Platespiller skurr

John McLane

Medlem
Ble medlem
05.11.2017
Antall liker
4
Lurte på om dere har noen forslag på hvor en skurrelyd kommer fra. Jeg var så dum å sette platespilleren på hodet(ville se inni og skrudde opp under)
Og etter den var snudd opp ned, hører jeg musikk fra inni boksen, og det virker som det vibrerer i hele chassiset sånn at den produserer skurr. Det høres ut som kontakt skurr. Det kommer fra platespiller ikke høyttalere.
Hva kan ha skjedd da den ble snudd opp ned?

Ville bare skjekke hvordan den var bygd for å lære om platespillere. Og da må den nesten snus rundt for å skru opp i bånn.

Ser ingen kontakter som har løsnet, nålhodet sitter på som før virker det som.

Hvorfor kommer det svakt musikk fra INNI platespilleren?:p

Vedlegg

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.491
Torget vurderinger
2
Alle platespillere gir lyd når den snurrer med stiften nede på platen, også uten forsterker..Det er vibrasjonen fra stiften som gjør det.

John McLane

Medlem
Ble medlem
05.11.2017
Antall liker
4
Alle platespillere gir lyd når den snurrer med stiften nede på platen, også uten forsterker..Det er vibrasjonen fra stiften som gjør det.
Ja men dette er betydelig 'klarer ikke gjengi lyden' skurr. Som skjedde etter den fikk seg en tur opp ned. Helt merkelig egentlig.
Musikk kommer fra inni kabinettet, lager vibrasjoner, og nålen/ledningsnettet klarer ikke videreformidle signalet rent. Uklar musikkgjengivelse.

John McLane

Medlem
Ble medlem
05.11.2017
Antall liker
4
Kan det vere at armen har fått seg eit kakk, og det stort sett tome, tynne kabinettet fungerar som ei resonanskasse?
Høres sånn ut. Men så rart at musikken høres i kassa. Og hva gjorde det kakket? Må jo være en årsaken til forandringen. For det har absolutt ikke løsnet noe som helst. Har sjekket hele nå. Alt er koblet til, ingen ledninger som går i hverandre, ikkeno som har falt av. Ordentlige loddinger.RCA kontaktene sitter. Den ser helt fin ut. Men er akkurat som du sier, den har fått et kakk.
Trodde kanskje jordingsledningen ved nålen hadde kontakt med en annen ledning, de var åpne uten plast rundt seg så kunne være, men de var ikke det.

Interessant altså.

vipa

Høyttalerhviskeren
Ble medlem
08.01.2016
Antall liker
10.751
Sted
Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
Torget vurderinger
1
Kan det vere at armen har fått seg eit kakk, og det stort sett tome, tynne kabinettet fungerar som ei resonanskasse?
Høres sånn ut. Men så rart at musikken høres i kassa. Og hva gjorde det kakket? Må jo være en årsaken til forandringen. For det har absolutt ikke løsnet noe som helst. Har sjekket hele nå. Alt er koblet til, ingen ledninger som går i hverandre, ikkeno som har falt av. Ordentlige loddinger.RCA kontaktene sitter. Den ser helt fin ut. Men er akkurat som du sier, den har fått et kakk.
Trodde kanskje jordingsledningen ved nålen hadde kontakt med en annen ledning, de var åpne uten plast rundt seg så kunne være, men de var ikke det.

Interessant altså.
Lærte du forresten noe om platespillere annet enn at det kan være dumt å snu dem på hodet? ;)

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Nå kjenner jeg ikke din platespiller men jeg ville forsøkt å ta av platetallerken og sett om det er samme skurr når motoren går.Kan hende ikke tallerken sitter sånn som
den skal.Prøv dette så har du eliminert et av mange mulige problem.
Mvh Kenneth

John McLane

Medlem
Ble medlem
05.11.2017
Antall liker
4

Interessant altså.
Lærte du forresten noe om platespillere annet enn at det kan være dumt å snu dem på hodet? ;)
:D Hehehehehe! Good one. Men faktisk veldig lærerikt.;) Ser hvor plastikk konstruert den er. Hvorfor resonanse og vibrasjoner er så viktig. Hvor fancy ting er på utsiden men ikke innsiden. Hvor enkelt prinsipp det er og at forbruker ender alltid med å overbetale.

Nå kjenner jeg ikke din platespiller men jeg ville forsøkt å ta av platetallerken og sett om det er samme skurr når motoren går.Kan hende ikke tallerken sitter sånn som
den skal.Prøv dette så har du eliminert et av mange mulige problem.
Mvh Kenneth
Bra forslag. Ingen skurr uten platetallerken. Det begynner når nålen går på platen. Så det er definitivt mellom nål og til der det slutter.
Det er Lenco L3867USB (bilde over) Jeg har en ekstra cartridge med nål. Men får ikke eksisterende av, sitter som *aen. Ikke laget for å byttes i det hele tatt.

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Da kan du se etter at nålen treffer platen som den skal.En liten lommelykt er et godt hjelpemiddel.Om du har tilgang på annen pickup hadde jeg kanskje prøvd et bytte.
Men se nå etter at tonearmen er som den skal.Siden du snudde platespiller på hodet kan det hende tonearm ikke hviler riktig i lageret.Dette kan forårsake at nålen ikke
treffer rillene riktig.(Nålfanen tilter til ene siden).
Lykke til.
Mvh Kenneth

John McLane

Medlem
Ble medlem
05.11.2017
Antall liker
4
Da kan du se etter at nålen treffer platen som den skal.En liten lommelykt er et godt hjelpemiddel.Om du har tilgang på annen pickup hadde jeg kanskje prøvd et bytte.
Men se nå etter at tonearmen er som den skal.Siden du snudde platespiller på hodet kan det hende tonearm ikke hviler riktig i lageret.Dette kan forårsake at nålen ikke
Lykke til.
Mvh Kenneth
Nei sitter visst rett. Får virkelig ikke av nålen. Og kan ikke ta av armen heller for den er loddet fast.
Høres ut som høyttalerne er sprengt når det spilles av(er ikke det)

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Lykke til.
Mvh Kenneth
Nei sitter visst rett. Får virkelig ikke av nålen. Og kan ikke ta av armen heller for den er loddet fast.
Høres ut som høyttalerne er sprengt når det spilles av(er ikke det)
Det høres ut som om at nål eller pickup er defekt.Hvilken pickup står på din spiller?Jeg kan ikke skjønne at pickup eller nål/nålfane skulle ta noen skader av at du snudde
platespiller på hode.:confused:Mest sannsynlig er det nok pickup som skurrer men dette blei litt vanskelig å skjønne seg på.Hvordan spilte platespiller før du snudde den?
Mvh Kenneth

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.410
Du har ikke vært borti loddet slik at stifttrykk er galt?

John McLane

Medlem
Ble medlem
05.11.2017
Antall liker
4
Nei. Men har justert det for å se om det bedret seg. For den virket ganske tung. Ingen forandring. Den er skrudd inn med skrue og var nesten helt innerst. Skrudde den nesten helt ut.

For meg så høres det ut som musikken som kommer fra INNI boksen et sted vibrerer eller sender dobbelt signal på noen måte som skurrer til signalet. Så den lager en egenlyd av samme musikksporet OPPÅ plate signalet.

L

larkus!

Gjest
Jeg har en stygg mistanke om at John McLane driver gjøn med dere i denne tråden. :)

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.191
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Jeg har en stygg mistanke om at John McLane driver gjøn med dere i denne tråden. :)
Fordi ???

Synes det er fascinerende med PU til 25 kr, jeg. Visste ikke at det fantes så billige engang. Føler meg litt vinylsnobb nå:p

L

larkus!

Gjest
I utgangspunktet er det ingenting som har tatt skade. Har jo ikke WWF poundet den på hodet heller. Snudde den forsiktig, tonearmen var helt låst fast. Eneste som skjedde var at gummi matta falt ned mot glasset, that's it.
Merkelig at ikke tallerkenen også falt av når du snudde den oppned:)

John McLane

Medlem
Ble medlem
05.11.2017
Antall liker
4
Jeg begynner snart å tro det selv;)

Fordi ???

Synes det er fascinerende med PU til 25 kr, jeg. Visste ikke at det fantes så billige engang. Føler meg litt vinylsnobb nå:p
Ikke snobb, bare ubevisst forbruker :p hehe neida, men når jeg fant gram nålevekt til 60kr også og den koster 1000,- i Norge så er det noe som skurrer (lol?) https://www.aliexpress.com/item/0-01gx5g-Professional-High-Precision-LCD-Digital-Turntable-Stylus-Force-Scale-Gauge-High-Precise-Mini-Jewellery/32784906180.html

I utgangspunktet er det ingenting som har tatt skade. Har jo ikke WWF poundet den på hodet heller. Snudde den forsiktig, tonearmen var helt låst fast. Eneste som skjedde var at gummi matta falt ned mot glasset, that's it.
Merkelig at ikke tallerkenen også falt av når du snudde den oppned:)
Den sitter fast med en metall clip.

Nei. Men har justert det for å se om det bedret seg. For den virket ganske tung. Ingen forandring. Den er skrudd inn med skrue og var nesten helt innerst. Skrudde den nesten helt ut.
Vet du hvordan du balanserer ut en arm og setter korrekt nåletrykk?
Jeg tenkte å bruke gram vekten jeg har, men var selvfølgelig ikke batterier i den. Har ikke 2 x 1.5V lithium cell Ag12 jeg. *sukk*
Men har justert den på det letteste, enda synes jeg den er litt tung. Man får ikke balansert armen så den er balansert rett. Akkurat som om loddet i enden av armen er for lett.
Denne musikken som jeg trodde kommer fra inni platespilleren, kommer jo fra overflaten av selve platen. Og jeg hører tydelig at det spilles av perfekt. Det er først når jeg trykker Phono på min Yamaha kontroll at på veien et sted så blir det dårlig kontakt/skurr. Så kanskje det ikke er NOE med selve platespilleren alikevel? Vet ikke åssen jeg får testet selve phono inngangen på forsterkeren. Hadde vært veldig tilfeldig og rart om den plutselig var gåen.
Den kunne jo ha dettet noe nedi forsterkeren som ligger å hviler på noe ved phono inngangen. Plastbit, støv. Et eller annet. Jeg løftet den jo opp ned OVER forsterkeren. Det er så typisk meg. Dette er ikke første gang, "alt" jeg tar i blir ødelagt. Har skikkelig dårlig karma :D
http://blog.audio-technica.com/audio-solutions-question-of-the-week-surface-noise/

L

larkus!

Gjest
Dett blir bare verre og verre..........................

Kanskje du skal sjekke om "preamp"-bryteren på baksiden av spilleren står i riktig posisjon?
Hvis du bruker "phono-inngangen" på forsterkeren skal den stå i "off"-posisjon. Hvis du bruker en linjeinngang på forsterkeren skal den stå i "on"-posisjon
lenco.jpg

Og se nå til at du kjører med riktig nåletrykk!

Sist redigert:

John McLane

Medlem
Ble medlem
05.11.2017
Antall liker
4
og nålen/ledningsnettet klarer ikke videreformidle signalet rent. Uklar musikkgjengivelse.
Ut fra det du beskriver her, så skurrer det også i høyttalerene. Stemmer det?
Dårlig beskrevet av meg kanskje, men det skurrer kun i høyttalerne. Men merket det nå, siden jeg hører et rent musikksignal på selve Vinylen. Rent gjengitt uten skurr.
Det er ikke noe galt med høyttalerne, bruker de til tv og da er de normale igjen. Er kun i Phono funksjon.

John McLane

Medlem
Ble medlem
05.11.2017
Antall liker
4
Dett blir bare verre og verre..........................

Kanskje du skal sjekke om "preamp"-bryteren på baksiden av spilleren står i riktig posisjon?
Hvis du bruker "phono-inngangen" på forsterkeren skal den stå i "off"-posisjon. Hvis du bruker en linjeinngang på forsterkeren skal den stå i "on"-posisjon
Vis vedlegget 469526

Og se nå til at du kjører med riktig nåletrykk!
Den har ikke preamp. Og siden man kan høre ordentlig musikk fra selve platen så kan det ikke være nålen.
1499688725Lenco L-3867 USB back.jpg

John McLane

Medlem
Ble medlem
05.11.2017
Antall liker
4
Prøvde platespilleren på RCA lyd inn på tv'en nå. Signal skurr. Samme greiene. Hmmm. Interessant men veldig irriterende.
Det må være noe med ledningene langs veien her. Men får ikke indusert mer skurr eller mindre skurr ved å røre på alle ledningene. Har prøvd alle. Tenkte kanskje det var dårlig kontakt noe sted.

L

larkus!

Gjest
Etter det jeg kan finne ut på nettet, så har Lenco L 3867 innebygget pre-amp. Bildet jeg viste er av en annen modell. Preampen på din spiller kan ikke utkobles. Prøv med en annen inngang på forsterkeren.

John McLane

Medlem
Ble medlem
05.11.2017
Antall liker
4
Etter det jeg kan finne ut på nettet, så har Lenco L 3867 innebygget pre-amp. Bildet jeg viste er av en annen modell. Preampen på din spiller kan ikke utkobles. Prøv med en annen inngang på forsterkeren.
Prøvde annen inngang på forsterkeren nå. Fortsatt samme.
Den spilte helt fint første gang jeg prøvde den på Phono inngangen. Så da er det vel tilbake til platespilleren igjen.
Takk for gode svar, men denne må nok feilsøkes, diagnosering. Det er noe med innmaten.

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Jeg kan kanskje komme med det rådet at du leverer din platespiller til rep.Reklamasjon??
Mvh Kenneth

L

larkus!

Gjest
Sikkert dumt spørsmål, men du har vel prøvd å koble platespilleren til CD eller LINE inngangen?
Inngangen PHONO er beregnet på spillere uten innbygd preamp.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.410
Pakk greia pent samme og lever den på nærmeste el-retur. Dersom garantien fortsatt er gyldig, nærmeste forhandler.

Topp Bunn