Platevasker?

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.883
Torget vurderinger
23
Begge disse maskinene er ypperlige verktøy for en som vet å sette pris på sin dyrekjøpte platesamling. Dette er skikkelig tysk kvalitet, og det er som kjent kvalitet som blir rimeligst i lengden. Kjør på Grumpy, Hadde jeg hatt dine midler så ville jeg gjort det samme. Eirglede er også viktig.
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.893
Antall liker
26.729
Sted
Oslo/Grebbestad
Her er mer du kan vaske... Ettersom du er svak for kvinnelige vokaler så løp og kjøp ett ex av denne
Sade: best of
 

Vedlegg

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.883
Torget vurderinger
23
Du er riktig i støtet i aften, Cash! Er du i Sveariket i hele påsken? Låt bra her nå i kveld, har kastet ut et par tre Avantgarde sett og justert plasseringen av Nagaokaene 8) 8)
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.642
Antall liker
15.510
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
cash 63 skrev:
Her er mer du kan vaske... Ettersom du er svak for kvinnelige vokaler så løp og kjøp ett ex av denne
Sade: best of
Det er vel best med manuell håndvask på "denne". Eller hva sier du Sluket?
Du får ett forsøk på svar Sluket. Etter det får vi kanskje holde oss til trådtittelen og
heller fortsette å bringe hverandre ut av fatning et annet sted enn her.

;D
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.893
Antall liker
26.729
Sted
Oslo/Grebbestad
pengesluk skrev:
Du er riktig i støtet i aften, Cash! Er du i Sveariket i hele påsken? Låt bra her nå i kveld, har kastet ut et par tre Avantgarde sett og justert plasseringen av Nagaokaene 8) 8)
Har reist fra flykting dalen (les Grorud) og blir borte derfra over påske, tviler ikke på det du sier ellers....
off-t
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.642
Antall liker
15.510
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
I håp om at påskemobberne fra OVK har rømt tastaturet ( ;D), spør jeg like gjerne påny:

Har du noen erfaringer å dele med én disse to platevaskerne?




Vennlig hilsen
Jan P.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.883
Torget vurderinger
23
ARMANI har en lignende modell.
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.642
Antall liker
15.510
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
pengesluk skrev:
ARMANI har en lignende modell.
Jeg gir opp. Glemte at Sluket er hjemme i påsken og gjør husarbeid. ;D
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.893
Antall liker
26.729
Sted
Oslo/Grebbestad
Vad var prisen på Matrix? syns ellers Hannl ser intrs ut og ligger vel i sån ca samma pris leie som Keith Monk vaskere
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Audiomix skrev:
Dazed skrev:
Takk. OK, det er såpass dyrt, ja.


Kanskje vi kan tromme sammen spleiselag på 8-10 mann i Østfoldavdelingen som kan ha en på rundgang også?

Noen burde leie ut sånne. :)
Lag et spleiselag basert på litt kunnskap og noen tommeltotter.
En slik vaskemaskin (les Ultralyd) dekker behovet for 10-20 vinylinteresserte.
Da blir prisen per aksje mindre enn kr 300,-. Ikke dyrt det vel?
Jeg låner en vaskemaskin en gang i året.
Ultralyd slår alle andre vaskemetoder. Både i funksjonalitet, effektivitet og pris.
Nå har jeg lånt Sclalars sin vaskemaskin et par uker og vasket et års vinylinnkjøp. Jeg kjøper brukt og får en del "drit" på handelen.
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,24877.0.html
 

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.604
Antall liker
151
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Trodde mekaniske vaskere var helt "ut" jeg :eek: Ultralyd gir jo fantastisk resultat, og er ekstremt effektivt siden man kan vaske så mange plater samtidig :)
Mvh
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.917
Torget vurderinger
24
Jeg tviler ikke et sekund på at ultralyd er best, men litt mer krevende å plassere i en stue er de.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Fosse skrev:
Jeg tviler ikke et sekund på at ultralyd er best, men litt mer krevende å plassere i en stue er de.
En vaskemaskin (enten den heter Branson, Miele eller noe kinesisk) skal da ikke stå i stua vel?
 

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
1.578
Antall liker
471
Sted
Nøtterøy
Jeg har ikke den Hannl vaskeren på bildet, men jeg har en Hannl Limited, og den er veldig bra. Enkel å jobbe med. Den største forskjellen på min vasker og de fleste andre vaskerne jeg har vært borti, er at Hannl Limited ikke støyer mye, også er den veldig solid bygget og ser bra ut.
Mvh Roger
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
roger skrev:
Jeg har ikke den Hannl vaskeren på bildet, men jeg har en Hannl Limited, og den er veldig bra. Enkel å jobbe med. Den største forskjellen på min vasker og de fleste andre vaskerne jeg har vært borti, er at Hannl Limited ikke støyer mye, også er den veldig solid bygget og ser bra ut.
Mvh Roger
Det er litt rart med ordet Limited. Det skal ofte vise til noe eksklusivt, men i virkeligheten passer det bedre med den riktige oversettelsen: Begrenset.
I dette tilfellet begrenset til en plate.
Jeg har aldri hørt om at en ultralydvasker har gått i stykker. Tenker ikke på de svært få som er tilpasset vinylvask, men på de som brukes i industrien. Min er i hvert fall over 40 år. På sine gamle dager vasker den mest forgassere og annet gammeldags.
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.642
Antall liker
15.510
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
At flere av dere er innovative og "utvikler" alternativer, er kjempegøy. -Særlig når sluttresultatet viser seg å være topp.
Jeg har lest igjennom hele USC-tråden nok engang. For meg passer nok en tradisjonell vasker aller best uten at jeg skal utdype hvorfor.

Jeg har allerede en VPI-sak. Den løser definitivt oppgavene med tanke på hva som skal oppnås. Allikevel ser jeg noen små detaljer på enkelte av modellene til både Hannl og Clearaudio som kanskje forenkler prosessen noe. Det er særskilt noe av automatikken og reverserende børste som tiltaler.

Vaskerene fra Keith Monk synes å suge opp væske fra mindre flater av gangen.

Keith Monk Soveriegn:


Keith Monk Gemini:



Ellers er det vel denne som du har Roger. -Jeg har etpar dumme spørmål; om du kan si noe om væskeforbruket Roger og om det er resirkulasjon av væske eller ikke? Og er det slik at den påfører væske og vasker før den suger opp, eller skjer begge prosesser samtidig?
 

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.604
Antall liker
151
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Audiomix skrev:
Fosse skrev:
Jeg tviler ikke et sekund på at ultralyd er best, men litt mer krevende å plassere i en stue er de.
En vaskemaskin (enten den heter Branson, Miele eller noe kinesisk) skal da ikke stå i stua vel?
Det får jo være opp til hver enkelt :)
Men absolutt ikke i min stue!
Og, med den effektiviteten en USC-vasker har, bruker man den mindre (i tid) enn tradisjonelle vaskere. Tåler mao å ta den fram i ny og ne :)
Mvh
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.917
Torget vurderinger
24
Dere tok vel poenget?
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Ikke for å være negativ, men heller for å balansere det hele en liten tanke:
Selv om jeg er deleier i en ultralyd vasker som jeg har brukt en god del ble jeg aldri helt fortrolig med denne.
Litt for ofte satt jeg igjen med enkelte kraftige "knepp" innimellom og selv om resten av platen var gullende ren og støyfri var disse "kneppende" så irriterende at jeg har sluttet å bruke den.
Foretrekker i dag heller en fullautomatisk Nitty Gritty hvor man får vasket begge sider samtidig på "no time".
Er platene vasket tidligere bruker jeg den mange ganger også bare som ren støvtørker hvor den fjerner alt av støv på begge sider i løpet av 10 sekund.
IMHO............
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Har ikke VPI'en revers, Grumpy? Det har Okki Nokkien, ja, til og med bilen min!  ;D
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.642
Antall liker
15.510
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Zomby_Woof skrev:
Har ikke VPI'en revers, Grumpy? Det har Okki Nokkien, ja, til og med bilen min! ;D
...skal vi bytte? ;D
 

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
1.578
Antall liker
471
Sted
Nøtterøy
Grumpy skrev:
At flere av dere er innovative og "utvikler" alternativer, er kjempegøy. -Særlig når sluttresultatet viser seg å være topp.
Jeg har lest igjennom hele USC-tråden nok engang. For meg passer nok en tradisjonell vasker aller best uten at jeg skal utdype hvorfor.

Jeg har allerede en VPI-sak. Den løser definitivt oppgavene med tanke på hva som skal oppnås. Allikevel ser jeg noen små detaljer på enkelte av modellene til både Hannl og Clearaudio som kanskje forenkler prosessen noe. Det er særskilt noe av automatikken og reverserende børste som tiltaler.

Vaskerene fra Keith Monk synes å suge opp væske fra mindre flater av gangen.

Keith Monk Soveriegn:


Keith Monk Gemini:



Ellers er det vel denne som du har Roger. -Jeg har etpar dumme spørmål; om du kan si noe om væskeforbruket Roger og om det er resirkulasjon av væske eller ikke? Og er det slik at den påfører væske og vasker før den suger opp, eller skjer begge prosesser samtidig?
Det er den på bildet jeg har. Maskinen er manuell, så du bestemmer selv om du vil ha på væske mens du samtidig suger opp, eller om du vil børste med væske først, for så å suge opp etterpå. Jeg har vasket ca 50 LP'er og har brukt omtrent en halvliter rensevæske. Den resirkulerer ikke væsken.
Roger
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.642
Antall liker
15.510
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Takk for fin tilbakemelding Roger. Svaret ditt var omtrentelig som jeg hadde antatt på forhånd.
- Fint å få det bekreftet.

Mvh
Jan P.
 

Haubokk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.12.2005
Innlegg
172
Antall liker
1
Kabusa i USA har en vasker de kaller KAB-EV1 til den nette sum av 159 dollar.
Finner ingen rimeligere i alle fall...
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.917
Torget vurderinger
24
olaps skrev:
Fosse skrev:
Dere tok vel poenget?
Huff da, er det noe jeg ikke har skjønt? :eek:
Jaja, det er jo søndag, hjernen (min) har også fridag :p
Som sagt, jeg betviler ikke at ultralydvaskeren er glimrende, men dersom man bor i leilighet kan det fort være noe utfordrende å finne passende plass for maskinen.
Jeg skulle gjerne testet ultralydvasker, men slik jeg bor er det utfordrende siden jeg foreløpig ikke har sett noen ultralydvasker jeg kunne tenke meg å ha i lytterommet.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.917
Torget vurderinger
24
Jens skrev:
Ikke for å være negativ, men heller for å balansere det hele en liten tanke:
Selv om jeg er deleier i en ultralyd vasker som jeg har brukt en god del ble jeg aldri helt fortrolig med denne.
Litt for ofte satt jeg igjen med enkelte kraftige "knepp" innimellom og selv om resten av platen var gullende ren og støyfri var disse "kneppende" så irriterende at jeg har sluttet å bruke den.
Foretrekker i dag heller en fullautomatisk Nitty Gritty hvor man får vasket begge sider samtidig på "no time".
Er platene vasket tidligere bruker jeg den mange ganger også bare som ren støvtørker hvor den fjerner alt av støv på begge sider i løpet av 10 sekund.
IMHO............
Takk for interessant innspill Jens.

Har du forsøkt å vaske disse platene med vanlig vakumvasker etterpå, for å se om du da kan få rettet opp "skaden"?
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Har hatt en drøss med vaskere , endte opp på vpi 16,5 og den gjør en god jobb( som vpi produkter flest) ;D

Har clearaudio matrix ( lik som okki nokki) og hadde noen av de første okki nokkiene men med feil på , dette har blitt rettet og skal ikke være ett problem i dag.

det som midlertid er viktig er å tømme karet inni disse , eller florerer muggen så det holder , og hele kassa kan gå i oppløsning , enten det er det ene eller andre merket.

Hannl vasker hadde det blitt på meg om jeg skulle kjøpt en ny en-.

vet PM audio har hatt "egene vaskere" som ser ut som kan være fra Hannl fabrikken.

verdt å titte på.

mvh Espen
 

GRAVLUND

Medlem
Ble medlem
02.02.2011
Innlegg
5
Antall liker
0
ssm skrev:
Har hatt en drøss med vaskere , endte opp på vpi 16,5 og den gjør en god jobb( som vpi produkter flest) ;D

Har clearaudio matrix ( lik som okki nokki) og hadde noen av de første okki nokkiene men med feil på , dette har blitt rettet og skal ikke være ett problem i dag.

det som midlertid er viktig er å tømme karet inni disse , eller florerer muggen så det holder , og hele kassa kan gå i oppløsning , enten det er det ene eller andre merket.

Hannl vasker hadde det blitt på meg om jeg skulle kjøpt en ny en-.

vet PM audio har hatt "egene vaskere" som ser ut som kan være fra Hannl fabrikken.

verdt å titte på.

mvh Espen
Et aldri så lite spørsmål:Har selv en sånn smart matrix.Har vaska ca 6-700 plater,og jeg får aldri tømt det karet.Det er jo ingenting som kommer ut.Har prøvd å bikke vaskeren bakover men det er aldri antydning til fukt.
Pleier å vaske en 3 til fire plater i slengen,for så å spille de.Kan gjerne gå noen dager før det vaskes noe igjen.
Trodde væska bare fordampa inni.Kjører for ordens skyld kunn sånn clear audio væske,ikke noe etter skylling med destilert vann.Så det jeg lurer på er altså hvordan du får tømt?
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Fosse skrev:
Jens skrev:
Ikke for å være negativ, men heller for å balansere det hele en liten tanke:
Selv om jeg er deleier i en ultralyd vasker som jeg har brukt en god del ble jeg aldri helt fortrolig med denne.
Litt for ofte satt jeg igjen med enkelte kraftige "knepp" innimellom og selv om resten av platen var gullende ren og støyfri var disse "kneppende" så irriterende at jeg har sluttet å bruke den.
Foretrekker i dag heller en fullautomatisk Nitty Gritty hvor man får vasket begge sider samtidig på "no time".
Er platene vasket tidligere bruker jeg den mange ganger også bare som ren støvtørker hvor den fjerner alt av støv på begge sider i løpet av 10 sekund.
IMHO............
Takk for interessant innspill Jens.

Har du forsøkt å vaske disse platene med vanlig vakumvasker etterpå, for å se om du da kan få rettet opp "skaden"?
Dessverre kan det se ut som om "skaden" ikke er så bra.
Vasker man i en "vanlig" vasker etterpå forsvinner enkelte av "kneppene", men ikke alle.
Tipper at det ligger igjen ganske små støvkorn som på et eller annet vis har "bitt" seg fast til plata.
Forhåpentligvis er det mulig å fjerne disse med litt skuring for dem som har litt mer ledig tid enn meg............ :-\
 
Topp Bunn