PLATESMAKING: Et fyrtårn med to sidefyr, og et par skamfulle gleder

PS-FS20.JPG

Denne gangen har jeg valgt å gå tilbake til gamle «synder» med å smake på fem plater i en slurk. Og grunnen er at det var så mange utgivelser jeg bare måtte ha smakt på før de gikk ut på dato.

Kenneth Lien og Center of the Universe. Treffsikker nyskaping
Dette er ikke første gang denne duoen fascinerer meg. Også albumet Snu hver Stein som kom for et par år siden gjorde et såpass stort inntrykk på meg at jeg hadde alvorlige planer om en Platesmaking av utgivelsen. Men tiden strakk ikke til den gangen, og i år er det ingen vei forbi.

Bak Center of the Universe finner vi Jørgen Skjulstad, og har mange tidligere utgivelser bak seg. I tillegg til en omfattende DJ-bakgrunn. Men det er bare Snu Hver Stein som også inkluderer Kenneth Lien. Og både Jørgen Skjulstad og Kenneth Lien er såpass rampete at de nekter å holde seg innenfor en etablert bås. De som har lest mine Platesmakinger en stund har sikkert registrert at jeg ser akkurat sjangerutfordringer som et musikalsk kvalitetstegn, men utfordringen er mange ganger at det blir litt krevende å gi en presis definisjon av hvilket landskap vi befinner oss i.

Ikke så med dagens utgivelse, for albumets tittel Norwegian Electronic Folk Music er samtidig en veldig presis beskrivelse av hvilket dalføre vi oppholder oss i. Og så har de selv på coveret oversettelsen Norsk elektronisk folkemusikk.

Dette er slett ikke første gang noen har det litt moro med å lage en rocka utgave av Fanitullen. Den første gangen jeg vet om var da Christiania Fusel & Blaagress gjorde det i 1972, og også den utgaven fascinerte den gang da. Også Annbjørg Lien har gjort en fin og spennende tolking, men åpningssporet på Norwegian Electronic Folk Music er litt i en særklasse, der den elektroniske biten utgjør en viss minimalisme som gjør at dette fremstår som en veldig selvfølgelig tolking uten påfunn. Og der den elektroniske biten har nesten et EDM-preg. Og også en slått er opprinnelig dansemusikk, så det passer utmerket.

Også den etterfølgende Røyskatten har en veldig suggererende rytme, eller Groove, som gjør at den har et klart mer moderne preg enn Fanitullen med sine uomtvistelige røtter til det gamle sagnet fra Hol i Hallingdal. Også Pillarguri har litt av den samme karakteren som Røyskatten, mens Faremoganger har litt mer samme karakter som Fanitullen.

Låten Søtebroke skiller seg ut med en ganske ambient åpning som gir en litt flott kontrast til de forutgående sporene. Og det etterfølgende Gamle Vølin er en av mine favoritter, som gir en egenart med enkle virkemidler, mens Gamle Teigen etter hvert nesten bringer oss over i et fusionlandskap – eller kanskje det er rettere å si et annerledes fusionlandskap.

Kenneth Lien og Center of the universe har lyktes med å skape en fullverdig oppfølger til Snu Hver Stein fra 2023. Og det er takket være en veldig stilsikker bruk av elektronikk som supplement til den folkemusikken som ligger i bunnen. Det får meg til å oppleve albumet som en genuin musikkstil, og ikke egentlig en fusjon. Og det er ment som et kraftig komplement til opphavsmennene.

I likhet med den forrige utgivelsen har Norwegian Electronic Folk Music en utmerket lyd, og den bidrar til å løfte inntrykket enda mer fra en allerede strålende musikalsk og nyskapende opplevelse.

Til tross for at det er et par uker siden Norwegian Electronic Folk Music ble utgitt, fortjener den å få tittelen Ukens Plate, og en sekser på terningen....

Les hele Platesmakingen med alle fem utgivelsene i Audiophile.no

PS20-5.jpg

Kommentarer

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
1.541
Link til alle artikler
530
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
PLATESMAKING: Tanita Tikaram - Liar (Love Isn`t a Right). Karakterfull musikk frå en halvveteran

PLATESMAKING: Tanita Tikaram - Liar (Love Isn`t a Right). Karakterfull musikk frå en halvveteran

• 0
De av oss som syns at musikken gikk litt i vasken på 80-tallet opplevde selvfølgelig likevel en rekke hyggelige overraskelser etter at 70-tallet var ugjenkallelig over. En av disse musikalske...
Fortsett
Audiophile.no
Keel SE og Klimax Radikal - oppgraderinger til Linn LP12 Klimax

Keel SE og Klimax Radikal - oppgraderinger til Linn LP12 Klimax

• 12
Linn har presentert to oppgraderinger for LP12. I likhet med oppgraderingen Bedrok-plint som ble introdusert i februar er heller ikke Keel SE og Klimax Radikal beregnet for veldig sarte sjeler...
Fortsett
Audiophile.no
Hifimessen i Horten 2025 – Del 3: Karl Erik sine inntrykk

Hifimessen i Horten 2025 – Del 3: Karl Erik sine inntrykk

• 5
Etter en oppseiling til Hortenmessa i de to forutgående dagene, med hyggelige og informative besøk hos Duet Audio, Stereofil og Eksakt HiFi, var hjerte og hjerne sånn noenlunde i synk med ørene da...
Fortsett
Audiophile.no
Håkon Rognlien ny skribent i Audiophile.no

Håkon Rognlien ny skribent i Audiophile.no

• 21
Hifimesser kan være fruktbare på mange ulike måter. Noen får en øreåpner for nye produkter som de liker, eller kanskje til og med misliker, mens utstillere får eksponert sine produkter for nye...
Fortsett
Audiophile.no
Denon AVC-X2850H – Ny forbedret mellomklassereceiver

Denon AVC-X2850H – Ny forbedret mellomklassereceiver

• 0
Denon har for kort tid siden lansert en ny AV-receiver i mellomklassen. AVC-X2850H har en rekke forbedringer sammenlignet med AVR-2800H Denons nyeste tilskudd i X-serien, AVC-X2850H, bygger...
Fortsett
Audiophile.no
Hifimessen i Horten 2025 – Del 2: Arve sine inntrykk

Hifimessen i Horten 2025 – Del 2: Arve sine inntrykk

• 1
Det er etter kvart vorte ein tradisjon for Audiophile-redaksjonen å besøke Hortenmessa. Ettersom vi bur ganske spreidd, er dette ein av dei få sjansane vi har til å møtes og finne på eit kvart i...
Fortsett
Topp Bunn