Platespillermotor på vandring

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Akapaz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2008
    Innlegg
    673
    Antall liker
    175
    Sted
    Sørreisa
    Torget vurderinger
    1
    Har en BIX platespiller hvor motoren lever sitt eget liv. Den klarer rett og slett ikke å holde seg på korrekt hastighet og går alltid fortere og fortere. Må stille hastigheten tilbake hver gang jeg bytter plate, noe som har begynt å bli noe tungvint og ikke minst uholdbart ved needledroping der nøyaktighet er nøkkelen til et godt resultat.

    _MG_3335 copy.jpg


    Har startet en tråd på diyAudio.com, men har selv minimalt med peiling på elektronikk. Speed problems (BIX) - diyAudio

    Så lurer rett og slett på om noen klarer å få noe fornuftig ut av denne situasjonen til hva jeg kan gjøre. Hvis det er noen fingernemme her på forumet som kunne tatt seg en titt på motoren ved hjelp av transport fra det kongelige norske postvesen (Med mindre du bor i mitt beiteområde) så hadde jeg blitt strålende fornøyd ;) Selvfølgelig mot et lite honorar i form av norsk valuta i digitalt format.


    PS: Trenger du flere bilder er det bare å hyle ut.

    God kveld videre fra Mikal
     

    BerntJ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.401
    Antall liker
    185
    Hadde et lignede problem med en Luxman spiller. Renset potmetrene som var i styringen til motoren og problemet ble borte. Burde nok byttet dem. VH. Bernt
     

    Akapaz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2008
    Innlegg
    673
    Antall liker
    175
    Sted
    Sørreisa
    Torget vurderinger
    1
    Hadde et lignede problem med en Luxman spiller. Renset potmetrene som var i styringen til motoren og problemet ble borte. Burde nok byttet dem. VH. Bernt
    Tror du det kan være noe så enkelt som det? Flere på diyAudio mener at den ikke har noen "feedback control", slik at den aldri vil klare å holde en jevn hastighet. Fikk dermed anbefalt å lage en servosyring til den.
     
    Sist redigert:

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Det syntes jeg hørtes rart ut. Den holdt vel jevn hastighet når den var ny?
    Jeg ville nu ha startet med å rense potmetrene. Det koster jo ingenting......
    Oppfører den seg likens på 33 og 45 forresten?
     

    Akapaz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2008
    Innlegg
    673
    Antall liker
    175
    Sted
    Sørreisa
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpte den brukt, så vet ikke om den var sånn fra starten. Merket ikke noe med en gang jeg hadde kjøpt den, men etterhvert når jeg begynte med needledroping og skulle dele opp i spor opdaget jeg at tidene aldri stemte overens med CD-utgivelsene. Er likens på 33 og 45. Eksakt hvordan renser jeg disse potmeterene?
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Enten skrur du sund boksen å renser skikkelig foreks med isopropanol. Samtidig mens du dreier potmetrene fram og tilbake.
    Eller kjøp elektronikkspray og stikk røret i hullet og spray. Og deretter skru potmetrene fram og tilbake.
    Denne elektronikkspayen må for guds skyld være UTEN olje....
     

    Akapaz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2008
    Innlegg
    673
    Antall liker
    175
    Sted
    Sørreisa
    Torget vurderinger
    1
    _MG_3334 copy.jpg


    Vet ikke hvordan jeg skal få skrudd opp disse potmetrene. Har prøvd med litt isopropanol rundt skruene i håp om at det skal klare å trekke inn under skruen, men uten hell.
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Åja, det er sånne potmeter. Ja de er dessverre ikke mulig å rense. Skjeldent det er feil på de også.
    Ser det er 2-3 lytter på kortet. Hadde vært greit å måle esr og kapasitans på de. Men de er sikkert ok.

    Nei, jeg tipper det er motoren som er problemet. For å avgjøre det så er det jo bare å koble et voltmeter over polene og starte.
    Er spenninga stabil når motor begynner å kødde så er motoren defekt.
    Ser at motor skal ha 12volt DC. Jeg ville ha loddet løs ene ledning og kjørt motor på 15volt DC fra et eksternt power en halvtimes tid.
    Jeg har lykkes å "reparere" motorer før med denne framgansmåte.
    Ett annet alternativ er å bryte opp bakplate på motor og gjøre rent sleperinger og børster med sprit.
    Også prøve å få lokket på igjen. En litt riski måte å gjøre det på, men går som regel bra. Ihvertfall når man har gjort det før.....
     
    Sist redigert:

    Akapaz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2008
    Innlegg
    673
    Antall liker
    175
    Sted
    Sørreisa
    Torget vurderinger
    1
    Har latt motoren stått å gå noen timer nå. Ved oppstart lå spenninga på 3,55V. Sjekket igjen etter en time og da lå den på 3,62V. Etter det har den variert sånn smått mellom 3,60 og 3,64V. Er dette OK verdier eller det nok til å sette hastigheten helt ut av spill?
     

    Akapaz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2008
    Innlegg
    673
    Antall liker
    175
    Sted
    Sørreisa
    Torget vurderinger
    1
    Noen tips til hvordan du får opp bakdekselet? Er redd for å bryte opp noe som ikke bør brytes opp.

    _MG_1268.jpg
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    Er det denne?

    bix draaitafel.jpg
     

    Akapaz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2008
    Innlegg
    673
    Antall liker
    175
    Sted
    Sørreisa
    Torget vurderinger
    1
    Japp, dog med hvit talerken og litt annerledes fot plassering.
     

    Delle

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Innlegg
    1.496
    Antall liker
    267
    For å åpne denne må du, såvidt jeg kan se, bore ut de 4 naglene. Det kan fort bli en kinkig affære å få den satt sammen igjen.



    motor.PNG


    Mvh.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    Prøv motor og drivreim på en annen spiller.

    Sjekk om tallerken virkelig er rund.
    Har avbildet tallerken,den var langt fra rund.

    Dersom lageret til tallerken er som på bildet,
    prøv olje til Mitchell spiller.OsloHiFisenter.
    Har opplevd noe lignende med det lageret.

    Motor will not run slowly enough
    The usual cause for motor kit installations running slow is that the sub-platter is too small - Rega and Rock decks are specific examples of this - we can fix this problem by inserting a drop down voltage diode so please return the switch box to us.

    DC Motors & Power Supplies Troubleshooting


    Har en gang lest noe om elektronikk problemer til motor,men kan ikke finne dette.


     

    Akapaz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2008
    Innlegg
    673
    Antall liker
    175
    Sted
    Sørreisa
    Torget vurderinger
    1
    Litt pinlig dette her. Ser etter nøyere inspisjon av bruksanvisningen og litt leting på nett etter annen protraktor at jeg har brukt en armbase som ikke var beregnet til Regaarmer. Samme hull, bare at det var litt lengre bak. Prøvde med en trepunkts protraktor og fikk det aldri til å stemme, posisjonsmessig. Skal nå prøve å bytte armbord og se hva som skjer. Skal dette ha kunne påvirket hastigheten?
     

    Akapaz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2008
    Innlegg
    673
    Antall liker
    175
    Sted
    Sørreisa
    Torget vurderinger
    1
    Har nå demontert hele spilleren og rengjort alle deler for så å sette den i hop igjen. Tørket vekk gammel olje med blårens og tatt på ny olje. Byttet armbord og satt arm og PU i rett vinkel med ny protraktor, lastet ned fra det vide Internett. Tror faktisk den går meget jevnt nå. Skal dobbeltsjekke hastigheten i morgen. Fikk også satt på en ny PU kjøpt i statene tidligere i uken (Grado Prestige Gold1). Låter meget bra foreløbig :cool:

    Kan det hele ha skyldtes gammel olje?

    243854d1392590396-ra-r-horn-musikk-og-vinyl-i-nord-_mg_1300.jpg


    243855d1392590409-ra-r-horn-musikk-og-vinyl-i-nord-_mg_1301.jpg
     

    Akapaz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2008
    Innlegg
    673
    Antall liker
    175
    Sted
    Sørreisa
    Torget vurderinger
    1
    Forbanna avføring av en motor. Nå går det så ujevnt at det høres ut som et Ungarsk jungelsirkus. Prøvde som Delle sa, å åpne opp motoren, men klarte i prosessen og borre inn i statorviklingene, noe som da ikke er helt heldig. Er vel ikke bare og sette strøm på det da igjen?

    Har funnet en motor av samme type på nettet og funderer på om jeg skal investere i en slik eller bare gå for et helt nytt motorkit, ala Origin Live sitt.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Nei, den har ikke den oljematingsfunksjonen.
    Jeg har nevnte,inverted bearing.Fikk Michell olje for noen dager siden og prøvdelageret i dag.
    resultatet var som tidligere.Det fungerer en stund,så begynner hastighetvariasjonen.

    Oljen renner ut.Lageret har ikke noe resovoar i bunn som jeg forstår Mitchell spilleren har.

    Bruker Origin Live Ultra motorkit, Rega P3 og Linn`s Premotec motorer ,samme problem med dette lageret.

    Mener mye av denne BIX spilleren har deler fra DIY hifi supply
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    Er det mulig fylle opp med olje i"karet",slik at det er 2-3 mm til toppen av "karet"

    og da ser jeg muligens problemet mitt :(
     

    Akapaz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2008
    Innlegg
    673
    Antall liker
    175
    Sted
    Sørreisa
    Torget vurderinger
    1
    Mener det er DIY Hifi Supply som har utviklet BIX-spilleren. Så skulle tro delene kom derifra :)
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.973
    Antall liker
    11.814
    Sted
    Hus
    Hmmm, lurer på hvorfor det ikke er quartzstyring på disse motorene på lik linje som det var på DD spillere ???
     

    Akapaz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2008
    Innlegg
    673
    Antall liker
    175
    Sted
    Sørreisa
    Torget vurderinger
    1
    Men nå klarte jeg som nevnt å borre igjennom litt av statorviklingene. Ser et par kordeler er revnet, da er den vel ikke mulig å fikse?
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Det skal jo godt gjøres. Går utfra at disse viklingene er tynne og jævla smått?
    Du må selv prøve å se om du klarer å fjerne lakk fra disse endene også lodde endene sammen...
    Det kreves litt loddetrenning for å si det sånn og ei skikkelig lupe å se gjenom.
     

    Akapaz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2008
    Innlegg
    673
    Antall liker
    175
    Sted
    Sørreisa
    Torget vurderinger
    1
    _MG_4010.jpg
    _MG_4014.jpg
    _MG_4017.jpg
    _MG_4021.jpg


    Sjå på dæ ja! Null fartsøkning. Har bare litt forskning med forskjellige oljetyper for at den skal holde konstant 33 og 1/3 hastighet. Tipper den nå varierer mellom 32 og 34 RPM eller der i området. Takk til ymir for hjelp per PM :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn