Plater med dårlig lyd

Newton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2005
Innlegg
445
Antall liker
169
Våger meg utpå glattisen etter å diskutert i en annen tråd innspillinger, kompresjon osv osv. Hvorfor skal vi som kunder betale for noe som vi tror låter alright men som viser seg å være under par?

En tråd over plater som ikke låter alrigth kunne etter mine øyne vært greit å hatt, så slipper jeg og andre å bruke penger på noe som vil skuffe når det legges i skuffen...

Hadde store forhåpninger til denne :

Monica Heldal - Boy from the north
Stemmen låter skjærende og forvrengt - så gæøli at selv fruen hørte det...

Fyll på listen - altså kopier listen og legg til ditt bidrag.

Burde være rom for litt diskusjoner også i denne tråden. Er tråden ikke i Sentralens "ånd" så må den gjerne stoppes.

N
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.975
Antall liker
19.834
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Er det cd eller vinyl du tar for deg her? Eller begge format?
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Ta gjerne med katalognummer da det kan være tildels store variasjoner mellom utgivelser.
 

Newton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2005
Innlegg
445
Antall liker
169
Er det cd eller vinyl du tar for deg her? Eller begge format?
Jeg tenker primært på CD men er det noen dårlige vinyl pressinger så må de gjerne luftes. Det er jo variabelt hva man kan få av ny musikk på vinyl, dog vet jeg at den nevnte plate ikke lider under vinyl utgivelsen (ref kommentar fra annen tråd - jeg har ikke vinylen) så jeg vet ikke hvor mange variabler vi vil ha inn... Personlig vil jeg bare slippe å bruke penger på noe som er "skrudd i hjel" - er bortkastet penger for min del. Kom meg ikke lengre enn åpningslåta på nevnte plate - klarte ikke mer....
 

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Innlegg
887
Antall liker
295
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Kan være lurt å høre på wimp el spotify hvor landet ligger før man kjøper.
På cd skal ikke variasjonen være særlig stor.
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.998
Antall liker
11.927
Sted
Hus
Hvis det er CD, så diskvalifiserer det ganske mange utgivelser de siste 20 årene inkludert remastere av 80 talls CD`r som allrede mange vet er de bestlydende av musikk som kom ut den gangen. :)
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.975
Antall liker
19.834
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Det er dessverre slik at etter 1994 har loudness war blitt mer og mer gjeldende. Man mastrer ikke musikk for cd til lytting via gode anlegg lengre, men bilkjøring og annet. Kvalitet lydmessig er visst ikke viktig lengre. Dog har et blitt litt bedre de siste årene, selv om det er langt igjen.

Denne tråden gir en del tips om gode innspillinger;

http://www.hifisentralen.no/forumet...r-pa-eldre-ikke-remastrede-cd-utgivelser.html

Ellers er dette et godt sted for å sjekke dynamisk kompresjon;

Album list - Dynamic Range Database

Her viser det seg nesten alltid at de første innspillingene på CD er langt bedre med tanke på dynamikk enn dagens utgivelser. Det man gjør nå, er å skru opp lydnivået på innspillingene noe så jævlig, at det til tider knapt kan kalles musikk.
 

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
1.601
Antall liker
1.696
Sted
Ålesund, Norge
Oida.. hvor skal man begynne..

Det er mye musikk som låter vondt, så vondt at det ikke blir spilt i det hele tatt.
Kompresjon og loudness war og klipping og limiting er jo klassikere her, men det kan jo også forekomme andre feil i produksjonprosessen når teknikerere har en dårlig dag i studio.

Noen innspillinger er fullt spillbare selv med åpenbare store tekniske feil.
Da har de gjerne positive egenskaper som gjør at man lett lytter forbi ulyden og likevel er i stand til å nyte musikken fullt ut.

Noe ulyd er også riktig.
I går kveld fikk jeg et album i gave på Bandcamp, fra en som likte kommentarer og musikk jeg har funnet der inne - Takker for den!
Jeg satt i sted og hørte på dette, det er en live-innspilling av klassisk musikk i en bar.
Det spesielle her er all den lavfrekvente støyen fra folk som går i lokalet, musikerene som tramper på scenen, trafikk utenfor lokalet.
Dette gir en helt spesiell realisme, det er subtile detaljer som knapt merkes, og av og til føles det som om folk går inne i rommet mitt når gulvet beveger seg.
I et studio så er vanligvis ikke slike lyder, og det som er blir filtrert vekk med et 20-30Hz lavpassfilter, det blir borte sammen med realismen.
 

Newton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2005
Innlegg
445
Antall liker
169
Vel, ser at mange mener at de nyere CDene er heller dårlige greier, men akk - det finnes da unntak.... Er det slik som Lars Erik sier at alt er dårlig etter 94´e så er det vel ikke mer å diskutere, men personlig har jeg flere fine innspillinger på CD etter det. Kanskje ikke "liste pop" men det er nå det jeg lytter på. Jeg vet det er flere lister om GODE innspillinger, men ikke om det motsatte. Skal man da anta at de som ikke er på den "gode listen" ikke er verdt å kjøpe? I så fall er det vel ikke så mye mer å debatere.
Takker for innspill.
 

Newton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2005
Innlegg
445
Antall liker
169
Oida.. hvor skal man begynne..

Det er mye musikk som låter vondt, så vondt at det ikke blir spilt i det hele tatt.
Kompresjon og loudness war og klipping og limiting er jo klassikere her, men det kan jo også forekomme andre feil i produksjonprosessen når teknikerere har en dårlig dag i studio.

Noen innspillinger er fullt spillbare selv med åpenbare store tekniske feil.
Da har de gjerne positive egenskaper som gjør at man lett lytter forbi ulyden og likevel er i stand til å nyte musikken fullt ut.

Noe ulyd er også riktig.
I går kveld fikk jeg et album i gave på Bandcamp, fra en som likte kommentarer og musikk jeg har funnet der inne - Takker for den!
Jeg satt i sted og hørte på dette, det er en live-innspilling av klassisk musikk i en bar.
Det spesielle her er all den lavfrekvente støyen fra folk som går i lokalet, musikerene som tramper på scenen, trafikk utenfor lokalet.
Dette gir en helt spesiell realisme, det er subtile detaljer som knapt merkes, og av og til føles det som om folk går inne i rommet mitt når gulvet beveger seg.
I et studio så er vanligvis ikke slike lyder, og det som er blir filtrert vekk med et 20-30Hz lavpassfilter, det blir borte sammen med realismen.
Veldig godt poeng. For å ta en Fleksnes "Det er forskjell på å barbere seg og skjære av seg hue". Lytter man (og ser på) Jeff Becks "live at Ronnie Scotts" så er det flere av publikummet som gir lyd, men jaggu er ikke det en av mine beste CDer, DVDer Bluerays ( ja har alle). Det samme gjelder Eva Cassedy - hun syngte av full hals og jeg nyter innspillingene til det fulle, men det er ikke slik at det er kjørt rett i dass pga utgivelsen (i alle fall sist jeg sjekket).
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.975
Antall liker
19.834
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Vel, ser at mange mener at de nyere CDene er heller dårlige greier, men akk - det finnes da unntak.... Er det slik som Lars Erik sier at alt er dårlig etter 94´e så er det vel ikke mer å diskutere, men personlig har jeg flere fine innspillinger på CD etter det. Kanskje ikke "liste pop" men det er nå det jeg lytter på. Jeg vet det er flere lister om GODE innspillinger, men ikke om det motsatte. Skal man da anta at de som ikke er på den "gode listen" ikke er verdt å kjøpe? I så fall er det vel ikke så mye mer å debatere.
Takker for innspill.
Jeg sier slett ikke at alt er dårlig etter 94 :) Det finnes selvsagt hederlige unntak, men trenden er dessverre stadig dårligere lyd etter 94.
Dette gjelder særlig rock. Men, som sagt, de siste årene har trenden langsomt begynt å snu. Så det er håp om at det etter hvert vil bli bedre.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.975
Antall liker
19.834
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Siden du spør etter dårlige utgivelser; denne låter jævlig på CD.

Drive-By Truckers-English Oceans.jpg


Drive-By Truckers-English Oceans. 2014.

Her er alt av lyd skrudd slik opp at det knapt nok er musikk lengre. Dessverre, for dette er egentlig veldig bra musikk.
 

Newton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2005
Innlegg
445
Antall liker
169
Vel, ser at mange mener at de nyere CDene er heller dårlige greier, men akk - det finnes da unntak.... Er det slik som Lars Erik sier at alt er dårlig etter 94´e så er det vel ikke mer å diskutere, men personlig har jeg flere fine innspillinger på CD etter det. Kanskje ikke "liste pop" men det er nå det jeg lytter på. Jeg vet det er flere lister om GODE innspillinger, men ikke om det motsatte. Skal man da anta at de som ikke er på den "gode listen" ikke er verdt å kjøpe? I så fall er det vel ikke så mye mer å debatere.
Takker for innspill.
Jeg sier slett ikke at alt er dårlig etter 94 :) Det finnes selvsagt hederlige unntak, men trenden er dessverre stadig dårligere lyd etter 94.
Dette gjelder særlig rock. Men, som sagt, de siste årene har trenden langsomt begynt å snu. Så det er håp om at det etter hvert vil bli bedre.
Herlig Jan Erik, da er det håp for oss audiofile som liker musikk. Men skjønner jeg deg rett så er det kanskje bedre å liste opp de som er gode enn de som er dårlige? Som forbruker og kunde syntes jeg dog det ville vært greit med en liste som jeg kunne sjekke hvis jeg skulle handle noe nytt..... Altså dårlig av nyere årgang - ikke de som er gud dommelige fra den tiden jeg ikke hadde ett grått hår og er blant referansene våre :-D

Er det noen trøst så surrer en DVD med konsert fra 1973 på anlegget nå ;-)
 

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
1.601
Antall liker
1.696
Sted
Ålesund, Norge
Trenden nå er bedre lyd.
Se på Daft Punk, og noen få andre "listepop" utgivelser.

Problemet er tregheten i systemet.
For noen typer musikk så blir det verre før det blir bedre, alt man tenker på å kjøpe av klassisk må sjekkes ut før kjøp nå.
Det ble publisert en AES artikkel for ikke så lenge siden om akkurat dette, de undersøkte musikk opp gjenom de siste tiårene og fant at LOUD-peak allerede er passert.
 
Topp Bunn