platespiller tips, takk.

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.975
Antall liker
3.810
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
Kan noen gi meg en god tips for en vinyl-rigg i 30k kr klassen?
Drivverk, arm, PU
Har en Pass Ono clone RIAA.

Takker for innspill!
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.474
Antall liker
15.032
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Mine favoritter i dette prissegmentet må bli:
Michell GyroDec m/Techno arm og passende pickup
Wilson Benesch Full Circle m/passende pickup (blir kanskje litt mer en 30k)

OU812
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.814
Antall liker
38.468
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Da hadde jeg gått for VPI Classic,ligger en på børsen hvis jeg ikke tar feil

mvh

$_12.jpg
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.629
Antall liker
15.452
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Uten tvil noe fra JR Trans Rotor! Sett hva som helst annet opp mot f.eks. ZET-3 i nevnte prisklasse og prøv selv. På lyd- og byggekvalitet er det ingen andre i dag som leverer tilsvarende. Spesielt på de komponenter som kanskje betyr mest. -Eksempelvis lageret.
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.975
Antall liker
3.810
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
Classicen er desverre vekk ser det ut som... nølte for lenge
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Som over foreslår jeg og Garrard 301 eller 401. Eller Technics SP-10mk2/mk3. Disse drivverkene på massive plinter, 12" SME påmontert Ortofon SPU eller London Decca Super Gold.

Da snakker vi godlyd og eierglede:)
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
Hvorfor er det trist med Rega? Toppmodellene er fine plug and play spillere for dem som liker å spille musikk og ikke mekke på spillerene. (Og ja, har både Rega og Garrard)
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.408
Antall liker
17.105
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Clearaudio Performance SE er jo innenfor prisrange (25K) - og da er det litt til overs for evt. PU oppgradering.
Pro-Ject Xtension9 Evolution m/Quintet Black til 23K er et annet alternativ.

Ellers så kan man jo sette opp en ok Linn (om man skuler litt mot brukt`n her på HFS) for 30K.
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Har forresten trådstarter betonggulv der hvor platespiller skal stå, eller er det tregulv som svikter litt. I såfall hadde jeg glemt spillere fra VPI med unipivot-armer. Hadde og glemt Linn LP12 som hopper og skjelver ganske fort.

Om du ikke går for vintage-spillere, hvorfor ikke Nottingham sine spillere. Jeg har aldri hørt en, men synes de over 20.000kr ser veldig flotte ut. Spesielt Nottingham Hyperspace:
 

Vedlegg

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.975
Antall liker
3.810
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
nottingham er interressant, ja. en pent brukt Hyperspace hadde nok gjort susen...
Hadde en VPI classic før, men i det gamle huset vibrerte alt, gulv, vegger, you name it...

har mulighet for å sette spilleren på en stoor gammel murt peisovn. (som ikke blir brukt)
så jeg vil påstå at den står så stødig som det går an ;)
 

Bob_Marleys

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2012
Innlegg
217
Antall liker
60
Torget vurderinger
10
Trist å kjøpe en Rega til 30 000 når en kan få noe som er mye finere???

For eksempel en Garrard 301 med vintage arm og Ortofon SPU
Gamle fordeommer. Har lyttet på RP8 hos Kontrapunkt og det er svært bra.
Dog er det noe helt annet en tilslørt over-romatiskk Garrard og SPU lyd. Hver sin smak :)
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.975
Antall liker
3.810
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
Clearaudio Performance SE er jo innenfor prisrange (25K) - og da er det litt til overs for evt. PU oppgradering.
Pro-Ject Xtension9 Evolution m/Quintet Black til 23K er et annet alternativ.

Ellers så kan man jo sette opp en ok Linn (om man skuler litt mot brukt`n her på HFS) for 30K.
Hvem er det som selger Clearaudio her på berget?
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.408
Antall liker
17.105
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
@Bob_Marley: Den siste setningen din kan fort gjøre om tråden til Rega vs xx tråd.......
 

hexachordia

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2005
Innlegg
172
Antall liker
19
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
5
Hei.
Skjønner at du tenker på eldre platespillere i store plinter som mekkeprosjekter. Poenget er at belønningen ved litt egeninnsats er ganske betydelig i form av lydkvalitet og musikkopplevelse. Jeg kjøpte selv en Garrard 401, plinth, arm, pickup og deler og landet kanskje på 23k. Lyden er i en helt annen klasse enn feks Wilson Benesch the circle, Regaer og Vyger Baltic M (til 45k?) Som jeg hadde før. Technics SP-10, Thorens Td-124 eller Lenco er andre spillere som kan gi lignende resultat så lenge arm og pickup er av høy kvalitet. Kanskje kan noen hjelpe deg her på sentralen. Er ikke i tvil om at dette lønner seg i forhold til lydkvalitet per krone.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.408
Antall liker
17.105
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Clearaudio Performance SE er jo innenfor prisrange (25K) - og da er det litt til overs for evt. PU oppgradering.
Pro-Ject Xtension9 Evolution m/Quintet Black til 23K er et annet alternativ.

Ellers så kan man jo sette opp en ok Linn (om man skuler litt mot brukt`n her på HFS) for 30K.
Hvem er det som selger Clearaudio her på berget?
Soundgarden - og de har tom i morgen 20% på (det jeg har forstått) alt av lagerførte produkter ved salg i butikk (ikke via nettbutikk). Om en slik Performance SE finnes på lager vil jo det være en god deal.
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.268
Sted
Oslo
Clearaudio Performance SE er jo innenfor prisrange (25K) - og da er det litt til overs for evt. PU oppgradering.
Pro-Ject Xtension9 Evolution m/Quintet Black til 23K er et annet alternativ.

Ellers så kan man jo sette opp en ok Linn (om man skuler litt mot brukt`n her på HFS) for 30K.
Hvem er det som selger Clearaudio her på berget?
Soundgarden selger Clearaudio.


mvh
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Hei!
Jeg kan komme med et tips som kanskje passer.
Der du slipper mekking og justeringer.Project 10.1 Evo + Sumiko Blackbird.Denne kombo er noe av det beste jeg har hørt innenfor ditt maxpris.
Denne er sikker som bare det.
Mvh Kenneth
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.972
Antall liker
11.805
Sted
Hus
Datteren til Neil Sedaka på Japan sort gull :)

Dara Sedaka-Im Your Girlfriend.jpg
 

Bob_Marleys

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2012
Innlegg
217
Antall liker
60
Torget vurderinger
10
@Bob_Marley: Den siste setningen din kan fort gjøre om tråden til Rega vs xx tråd.......
Sant nok, men det er vel ikke noe poeng å pynte på sannheten?
Selvsagt er ikke en Rega RP8 noe for alle. Tipper at mange synes det låter for mye "CD" med nymotens Rega og deres rett på sak lyd, men på en annen side er det nok en langt mere "realistisk" reproduksjon av rillene i den fysiske vinylplaten. Om man liker det eller ikke er jo en helt annen sak.
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.799
Antall liker
50.592
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Hva med Roksan Radius ?

image.jpg

På tilbud 16990 med arm
 

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2010
Innlegg
448
Antall liker
114
Sted
Halden
Som over foreslår jeg og Garrard 301 eller 401. Eller Technics SP-10mk2/mk3. Disse drivverkene på massive plinter, 12" SME påmontert Ortofon SPU eller London Decca Super Gold.

Da snakker vi godlyd og eierglede:)

Ikke glem Luxman pd 300 og 310. Har hatt Garrard 401 og Thorens 124. Luxman pd 310 er her enda.

Roar
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Rega var en gang en billig platespiller som kunne leke seg med de store. Rega er ikke billig lenger, men de ser fortsatt billig/trist ut.
I tillegg er de verdt 50% etter noen platesider. En vintage Garrard/Thorens og til dels Lenco er i øvre lydliga og de ØKER i verdi:)
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.975
Antall liker
3.810
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
Hehe, sentralen i kjent stil. Du har snart fått anbefaling på alt det som er på markedet innenfor budsjett.
lykke til med valget.
R

fullt klar over det :)

Noen spillere hadde jeg på radaren, men det er altid kjekkt å få ideer utenom det vanlige
 

Bob_Marleys

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2012
Innlegg
217
Antall liker
60
Torget vurderinger
10
Rega var en gang en billig platespiller som kunne leke seg med de store. Rega er ikke billig lenger, men de ser fortsatt billig/trist ut.
I tillegg er de verdt 50% etter noen platesider. En vintage Garrard/Thorens og til dels Lenco er i øvre lydliga og de ØKER i verdi:)
Ja! Det er vansklig å henge med på at produsenter ønsker å utvikle seg videre. Nå utgått Rega P9 til over 30k ble lansert for 20 år siden, men er kanskje ikke gammelt/ rimelig nok?
 
Sist redigert:

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.975
Antall liker
3.810
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
Noen som har erfaringer med en Oracle Delphi mkIV ?

Ble tilbudt en med Mythology Pan arm (som er vel en Jelco variant)

lekker er den i hvertfall, hm...hmmm
 

mana

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2009
Innlegg
655
Antall liker
190
Torget vurderinger
24

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.975
Antall liker
3.810
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
Takker for alle gode innspill så langt. Har også fått et par fristende tilbud.
Jeg har vurdert DIY med vintage spillere men det er flere ting som jeg syns gjør det hele litt vanskelig:
for det første så må en få tak i en brukbar drivverk. Det er sikkert mye tilgjengelig der ute, men også minst like mye ødelagt ræl.
så er det litt vanskelig med plass og tid til mekking. Talmodighet med sånne prosjekter er ikke min sterkeste side heller...

En Oracle Delphi mkIV som nevnt over er fristende, men går litt over budsjettet.
En VPI Classic er en grei, solid sak (som jeg faktisk hadde før en gang).
Clearaudio (eller Klirraudio som den heter iblant i Tyskland) ser pen ut, men da er jeg litt i tvil også....
Transrotor hadde jeg en gang og jeg syns de er forholdsvis dyrt og ikke helt min smak...


Er litt i tenkeboksen enda så hvis noen kommer på noe morsomt i mellomtiden så er det bare å sier fra. :)
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.933
Antall liker
17.206
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Hvorfor ikke en Wilson Benesch The Circle, eller fleske til med The Circle 25th Anniverary. Bombesikkert kjøp i min bok.
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Denne kan kjøpes i Ålesund:



Fikk mye skryt i forbindelse med Hortenmessa!
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Mine favoritter i dette prissegmentet må bli:
Michell GyroDec m/Techno arm og passende pickup
Wilson Benesch Full Circle m/passende pickup (blir kanskje litt mer en 30k)

OU812
Mitt valg ville garantert vært en WB Full Circle, som er uovertruffen i denne prisklassen, og som kommer MED pickup, en karbonfibermodifisert Benz Glider, kalt WB PLY, for totalt 30.000.Det er så nære "set and forget" du kommer, og gir driv, rytme og innsyn i musikken som her i huset parkerte både Rega P9 og VPI Classic. Ellers er det mange gode vintageforslag her, som Hexacordias Garrard 401. Utvilsomt en spiller for evigheten, men vintage og tilhørende mekking med deler, plint og alt til faget tilhørende er tross alt en litt annen idrett enn å kjøpe en ny og komplett spiller.

Jubileumsutgaven av The Circle er enda et hakk hvassere, men da må du legge til i overkant av ti tusen.
 
Sist redigert:

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.975
Antall liker
3.810
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
Da ble det en Dr. Feickert Woodpecker på meg i dag :)

Sikkert grei spiller med 12" Jelco armen og en DV-20 X2. Sikkert knallbra spiller med en bedre arm/PU etter hvert. ;)

Designet fallt veldig i smak også ;)
 
Topp Bunn