PLATESMAKING – Roger Waters: This Is Not A Drill – Live From Prague.

PS-FS3.JPG

Etter å ha utgitt en kontroversiell nytolking av tidenes beste prog-album i sitt 80-års jubileumsår har Roger Waters i dag utgitt et dobbelt livealbum.

Det forundrer neppe noen at når en kommende 80 år gammel rockelegende holder konsert, er det gamle meritter det handler om. Det er det også denne gangen, og i tillegg er repertoaret på dette albumet utgitt på en film med samme tittel. Den filmen ble sluppet i juli, og står trolig på shoppinglisten til gamle Pink Floyd- og Roger Waters-entusiaster. Også på min. Konserten det hele er hentet fra foregikk i juli 2023, kort tid før Dark Side of the Moon Redux ble utgitt.

Politisk kontroversiell?
Før vi setter i gang med musikalske synsinger er det nødvendig å rense luften litt. For Roger Waters har vær politisk kontroversiell i en årrekke ved at han har tatt et klart standpunkt til fordel for Palestina i konflikten og tragedien i Israel. Det er i utgangspunktet greit og flott, men potensielt langt mer ugreit er det at han samtidig har blitt beskyldt for å ha kommet med antisemittiske uttalelser. I den grad det er sant, er det fullstendig uakseptabelt. Men problemet er bare det at det er krevende å verifisere sannhetsgehalten i dette. Og når vi registrerer hvor utstrakt det er at både norske- og ikke minst utenlandske Israelvennlige aktører benytter den slags påstander som en form for hersketeknikk for å urettmessig sverte Israel sine kritikere, blir det vanskelig å vite hva man skal tro på i tilfellet Roger Waters. Så inntil videre lar jeg tvilen komme Waters til gode.

Musikken
Det er selvfølgelig i stor grad gamle Pink Floyd-låter som utgjør repertoaret på denne utgivelsen. Hele første del utgjør ryddig strukturerte høydepunkt fra de seneste albumene i Watersperioden, før han trakk seg ut og i et øyeblikks forvirring regnet med at Pink Floyd dermed skulle være historie. Og selv om det ikke akkurat gitt på den måten med Pink Floyd, blir tolkingene på dette albumet en ny bekreftelse på det som for meg fremstår som en kjensgjerning. Roger Waters var den ubestridte kreative kraften og lederen i Pink Floyd, i hvert fall etter at Syd Barrett var satt ut av spill. Og den andre kjensgjerningen for meg er at David Gilmour «bare» er en glitrende dyktig gitarist, med en helt spesiell og magisk sound. Men som også har gått litt for mye i loop på utgivelsene opp igjennom tiden....

Les hele Platesmakingen i Audiophile.no
RW-TINAD1.jpg

Kommentarer

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
10.127
Sted
Østfold
Torget vurderinger
21
Musikken er slettes ikke dårlig, og at han støtter Palestinernes rett til å ha et land og leve under normale forhold er veldig bra. Men samtidig har han viklet seg inn i noe dritt i Russlands angrep mot Ukraina.
Det går dårlig med en pasifistisk tankegang når russerne rævkjører alt og alle.
Ukraina må jo ikke forsvare seg mot russisk aggresjon.
"Bend Over, Here It Comes Again"

Så jeg hopper elegant over Roger Waters i denne omgang.

rorres

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.04.2006
Antall liker
2.286
Torget vurderinger
29
Jeg har vel det aller meste han har gitt ut enten på CD, vinyl, eller begge deler.
Musikken hans spilles jevnlig hos meg. Prøver å legge meninger og politikk til side.
Men dette albumet kjøper jeg nok ikke.
Jeg lyttet til albumet på Spotify.
Jeg liker de originale versjonene slik som de er, så dette ble litt for kjedelig for meg. Litt lite energi.
Å høre Comfortably Numb i slow motion gir meg ingenting, dessverre.

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.361
Torget vurderinger
1
Musikken er slettes ikke dårlig, og at han støtter Palestinernes rett til å ha et land og leve under normale forhold er veldig bra. Men samtidig har han viklet seg inn i noe dritt i Russlands angrep mot Ukraina.
Det går dårlig med en pasifistisk tankegang når russerne rævkjører alt og alle.
Ukraina må jo ikke forsvare seg mot russisk aggresjon.
"Bend Over, Here It Comes Again"

Så jeg hopper elegant over Roger Waters i denne omgang.
Ok, jeg hadde oversett en side av Roger Waters, ser jeg.

Men selv om jeg er dypt uenig de synspunktene han bringer til torgs både i Russland/Ukraina-konflikten og for så vidt også i konflikten mellom Kina/Taiwan, greier jeg ikke helt å bli så forarget at jeg for min del ser noen grunn til å kansellere han. Og grunnen til det er at jeg ikke opplever at det er noen grumsete holdninger som ligger bak, og som det kan være for mange andre sitt vedkommende i lignende situasjoner. Men rett og slett en pasifistisk holdning som de fleste av oss kan være enige om er veldig dysfunksjonell, ikke minst i tilfellet Ukraina. Men som likevel er noenlunde legitim, etter mitt syn.

Og for ordens skyld vil jeg bare si at jeg syns det er helt ok at mange kan miste appetitten på Roger Waters av den grunn. Men det han opplever av utestengning mange steder både fra hoteller og andre arenaer syns jeg er ugreit.

Sist redigert:

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Antall liker
787
Jeg er lige blevet færdig med at se og høre "This is not a drill" Jeg er fuldstændig blown away på trods af, jeg oplevede touren 2 gange i København. Hver eneste nummer er udført til perfektion, og bandet er så sammenspillet, som jeg aldrig har hørt før! En fantastisk udgivelse som ALLE burde give en chance!

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Antall liker
503
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg er lige blevet færdig med at se og høre "This is not a drill" Jeg er fuldstændig blown away på trods af, jeg oplevede touren 2 gange i København. Hver eneste nummer er udført til perfektion, og bandet er så sammenspillet, som jeg aldrig har hørt før! En fantastisk udgivelse som ALLE burde give en chance!
Tolker det som at du har sett og hørt den via DVD/Blu-ray.

Bestilte denne i går hos Platekompaniet, og de har den selvfølgelig ikke inne til forsendelse enda. Har tidligere bestilt via Amazon.de, men med dagens Euro-kurs og med frakt hadde det blitt ganske dyrt. Ca 32€ + 12,5€ ble en del dyrere enn «tilbudet» hos Platekompaniet.

Regner med topp bilde- og lydkvalitet, som det var på Us&Them, det så veldig bra ut på min OLED-TV.

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Antall liker
787
Tolker det som at du har sett og hørt den via DVD/Blu-ray.

Bestilte denne i går hos Platekompaniet, og de har den selvfølgelig ikke inne til forsendelse enda. Har tidligere bestilt via Amazon.de, men med dagens Euro-kurs og med frakt hadde det blitt ganske dyrt. Ca 32€ + 12,5€ ble en del dyrere enn «tilbudet» hos Platekompaniet.

Regner med topp bilde- og lydkvalitet, som det var på Us&Them, det så veldig bra ut på min OLED-TV.
Ja både lyd og billede er fremragende.

Jeg så ham live ved begger koncerter i København.

rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.04.2003
Antall liker
227
Sted
Sogn & Fjordane
Vis vedlegget 1136433

Etter å ha utgitt en kontroversiell nytolking av tidenes beste prog-album i sitt 80-års jubileumsår har Roger Waters i dag utgitt et dobbelt livealbum.

Det forundrer neppe noen at når en kommende 80 år gammel rockelegende holder konsert, er det gamle meritter det handler om. Det er det også denne gangen, og i tillegg er repertoaret på dette albumet utgitt på en film med samme tittel. Den filmen ble sluppet i juli, og står trolig på shoppinglisten til gamle Pink Floyd- og Roger Waters-entusiaster. Også på min. Konserten det hele er hentet fra foregikk i juli 2023, kort tid før Dark Side of the Moon Redux ble utgitt.

Politisk kontroversiell?
Før vi setter i gang med musikalske synsinger er det nødvendig å rense luften litt. For Roger Waters har vær politisk kontroversiell i en årrekke ved at han har tatt et klart standpunkt til fordel for Palestina i konflikten og tragedien i Israel. Det er i utgangspunktet greit og flott, men potensielt langt mer ugreit er det at han samtidig har blitt beskyldt for å ha kommet med antisemittiske uttalelser. I den grad det er sant, er det fullstendig uakseptabelt. Men problemet er bare det at det er krevende å verifisere sannhetsgehalten i dette. Og når vi registrerer hvor utstrakt det er at både norske- og ikke minst utenlandske Israelvennlige aktører benytter den slags påstander som en form for hersketeknikk for å urettmessig sverte Israel sine kritikere, blir det vanskelig å vite hva man skal tro på i tilfellet Roger Waters. Så inntil videre lar jeg tvilen komme Waters til gode.

Musikken
Det er selvfølgelig i stor grad gamle Pink Floyd-låter som utgjør repertoaret på denne utgivelsen. Hele første del utgjør ryddig strukturerte høydepunkt fra de seneste albumene i Watersperioden, før han trakk seg ut og i et øyeblikks forvirring regnet med at Pink Floyd dermed skulle være historie. Og selv om det ikke akkurat gitt på den måten med Pink Floyd, blir tolkingene på dette albumet en ny bekreftelse på det som for meg fremstår som en kjensgjerning. Roger Waters var den ubestridte kreative kraften og lederen i Pink Floyd, i hvert fall etter at Syd Barrett var satt ut av spill. Og den andre kjensgjerningen for meg er at David Gilmour «bare» er en glitrende dyktig gitarist, med en helt spesiell og magisk sound. Men som også har gått litt for mye i loop på utgivelsene opp igjennom tiden....
Les hele Platesmakingen i Audiophile.no
Vis vedlegget 1136434
Dette var kjedelige greier, styr unna😎

StoneFree

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.04.2023
Antall liker
139
Sted
Kølis
Dette var kjedelige greier, styr unna😎

Egentlig en helt unødvendig utgivelse, han har gitt ut dette flere ganger tidligere, bare bedre før. Som på det blodfattige oppgulpet av DSOTM for noen år siden så har han fjernet nesten alle spor av David Gilmour; mye av særpreget til musikken til Pink Floyd skyldes Gilmours gitarsoloer, som ikke kan erstattes av tordenskrall og synther.

Og det går hårdnakkede rykter om at han mimer til vokal på tape (eller lignende). For eksempel

Kanskje trenger han pengene, eller så er det bare enda en gammel gubbe som ikke vet når tida er inne til å gi seg.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.206
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Og det går hårdnakkede rykter om at han mimer til vokal på tape (eller lignende).
Det var faktisk også mange som trodde at Blackmore ikke spilte alt live selv - når de så Aiwa'n surre og gå i bakgrunnen.
Flere ganger han opplevde å bli skreket til: Stop that tape recorder and start play yourself 😁

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Antall liker
3.612
Sted
Oslo
En ting er hans meninger om Ukraina, men ellers er det grenser for hvor mange versjoner man trenger av dette. Pink Floyd er mitt yndlingsband gjennom tidene, men drøvtygging av gamle ideer er ikke så spennende. Til å hevde at han var den kreative drivkraften i Pink Floyd synes jeg han har kommet med fint lite nytt og kreativt de siste to tiårene.

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
1.339
Link til alle artikler
504
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
Clearaudio Compass – Ny innstegsmodell fra en tysk HighEnd-produsent

Clearaudio Compass – Ny innstegsmodell fra en tysk HighEnd-produsent

• 1
Clearaudio har i en årrekke vært en av de mest toneangivende aktørene innen vinylavspilling. Den tyske produsenten fra Erlangen levert presisjon og innovasjon i alle prisklasser. Nå lanserer de...
Fortsett
Audiophile.no
Vestlyd med to Technics-inspirerte platespillere

Vestlyd med to Technics-inspirerte platespillere

• 0
HiFi Klubben sin husprodusent Vestlyd har lansert to platespilleren. Likheten med Technics-klassikerne SL-1200/1210 er slående. For tre år siden gjorde Vestlyd furore på Hortenmessa, med to nye...
Fortsett
Audiophile.no
PLATESMAKING – Iver Kleive og Knut Reiersrud i Nidarosdomen. Fornyet magi fra en magisk duo

PLATESMAKING – Iver Kleive og Knut Reiersrud i Nidarosdomen. Fornyet magi fra en magisk duo

• 13
Jeg tror jeg har nevnt det før, men når herrene Reiersrud og Kleive kommer sammen oppstår det en synergi som er vanvittig mye større en summen av enkelthetene. Nå har de kommet sammen etter et ca...
Fortsett
Audiophile.no
Meir Tandberg, og meir øl – Stig Arne si dagbok juni 2025

Meir Tandberg, og meir øl – Stig Arne si dagbok juni 2025

• 2
Me har gjort ein “ussel" Tandberg Sølvsuper 12 om til ein superforsterkar, og i ølspalta har me drukke opp juli-sleppet til Vinmonopolet. TANDBERG SØLVSUPER 12 (MODIFISERT) Har det vore nok...
Fortsett
Audiophile.no
Nye ekstreme Coltranemodeller fra Marten

Nye ekstreme Coltranemodeller fra Marten

• 2
Den svenske HighEnd høyttalerprodusenten Marten har i år virkelig sprengt noen grenser for sine modellambisjoner. For i tillegg til at et av årets høydepunkt på Oslo HiFi Show i Asker har fått sin...
Fortsett
Audiophile.no
TEST: OnePlus Pad 3 – nettbrettet som vil spise kirsebær med de aller største

TEST: OnePlus Pad 3 – nettbrettet som vil spise kirsebær med de aller største

• 0
På forsommeren lanserte OnePlus sitt nyeste nettbrett. Dette er en toppmodell som åpenbart sikter mot stjernene, og vi har hatt Pad 3 på en grundig test. I fjor sommer lanserte OnePlus...
Fortsett
Topp Bunn