Platevask/rens for hånd??

S

stereo hans

Gjest
Ny i vinylens verden, men forstår at de fleste med store samlinger gjør lurt i å investere i en innretning som kan brukes til vask/rens av plater.

Jeg har pt. ikke nok plater til å forsvare noen stoe investeringer i slikt, men har flere plater som utvilsomt hadde hatt gått av en vasK/rens. Kjøpte en bunke skiver i København her om dagen og selv om de fleste platene er ok, er det noen som har fettmerker/annen "møkk". Dette ønsker jeg å fjerne på en "enkel" måte.

Er det noen som har et enkelt tips for vasking av vinylplater for hånd?

Jeg har lest gjennom det som er her på HFS, men finner ikke mye om akkurat "vask for hånd"...

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.662
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Å fjerne slik skikkeleg dritt i rillene, greier du vanskeleg på andre måtar enn med ei skikkeleg reinsemaskin med vakuum. Om du då ikkje har tilgong på ultralydsvask, som tydelegvis er endå betre.
Det beste eg har vore bort i, var ei slags seig gugge du smurte plata inn med. denne skulle storkne, og når det var gjort, kunne du rive av dette gummiaktige belegget, slik at all drit forsvann med dette. Det gjekk veldig bra når ein fyrst hadde lært seg kor tjukt lag du skulle ha - litt for tjukt medførte at det "aldri" stivna, og var det for tynt, fekk du det ikkje av. Vill av begeistring kjøpte eg 12 flasker, slik at eg skulle ha ei stund, men eg brukte berre dei fyrste 6 før gugga var ubrukeleg. Tålte ikkje langtidslagring, og no er nok produktet ute av handelen.
Eg brukar hovudsakleg LAST, og helst med ein dishwasher-trekloss m/cordfløyelsmatte. Men det er mange andre ting som også funkar greitt på plater som ikkje er alt for ille. Det viktigaste er at du har platene forsvarleg lagra i coveret når du ikkje brukar dei, og at du tørkar av støv etter kvart som det er behov. Karbonfiberbørste er det enklaste til kvardags.

J

JPMi

Gjest
Er det noen som har prøvd Nylonvask på plater?

Det fungerer som kjent helt suverent på glass, fjerner flekker og fett og etterlater ikke belegg.

government

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2007
Antall liker
6
Den gugga har jeg også vært borti,Arve.Husker det som noe svineri å holde på med. Men,over til undertengnedes lavteknologiske no-nonsens,utgiftsbesparende og ganske så effektive metode. Oppvaskkummen,lunkent vann,noen (få) dråper Zalo. Vask med myk bommulsklut,skyll under springen og tørk med soft kjøkkenpapir. Tro det eller ei,men resultatet er over all forventning. Har fått sammenlingnet med en Nitti-Gritti , og det ga ikke hørbar forskjell i allefall. Og så koster det jo ingen ting å prøve. Erlend

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
2.086
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Audiophile-Arve skrev:
Å fjerne slik skikkeleg dritt i rillene, greier du vanskeleg på andre måtar enn med ei skikkeleg reinsemaskin med vakuum. Om du då ikkje har tilgong på ultralydsvask, som tydelegvis er endå betre.

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
2.086
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Arve , når du en gang tar turen til Ålesund er du hjertelig velkommen for å se hvor bra ultralydvasking virkelig er. Bare å sende meg PM.

mvh

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.623
Torget vurderinger
96
Rart ingen tenker på microfiber her. Prøvde dette da jeg holdt på med vinyl. Microfiber klut er det eneste manuelle som virelig trenger ned i rillene når du tørker platene, du kjenner tydelig at kluten følger rillene. Jeg fikk klart mindre knitring og støy. En god rensevæske og microfiber klut, prøv det.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
En liten advarsel ang. microfiberkluter: disse kommer i et uttall forskjellige kvaliteter alt etter hva de er beregnet for. Om du velger feil type kan resultatet bli som om kluten var laget av mykt sandpapir og du kan kysse platene farvel. Jeg brukte en gang en slik på en dings i polert aluminium, med søppelbøtta som resultat for både klut og dings.

Angående billige vaskeapparaturer så har jeg brukt en slik en i et par år eller så nå. Hvis du kommer forbi den audiofile sperren som brøler "men den er jo laget av PLAST for f*en!!!!" i bakhodet så fungerer den aldeles fortreffelig. Jeg har for eksempel en gammel boks som en gang hadde skumgummipolstring innvendig; jeg sier hadde fordi den hadde tørket inn og smuldret fullstendig opp og det resulterende støvet fylte hver eneste rille på hver eneste plate. Uttallige forsøk med DiscWasher gjorde ca. ingenting og platene var fullstendig ubrukelige da det hørtes mer ut som et pukkverk på avstand enn som musikk når de ble forsøkt spilt. Uansett; to omganger i dingsen over og lyden er glimrende - kun den forventede knitringen fra plater utgitt i 1959 er tilbake.

Den er også svært rask og hendig å sette opp, bruke og pakke bort når man er ferdig, i tillegg til at den tar svært liten plass. Og så gir den altså et utmerket resultat. Men audiofil er den slett ikke.

oldmusic

Medlem
Ble medlem
20.01.2008
Antall liker
0
Har og brukt en slik "avansert"knosti plate renser og synes den gjør en høvelig bra jobb.
Skal nå prøve noe nytt.Har fått tak i en Foma all cleaner som kan suge aske og vann
og skal modifisere munnstykket slik at den kan suge opp fra LP platene.
Helt ren Isopropanol (Arcus)fikk jeg på jobben og skal lage en Vidar P blanding.
En Mobile fidelity record cleaning brush er bestillt så får man se hvordan dette går.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.405
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Bor "vinyldustene" så langt fra hverandre at det ikke er mulig å "spleise" på en vaskemaskin? La den gå på omgang.
Jeg vasket alle mine plater i løpet av sommeren 2008. Det blir ikke noen ny vask på noen år.
Apropos enkle midler:
Det finnes en del sitrusbaserte vaskemidler. På spray boks bl.a. Svært effektivt og faktisk miljøvennlig. Gjør en test på vinyl som kan ofres.

jon-arsp

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
6
Jeg har prøvd meg før her under samme emne, en gang tidligere.....Støtter forslaget med lunkent vann med noen dråper oppvaskmiddel, og vaske skitne plater med en klut hvis de er svært skitne. Ofte holder det med å skylle med lunkent vann under springen, noe som selvfølgelig er viktig etter "oppvasken" også. Rist av vannet, og tørk med lofri håndduk. Jeg skyller alle brukte nyanskaffelser.
Jeg har holdt på med plater i over 30 år, og siste tiden har jeg også kjøpt mye brukt. Jeg mener også at jeg har også såpass brukbart utstyr at det er mulig å vurdere resultatet.
Dere må bare slakte ideen, som sist, men sånn er det....................

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Lille_Adam skrev:
Angående billige vaskeapparaturer så har jeg brukt en slik en i et par år eller så nå. Hvis du kommer forbi den audiofile sperren som brøler "men den er jo laget av PLAST for f*en!!!!" i bakhodet så fungerer den aldeles fortreffelig. Jeg har for eksempel en gammel boks som en gang hadde skumgummipolstring innvendig; jeg sier hadde fordi den hadde tørket inn og smuldret fullstendig opp og det resulterende støvet fylte hver eneste rille på hver eneste plate. Uttallige forsøk med DiscWasher gjorde ca. ingenting og platene var fullstendig ubrukelige da det hørtes mer ut som et pukkverk på avstand enn som musikk når de ble forsøkt spilt. Uansett; to omganger i dingsen over og lyden er glimrende - kun den forventede knitringen fra plater utgitt i 1959 er tilbake.

Den er også svært rask og hendig å sette opp, bruke og pakke bort når man er ferdig, i tillegg til at den tar svært liten plass. Og så gir den altså et utmerket resultat. Men audiofil er den slett ikke.
Har brukt samme her, eller noe som ligner stygt, siden tidlig 80-tallet. Finner den også hos http://www.on-off-hifi.de/ger/shop/zph.shtml litt dyrere enn ebay shopen dog. Husker ikke helt, men mener å erindre at den ene flasken med renseveske som fulgte med ikke var god. Har holdt meg til et par dråper zalo og hånd-lunket vann, skylling under springen og lett risting/fleksing før lufttørking i oppvaskstativet på kjøkkenbenken før de går i coveret igjen.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Her funket rensevesken veldig bra, men formelen har gjerne blitt forandret siden du kjøpte din. Uansett er det slutt på min og en dunk med 5L av Vidar P's blanding står klar til bruk.

Topp Bunn