Platestrammer (clamp) eller platevekt (lodd)?

L

larkus!

Gjest
Et bilde fra tråden "Sjeldne og eksklusive platespillere" trigger spørsmålet i trådtittelen.
Plateloddet til venstre på bildet veier 6 kg. Et slikt lodd gjør ingenting annet enn å presse etikettområdet av plata ned mot platematta.
I tillegg bidrar det muligens til litt bedre gangkonstans p.g.a. den økte massen.

Hensikten med både lodd og platestrammer er vel å rett ut ujevne plater, og å sikre maksimal kontakt mellom plate og platematte over hele arealet.
En platestrammer med konkav underside, og en liten forhøyning (ca.2-3 mm) rundt sentertappen skrer dette på en mye bedre måte. Plata "vrenges da ned mot platematta og sitter som limt til den.

Et tungt lodd fører også til unødvendig høy belastning på senterleiet.
3560.jpg

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.906
Sted
Sølvbyen
Har du en illustrasjon? Er ikke sikker på at jeg forstår akkurat hva du mener, så fint hvis du kan bruke teskje.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.906
Sted
Sølvbyen
Vis meg den konkave undersiden og hvor strammeren er i kontakt med plata, var det jeg mente.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.906
Sted
Sølvbyen
Og forhøyningen du snakker om er på selve platematta?

L

larkus!

Gjest
En passende o-ring eller lignende rundt spindelen under matta f.eks. Skal legge ut mer bilder av clampen seinere. Clampen har et hulrom under slik at bare ytterkanten av den er i kontakt med plata. Når en setter den på legger en litt press på den før en låser den fast på sentertappen.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det er ulike meiningar om kor viktig slik stramming er på normale plater. Skeive plater er ein annan sak, då stramming kan vere skilnaden på å gjere plata spelbar eller ei. Men her er mine erfaringar:

Før eg fekk platekransen min, brukte eg ein gjennombora 10-øring saman med ein Michell platestrammar. Under hadde eg ei Platter Matter, og på ein Technics SL 1000 funka det svært godt. Eg måtte reingjere Plattermatta med ei sånn tøyrulle med klebande papir innimellom, men ved å halde innerdelen ved sentertappen på ein tiøre-tjukkleik opp frå matta, og presse ned kanten på etiketten med "kragen" som Michellstrammaren hadde, vart sjølve vinylen liggande med press nede på Plattermattergummi. Det gjorde faktisk at tynne plater let minst like bra som desse tjukke spesialplatene som kom etter kvart.
På Linn Sondeken eg hadde fram til eg tok overgang til VPI, var eg minsfornøgd med nesten alt eg prøvde som platestrammarar. Berre Clearaudio sin aller lettaste plaststrammar (med firkanta hol til senterspindelen) var grei i bruk.
VPI sin platekrans, kombinert med den der obligatoriske platestrammar eller - lodd (eg brukar det siste, platespelaren har lager som kan halde det meste, og eg brukar dessutan ein svinedyr 10 kg spesialtallerken frå VPI i staden for akryltallerkenen som var standard då eg kjøpte spelaren) fungerer betre enn alle alternativa eg har prøvd i mellomtida - det vil seie, Kenwood L07D, og "spider"-platekransen til Clearaudio er om lag like gode, men dei er meir dillete i praktisk bruk.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.906
Sted
Sølvbyen
Takk, da skjønner jeg hva du mener. :) Ingen fare for at det ødelegger platene, da?

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.600
Torget vurderinger
28
Takk, da skjønner jeg hva du mener. :) Ingen fare for at det ødelegger platene, da?
Avid Acutus har lager/senter av tallerken hevet i forhold til resten av platetallerkenen. Plata skrues ved hjelp av klamp fast til denne. Deretter skrues ytterkransen på klampen ned til denntreffer selve platetallerkenen og plata brettes slik rundt lager/forhøyning og ned til tallerkenen. Effektiv måte å rette ut skjeve plater på.

L

larkus!

Gjest
Ingen fare:) En pekepinn på hvor effektivt resonnanser i plata dempes når den presses mot matta får en på følgende måte.
Pickup senkes på stillestående plate uten platestrammer og volumet skrues passende opp. Når en "knakker" på plata med f.eks. skaftet på stiftbørsten (plastikk), så høres det veldig tydelig i høttalerene. Når en så gjør det samme med platestrammeren på, så er lyden i høyttalerene kraftig redusert.
Virker helt etter hensikten!

L

larkus!

Gjest
Avid Acutus har lager/senter av tallerken hevet i forhold til resten av platetallerkenen. Plata skrues ved hjelp av klamp fast til denne. Deretter skrues ytterkransen på klampen ned til denntreffer selve platetallerkenen og plata brettes slik rundt lager/forhøyning og ned til tallerkenen. Effektiv måte å rette ut skjeve plater på.
Med min "Acrylic Clamp" fra 1980-tallet må jeg presse ned klampen før jeg låser den fast med skruen på toppen.
Kan muligens være et problem på spillere med flytende oppheng, men på den massive PD441 går det fint.

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Antall liker
1.889
Sted
Verdens navle
Torget vurderinger
2
På min Kuzma Stabi (med klamp som skrus fast i en gjenget senter spindel) hender det ofte at jeg mellom korkmatten (som jeg bruker som platematte) og platen legger en tynn ring (funnet i en "kakeboks" med cdr plater) for på den måten skape det nødvendige bevegelsesområdet slik at platen kan tvinges flat. Uten denne ringen er det liten eller ingen endring i hvor flatt platen ligger, men med ring tvinges platen flat.

Sent fra min F8331 via Tapatalk

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.600
Torget vurderinger
28
Det samme på SME20, der følger det med en liten «plastikkmynt» man har over spindelen (under plata) før den konkave skruklampen settes på.

L

larkus!

Gjest
Er det noen som med hånden på hjertet kan si at de merker forskjell på lyden med platestrammer kontra uten?
Jeg merker ikke forskjell, men bruker platestrammer likevel:)

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.286
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Hånd på hjertet så synes jeg lyden er mer dempet og kontrollert med platestrammer enn uten.
Michell clamp på Regaspiller.
Men bruker den kun når det er nødvendig for å flate ut plata. ;)

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Antall liker
297
_RoDa_.

Pladestrammere giver deres "lydtilskud", så hvis ikke problemet er skæve plader (her bliver strammeren bedre end ingen pladestrammer), kan strammerens betydning falde ud begge veje positivt/negativt.

Betydningen med den konkave tallerken, skal ses i fh til udlignelse af den ekstra tykkelse vinylskiverne har i periferien.

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.727
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Synes platekrans er det beste alternativet, men er det ille har jeg brukt begge deler.
Kraner som fungerer godt er grisedyre, derfor laget jeg en selv som passer innenfor +- 0,05mm på tallerkener.
Armen står helt stille når spilleren snurrer:)

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.286
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
_RoDa_.

Pladestrammere giver deres "lydtilskud", så hvis ikke problemet er skæve plader (her bliver strammeren bedre end ingen pladestrammer), kan strammerens betydning falde ud begge veje positivt/negativt.

Betydningen med den konkave tallerken, skal ses i fh til udlignelse af den ekstra tykkelse vinylskiverne har i periferien.
Enig.
Jeg liker lyden best uten platestrammer, men benytter den som sagt på skjeve plater. :)
Min tidligere Well Tempered hadde konkav tallerken hvor platen ble skrudd fast nedover mot midten av tallerken.
Min Michell platestrammer og filt-skiven som skal på senterspindel under vinylplaten gjør strengt tatt tallerken konveks og clampen presser deretter ned platen mot ytterkant av tallerken.
Mvh

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.600
Torget vurderinger
28
Synes platekrans er det beste alternativet, men er det ille har jeg brukt begge deler.
Kraner som fungerer godt er grisedyre, derfor laget jeg en selv som passer innenfor +- 0,05mm på tallerkener.
Armen står helt stille når spilleren snurrer:)
Høres ikke bra ut. Om pickupen er senket i rillen håper jeg armen beveger seg sakte mot sentrum ettersom pickupen følger rillen innover.

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.727
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Tror du forstår, ser ikke ut som om det er en tur på Tivoli i en karusell :)
Beste ting mot det jeg kaller skeive plater i mine øyne.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.600
Torget vurderinger
28
Tror du forstår, ser ikke ut som om det er en tur på Tivoli i en karusell :)
Beste ting mot det jeg kaller skeive plater i mine øyne.
Klart jeg gjør, og platekrans har definitivt en positiv effekt på skeive skiver.

Hadde vært kult med et bilde av kransen du har laget.

Topp Bunn