Platerens

hans626

Fersking
Ble medlem
24.02.2026
Antall liker
0
Sted
trondheim
Hei Jeg har nylig hatt brann i leiligheten min. Platene mine har en del sot på seg både cover og plater, jeg kjøpte nettop en billig ultralydrenser, noen som har noen tips til meg ang rengjøring?

ELJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2008
Antall liker
4.054
Sted
Harstad
Torget vurderinger
27
Synd å lese. En god blanding er 7:1 med batterivann(f.eks. Biltema) og isopropanol/blårens. 1 dråpe zalo for å bryte overflaten

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.546
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
Bruk heller litt penger og kjøp noe som faktisk er lagd for å rengjøre lp-plater :)
Blir fort en 1000-lapp for å fylle opp en ultralyd vasker.
Nesten alle steder i Norge er det rent vann.
Isopropanol hos en byggevarehandler koster ikke allverden.
Er ikke vann og sprit miljøvennlig nok?

Wash it 2
Miljøvennlig rensevæske for vinylplater

Den nye Wash it 2 er neste generasjons rengjøringsvæske for Pro-Ject platevaskere. Det er en ferdigblandet løsning som inneholder demineralisert vann blandet med rengjøringskonsentrat i optimalt forhold. Den inneholder ikke alkohol, som kan skade plateoverflaten. Den inneholder kun høyrenhetskomponenter som er 100% miljøvennlige, ikke-giftige og ikke-brennbare.

Wash it 2 er rengjør vinyl- og shellacplater skånsomt, men effektivt. Den vil fordampe uten å etterlate rester på plateoverflaten.

Ble medlem
11.03.2026
Antall liker
4
Sted
Oslo
Jeg kan jo ta feil, men har nå hørt og lest steder at isopropyl / blårens ikke er spesielt lurt. Og springvann inneholder jo en del mineraler ( vil vel helst ha uten noe grums ) når man renser lp plater?

p-funk

Medlem
Ble medlem
15.06.2015
Antall liker
15
jeg bruker Demineralisert vann, 10 liter biltema 89,90 og Degritter record cleaning fluid II (100ml) 336kr litt dyr men du bruker bare 1 til 2ml per tank så holder lenge

Topp Bunn