Platespiller, budsjett 5000

superclementz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2013
Antall liker
62
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Hei forumet.

Har tenkt på en platespiller for å snurre noe av vinylen jeg har liggende på boden. Går i ca 70-80% elektronisk og resten jazz + diverse. Blir for å gjenoppleve litt gammel musikk som ikke finnes andre steder.

Eneste stedet jeg kan ha spilleren er på en tv-benk som veier ca 50 kg uten komponenter. Det står en høyttaler på hver side av denne.. Ca 2 meter i bredden. Forholdene er derfor ikke audiofilt sett helt ideelle.

Siste platespilleren jeg hadde het Vestax og hadde en motor som kunne trekke 10 kg om jeg husker riktig. I denne omgang tenkte jeg å sette fokus mer på lyden.

Har lest litt om rega og pro-ject, førstnevnte advares det litt med tanke på plassering i det jeg har lest. Det er sikkert like aktuelt på alternativet fra pro-ject i samme prisklassen. Hvor kritisk er dette med plassering? Har tidligere snurret skiver med et større antall 18 tommere som har ristet godt i det meste uten at det har vært noe problem, men da har det heller ikke vært til lytting i stua og en annen type platespiller.

Har ikke tenkt til å kjøpe nytt i dag, men tar gjerne noen råd hvor og hva jeg bør kikke på. Er heller ikke noe i veien med brukt når alt er på stell.

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Antall liker
302
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Oslo Hifisenter har fortsatt knallpris på Rega Rp40 til 6500,-
Bedre enn dette til prisen finner du neppe.
Tilbudet er dessverre begrenset og gjelder kun de spillerne som er på lager.

finn.no/bap/forsale/ad.html?q=Rega+rp40&sort=5&ref=fas&finnkode=45459444

tommo21

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
162
Torget vurderinger
26
Denne har jeg hatt og du skal mye opp i pris for å finne bedre.
(jeg har vært mye opp i pris)
Mvh
Lasse :)

Pro-Ject RPM 5.12M platespiller - Sort høyglans - Platespiller - Stereo
Enig med dette. Har hatt Rega RP6 og utallige andre, men denne slår alt jeg har prøvd. Kjøpte min brukt for 3000,- og har "pynta litt på den med litt forskjellige ting, og ser man bort fra kostnaden på en Denon MC-Pickup(DL301 MkII ti l2000,-) så har jeg ikke kosta mer på den enn den har kostet ny engang ;-) Og alt har forbedret lyden på en eller annen måte.

project.jpg

superclementz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2013
Antall liker
62
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
RPM 5.1 har et lite sexy støvlokk, men ser ut som et spennende alternativ å lese mer om. RP40 er over budsjett ny.

Rollmo

Medlem
Ble medlem
06.09.2005
Antall liker
2
Torget vurderinger
2
Musikkmagasinet i Bergen kjører 40% på Thorens for tiden. Kjenner ikke Thorens sine spillere personlig. Men jeg ser de får bra omtale mange steder.

Musik-Magazinet Varer

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.180
Torget vurderinger
4
En rimelig Thorens fra 70 eller 80 tallet spiller selv med Thorens arm mye bedre enn 5k spillere fra Rega og Pro-Ject.

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
2.020
En rimelig Thorens fra 70 eller 80 tallet spiller selv med Thorens arm mye bedre enn 5k spillere fra Rega og Pro-Ject.
Kan vi ikke snart bli fri for denne slags one-linere, som bare har til hensikt å starte enda en ulidelig "min er større enn din" tråd. Kom i det minste med litt argumentasjon som trådstarter kan ha nytte av.
Steen

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.180
Torget vurderinger
4
Hva er det å si, kjøpte RPM5 og får å få den til å låte greit måtte jeg kjøpe en 4000 kroners Speeedbox, originalt platelodd og en 2000 kroners MM PU.

A/B testet RPM5 med standard strømforsyning og Grado Green mot Thorens TD160 med AT95 og da angret jeg som hund på kjøpet av RPM5.

Når det gjelder Rimelig Rega har jeg ikke førstehåndskjennskap men har hørt P2, P3 og P3-24 i flere oppsett og har inntrykk av at det er ganske likt de tsjekkiske sponplatene.

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Antall liker
1.185
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Hvorfor er Anonym sitt glimrende forslag så mye verre enn de evindelige Project og Rega tipsene? Nevnte Rega er ikke engang innenfor budsjett?
Jeg tror nok at tipset om Thorens var godt ment, og jeg kan godt utdype med noen modellnavn som kan være verdt å gå etter: TD125, TD126, TD160 og TD320. Helt forskjellige, men alle er gode og pene platespillere som ligger godt innenfor budsjett.

gujo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.01.2014
Antall liker
35
Förslag jag hört lite och blev imponerad :
Grammofon : Music Hall Mm2 pris ca 3700 sek
Pick up: Sumiko Pearl ca 1300 sek
Dvs kommer precis på budget
Ihop med riaa typ Musical Fidelity V90 ca 1600 sek
kan man säkert spela länge på detta fr rimlig peng
Och köpa många skivor
Mvh

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.180
Torget vurderinger
4
Sumiko Pearl er en utmerket MM PU. Den blir også solgt under navnet Shelter.

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Antall liker
5.672
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Ligger en Well tempered classic recordplayer på brukten for 4K. Veldig bra spiller lydmessig. Litt sær betjening. Tror spilleren kostet rundt 20K i sin tid. Byttet ut min Oracle Delphi Mk IV med Rega arm med lillebroren til denne for en del år siden. Stor forbedring. Mye ryddigere lydbilde, bedre skille mellom instrumentet, sort bakgrunn. For ordens skyld, kjenner ikke selger.
Final

ragwo

Mud-fi freak
Ble medlem
02.05.2007
Antall liker
23.067
Sted
El-returen
Torget vurderinger
44
Det dukker til stadighet opp et pent hjemmebrukt eksemplar av SL1210 til under 5k. Dønn stabil og virker i evigheter. Låter fint gjør den også. Resten av pengene kan du jo bruke på en PU og plater :)

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.563
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Jeg er enig med Ragwo, som eier av en oppgradert Technics SL-1210mk2. Får du tak i en pent brukt en, så lurer jeg på hvilken spiller til samme pris som spiller bedre. Om du vil, så kan du bruke noen små penger og etter hvert større penger på å oppgradere strømforsyning, spindel-lager, platter, føtter og arm modifisering fra KAB. Du kan ta litt og litt av gangen. Og for hver oppgradering får du utrolig mye lydkvalitet tilbake. Var det Hifi World jeg hørte hadde testet en fullt ut oppgradert SL-1210. De mente at det ikke var en spiller på denne siden av 35.000 som overgikk Technicsen. Klart, tar du den helt ut koster det. Poenget er at du velger sjøl hvor langt du vil gå. Eiergleden er stor, dønn stabil hastighet og varer livet ut. Og ikke minst; den spiller med 33.33 hastighet hele tiden.

Ta gjerne en kikk innom Technics SL-1210 tråden :)

Om ikke Technics, så hadde jeg sett på Thorens.

Lykke til!

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.332
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Hvorfor er Anonym sitt glimrende forslag så mye verre enn de evindelige Project og Rega tipsene? Nevnte Rega er ikke engang innenfor budsjett?
Jeg tror nok at tipset om Thorens var godt ment, og jeg kan godt utdype med noen modellnavn som kan være verdt å gå etter: TD125, TD126, TD160 og TD320. Helt forskjellige, men alle er gode og pene platespillere som ligger godt innenfor budsjett.
Det @Steen mente var vel ikke at det var noe feil med @Anonym`s forslag, men at lite underbygde utspill (#8 ) ikke nødvendigvis gjør de som spør spesielt mye klokere:)

Sist redigert:

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.180
Torget vurderinger
4
Det @Steen mente var vel ikke at det var noe feil med @Anonym`s forslag, men at lite underbygde utspill (#8) ikke nødvendigvis gjør de som spør spesielt mye klokere:)
Når de to første forslagene i tråden er over budsjett så mener jeg at Steens tilsvar til mitt forslag er helt på jordet.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.332
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Hmmm: Parentes start - hashtag - 8 - parentes slutt, ble til (#8) og ikke (#8 ) som tiltenkt. For ordens skyld korrigert.

^ Ok - formuleringen i innlegget kan jo tolkes litt i ulike retninger, men - uansett > innlegg type: Jeg mener produkt/løsning x er bedre enn y, uten noe mer begrunnelse, er jo ikke veldig informativt for en som har stilt spm om råd. Annet enn at han trolig vil lure på hvorfor?

Btw: Intet feil i å hinte trådstarter i retning av en vintage Thorens:). Har 3 ulike modeller selv, så jeg har litt kjennskap til hva de kàn være gode for.
Monterer man en 9cc arm m/Adikt pu på en velholdt TD150 i god stand så er man jo egentlig ikke så himla langt unna en Linn LP12 Majik:cool:

Sist redigert:

superclementz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2013
Antall liker
62
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Takk til alle for gode innspill! Har fått meg enda mer å lese på!

Draugen

Medlem
Ble medlem
04.12.2012
Antall liker
2
Torget vurderinger
4
Støtter forslaget om Technics sl-1200/1210! Ligger stort sett rundt 4000kr for en brukt, å det er virkelig en stabil, enkel og tøff spiller!
Har hatt flere spillere, både dyrere og billigere, men denne er virkelig en fryd å eie! Plug and play... Få på en kurant pickup å tut og kjør:)
Dette med enkelt oppgraderingspotensiale er bare en bonus ved spilleren, å bør ikke betraktes som en "nødvendighet".

Topp Bunn