Platespiller fra "Juneiten"(USA)

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Antall liker
3
Lurer på å kjøpe platespiller fra USA men er litt usikker på det derre med strømproblematikken.....Omformer som fikser 230 til 110 er vel greit,men hva med frekvens? I USA er den vel 50 Hz og i Norge 60 Hz? Finnes det omformere som du også kan stille/justere frekvensen på??

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.062
Sted
Holmestrand
Norge har 50 Hz, USA 60. Frekvensomformer er ikke noe å satse på. Å finne en som lager "ren" vekslespenning tror jeg ikke er så lett.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
En 60Hz drevet motor vil som sagt ikke funke. MEN en som  gjør om nettspenningen til DC for DC motor drift, eller en som re-generer sin egen vekselspenning kan funke. Min egen gamle Thoren lager 37HZ sinus vekselspenning til motoren vha en "Wein-Bridge" . Enkelte av de nyste Thorens topp  modellene gjør det samme.

Nå er vel ikke mplatespiller det enkleste å transportere???

Sleiven

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
1
Lurer på å kjøpe platespiller fra USA men er litt usikker på det derre med strømproblematikken.....Omformer som fikser 230 til 110 er vel greit,men hva med frekvens? I USA  er den vel 50 Hz og i Norge 60 Hz? Finnes det omformere som du også kan stille/justere frekvensen på??
De aller fleste platespillere bruker nettfrekvensen som referanse i forhold til hastighet. Du risikerer derfor å måtte bytte motorstyring og/eller motor eventuelt spindel for å få riktig hastighet. En god del amerikanske platespillermerker selges ikke i Europa i det hele tatt, styr uansett unna disse, da du risikerer at det er svært vanskelige å få bygd disse om til 50 Hz drift. Ta ellers kontakt med produsent eventuelt importør for å høre om hva en ombygging koster.

CBA

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.671
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
VPI sine flottare modellar leverast med eiga straumforsyning som gjer kvasomhelst (nesten) om til akkurat det spelaren skal ha. Eg vil tru ein slik boks kan brukast også til andre spelarar med amerikanske straumvanar. Men det er ganske dyrt med ein slik SDS straumforsyning

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Antall liker
1.187
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Hvilken type platespiller er det her snakk om?

Gjør det langt enklere å svare hvis en vet dette

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
72.885
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Mulig det fremdeles er aktuelt, men denne tråden med det opprinnelige spørsmålet er altså 10 år gammel.

mvh

equilibrium

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2010
Antall liker
609
Sted
Østenfor sol og vestenfor måne
Torget vurderinger
3
Fremdeles aktuelt, strømspenningen har vel ikke endret seg i de ulike land de siste ti årene :)
Personlig sjekker jeg ebukta titt og ofte etter vintage godbiter. De aller fleste godbitene er dessverre amerikanske modeller med 110v/60hz, eller 100v/50-60hz fra Japan. En 'god' løsning på problemstillingen til TS ville åpnet et langt mer spennende marked enn Finn.no, eller sentralen for den del. Det er et stykke mellom kule 70-talls snurrer her på bjerget i alle fall.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.671
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dersom du har ein spelar som gjer det verd å satse, vil eg tru at SDS-boksen til VPI vil løyse problemet. Den tek i prinsippet kva som helst av spenning og frekvensar og gjer det om til 110V/60Hz. Eg har ein slik. Trur han kosta ca $1000 i si tid, så det bør vel vere ein spelar av det ambisiøse slaget om det skal vere interessant. Sjekk A First Look at the VPI Synchronous Drive System
Heimesidene til VPI: VPI Industries

T

TT.

Gjest
Jeg har to stk Technics platespillere/drivverk, SL-15 og SP-15, begge direktedrevne, 110V versjoner og de går helt korrekt mht hastighet ved bruk av en rimelig 220V~ til 110V~ fra Clas Ohlson. Ikke er jeg belemret med støy fra boksen heller.

equilibrium

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2010
Antall liker
609
Sted
Torget vurderinger
3
Tja, pris/ytelse er uansett en vrien faktor i denne hobbyen. For egen del er eiergleden en stor del av pakka hva gjelder snurrer fra 70-tallet. Det menes vel å være jevnt over grei kvalitet på spillerne fra perioden, men de beste koster fremdeles en god slump penger og eventuelle problemer kan bli dyrere enn ønsket. Men med rett lekkerbisken i hus så er det for meg personlig verdt å legge litt penger i det, at det nødvendigvis betaler seg lydmessig sammenlignet med kjøp av nyere modeller er en helt annen sak.
Det virker også til å være litt hype i vintagemarkedet. Marantzspillerne ligger alltid litt høyt i pris uten at jeg riktig forstår hva som er så enestående med akkurat disse (amerikansk trip kanskje det der), mens motsatt så kan f.eks Kenwood gå for slikk og ingenting. Det er ikke nødvendigvis nyttig å sammenligne nytt og gammelt, men for eiergledens skyld ville jeg langt heller hatt f.eks en KD-5077 enn en tilsvarende priset snurre fra Rega/Project.

Takk for link!

equilibrium

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2010
Antall liker
609
Sted
Torget vurderinger
3
Jeg har to stk Technics platespillere/drivverk, SL-15 og SP-15, begge direktedrevne, 110V versjoner og de går helt korrekt mht hastighet ved bruk av en rimelig 220V~ til 110V~ fra Clas Ohlson. Ikke er jeg belemret med støy fra boksen heller.
De trekker jo ikke all verden med strøm, så det er vel ikke store saken som skal til.
Men jeg regner med at disse da er 50hz? (evt 50/60hz som jeg har sett en hel del er levert som)

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.768
Sted
Hus
Kjøper du spiller i Japan, så er det 100V 50/60Hz versjoner stort sett alt sammen. Slipper da trøbbel evnt feil hastighet ved 60Hz spenning på 50Hz tilførsel :)

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.768
Sted
Hus
Ok, går dette bra. Vet at en del DD spillere har egen frekvensgenerator innebygget ???

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.768
Sted
Hus
Derfor kjøpte jeg fra Japan, for jeg visste ikke om dette gikk bra :)

• Liker
Reaksjoner: TT.
T

TT.

Gjest
110V

Bruker Vanson mellomtransformator Max belastning 50W. Clas ohlsons Artikkelnr. 36-3534

pris: kr249,-

image.jpeg

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Antall liker
165
Sted
Sunndalsøra
Ja, du må ha frekvensomformer hvis du skal få riktig turtal på spilleren. Som sagt så får du på en downstep trafo bare spenningsregulering og samme frekvens. Jeg kjøpte en amerikansk bobil i 2014. Da måtte jeg bestille en 4Kw omformer fra England som holder konstant 120v/60HZ for spenning 190- 260v AC. Den hadde en full pris på ca 35000( -25%). Hvis man kjører utstyr for 120/60HZ på 50 HZ vil utstyret trekke mere strøm enn normalt. Motorer/vifter vil få 20% lavere hastighet p.g.a frekvensen. Utstyret vil bare yte 80% av det som står i spesifikasjonene. TV og HIFI går på både 50 og 60HZ. strømforsyninger for laptop/nettbrett og lignende har ofte autoswitch for 230-120/110 v når det plugges inn. Da må det stå 110-230v og 50-60Hz påstemplet. Enkelte hårtørkere har en bryter for 230 og 120v AC, da kobler man om til varme-elementet som passer for den aktuelle spenningen.
For Hjemmekinoen i bobilen så bruker jeg bare en steptrafo 120-240v AC, da utstyret passer både for 50Hz og 60Hz frekvens. Har ikke sett behovet for 230v stikk i bilen, da jeg har handlet nødvendig utstyr 120v/60HZ på amazon.com. Det tar jo bare 3 dager:) mvh.Guit

Sist redigert:
T

TT.

Gjest
Gjetter meg til at mine spillere avleser quartskrystallens frekvens som er innebygget og dermed er uavhengig av 50/60Hz problematikken. Et kvartskrystall svinger uansett omgivelse, landegrense eller spenning og vekselstrømsforhold. Mao nok en grunn til å holde seg til Quartz DD spillere ;)

Sist redigert av en moderator:
Topp Bunn