Platevasker?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Etter å ha vært en tur i brukt vinyl-butikken, viser det seg at det hadde vært ekstremt fint å få renset disse stakkars platene skikkelig, selv om de fleste av dem så greie ut i butikken. (Sic...)

Noen som har tips om en rensemaskin/et rensesystem som ikke koster all verden, eller tips til hvordan man kan DIY-e det for en slikk og ingenting?
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Big Dipper har en som heter Oki Noki, som ikke er «så» dyr. Ellers har Mono Nitty Gritty. Har selv deres helt manuelle utgave, da jeg renser ikke mere en ca 30-40 plater i året. Ligger på ca 3k. Funker fint fint om du gidder å sveive manuelt :)
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.896
Antall liker
13.954
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Okki Nokki, Nitty Gritty eller VPI er vel de mest kjente?
Ellers finnes det flere DIY-tråder her inne med Ultralydvaskere.
Eventuelt kan du melde deg inn i Halden Vinylklubb, tror de har en som går på rundgang blant medlemmene der?

Jeg har lånt en USC som jeg har vasket ca 100+ plater med, fungerer veldig fint!

Mvh
Rolf
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Takk. OK, det er såpass dyrt, ja.

Kanskje vi kan tromme sammen spleiselag på 8-10 mann i Østfoldavdelingen som kan ha en på rundgang også?

Noen burde leie ut sånne. :)
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.893
Antall liker
26.729
Sted
Oslo/Grebbestad
Kjøpte en Vpi 16.5 fra Lyric, under 5k. Den gjør jobben veldigt bra, og helt nødvendig. Dyrt tja, man får se det i betrakting til det man har investert i øvrig analog utstyr/plate samling.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Dyrt?

Alt er relativt. Så lenge man har plater som er langt mer verdt enn en skarve platerenser, mener jeg det er helt på sin plass. :)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Pickupen min koster ca. 3 ganger platevaskeren. Levetiden på vaskeren er sikkert 30 ganger levetiden på pickupen. Platevaskere er ikke dyre.
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Har en nitty gritty dings stående du kan få låne.

Ellers er jeg veldig enig med de andre talerne her.

/jan
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Zomby_Woof skrev:
Pickupen min koster ca. 3 ganger platevaskeren. Levetiden på vaskeren er sikkert 30 ganger levetiden på pickupen. Platevaskere er ikke dyre.
godt poeng.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Samme om verdien av platene.

Begynner man å gå litt nærmere i hva en skikkelig vasker innebærer i lavere verditap på en platesamling, lengre levetid på pickup, bedre lyd og så videre, så er det egentlig skittbillig!

En investering, javisst. Men billig i lengden.

Når det blir noen skiver er det uansett nye innecover som koster mest penger, deretter rensevæske. For ikke å snakke om tiden man bruker på vasking.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.974
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Dazed skrev:
Takk. OK, det er såpass dyrt, ja.


Kanskje vi kan tromme sammen spleiselag på 8-10 mann i Østfoldavdelingen som kan ha en på rundgang også?

Noen burde leie ut sånne. :)
Lag et spleiselag basert på litt kunnskap og noen tommeltotter.
En slik vaskemaskin (les Ultralyd) dekker behovet for 10-20 vinylinteresserte.
Da blir prisen per aksje mindre enn kr 300,-. Ikke dyrt det vel?
Jeg låner en vaskemaskin en gang i året.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
JanR skrev:
Har en nitty gritty dings stående du kan få låne.

Ellers er jeg veldig enig med de andre talerne her.

/jan
Wow! Supert! Takker så mye, og ja, det vil jeg gjerne, men da skal jeg først gjøre et raid til eller to i bruktbutikken så jeg får maks nytte av tilbudet. Veldig snilt av deg.

Ang. prisen, så er jo alt relativt. For meg som sitter på kanskje 20-30 LP-er som er en kombinasjon av det av min egen platesamling fra sent åttitall som ikke ble solgt den gangen, og noen brukte plater jeg kjøpte nå, er 3000 spenn en betraktelig investering.

Vinylriggen min er også av en ganske beskjeden verdi, men selvsagt ser jeg at når man med en platevasker, kan man få veldig mye ut av billige, brukte plater, er det ikke så galt likevel.

Takk igjen, Jan! Jeg gir lyd når jeg er klar til storrengjøring. :D
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Dazed skrev:
Takk igjen, Jan! Jeg gir lyd når jeg er klar til storrengjøring. :D
Ikke rart å takke for.
Slenger over tlf/adresse på pm så tar vi det når det måtte passe for deg.

Vi får ta ett møte ang diy platevasker over en kaffe. (ref. audiomix sitt inlegg)

/jan
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
JanR skrev:
Dazed skrev:
Takk igjen, Jan! Jeg gir lyd når jeg er klar til storrengjøring. :D
Ikke rart å takke for.
Slenger over tlf/adresse på pm så tar vi det når det måtte passe for deg.

Vi får ta ett møte ang diy platevasker over en kaffe. (ref. audiomix sitt inlegg)

/jan
Suverént! Det er en plan.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Dazed skrev:
Vinylriggen min er også av en ganske beskjeden verdi, men selvsagt ser jeg at når man med en platevasker, kan man få veldig mye ut av billige, brukte plater, er det ikke så galt likevel.
Bare så du ikke har for store forhåpninger. Platevasker er supert, men er platene misbrukt eller spilt i hjæl på en fullstendig feiljustert platespiller, full av hakk og riper er løpet ofte uansett kjørt. Brukt vinyl er litt risikosport, men de aller fleste jeg kommer over spiller fint. Dog har noen Elton John plater jeg kjøpte fra en kar blitt spilt på noe vræl av en spiller sannsynligvis. Det er type slitasje vreng på alle skivene og ergo u-spillbare dessverre :-\
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Dazed skrev:
Ang. prisen, så er jo alt relativt. For meg som sitter på kanskje 20-30 LP-er som er en kombinasjon av det av min egen platesamling fra sent åttitall som ikke ble solgt den gangen, og noen brukte plater jeg kjøpte nå, er 3000 spenn en betraktelig investering.
Sant nok. Jeg tok min egen samling som utgangspunkt. I en sånn samling er det nok lån av vasker som er svaret. Forutsatt at platene er uskadd, kan du knapt gjøre noe smartere enn å vaske dem skikkelig.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
cash 63 skrev:
ErosLoveking skrev:
Zomby_Woof skrev:
Pickupen min koster ca. 3 ganger platevaskeren. Levetiden på vaskeren er sikkert 30 ganger levetiden på pickupen. Platevaskere er ikke dyre.
godt poeng.
strengt tatt burde man ha en ennå bedre vasker da kanske!
Jeg tror ikke det blir så fryktelig mye bedre enn den jeg har. ;)
 

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
1.578
Antall liker
471
Sted
Nøtterøy
Ser at PM Audio fortsatt har sin "egen" platevasker (dette er en Hannl Limited rebranded) på salg til halv pris (10k). Dette er et kupp! Kjøpte en selv i høst, og er veldig fornøyd. Bedre byggekvalitet og stillere platevasker skal du lete lenge etter.
Mvh Roger
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
digiman skrev:
Dazed skrev:
Vinylriggen min er også av en ganske beskjeden verdi, men selvsagt ser jeg at når man med en platevasker, kan man få veldig mye ut av billige, brukte plater, er det ikke så galt likevel.
Bare så du ikke har for store forhåpninger. Platevasker er supert, men er platene misbrukt eller spilt i hjæl på en fullstendig feiljustert platespiller, full av hakk og riper er løpet ofte uansett kjørt. Brukt vinyl er litt risikosport, men de aller fleste jeg kommer over spiller fint. Dog har noen Elton John plater jeg kjøpte fra en kar blitt spilt på noe vræl av en spiller sannsynligvis. Det er type slitasje vreng på alle skivene og ergo u-spillbare dessverre :-\
Klar over det. De platene jeg kjøper, prøver jeg å passe på at er noenlunde ripefrie, men noen flekker her og der kan jeg akseptere, hvis platene kan bli fine igjen etter en vask.

Ang slitasje fra billigspillere, håpet jeg at mer seriøse stifter kom lenger ned i rillene enn runde billigstifter, og dermed faktisk kunne spille mer eller mindre fra "virgin vinyl" selv om plata ser sliten ut.

Nå har jeg bare OM-5E'en som fulgte med Debut III-en min, men jeg tenkte jeg skulle sette på en elliptisk slipt OM40-stift som passer på pickup-chassiset etter hvert. ..I alle fall en 20 eller 30.

Det virker på meg som disse bruktplatene enten ser jævlige ut, eller ganske bra. Finner ikke så mange som er "midt på treet", synes jeg. De jeg har problemer med/ikke tør spille før de er renset, ser pene ut, men harf seige flekker som sitter fast i rillene.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Zomby_Woof skrev:
Dazed skrev:
Ang. prisen, så er jo alt relativt. For meg som sitter på kanskje 20-30 LP-er som er en kombinasjon av det av min egen platesamling fra sent åttitall som ikke ble solgt den gangen, og noen brukte plater jeg kjøpte nå, er 3000 spenn en betraktelig investering.
Sant nok. Jeg tok min egen samling som utgangspunkt. I en sånn samling er det nok lån av vasker som er svaret. Forutsatt at platene er uskadd, kan du knapt gjøre noe smartere enn å vaske dem skikkelig.
Nettopp. ...Og kjøpe skikkelige forede innercover og plasttrekk til de som mangler det.

Føler kanskje at jeg stort sett kommer til å kjøpe musikk på vinyl en stund nå. Moro å snurre plater igjen.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Dazed skrev:
Ang slitasje fra billigspillere, håpet jeg at mer seriøse stifter kom lenger ned i rillene enn runde billigstifter, og dermed faktisk kunne spille mer eller mindre fra "virgin vinyl" selv om plata ser sliten ut.

Nå har jeg bare OM-5E'en som fulgte med Debut III-en min, men jeg tenkte jeg skulle sette på en elliptisk slipt OM40-stift som passer på pickup-chassiset etter hvert. ..I alle fall en 20 eller 30.

Det virker på meg som disse bruktplatene enten ser jævlige ut, eller ganske bra. Finner ikke så mange som er "midt på treet", synes jeg. De jeg har problemer med/ikke tør spille før de er renset, ser pene ut, men harf seige flekker som sitter fast i rillene.
Det er riktig at ofte kommer mere finslipte PU lengre ned i rillene og er dermed mindre følsomme for slitasje.
Det som jeg beskriver er ofte en feil justert PU på en billig arm som har nærmest spist opp platene på et tidligere tidspunkt :) Altså en av de forrige eierne. Heldigvis har jeg få av disse, men det hender jeg kommer over de. De ser for øvrig greie ut i butikk, men så raskt du kommer hjem hører du det. Som regel skur (opp-brytning) i vokal eller høye partier. De går rett i søplekassen ;)
 

Micromax

Medlem
Ble medlem
15.01.2009
Innlegg
27
Antall liker
4
Lag en sjøl. Her er en film: http://www.youtube.com/watch?v=mNLGo5K5m_M
Denne er ikke den eneste. Som base kjøper du et platespillervrak på loppis. Der finner du også støvsugeren. Du må nok regne med at du bruker en 2-3 kvelder på bygginga :) Koster minimalt som igjen betyr at du kan bruke penga på vinyl, fyll og fest eller kanskje den stiften du ønsker deg ;D
Ta kontakt på pm så skal jeg forklare nærmere hvordan jeg lagde min.

Mvh.
Ole
 

mana

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2009
Innlegg
655
Antall liker
190
Torget vurderinger
24
Jeg bruker denne i tillegg til platevaskeren.Og nei det har ikke klikket for meg :p for den fungerer utrolig bra. ;D

Bruker selvfølgelig ikke nalen og børsten,kun den spisse stussen som vises på bildet.
 

Vedlegg

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
mana skrev:
Jeg bruker denne i tillegg til platevaskeren.Og nei det har ikke klikket for meg :p for den fungerer utrolig bra. ;D

Bruker selvfølgelig ikke nalen og børsten,kun den spisse stussen som vises på bildet.
Unnskyld, men hva er det bildet viser? En støvsuger?
 

mana

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2009
Innlegg
655
Antall liker
190
Torget vurderinger
24
zimon skrev:
mana skrev:
Jeg bruker denne i tillegg til platevaskeren.Og nei det har ikke klikket for meg :p for den fungerer utrolig bra. ;D

Bruker selvfølgelig ikke nalen og børsten,kun den spisse stussen som vises på bildet.
Unnskyld, men hva er det bildet viser? En støvsuger?
Damprenser ;D
 

stg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.05.2006
Innlegg
191
Antall liker
0
Nitty Gritty, Okki Nokki, VPI. You name it. Min er selvgående, renser 1 side av gangen og suger tørt. Renser platene før spilling (like viktig med nye!).
Rensemaskin er et MUST. Rens-spill og lytt. Kjøp ferdig renseveske. 2 liter holder flere år.
God lytt :p
 

mana

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2009
Innlegg
655
Antall liker
190
Torget vurderinger
24
stg skrev:
Nitty Gritty, Okki Nokki, VPI. You name it. Min er selvgående, renser 1 side av gangen og suger tørt. Renser platene før spilling (like viktig med nye!).
Rensemaskin er et MUST. Rens-spill og lytt. Kjøp ferdig renseveske. 2 liter holder flere år.
God lytt :p
;D
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.642
Antall liker
15.510
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Har noen erfaring med denne?

Hannl Aragon ELB:
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.642
Antall liker
15.510
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Zomby_Woof skrev:
Ooohh... Dyrt!

Og enda mer bling, Grumps?
For min del er betyr utseende mindre enn funksjonalitet, men bare mobb ivei du Zomby ...hehe.

Jeg har hørt rykter om at den roterende rundbørsten er helt unik. Det hadde vært greit å få bekreftet om noen her inne har noen praktisk erfaring med denne modellen. -Styrker/svakheter?

/-Jan P.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Litt tyn må du regne med Grumps. Det er jo hovedsaklig det vi holder på med i OVK... ;D

Jeg tipper det er få som har hatt mulighet til å teste denne saken. Tror forresten at PM Audio er importør av Hannl. Du kan jo ta kontakt med Paul og høre om han har solgt noen av denne modellen enda.

Men hva med Clearaudio sine? Jeg har stor tro på de modellene som vasker begge sidene samtidig. Double Matrix heter de vel?
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.642
Antall liker
15.510
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg elsker "tyn" ;D

Clearaudioen har definitivt et pre med to-sidig vask, men jeg er spent på opp-ned-vasking med tanke på væske. Jeg innbiller meg at med væske liggende på vinylen, så løser det opp litt ekstra. Men, det er kanskje kontinuerlig påføring? Da snakker vi kanskje om 1/2 til 1 dl væske pr. skive? Funksjonaliteten er tilsynelatende mye av den samme på begge modeller, men med noen flere innstillingsmuligheter på Hannl i forhold til bl.a. rotasjonshastighet. Gidder du å ringe Krokko'n og spørre for meg om det er greit at jeg svir av hennes garderobe-budsjett på platevasker? Dette begynner nesten å bli litt kvalmt, spør du meg...hehe.

 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg har ikke fått mye juling i livet. Mindre enn jeg fortjener, men mer enn jeg har lyst på. Jeg ringer ikke krokko'n. Du får ta din egen deng!  ;D

Selvsagt noe å lure på, om rensvæska funker like godt på undersiden. Samtidig er det to ting som apellerer med denne løsningen. Halvparten så mange operasjoner for å vaske ei plate, og man slipper å legge ren side ned på en skitten tallerken.

Uansett blir det ingen ny vasker på meg. Jeg har det jeg har råd til på den fronten.
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.893
Antall liker
26.729
Sted
Oslo/Grebbestad
Skall du spille disse ev nyvaskede platerne på nått også Grumpy ::)
Glad påsk från Svea-Rike :)
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.642
Antall liker
15.510
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Neimen, har du også meldt deg på i "tyn-gruppa" nå Cash? Jeg som trodde jeg skulle unngå påskemobberne. Jeg valgte tydeligvis feil tidspunkt likevel ;D -Ellers har delene som jeg har ventet på ankommet norsk leverandør ...din morroklump! -Dessuten fikk jeg den nye til Jason Isbell and The 400 Unit i dag - signert :-*

Og du Zomby, du har allerede spøkt nok med fortenna dine! Samtidig fikk jeg bekreftet at du er ei pingle og ikke tok utfordringen med en enkel telefonsamtale... ;D

God påske og takk for all hjelp. Jeg skriver ikke mer i tråden før jeg er sikker på at dere to såpekokere er langt unna tastaturet.


8)
Jan P.
 
Topp Bunn