Platespiller for første gang

Heineken

Medlem
Ble medlem
20.02.2010
Antall liker
0
Har planer om å gå til innkjøp av min aller første LP spiller, men for en som ikke har allverdens peiling er det nok manger feller å gå i når det gjelder dette feltet vil jeg tro. Har satt et budsjett på max 5000 n.kr. Pop-anlegget består forøvrig av et par klipsch RF-62 og en nordic ming-da MC34 2*40W rørforsterker, og trenger da også et passende RIAA trinn ettersom dette ikke er innebygd i denne.

Av det jeg har skjekket på nettet og slikt har jeg sett for meg at f.eks Rega P2 kan være et passende kjøp kanskje? Fant denne testen ved en kjapp google, men en kan jo aldri vite med slike tester.. http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=582152

Alle tips blir mottatt med største takknemlighet! ;D

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.346
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Skal du ha spiller og riaa for 5k tilsammen så blir det kanskje tight med P2N?

Kanskje en ProJect RPM1.3 eller ProJect Debut III?
ProJect har jo også noen fine små riaa-bokser. :)

Jeg mistenker at dette er litt lite kroner å legge i platespiller+riaa for å få helt dilla.
Men det er jo lov å prøve. :D

mvh
Rolf

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.547
Torget vurderinger
1
En pent brukt Rega P3 får du ofte for mindre enn 3K kr (sist omsatt for ca 2K?). En Cambridge 640P går for 1K2 kr ny. En ny Ortofon 2M Red får du for 800 kr. Da har du antagelig litt penger til overs til plater og en fin start for å finne ut av om vinyl har en framtid i ditt husalter. Dette er også noe du kan leve lenge og vell med dersom det faller i smak. Både P3 og 640P tåler betydelige oppgraderinger på pickup (PU) uten å gjøre skam på seg selv. Jeg har en selv 640P i kombinassjon med en Ortofon HMC30 (lav output MC-PU som i Norge ville hatt en liste pris på ca 5K kr) som fungerer finfint sammen

Både P3 og 640P kan muligens oppfattes som litt lette og lyse i lydkarakteren (avhengig av PU). Om dette passer deg må du selv finne ut av.

mvh
KJ

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.448
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Sjekk bruktmarkedet ja.
Ta deg litt tid og få gjerne med deg en som har litt peiling. Men helst ikke skylapper ;D
Det er stadig Thorens (og noen til) spillere som passer til budsjettet ditt. I tillegg til de som er nevnt over.
Sjekk her for eksempel:
http://www.hifisentralen.no/bruktsalg/index.php/topic,66889.0.html

Jeg vet det ikke er lov å linke til annonser. Siden denne er solgt og har fått enveisbillett til Mexico går det vel greit.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Ulempen ved å kjøpe brukt er det at en kan ende opp med en spiller med ødelagt armlager, er nok en del Tarzan folk med platespillere. Så det enkleste og tryggeste er å kjøpe nytt.

Når jeg kjøpte meg platespiller endte jeg opp med en Pro-Ject RPM5 som går akkurat innenfor ditt budsjett og den er helt grei. Det stod mellom den og Rega P3-24 men valgte Pro-Ject mest pga design. Tror de er jevngode og blant de beste i prisklassen

Heineken

Medlem
Ble medlem
20.02.2010
Antall liker
0
Takker for gode innspill! 8)

@RoDa: Nå ser jeg det slik at både du og en del andre her er mye mer kresen og viderekommen enn det jeg er ;) Etter en del research og skumming igjennom en norske og utenlandske forum må nok styret godkjenne et høyere budsjett enn antatt, for det ser nok ut til at du tar rett i din påstand om at 5k blir kanskje blir litt lite om jeg kjøper nytt.
Lydmessig kan jeg leve med at den ikke går helt ned i kjelleren når det gjelder dypbass, men at det er ok trøkk, og et fyldig, varmt og detaljrikt lydbilde. Band som f.eks Pink Floyd vil bli mye spillt på min platespiller.

Er ikke nødvendigvis ute etter premium high end produkt sånn i første omgang, men det bør være såpass bra at en får litt dilla ivertfall! Har forsåvidt en Pioneer Pl1200 (eller hva den heter) som står hjemme hos mor å sammenligne med, men etter hva jeg har forstått så er ikke denne av spesielt bra kvalitet. Har likevel hatt mye glede av denne da jeg har utforsket gamlingenes platesamlinger, og den gir et helt annet lydbilde enn den trauste CD spilleren.

Ser en del spennende ting der ute på bruktmarkedet ja, men som dere sier så må jeg nok få med meg kyndig personell til å godkjenne lyd og tilstand. Blir litt sånn som å prøvekjøre en bruktbil uten kilometerteller. Tarzanfolk og LP spiller går heller ikke godt ilag nei ;D Sending i posten er også uaktuelt for et slikt sjørt produkt. Men en godt brukende RIAA burde jo la seg gjøre å kjøpe brukt.

Ut i fra min magefølelse så føler eg at Rega sine produkt apellerer sterkest til meg ut fra hva jeg har sett hørt og lest osv. Både lydmessig og designmessig. Tenker da mest på P2 el. evt. P3. Får en ny P3 på nettet for rundt 6000 nok ser jeg. Da tenker jeg på standardmodellen, og ikke de med fancy pianolack og det greiene der.Er jo ikke helt overbevist da selvsagt, men kunne tenkt meg å fått en demo på desse produktene hos forhandler. Noen som vet om det er noen som forhandlere desse i Bergen?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Anonym skrev:
Ulempen ved å kjøpe brukt er det at en kan ende opp med en spiller med ødelagt armlager, er nok en del Tarzan folk med platespillere. Så det enkleste og tryggeste er å kjøpe nytt.
Helt enig; det er en skikkelig risikosport å kjøpe brukte spillere (kanskje især budsjettspillere eid av førstegangsvinylkjøpere) dersom man ikke får gjort egnet tilsyn med lagersjekk etc før kjøp. Man kan fort ende opp med en lagerskadet spiller som følgelig gir en lydkvalitet som er lavere enn en like kostbar splitter ny spiller. Skader på armlagre selv på omtrent nye spillere synes å være langt vanligere enn man kanskje tror.

Personlig hadde jeg utvilsomt kjøpt en ny spiller i slik prisklasse selv om jeg hadde endt opp med en spiller til lavere veil pris. Signifikant sjanse for å få bedre lyd allikevel.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.208
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Skremsels-propaganda... -det er som regel ingen problemer med 10-20-30 år gamle platespillere, om selgeren er seriøs.
Du kan like gjerne få en defekt 2mnd gammel spiller i 50 000+ kr- klassen, om selgeren ikke er seriøs, eller har
minimums peiling på analog-mekanikk...og montert den med 11 tommeltotter

Arne K

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ikke skremselspropaganda, jeg har ingen grunn til å ønske å spre slikt. Hvorfor skulle jeg det? Jeg har ingen interesse av hva andre kjøper overhodet, så for min del får man bare kjøpe hva enn man vil. Couldn't care less forsåvidt. Det er imidlertid mitt bilde av de sure realiteter noen (for mange imo) bruktkjøpere av nyere platespillere ramler borti.

Jeg vet ikke om det er slik, men jeg synes å ane at det er større sjanse jo rimeligere platespilleren er, sannsynligvis fordi første eier har eid denne som sin første platespiller, og gjort en hel rekke feil ved behandlingen av den som eiere av mer viderekommende platespillere ikke gjør like ofte.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Jeg er på min 7 bruktspiller. Ingen seriøs skade på noen av dem. Alle fra 70-tallet. Betalte 200 kroner for den siste, en Lenco L 75 i toppform. Dual, Lenco, Thorens, Sansui, Micro, Technics med flere fra 70-tallet er god kvalitet. De spiller bedre enn mye nytt, om ikke helt i klasse med det dyreste i dag. Men slike penger er ikke jeg villig til å bruke likevel.

Spillerene kostet meg så lite at de skylder meg ingenting. Men de går og går...

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Heineken skrev:
Sending i posten er også uaktuelt for et slikt sjørt produkt.
Tro det eller ei, men platespillere sendes fra produsent til forhandler. Kanskje ikke med Posten, men med original emballasje skal det som regel gaa bra.

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
867
Heineken; forumet er alltid delt mellom de som foreslår brukt og de som foreslår ny spiller. Bare i tilfelle du skulle lure.

Selv holder jeg med de som foreslår ny spiller. Jeg ville kjøpt Rega eller Project i denne prisklassen. Skal du ha andre merker må du fort dobble prisen.

Som RoDa sier har Project mange RIIA-bokser i prisklassen opp mot 4600 kr. Har du råd så test Project Tube box II til 3000kr ;) Finner du en butikk som selger disse boksene, ville jeg ha bedt om hjemlån for å teste på eget anlegg.

Når jeg var i Bergen i sommer innbiller jeg meg at jeg så noe Project bak disken på Apollon (platebutikken), uten at jeg vil vedde hode mitt på at jeg husker rett.. Men helt sikkert andre som selger dem også.

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
598
Torget vurderinger
2
Vidar P skrev:
Anonym skrev:
Helt enig; det er en skikkelig risikosport å kjøpe brukte spillere (kanskje især budsjettspillere eid av førstegangsvinylkjøpere) dersom man ikke får gjort egnet tilsyn med lagersjekk etc før kjøp. Man kan fort ende opp med en lagerskadet spiller som følgelig gir en lydkvalitet som er lavere enn en like kostbar splitter ny spiller. Skader på armlagre selv på omtrent nye spillere synes å være langt vanligere enn man kanskje tror.

Personlig hadde jeg utvilsomt kjøpt en ny spiller i slik prisklasse selv om jeg hadde endt opp med en spiller til lavere veil pris. Signifikant sjanse for å få bedre lyd allikevel.
Har selv kun kjøpt brukte spillere,min første var en dårlig erfaring,lærte dog mye av det mht platespillermekanikk osv.Men anbefaler også deg æ kjøpe en ny spiller og en passende RIIA,f.eks Cambridge 640P eller Clearaudio NanoPhono.Du spare deg for mange frustrasjoner med å kjøpe ny Rega eller Pro.Ject,disse spillerne er enkle å få lyd av :)

mvh Filip

Heineken

Medlem
Ble medlem
20.02.2010
Antall liker
0
Jaja folkens.. Så var min første platespiller kommet til gards da. Valget falt på hauglands Pro Ject RPM 4 med en Dynavector DV20X PU. utstyret skal etter sigende være pent, og lite brukt. Visuelt er det ivertfall ingen slitasje eller feil å sette fingen på. På papiret skulle vel dette være en grei nybegynner rigg?

Men så er det jo så mangt en undrer på da man ikke har så mye å sammenligne med fra før av. Derfor har jeg dratt med utstyret hjem til gamlingene for å sammenligne med riggen de har stående hjemme, en gammel Pioneer PL120 fra 70-tallet med en relativt ny PU av ukjendt merke (prisklasse visstnok ca 1000 kr..).

Jeg hadde i utgangspunktet regnet med at min rigg skulle være et par klasser bedre, men dette ble ikke helt tilfellet. Bassen var nok en del bedre og fyldigere i PJ'en min, men en må ha fullt pådrag på volumpotten på forsterkeren for å få lydnivået på et passe nivå. Pioneeren trenger akkurat halvparten av pådraget for å holde samme lydnivået. Diskanten er også, i enkelte tilfeller, litt ullen med PJ'en forhold i forhold til den gamle pioneeren.. Ellers er vel lyden som forventet med ren klang og ingen skurring, men hadde forventet klasseforskjell i forhold til den gamle Pioneeren som sagt.

Noen som har en formening om hvordan dette har seg? Kan dette ha noe med feiljusteringer å gjøre f.eks PU el. tonearm osv ??

Om noen lurer så er testforsterkeren en Technis med innebygd RIAA..

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
598
Torget vurderinger
2
Den Dynavectoren,er den high eller low-utgave? Det skiller mellom 2,8mV og 0,3mV utnivå på disse.Kan jo hende den på Pioneern e MM med høyere utnivå enn DV high-utgave også ::) Er det bare MM på Technicsen? Hvis det ikke står noe eller ikke er MM/MC-svitsj er det nok MM. Rart at diskanten er ullen,kan skyldes mye rart det,fra PU-innstillinger,last osv..

mvh Filip

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hvis jeg skal gjette så har du vel kjøpt feil pu til din riaa. Slikt skjer av og til når man kjøper brukt uten helt å ha kontroll på kompatibiliteten. En god forhandler skal hindre slike blemmer. Du får bytte den til en kompatibel, eller kjøpe en riaa sikkert.

Heineken

Medlem
Ble medlem
20.02.2010
Antall liker
0
F.E. skrev:
Den Dynavectoren,er den high eller low-utgave? Det skiller mellom 2,8mV og 0,3mV utnivå på disse.Kan jo hende den på Pioneern e MM med høyere utnivå enn DV high-utgave også ::) Er det bare MM på Technicsen? Hvis det ikke står noe eller ikke er MM/MC-svitsj er det nok MM. Rart at diskanten er ullen,kan skyldes mye rart det,fra PU-innstillinger,last osv..

mvh Filip
Den er MC. Velger å tro at dynavectoren er mer kresen på platekvaliteten, for klangen er stort sett ren og klar! Er ikke alle platene i samlingen som er av 100% nykvalitet.

Det er ingen mulighet til å switche til MC på technisen, og jeg er i den heldige situasjon at jeg ikke har kjøpt riaa til mitt ordentlige anlegg ennå, så vi får vente med å dømme prosjektet nord og ned før jeg har skaffa en ordentlig riaa..

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
I mitt syn er regelen heller omvendt; at jo bedre pu desto mindre kresen på platekvalitet. Du trenger nok en riaa med mer gain og bedre impedansetilpasning til din MC. Men før du kjøper riaa bør du finne ut om det er en H eller L utgave av DV20X du har.

Hvis du ikke har noe valg på din Technics så er det høyst sannsynlig en MM/47kΩ.

Heineken

Medlem
Ble medlem
20.02.2010
Antall liker
0
Vidar P skrev:
I mitt syn er regelen heller omvendt; at jo bedre pu desto mindre kresen på platekvalitet. Du trenger nok en riaa med mer gain og bedre impedansetilpasning til din MC. Men før du kjøper riaa bør du finne ut om det er en H eller L utgave av DV20X du har.

Hvis du ikke har noe valg på din Technics så er det høyst sannsynlig en MM/47k?.
Ser her at det er Low Output utgaven jeg har. Technicsen (dette er ikke min forsterker altså) var bare en del av eksperimentet, men resultatet er jo da selvsagt ikke sammenlignbart.

RIAA med passelig gain og impedansetilpasning er nok stikkordet ja ;) Ser mange anbefaler hifiklubbens Cambridge 640 f.eks..

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Da bruker du nok en low output MC inn i en MM-inngang, med feil gain og impedanse. Dermed får du ikke på langt nær den lydkvalitet som du kan oppnå med din spiller.

Cambridge'en er god. Men det er ikke den med mest gain, og kanskje kan 0.3mV bli snaut (noen sier de synes det litt lav gain på den, men den fungerer jo forsåvidt med en nogenlunde ditto output AT OC9). Litt risikoprosjekt om man ikke får prøvd først, men det vil vel helst gå bra tipper jeg.

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
867
Heineken skrev:
RIAA med passelig gain og impedansetilpasning er nok stikkordet ja ;) Ser mange anbefaler hifiklubbens Cambridge 640 f.eks..
Innbiller meg at kanskje det er lettere å få til en MM PU mot relativt billige RIAA-er. Gunnar Brekke i Fidelity har vel sagt at en bør vurdere en MC step-up mot MM-inngangen på RIAA-en hvis en bruker Pro-ject RIIA. Om dette gjelder Cambridge vet jeg ikke. Siden jeg så langt har holdt meg til MM har jeg ingen egen erfaring med MC.

Heineken

Medlem
Ble medlem
20.02.2010
Antall liker
0
torem skrev:
Heineken skrev:
Innbiller meg at kanskje det er lettere å få til en MM PU mot relativt billige RIAA-er. Gunnar Brekke i Fidelity har vel sagt at en bør vurdere en MC step-up mot MM-inngangen på RIAA-en hvis en bruker Pro-ject RIIA. Om dette gjelder Cambridge vet jeg ikke. Siden jeg så langt har holdt meg til MM har jeg ingen egen erfaring med MC.
Leste nettopp om det du sier her, siden min aktuelle PU er på 0.25mV. Står mye på nettet om hvor fantastiske resultat desse MC step-up transformerene gir. Men det ser ikke ut som dette er hyllevare hos en standard norsk hifi sjappe.

Heineken

Medlem
Ble medlem
20.02.2010
Antall liker
0
En liten tilbakemelding på prosjektet da jeg endelig har fått spilleren på plass med et ordentlig anlegg der den hører hjemme..

For det første ble det oppdaget at boltene som holder lageret til akslingen til tallerken var løse. Dermed stod hele driten å hvilte oppå et plasdeksel under opplagringa. Ikke rart det var et eller annet merkelig med lyden :eek: Festet desse skruene ordentlig, og vips så ble det jo helt noe annet.

For det andre så ble det kjøpt inn en riaa som faktisk støtta MC ;) Endte opp med en tur på hifi-klubben i byn og casha ut en Cambridge 640. Lettvint og billig. Da ble det jo selvfølgelig noe helt annet. Som antydet av en annen debattant i tråden her var det ikke kjempemye gain i cambridgen, så en må fortsatt ha en del pådrag på pot'en. Men det er nå forsåvidt like greit da jeg fortsatt bor i et boretsslag :) Denne blir nok byttet ut i nær eller fjern fremtid tenker jeg..

Så for å oppsummere er jeg meget godt tilfreds med lyden i mitt første vinyloppsett. Jeg hadde store forventninger til prosjektet, og det leerte varene tilslutt. Sammenlignet med vanlig cd avspilling for den saks skyld så er dette en helt annen opplevelse å lytte til musikk. Spesielt med tanke på fyldighet, varme og den ekstra "nerven" en opplever ved vinylen ;D

Topp Bunn