Platespiller/RIIA: Hva hadde du kjøpt for 10-15 000,-?

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.532
Antall liker
4.994
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
3
Jadda, jeg vet det i utgangspunktet er håpløst å spørre om (rom, anlegg, preferanser etc. etc.) men om ikke annet, så kan det være noe inspirasjon å finne i tips :)
Altså: Jeg burde ikke, og kvier meg nesten for å pirke borti vepsebolet vinyl igjen, men vurderer mot bedre viten å gjøre det likevel.
Famous last words, men jeg er rimelig sikker på at det aldri blir en primærkilde og at LP samlingen neppe vil vokse til mer enn noen få titalls favoritter.
Jeg har mange år i bagasjen, med anstendige spillere og mange hundre LP'er, men nå er både innsikten og preferansen endret siden den gang.
Det blir altså ikke en state of the art rigg, men må likevel henge med resten av anlegget (Bladelius Ask/Marten Parker Duo) sånn nogenlunde.

* Jeg vet følgende:
Må se bra ut (da utgår for meg en masse "best buys a la Rega, Pro-Ject etc. rimeligere modeller).
Må ikke kreve masse tweaking og styr (da utgår for min del så og si alt av vintage high-end).
Jeg kan kjøpe brukt, men da må den være 100% plug&play uten modding og oppgraderinger.
Må ikke være dødskjedelig å eie (altså ikke Rega under P6 eller P8).
Jeg kommer ikke til å nøye meg med en Ortofon 2M Red eller tilsvarende, så her lukter det å måtte kjøpe seg litt opp på noen nye modeller.
Ask kan bygges ut med RIIA-kort, men det koster 9000,-. Det er for stor andel av budsjettet.

* Jeg vet også følgende, men er her mer utsatt for elendig impulskontroll:
Budsjett er totalt 10-15' inkl. RIIA. Gjerne brukt.

Jeg skulle veldig gjerne slippe å ha enda en boks (RIIA) med alt hva det innebærer av plass, trang til oppgraderinger etc.

Jeg tror følgende:
Integrert spiller med RIIA kan være smart. Men hvor gode er de?
Har her kikket på Clearaudio Concept Active, men litt over budsjett, samt Technics LS-1500C med litt bedre pickup.

Andre modeller jeg har kikket på og liker, men da krever det kjøp av RIIA:
Clearaudio Concept, Pro-Ject X2 (har mulighet for veldig god pris på en), Rega P6 eller P8 (brukt i så fall).
Og så kan jeg ikke tenke meg noe finere enn Nottingham Analogue, men frykter at det er å dra på seg mye styr.

Jeg vet det kunne komme mange gode tips om vintage Technics, Lenco og mange flere, men det er i utgangspunktet ikke interessant med mindre spilleren er 100% klar til tjeneste uten vesentlige svakheter.

Kjør debatt: Hva ville DU ha gjort?

1696494896165.png
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.169
Antall liker
4.340
Torget vurderinger
1
Tillater meg på sprenge budsjettet med et par frognertiere
Technichs sl 100 c
Cambridge audio alva duo

Jeg hadde også spist havregrøt i to dager og kjøpt en Ortofon Concorde R med om 40 nål fra thakker

Så havner vi plutselig på nordsiden av 20k kr og langt over budsjettrammen ...

Mvh
KJ
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.817
Antall liker
21.772
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Nå ligger jo den Thorens TD 125 Mk. II-en ute på Finn fremdeles. Fin 50-åring det, men samtidig vet msn jo ikke tilstanden på kontrollkortet og om det skal byttes fjærer og om armlagrene er spec etter 50 år.
Soundgardens Pro-Ject X2 ser bra ut, men pickupen er vel bare en glorifisert 2M Red.

Cambridge Alva Duo er en slik kjøp og glem den-sak.
 

arild

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.03.2003
Innlegg
913
Antall liker
532
Sted
Sogn og Fjordane
Torget vurderinger
7
Det blir stadig Pro-Ject Phono RS lagt ut til gode priser - 5’ - 6,5k. Ville vore mitt førstevalg til RIAA, sidan den er differensiell/balansert.

Mvh Arild 😊
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.893
Antall liker
26.730
Sted
Oslo/Grebbestad
Nysjerrig på vad du mener er mye styr med en Nottingham spiller? Jeg hade kun haft en Rega P3 når jeg byttet til en Hyperspace som ikke var noe styr med, kun en veldig stor oppgradering og eierglede.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.817
Antall liker
21.772
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ligger en Thorens TD 320 Mk II ute på Finn. Det er gode hønsetenner det!

Det er ikke mange grammofoner som fikser den differensielle inngangen på nevnte Pro-Ject phonoforsterker uten modifisering.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.973
Antall liker
11.381
Sted
Ytterst i havgapet...
Krone for krone er utvilsomt en del eldre spillere som feks Thorens 150, Lenco 178, 85 etc bedre spillere enn de rimeligere Rega, Project etc av nyere produksjon.
Det finnes da også en lang rekke fra Technics, Kenwood, Pioneer etc - når de av og til dukker opp...
En akseptabel RIAA kan finnes for en tusing eller tre - Project, Rega etc etc... de aller fleste av disse er basert på moderne opamper, og er faktisk nokså gode - hvis man ser bort fra bøttevis med haifai-myter og ubegrunnede påstander.....
Hvis en slik løsning ikke er akseptabel, er det vel bare å ta en tur i banken....
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.437
Antall liker
12.550
Sted
Sørlandet
Kjøp brukt! Det er så til de grader kjøpers marked der ute. Forhandle og prut - noen tror fortsatt at prisene er der dem var under pandemien.

For 10 - 15k burde du få en meget kompetent rigg i dagens marked.

Mvh
-BB-
 

7th-hifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2008
Innlegg
986
Antall liker
746
Torget vurderinger
8
Støtter forslaget om å kjøpe Technics sl-100c, om du vil ha mc pickup og ekstern riaa, kjøp når du har spart litt til.. Dette er ikke hva jeg ville gjort - det er hva jeg har gjort. :cool: 🎶
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.973
Antall liker
11.381
Sted
Ytterst i havgapet...
Mc-pickup kan fort legge til noen hakk i totalprisen, både for spiller evt med PU, og for RIAA... det ermange svært gode MM-PUs..feks Shure, Ortofon etc
 

7th-hifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2008
Innlegg
986
Antall liker
746
Torget vurderinger
8
Jeg oppgraderte stiften på den medfølgende AT pickupen til dyreste slipning, det holdt det, en liten stund. ;)
 

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.532
Antall liker
4.994
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
3
Nysjerrig på vad du mener er mye styr med en Nottingham spiller? Jeg hade kun haft en Rega P3 når jeg byttet til en Hyperspace som ikke var noe styr med, kun en veldig stor oppgradering og eierglede.
Jeg tenkte vel mer det at jeg med mitt budsjett måtte kjøpt ganske gammel og slitt NA spiller. De er i mine øyne blant de fineste og mest vellydende!
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.077
Antall liker
20.328
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Mye tullete med TS ja, og slettes ikke oppdatert på vinylmarkedet, men noob… Njaaa 🤣
Nei nei nei.... Ikke missforstå :ROFLMAO:
Det syntes mere i første innlegg som at du ville ha en spiller, som så sånn ut:

pd555b.jpg.8b092af5012b6bf777aefd62335ec077.jpg


med en pickup på noe runnt dette nivå

AKTUURUGT__56795.jpg


og en riaa med en ytelse a´la

rsz_209_er_pass_xp25_4.jpg


for mellem 10 og 15 tusinde......
Derfor jeg skrev: Det finnes ikke 🥰🥰
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.188
Torget vurderinger
2
Japansk direktedrevet fra 70-tallet, en ny fornuftig mm, matet til en iFi iPhono RIAA.
Ligger en fin Sony PS-11 på Finn for 2000,- eksempelvis. Og en Technics SL D2 for 2500,-. Sett på den en mm (eller en mi?) fra Goldring. På HiFi Shark finnes ifi iPhono 2 i Danmark for DKK 1600,-, og det er jæ.... billig!!
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.123
Antall liker
2.617
Torget vurderinger
16
Å få en mid til high-end spiller for lommerusk er faktisk mulig på Finn, men man må ligge som gjedda i sivet. For noen år siden kjøpte jeg en VYGER Baltic M med SME 312 for 10k, så det er mulig. Det ligger en Consonance Liu ute til 12k nå og det er en ganske fin spiller. Den er overpriset til 12k (jeg solgte min for 9k for mange år siden), men hvis man kan få den til rundt 8k så har man i hvert fall noe som er mer spennende enn Rega/Pro-Ject.
Ellers så "gir" jo @The Gunner bort en Wilson Benesch The Circle, men da må du finne en arm i tillegg.
 

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.532
Antall liker
4.994
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
3

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.532
Antall liker
4.994
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
3
Noen som vil mene noe om Pro-Ject X2 helt spesifikt?
Via en kollega kan jeg få denne strøken til skampris, men gidder ikke sitte med noe som ikke gir glede - uansett hvor god pris. PU må jeg kjøpe løst evt.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.817
Antall liker
21.772
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg har ikke hørt den, men den har ganske gode muligheter for å låte bra. Dog: Skeptisk til innertallerken i kompositt, det kan forklare de litt høyt oppgitte w&f-tallene.
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.627
Antall liker
1.500
Sted
Sunndalsøra
Har villet kjøpt brukt. Da det er mye fint å få kjøpt også fra 70/80 tallet. Jeg har 2 spillere og RIAA som jeg kommer til å selge Den remdrevne kommer jeg til å bytte rem på først. Blir klarert når jeg får tid.
 

T-1

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.08.2015
Innlegg
3.114
Antall liker
9.645
Sted
Bergen
Torget vurderinger
33
Takker!
Du burde egentlig si det til banken 🥴
Er ting til hjemmet man skal bruke sine siste kroner for det er hjemme du må sitte å være blakk🤷‍♂️🎶 så en platespiller til heimen er bare fornuftig 🤷‍♂️🎶😁
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.956
Antall liker
1.293
Sted
Nadadouro, Portugal
Hva menes med "mye styr"? Er det tangential arm det gjelder da? Enig i Technics der var nevnt først, løb og kjøp!
 

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.532
Antall liker
4.994
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
3
Hva menes med "mye styr"? Er det tangential arm det gjelder da? Enig i Technics der var nevnt først, løb og kjøp!
"Styr" for meg i denne sammenheng, ville vært en spiller som ikke var plug&play og trengte mye reparasjon eller modifikasjoner for å fungere optimalt. Jeg husker det også som ganske mye styr da jeg eide en Linn LP12. Nå, noen år senere, synes jeg mest å huske at den stadig måtte justeres og byttes slitedeler på (var gammel ja).
 

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.532
Antall liker
4.994
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
3
 
Topp Bunn