De av oss som syns at musikken gikk litt i vasken på 80-tallet opplevde selvfølgelig likevel en rekke hyggelige overraskelser etter at 70-tallet var ugjenkallelig over. En av disse musikalske lyspunktene het Tanita Tikaram, selv om lyspunkt kanskje ikke er en helt velvalgt beskrivelse. For det har alltid vært et litt mørkt drag over musikken- og ikke minst tekstene til Tanita Tikaram.
Samtidig har hennes musikk alltid hatt en veldig sterk karakter, og det er vel nettopp denne karakteren som var en medvirkende årsak til at hun slo gjennom allerede som 19-åring på slutten av 80-tallet med albumet Ancient Heart, der spesielt låtene Good Tradition og Twist in my Sobriety bemerket seg. Og det mørke draget har vel avspeilet en litt krevende situasjon for Tanita både på grunn av legning og etniske opphav blant litt fremmede.
Og uten at jeg kan påberope meg å ha fulgt hennes utgivelser tett etter at strikken røyk litt i etterkant av de tre første LPene som står i min platehylle, kan det nevnes at utgivelsene kom sjeldnere etter hvert de etterfølgende tiårene. Men det stoppet aldri helt opp...
Les hele Platesmakingen i Audiophile.no