Platesmaking 3-22. Norsk jazz, blues og joik

PS-0322XXL (1 of 2).jpg


Etter noen uker opphold har jeg på ny tatt sats og presenterer min tredje platesmaking i år. Denne gangen er det bare norsk musikk, og vi kan vel si at landskapet dreier seg om jazz som hovedspor, og med et sidespor eller to?

Amalie Dahl’s Dafnie – Dafnie. Spennende jazzterreng fra en dansk musiker.
Allerede fra første noter blir det klart at dette er ikke er kosejazz i samme gate som Claire Martin eller Diana Krall. Her er det frie og friske toner fra Amalie Dahl sin saksofon, og etter hvert er det mye som skjer samtidig, og kanskje ikke så mange knagger å henge oppmerksomheten på. Og da er det faktisk litt beroligende når jeg får øre på et motiv som gir assosiasjoner til hovedtemaet i Miles Davis sin 1970-inkarnasjon av Masqualero, en låt som opprinnelig ble til på albumet Sorcerer i en mer møblert utgave i 1967, komponert av Wayne Shorter som så mye annet fra den perioden. Etter drøye to minutter går Don`t Get Me Started over i en mer kontemplativ fase, med et repetitivt tema som også er egnet til å gi assosiasjoner til Miles fra overgangen mellom 60- og 70 tallet, men med mer ukjent adresse. Vakkert, suggererende og fascinerende er det uansett.

Men nå har jeg visst stormet inn i stuen uten å presentere musikerne. Amalie Dahl er en dansk saksofist og klarinettist med det Trondheimsbaserte bandet Dafnie, og i bandet Danife har hun med seg Oscar Andreas Haug – trompet, Jørgen Bjelkerud – trombone, Nicolas Leirtrø – kontrabass og Veslemøy Narvesen – trommer, perkusjon og sag. Jeg må innrømme at Amalie Dahl til nå har gått under min rader, og da er det flaks for meg at dette er hennes debutalbum med bandet Dafnie.

Etter den heller heftige starten på Don`t Get Me Started, er det litt overraskende at begge de to etterfølgende låtene Hjemve og Anna`s Dream befinner seg i det melodiske, lyriske og lavmælte hjørnet. Men ikke mindre interessant musikk av den grunn. Det slår meg her at det er en god del luft mellom instrumentene rent musikalsk, og det gir rom for enkelte litt spennende og tette klanger.

På låten Point of No Return er vi tilbake i litt mer fri jazz i introen, før Oscar Andreas Haug fører oss tilbake i et melodiøst tema før vi igjen blir konfrontert med dette Masqualeroaktige temaet. Og hele sekvensen gir en utrolig flott dynamikk med stor musikalsk spennvidde innenfor en og samme låt. Det hele fungerer utrolig bra.

I En Sang Til De Ensomme blir vi ført inn i et helt nytt musikalsk landskap, men som har det lavmælte uttrykket til felles med Hjemve og Anna`s Dream, selv om terrenget er radikalt annerledes i sitt søkende uttrykk.

Vi får ikke vite sikkert om avslutningssporet Hr. Nilsson referer til den legendariske jazzkafeen midt i Oslo eller til Pippi sin ape. Eller begge deler. Og så er det kanskje et utslag av at jeg har hørt litt for lite på Pippi de seneste tiårene at jeg ikke er i stand til å identifisere et litt halvkjent tema(?). Men dette er det klart mest konvensjonelle sporet på utgivelsen, selv om det hardner litt til utover i låten.

Som helhet er Amalie Dahl`s Dafnie en fantastisk spennende jazzreise i et landskap som har noen kjente elementer, men som likevel er skrudd sammen på en ny og fascinerende måte.

Dafnie er mikset i Øra Studio i Trondheim, og de har gjort en god jobb. Jeg har foreløpig bare lyttet til utgivelsen digitalt, men en 180 grams LP er på vei i posten.

Les hele platesmakeingen av alle fem albumene hos Audiophile.no

PS-0322XXL (2 of 2).jpg
 

Kommentarer

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
993
Link til alle artikler
413
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
Beosystem 9000c – ny gjenskapt klassiker fra Bang & Olufsen

Beosystem 9000c – ny gjenskapt klassiker fra Bang & Olufsen

  • 0
' I dag har Bang &B Olufsen lette på sløret for en ny klassiker. Beosystem 9000c er en oppfølger til Beogram 4000c, som kom høsten 2020. Bang & Olufsen vi få muligheten til å feire 100-års...
Fortsett
Audiophile.no
Tre historiske kassettspelarar – Stig Arne si dagbok Mars 2024

Tre historiske kassettspelarar – Stig Arne si dagbok Mars 2024

  • 0
Eg har prøvd ut tre gamle kassettspelarar. Har da rabla, eller er dette heilt i tråd med tidsanden? Om ikkje anna kan du sjekka ølspalten. KASETTMEDIET Eg må nesten be om orsaking på førehand...
Fortsett
Audiophile.no
Linn 360 revisited – Back in Black i Vibes gate 13

Linn 360 revisited – Back in Black i Vibes gate 13

  • 0
I går den 18. april fikk vi vår tredje seanse med Linn sine nye flaggskiphøyttalere. Og i likhet med forrige seanse for et halvår siden var det den passive versjonen med aktive basser vi lyttet...
Fortsett
Audiophile.no
Thalia V2024 – Forbedret håndlaget innstegsmodell fra Erzetich

Thalia V2024 – Forbedret håndlaget innstegsmodell fra Erzetich

  • 0
Blaz Erzetich har sendt oss en melding om at de lanserer en forbedret utgave av sine rimeligste håndlagede hodetelefoner. Den nye modellen heter V2024, og skal ha mange forbedringer. Erzetich...
Fortsett
Audiophile.no
X Diamond Signature Edition – ny raffinert toppmodell fra Estelon

X Diamond Signature Edition – ny raffinert toppmodell fra Estelon

  • 2
Classics-serien til Estelon er den desidert mest omfangsrike serien, der vi finner de aller fleste modellene. Og toppmodellen i Classics-serien har nettopp fått en Signature Edition med svært...
Fortsett
Audiophile.no
Platesmaking 1-24, på 8. påskedag. Bare norsk, i grenseland mellom det meste.

Platesmaking 1-24, på 8. påskedag. Bare norsk, i grenseland mellom det meste.

  • 0
På nytt har det gått alt for lang tid siden forrige platesmaking. Og atter en gang lover jeg at det ikke skal bli like lang tid til neste korsvei. I mellomtiden kan dere kose dere med et helnorsk...
Fortsett
Topp Bunn