batterivann om man vil (har aldri vist seg nødvendig her).

Mvh Vidar P

pettern

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.03.2009
Antall liker
1
Vaskeprosedyren til Okki Nokki er vel temmelig lik den til Clearaudio Matrix, VPI 16.5 osv. Man påfører rensevæske manuelt og børster til man tror det er tilstrekkelig, for deretter å suge opp alt fludiumet med støvsugerarmen.
Dette skal gjøres med tallerkenen i gang, først en gang mot klokka og deretter hele sekvensen en gang til, med klokka. Dette if. manualen.

Jeg vet ikke om du kan kalle rensevæska for såpe... Det står ikke noe om etterrensing med vann i manualen.
Støvsugeren skal vel i utgangspunktet slurpe i seg både væske og møkk.

Jeg sier ikke at en avsluttende rensing med vann høres helt galt ut, men da bør jeg vel bruke rent, destillert vann for å være på den sikre siden. Og...hvordan få bort vannet igjen..la vakum armen suge opp dette også? da blir septiktanken inne i maskinen fort full..

Zimon... Vidar P's væske er vel behørig beskrevet her på forumet... er den ikke??

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Pettern; du må utvilsomt vaske/suge mer enn en gang ila prosedyren din; først lett vask og kort sug som forvask, deretter litt grundigere. Det gir veldig hørbart bedre resultater!

Mvh Vidar P

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Vidar P
Fint at du avslører resepten for dem som ikke har funnet ut av det selv ennå.

Jeg føler for å nevne at vann ikke bare er vann. Det kommer med bakterier, kalk, metaller, klor, humus og annet vi ikke ønsker på overflaten av vår dyrebare vinyl.

Mitt råd er derfor
bruk destillert vann som vann

Edit.
Ups, det var allerede sagt av pettern

R

rico

Gjest
pettern skrev:
Vaskeprosedyren til Okki Nokki er vel temmelig lik den til Clearaudio Matrix, VPI 16.5 osv. Man påfører rensevæske manuelt og børster til man tror det er tilstrekkelig, for deretter å suge opp alt fludiumet med støvsugerarmen.
Dette skal gjøres med tallerkenen i gang, først en gang mot klokka og deretter hele sekvensen en gang til, med klokka. Dette if. manualen.

Jeg vet ikke om du kan kalle rensevæska for såpe... Det står ikke noe om etterrensing med vann i manualen.
Støvsugeren skal vel i utgangspunktet slurpe i seg både væske og møkk.

Jeg sier ikke at en avsluttende rensing med vann høres helt galt ut, men da bør jeg vel bruke rent, destillert vann for å være på den sikre siden. Og...hvordan få bort vannet igjen..la vakum armen suge opp dette også? da blir septiktanken inne i maskinen fort full..

Zimon... Vidar P's væske er vel behørig beskrevet her på forumet... er den ikke??
Ja du bruker destilert vann. Ja du suger det opp med maskinen. Hvis maskinen blir full så tømmer du den bare :). Det er forresten slik bl.a VPI anbefaler det i 16.5 manualen som sikter til hvis jeg ikke husker feil. Det er jo bare å prøve, enten så synes du det er bra eller så hører du ikke noe som helst forskjell.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Lomt; destillert vann er nok helt klart det beste for den audiofile nattesøvnen. Nå har jeg imidlertid vekslet med springvann og destillert vann i 20 år, og for å være ærlig så er jeg ikke kar om å mene at det er noen forskjeller når man bruker en god sugemaskin.

Men for all del; destillert vann er jo i teorien det klart beste vannet på menyen.

Mvh Vidar P

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Vidar P skrev:
zimon skrev:
Vidar P skrev:
Normalt vil ikke hverken jeg eller de fleste andre vanlige deltakende svare på så nedlatende og øyensynlig arrogante innlegg. Men som en håndsrekning til deg her på forumet, og en mulighet for deg til å vise deg som en rettskaffen meddebattant så besvarer jeg deg denne gang som jeg ville enhver seriøs meddebattant; og oppfordrer deg til å spare frekkhetene til noen som fortjener det eller noen det biter på.
Nei men kjære mann da, det var det vel ikke noe nedlatende eller arrogant i det jeg spurte om vel? Du viser jo bare til at "Vidar P's rensevæske rules", uten å si hva det er eller hva den innholder. En rimelig kryptisk melding spør du meg, men mindre du forventer at alle som kommer inn her bør kjenne deg og din historie ut og inn før de poster. At jeg trekker frem hompati i denne sammeheng var jo ikke noe nedlatende ment, min egen formel for renseveske har jo nettopp vært vann og med ørlitegrann zalo, altså sterk fortynning, som vel er kjernen i homøpatien.

For de som måtte lure, så har dette vært en rensevæske som er omtalt opp-og-i-mente på alle slags fora i årtier; dette er blant de mest effektive, den klart rimeligste, og den garantert tryggeste rensevæske på markedet; den består helt enkelt av 1 del isopropanol til 5-7 deler vann; tilføy en dråpe eller så med Zalo e.l. pr liter for å bryte overflatespenningen.

For de ekstra nøye så får man ren isopropanol fra Arcus, destillert vann fra mange steder. For de uten snev av paranoia så hoder det fint med blå isopropanol og springvann, dersom man har en sugemaskin. Så kan man evt ta et etterskyll med batterivann om man vil (har aldri vist seg nødvendig her).
Takk, det var det jeg ønsket svar på.

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.428
Torget vurderinger
10
Jeg kjøpte for en tid tilbake et utvalg brukte plater fra en bruktbutikk. Platene ble opplyst vasket med platevasker og så også rene og fine ut på overflaten, men maken til overflateknitring kan jeg nesten ikke huske å ha vært borti. Det var som å høre regnvær, svakt, men likevel utrolig sjenerende. Dette minner litt om en periode i gamle dager da det var "in" å spille av vått. Det fungert greit nok så lenge man fortsatte denne tidkrevende sermonien, men plater som først var blitt avspilt slik var nærmest ubrukbare pga. overflatestøy, når man senere prøvde å avspille "tørt". Er det noen som har noen formening om hvorfor platene fra bruktburikken hørtes slik ut, til tross for at de så svært rene og uslitte ut?

Har kjøpt en VPI 16.5 for snart ett år siden, men den er enda ikke tatt i bruk, kanskje delvis pga. tidligere dårlige erfaring med å utsette platene for noe vått. Etter hva folk her inne forteller angående platevasking, skjønner jeg at dette bare er tøv, men likevel...

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
K.H. skrev:
Jeg kjøpte for en tid tilbake et utvalg brukte plater fra en bruktbutikk. Platene ble opplyst vasket med platevasker og så også rene og fine ut på overflaten, men maken til overflateknitring kan jeg nesten ikke huske å ha vært borti. Det var som å høre regnvær, svakt, men likevel utrolig sjenerende. Dette minner litt om en periode i gamle dager da det var "in" å spille av vått. Det fungert greit nok så lenge man fortsatte denne tidkrevende sermonien, men plater som først var blitt avspilt slik var nærmest ubrukbare pga. overflatestøy, når man senere prøvde å avspille "tørt". Er det noen som har noen formening om hvorfor platene fra bruktburikken hørtes slik ut, til tross for at de så svært rene og uslitte ut?

Har kjøpt en VPI 16.5 for snart ett år siden, men den er enda ikke tatt i bruk, kanskje delvis pga. tidligere dårlige erfaring med å utsette platene for noe vått. Etter hva folk her inne forteller angående platevasking, skjønner jeg at dette bare er tøv, men likevel...
Det høres ut som om du har kjøpt vaskede plater fra Ringstrøm? De freser jo over platene med en VPI 17, og det blir (imo iallefall) alltid verre enn om de ikke hadde gjort det. Eller fra Rock & Rolls? Som sier de vasker, men egentlig bare skurer skiten enda mer inn?

Mvh Vidar P

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.403
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Vidar P skrev:
Lomt; destillert vann er nok helt klart det beste for den audiofile nattesøvnen. Nå har jeg imidlertid vekslet med springvann og destillert vann i 20 år, og for å være ærlig så er jeg ikke kar om å mene at det er noen forskjeller når man bruker en god sugemaskin.

Men for all del; destillert vann er jo i teorien det klart beste vannet på menyen.

Mvh Vidar P
Som alltid når en står overfor flere alternativer, må en sjekke hvilket som vil være best eller godt nok.
Destillert vann er sikkert best, men i nesten alle tilfeller vil springvann være like godt. Dødt løp.
Jeg bruker kun springvann og Blårens fra Jernia. På spritflaska står blandeoppskriften. Det nevnes ikke noe om vinylrens eller opphavet til resepten ;)
Det fungerer utmerket og sammen med en ultralyd renser er det helt uten konkurranse.

pettern

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.03.2009
Antall liker
1
Vidar P skrev:
Pettern; du må utvilsomt vaske/suge mer enn en gang ila prosedyren din; først lett vask og kort sug som forvask, deretter litt grundigere. Det gir veldig hørbart bedre resultater!

Mvh Vidar P
Ja Vidar P, jeg begynner allerede å se resultater av hardt arbeide her..noe av skitten og grumset sitter som bare... Ikke rart i grunnen..noe av styggedommen har jo sittet fast i bortimot 40 år..

En ting...Dersom man bruker en god børste og forøvrig er så skånsom som det går (litt må man jo trykke ned), kan man vaske for mye, for hardt? Slites platen på noe vis av dette. Kan platen ta hørbar skade?

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
470
Torget vurderinger
4
Vidar P skrev:
Det høres ut som om du har kjøpt vaskede plater fra Ringstrøm? De freser jo over platene med en VPI 17, og det blir (imo iallefall) alltid verre enn om de ikke hadde gjort det.
Mener du med det at det er Ringstrøms feil, eller VPI 17?

FZ

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ikke hvis du bruker en smooth rensevæske ala Vidar P's, med lav overflatespenning som følgelig dekker hele overflaten. Litt lett press kan du gjerne legge med slik væske imo. Men ta det heller flere ganger; selv bruker jeg forvask, to hovedvasker og minst en ettervask; altså 4 ganger minimum. Første vask kun lett en runde (etter at væska har stått på et minutt eller så), etter det hver på minst 3-4 runder, og gjerne med noen runder kontrarotasjon også. Langvarig sug kun etter siste gang selvsagt.

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
FZ skrev:
Vidar P skrev:
Det høres ut som om du har kjøpt vaskede plater fra Ringstrøm? De freser jo over platene med en VPI 17, og det blir (imo iallefall) alltid verre enn om de ikke hadde gjort det.
Mener du med det at det er Ringstrøms feil, eller VPI 17?

FZ
Helt klart Ringstrøms feil i sin bruk av VPI 17. De legger på bittelitt væske, snurrer en gang eller to, og suger.

Som en fotnote så har jeg også eid VPI 17, som jeg personlig ikke var så begeistret for siden jeg var avhengig av det jeg etterhvert erfarte å være et overdrevet trykk med børsta; jeg byttet til 16.5 og fikk bedre resultater. Men det er ikke derfor Ringstrøm sine plater kun er rene på overflaten; det er en sak opp til operatøren av vaskemaskinen.

Mvh Vidar P

R

rico

Gjest
En annen ting som også er blitt sagt mange ganger før; vask også nye plater, ikke bare brukte.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Vidar P skrev:

Mvh Vidar P
Jo jeg går med på det
Hovedingrediensen i vann er jo vann, de ting jeg ramset opp er det heldigvis lite av i rent norsk springvann.

Jeg bruker imidlertid selv kun destillert vann, og årsaken er at jeg var noen måneder på et betonglaboratorie. Der gjorde vi flere analyser av vannet vi tilsatte betongen. Når "ulumskhetene" er separert og lagt under et microscope så ser det selvsagt mye værre ut.

Erfaringer, egne og andres, veier tungt i mine valg av løsninger, men jeg vet ikke helt om jeg pr. dags dato greier å krysse destillert/udestillert grensen ;)

20 års erfaring med vanlig vann burde uansett betrygge de fleste. Det blir jo litt fånyttes å spare på pickupvalg, for deretter å kaste dem bort på vann ;D

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
pettern skrev:
Det meste er nok sagt og skrevet før. Skulle man tenke slik så kunne vel alle her bare slutte å poste og heller lese gamle tråder. Om de som har vært her lenge lar seg irritere over noe de oppfatter som et Frequently Asked (and answered) question, så får de gjøre som på Usenet, lage en nettopp FAQ (eller OBS som de kaller det her på berget) og vise til den når det spørres, eller svare med en lenke til en tråd der spørsmålet tidligere er besvaret.

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Vidar P skrev:
zimon skrev:
Vidar P skrev:
Normalt vil ikke hverken jeg eller de fleste andre vanlige deltakende svare på så nedlatende og øyensynlig arrogante innlegg. Men som en håndsrekning [...]
Mulig jeg er litt treg, må nå tror jeg at jeg forstår hvordan du leste meldingen min, for homøpati blir jo ofte omtalt som "snake oil"....Men det var altså ikke noe i nærheten av det jeg hadde i tankene da jeg skrev, men rett og slett fortynningsprinsippet anvendt på platerens, da man jo normalt helst vil unngå å ende opp med "residualer" i form av såperester eller annet belegg på vinylen når den er vasket. Nåvel...

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Flott tråd! Var en typisk slurvevasker før jeg leste om forvask og la vesken ligge på et minutt samt bruke støvsugeren begge veier. Resultatet ble veldig bra med grundig vask :)

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
3.155
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Om jeg skulle skaffe meg en platevasker :Ultralyd.
Ingen over ingen ved siden.

pettern

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.03.2009
Antall liker
1
Ja, nå har jeg hatt platevasker i endel uker og er egentlig fremdeles usikker på hva jeg synes om dette.
Jeg har gått over til Vidar P's berømte væske uten at det endret noe på saken.

Det ER positive effekter også. Overflatestøy og 'ticks and bums', skurring rundt instrumenter og vokal blir (faktisk kraftig) redusert.

Men det at jeg uten unntak samtidig opplever en mer lukket lyd, mindre romfølelse og luftighet, tap av det jeg måtte ha av mikrodetaljer, gjør at jeg vegrer meg for å vaske. Og vegringa vinner stadig oftere..

'Løsningen' for meg pr. i dag synes å være at jeg bare tar de som har mest støy og som jeg samtidig ikke kan leve uten (Joni Mitchell og Mozart f.eks) og okki nokkerer disse.

Jeg vurderer og bestille L'art du son væske, som etter hva jeg skjønner kan gi resultater litt nærmere det jeg håper på.

Men jeg vet sannerlig ikke..

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.403
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Jeg er rimelig sikker på at platene dine ikke blir helt rene. Noe skitt bytter plass og noe blir sittende der det var.
Ved å fjerne all skitt fra rillene blir resultatet bare helt bra. Helt stille hvis det ikke er riper og hakk i vinylen. Vet ikke om noe middel som fikser slike skader ;)

pettern

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.03.2009
Antall liker
1
Ja det må jo skyldes NOE. Jeg har imidlertid vanskelig for å tro at det så mye skitt igjen, (ja jeg vet at ultralydvaskerne vil si at joda det er det). Ingen vasker så bra som meg med sugevasker i allefall, tør jeg (nesten) påstå.

Først en forvask (lar fludiumet ligge noen minutter først), så børster godt og suger opp. Deretter hovedvask 1.; på med fludium gnikker forholdsvis hardt frem og tilbake i 2-4- min. ,suger opp. Hovedvask 2. det samme men i andre retningen. Deretter skylling med destillert vann; På med vann, deretter børsting med egen børste i 1-2 min.Suger opp.

Jeg bruker mao rundt 20 min pr. lp! Aktive minutter.

Jeg har mer tro på at det er en eller annen form for reaksjon (kjemisk?) med vinylen som foregår. Kanskje prøve uten Zalo? Effekten er jo lik over hele platesiden. Og lik på hver lp, Samme type skitt overalt? Hmm..

Leste en test av L'art du son hvor testeren sier at med vanlig isopropanolholdig væske hadde han de samme erfaringene som meg. Men med L'art du son derimot..alt jeg kunne ønske meg.

Kan jo bli religiøs av mindre..

Og til slutt: Jeg sier jo at jeg opplever at platene blir rene. Støy og sånt blir mye mindre. Plata blir ofte helt tyst, bortsett fra musikk da..

Det er lydbildet som endres!

Elevatoo

Medlem
Ble medlem
13.07.2007
Antall liker
0
Har brukt VPI 16.5 en god stund nå og den fungerer utmerket, har ingen av de problemene du beskriver.

Min framgangsmåte:
-Blås/fjern den værste løse skitten hvis plata er skikkelig møkkete.
-Inn i platevaskeren og påfør nok væske til at det "dekker" vinylen, fordel lett med egnet børste.
-La stå 1-3 min, avhengig av hvor møkkete plate er.
-Kjør 3-6 runder med moderat trykk på børsten, påse at du har en "bitte liten bølge" av rensevæske i forkant av børsten.
-kjør 3 runder med suging (ikke sug på tørr plate, det gir statisk el så det holder)
-gjenta for side 2.

Bruker følgende blanding; 50/50 destilert vann og teknisk sprit (druebasert dyrlegesprit), samt 3-4 dråper fuktmiddel for film pr. liter.

Dette fungerer som sagt bra på alle måter og det tar ikke all verdens av tid.

Elevatoo ;)

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
pettern skrev:
Ja det må jo skyldes NOE. Jeg har imidlertid vanskelig for å tro at det så mye skitt igjen, (ja jeg vet at ultralydvaskerne vil si at joda det er det). Ingen vasker så bra som meg med sugevasker i allefall, tør jeg (nesten) påstå.

Først en forvask (lar fludiumet ligge noen minutter først), så børster godt og suger opp. Deretter hovedvask 1.; på med fludium gnikker forholdsvis hardt frem og tilbake i 2-4- min. ,suger opp. Hovedvask 2. det samme men i andre retningen. Deretter skylling med destillert vann; På med vann, deretter børsting med egen børste i 1-2 min.Suger opp.

Jeg har mer tro på at det er en eller annen form for reaksjon (kjemisk?) med vinylen som foregår. Kanskje prøve uten Zalo? Effekten er jo lik over hele platesiden. Og lik på hver lp, Samme type skitt overalt? Hmm..

Leste en test av L'art du son hvor testeren sier at med vanlig isopropanolholdig væske hadde han de samme erfaringene som meg. Men med L'art du son derimot..alt jeg kunne ønske meg.

Og til slutt: Jeg sier jo at jeg opplever at platene blir rene. Støy og sånt blir mye mindre. Plata blir ofte helt tyst, bortsett fra musikk da..

For meg høres det nesten ut som du er på grensa av vinylvoldtekt. Driver du og gnikker dritten inn?? Kanskje det blir nok okkinokk? Spørsmålet er om du faktisk overdriver, og at du "maser med liket"?

Bruker et knapt 5-minutt pr plate. Opplever ikke det samme som deg. Har alltid brukt rensevæske alá Vidar P´s.
Undervurder forresten aldri en god avsugning. :-X

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
ErosLoveking skrev:
pettern skrev:

For meg høres det nesten ut som du er på grensa av vinylvoldtekt. Driver du og gnikker dritten inn?? Kanskje det blir nok okkinokk? Spørsmålet er om du faktisk overdriver, og at du "maser med liket"?

Bruker et knapt 5-minutt pr plate. Opplever ikke det samme som deg. Har alltid brukt rensevæske alá Vidar P´s.
Undervurder forresten aldri en god avsugning. :-X
;D ;D ;D

pettern

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.03.2009
Antall liker
1
Får ikke lastet opp sitat, men Elevatoo:

Det var på denne måten jeg begynte vaskingen på også, ganske likt det som er angitt i manualen.
Det samme skjedde med lydbildet da.

Så ga Vidar P beskjed om at jeg måtte nok stå på litt mer med børsten, og legge inn en forvask, så skulle jeg nok få se..
Og resultatene kom ; mindre støy, knitring osv., men lydbilde døde fremdeles.

Med 20 min. programmet mitt er absolutt det meste av støy borte, men lydbildet...bad.
Jeg skjønner seff at 20 min. er overdoing, men funker meget bra på støy.

Hensikten med 'gnikkinga' er forhåpentligvis ikke å gni møkka inn.. men å løsne på det som ikke liggende væske + forvask har sugd opp. Gå løs på de 'harde nøttene' så å si... Og for n'te gang: jeg klager ikke på effekten av støyfjerning.

Det at lydbildet 'dør' har jeg problemer med å takle..

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Michael Fremer har prøvd Aquafina med gode resultater:

Tom Fine [...] suggest using Aquafina to rinse LPs after cleaning. He told me that the water used in Aquafina is purified by reverse omosis (RO) and thus is very pure. (According to Pepsi, Aquafina has 10ppm of undissolved solids; spring water has up to 500ppm.)

[...]

I tried it and it worked great. It didn’t taste bad either. The DiscDoctor fluid I accidentally swigged when I picked up the wrong bottle? Not so good.
;D

Elevatoo

Medlem
Ble medlem
13.07.2007
Antall liker
0
pettern skrev:
Får ikke lastet opp sitat, men Elevatoo:

Det var på denne måten jeg begynte vaskingen på også, ganske likt det som er angitt i manualen.
Det samme skjedde med lydbildet da.

Så ga Vidar P beskjed om at jeg måtte nok stå på litt mer med børsten, og legge inn en forvask, så skulle jeg nok få se..
Og resultatene kom ; mindre støy, knitring osv., men lydbilde døde fremdeles.
............................
............................

Det at lydbildet 'dør' har jeg problemer med å takle..
Har ingen god forklaring på problemet ditt, har du prøvespilt vinylen før/etter på et annet anlegg/spiller og erfart at det samme skjer der?
Mht. eventuell kjemisk reaksjon så har jeg vanskelig for å skjønne det, men jeg er ingen ekspert på området. Blandingen min er tilsvarende den Moth Group / British Audio Products har solgt i nærmere 30 år, så den burde være utprøvd, for å si det sånn!

Elevatoo ;)

pettern

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.03.2009
Antall liker
1
Jeg tenkte bare å komme med mine siste erfaringer på området, i tilfelle noen håper på en Okki Nokki til salgs..

Jeg har funnet væsken i mitt liv! L'Art du son gir de resultatene jeg håpet på.

Ikke noe teppe over lyden lenger, bare gnistrende, luftig lyd uten knitring og støy!

Jeg har ikke noen forklaring på hvorfor isopropanolholdige saker har 'teppevirkning' hos meg men forskjellen fra fra Okki Nokki orginal og Vidar P's til L'Art du son er altså stor.

Jeg har også prøvd 'petterns væske' bestående av kun vann + 5-6 dråper zalo pr. liter. Denne var faktisk minst like bra på støyfjerning som de andre og ga ingen negativ 'lydsignatur'. L'Art du son har imidlertid større virkning når det gjelder et homogent lydbilde, som samtidig separerer instrumentene bedre. Bassen blir også fastere og dypere.

Mvh

En lykkelig platearbeider.

S

Slorbak

Gjest
pettern skrev:
Jeg tenkte bare å komme med mine siste erfaringer på området, i tilfelle noen håper på en Okki Nokki til salgs..

Jeg har funnet væsken i mitt liv! L'Art du son gir de resultatene jeg håpet på.

Ikke noe teppe over lyden lenger, bare gnistrende, luftig lyd uten knitring og støy!

Jeg har ikke noen forklaring på hvorfor isopropanolholdige saker har 'teppevirkning' hos meg men forskjellen fra fra Okki Nokki orginal og Vidar P's til L'Art du son er altså stor.

Jeg har også prøvd 'petterns væske' bestående av kun vann + 5-6 dråper zalo pr. liter. Denne var faktisk minst like bra på støyfjerning som de andre og ga ingen negativ 'lydsignatur'. L'Art du son har imidlertid større virkning når det gjelder et homogent lydbilde, som samtidig separerer instrumentene bedre. Bassen blir også fastere og dypere.

Mvh

En lykkelig platearbeider.
Hei,skulle vært morro og vist hvor stor luftfuktigen er i rommet ditt når avspilling har skjedd.
Tenker da på når du vasket med iso og denne nye L'Art du son.
Vet at det er forskjell på kvaliteten på iso,men det går gjerne hvor ren den er.

Rens er sprit og det må være sprit i L'Art du son og noe annet.

Kunne vært morro og få prøvd dette stoffet.(L'Art du son)

Mvh Roar

Topp Bunn