Platespilleren til Jan Eggum

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.452
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
32
Jeg så fra vinylavdelingen til Jan Eggum i går(?). Platespilleren ble vist også.
Skrekk & gru :mad:
Med 10.000 plater i hyllene bør han få seg noe bedre.

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Audiomix skrev:
Jeg så fra vinylavdelingen til Jan Eggum i går(?). Platespilleren ble vist også.
Skrekk & gru :mad:
Med 10.000 plater i hyllene bør han få seg noe bedre.
Nerd? Ja. Audiofil? Njet.

Boogie-Stian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2009
Antall liker
77
Torget vurderinger
7
Heh.. Jeg la merke til det jeg også.

Det morsomme var at kona yttret beundring da hun så den. Hun regnet vel med at det måtte være bra saker basert på Eggums interesse for plater ;D.
Jeg sa for ordensskyld ingenting.

På den andre siden er det vel også litt befriende å se at man kan være lykkelig med det helt enkle. Han høstet vel beundring hos sine medmusikanter for sitt engasjement, og evnen til å samle for selve samlingens skyld, og han yttret vel selv et ønske om et fremtidig museum for norsk musikk.

Opplever selv fra tid til annet at interessen for HiFi/utstyr kan komme i veien for selve musikkinteressen. Kanskje godt å slippe den slags distraksjoner også ?

mvh:
Stian

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.195
Torget vurderinger
4
Bedre enn hva ?

Eller forresten...han er jo musiker....han har et gammelt Sharp rack fra 1987 som er oppgradert med CD-spiller engang på 90-tallet ?

Boogie-Stian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2009
Antall liker
77
Torget vurderinger
7
Sharp-rack er nok fidelity-messig sett langt bedre en det omtalte objekt, som lignet aller mest på noe fra Clas Olson eller Nille.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.452
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
32
Boogie-Stian skrev:
Sharp-rack er nok fidelity-messig sett langt bedre en det omtalte objekt, som lignet aller mest på noe fra Clas Olson eller Nille.
Nettopp!
Kanskje med USB også?
Jeg kjenner en del musikkere. De er nok i mindre grad opptatt av HiFi enn musikken.
Men det går da ikke an å ha noe slikt? Platesamlingen kan da ikke bare være samling?

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.195
Torget vurderinger
4
Her må ikke bare Bergen by, men alle vestlendinger ta ansvar og sørge for bedring i platespillersituasjonen i det Eggum'ske hjem !

U

Utgatt11378

Gjest
:DHei!

Har vært en del på besøk hos profesjonelle musikere, og det som slår meg er at , i alle fall ved mine besøk viser det seg at de fleste ,ja tett opp mot 100% har et meget "laid back" forhold til hi-fi.

De spiller musikk, men for det meste ute på scene,så derfor er de mere opptatt av konsertlyden enn det som spiller i heimen.

Dog kan jeg si meg enig i at med en slik samling som Eggum har, burde man vel ha invistert i litt bedre utstyr... ::)

Luun fyr da ;D

Vh

S

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
891
Ja hva slags spiller hadde han da?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Noe postordreskrammel som aldri kan ha kostet mer enn 300,-.Det er det jævligste jeg har sett av vinylavspillingsgreier. Vel har musikere et avslappet forghold til hifi, men dette var absurd. Å spille en sånn samling på en slik "platespiller" burde vært straffbart.

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.610
Torget vurderinger
7
impulse skrev:
Noe postordreskrammel som aldri kan ha kostet mer enn 300,-.Det er det jævligste jeg har sett av vinylavspillingsgreier. Vel har musikere et avslappet forghold til hifi, men dette var absurd. Å spille en sånn samling på en slik "platespiller" burde vært straffbart.
synes det er helt oki hvis han er fornøyd med det, det er vel i yttergrensen av "musikken er viktigst" leieren :)

V

vredensgnag

Gjest
Musikere, dirigenter og andre med et profesjonelt forhold til musikk har ofte anlegg som hifiere syns er totalt undermåls.
"Jeg lytter ikke til frontpanelet, men til musikken," sa én til meg.

Ingmar Bergmann arbeidet tett med komponister og musikere, både til film og opera, og fikk ofte gjennomført egne musikkinnspillinger til sine produksjoner. Med stor sannsynlighet lyttet han også til musikken, og ikke frontpanelets logo.
Han raidet Europas musikkarv til sine filmer, og kunne når som helst be Radioorkestern eller Dramatens eller Operaens orkestre om å fremføre musikk live for ham, når han skulle velge ut verk i forbindelse med oppsetninger han gjorde for disse kulturinstitusjonene. Han fikk avsatt fire måneders repetisjonstid for orkester og sangere da man skulle spille inn Tryllefløyten, så han var bevisst kvaliteten på musikken.

Dette er anlegget han lyttet til:

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.586
Torget vurderinger
1
Den JVC saken er ikke til å kimse av ...

mvh
KJ

V

vredensgnag

Gjest
Den er helt topp, men "blekner" i forhold til kilotonnspillerne som pushes i high-end nå.

U

Utgatt11378

Gjest
Nei den JVC`en er ikke til å kimse av, QL-7....har en ;D
Har fungert uten et feilslag siden 78!
Vh
S

Vedlegg

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Eggum har skjønt tegningen, software foran hardware.

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.897
Sted
Hus
Mener å ha lest et sted at han bare har vinyl med norske artister også ???

V

vredensgnag

Gjest
Kanskje krypinnet i Bergen ikke har plass til en peis? Da blir jo dette en fin løsning.

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
impulse skrev:
Det må da for pokker være grenser, Roberten! ::)
Nei, det er mandag morgen -la meg nå være kategorisk og urokkelig, impulse ;)
Det sagt, fra klippet på bt.no å dømme er platespilleren hans mer spartansk enn selv jeg ville drømt om.

V

vredensgnag

Gjest
Men vet vi hva slags platespiller han har i Oslo?
Kanskje han har gjort samme erfaring som Peter Opsvik, som gikk lei av å bli frastjålet anlegg fra sitt studio i Oslo. Tyvene tok ikke instrumentene (slagverk, flygel, kontrabass, og div. blås bak ham i bildet her), men de tok stereoen.
Så til slutt risset han inn følgende med spiker - på siste erstatningsanlegg - i stor skrift:

DETTE ANLEGGET ER STJÅLET FRA PETER OPSVIK

Da fikk det stå.

(Flygelet ville nok vært en økt).

Vedlegg

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Det "anlegget" han har i Oslo, om "Hver gang vi møtes"-programmet er anything to go by, ligner voldsomt på det billigste, kjipeste skrammelet du kan finne hos Clas Olsson. Det er ikke engang leketøy. Edit; Det ikke bare ligner, det ER dette patetiske skrammelet. Kr. 999,- komplett.

Vedlegg

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.671
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
impulse skrev:
Det "anlegget" han har i Oslo, om "Hver gang vi møtes"-programmet er anything to go by, ligner voldsomt på det billigste, kjipeste skrammelet du kan finne hos Clas Olsson. Det er ikke engang leketøy. Edit; Det ikke bare ligner, det ER dette patetiske skrammelet. Kr. 999,- komplett.

Kilde?

Hvorfor må det være grenser, impulse?
Om Jan Eggum er fornøyd, hva er da problemet?

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Antall liker
2.150
C. Alshus skrev:
impulse skrev:

Kilde?

Problemet er at det er kulturvandalisme å fysisk ødelegge alle disse flotte vinylplatene, som er i hans eie, med en platespiller/pickup/stift fra helvete.

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.671
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Enkelte vil kanskje si at det er kulturvandalisme at Jan Eggum for lov til å lage egen musikk...

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Antall liker
2.150
C. Alshus skrev:
Enkelte vil kanskje si at det er kulturvandalisme at Jan Eggum for lov til å lage egen musikk...
Ja, men det er en helt annen sak.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Jeg så programmet, Christian. Der har du kilden.

Selvfølgelig er det helt ok i det perspektivet, men det er noe med at mannen sitter på en diger kulturskatt, en av Norges største vinylsamlinger av norsk pop og rock fra det hele begynte og til i dag. Det er jo tragisk om han skulle ødelegge de platene med en sånn platespiller. Det skal ikke mye fantasi til for å se for seg resultatet av etpar års spilling på den kværna der.

En annen ting er jo at "Det får da være grenser" også handler om at de fleste vet at mange musikere gir fullstendig f i hvordan musikken deres låter når den spillles av, merkelig nok. Men at en fyr som Eggum, som til alt overmål har utmerket lyd på skivene sine, bruker sånt useriøst skrammel, det er drøyt. Han er jo ikke døv, så det må jo bokstavelig talt lugge som pokker....

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.863
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
cathrine1 skrev:
:DHei!

Har vært en del på besøk hos profesjonelle musikere, og det som slår meg er at , i alle fall ved mine besøk viser det seg at de fleste ,ja tett opp mot 100% har et meget "laid back" forhold til hi-fi.

De spiller musikk, men for det meste ute på scene,så derfor er de mere opptatt av konsertlyden enn det som spiller i heimen.

Dog kan jeg si meg enig i at med en slik samling som Eggum har, burde man vel ha invistert i litt bedre utstyr... ::)

Luun fyr da ;D

Vh

S
Sett frå min synsstad er musikarar ein uting!

U

Utgatt11378

Gjest
Vi hadde ikke hatt mye å gjøre hvis det ikke hadde vært for disse utinga! 8) ;D
Vh
S

N

Nifelheim

Gjest
Super skrev:
C. Alshus skrev:
impulse skrev:

Kilde?

Problemet er at det er kulturvandalisme å fysisk ødelegge alle disse flotte vinylplatene, som er i hans eie, med en platespiller/pickup/stift fra helvete.
Da får noen donere han en skikkelig spiller da. Verre er det jo ikke ;) Sikkert noen som har et "gammelt vrak" som er 100 ganger bedre ståendes og samle støv.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Kronerulling på HFS:

"Ny platespiller til Jan Eggum"

Noen som gidder?

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Selvfølgelig gidder noen dersom de nevnes i linernotes.

Men altså, finnes det bevis for at denne 999,- spilleren spiser vinyl eller er det folklore ?

Boogie-Stian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2009
Antall liker
77
Torget vurderinger
7
totte skrev:
Kronerulling på HFS:

"Ny platespiller til Jan Eggum"

Noen som gidder?
Kan jo godt hende han blir forbannet.
Hvis han har valgt denne spilleren tror jeg kanskje vi får godta at den er god nok for ham.
Det er jo greit nok å få hjelp og veiledning av "bedrevitere" om man ønsker det, men en innsamlingsaksjon på andres initiativ kan vel fort oppfattes som påtrengende.

mvh:
Stian

Topp Bunn