Trane skrev:
Baluba,
-jeg er langt på vei enig i poenget ditt, men at det er mulig å nevne frk.Spears og fru Aguilera i samme setning er skuffende, trist og rent skandaløst....ehhh...eller no' sånt. Her gjelder det å kunne skille skitt og kanel.
B.Spears har jo pokker ikke et eneste snev av musikalsk talent. At hun har lånt en svært auto-tuned stemme til noen særs catchy og velproduserte låter gjør henne hverken talentfull musikalsk eller til en stor artist.
Nå er ikke Britney en artist jeg forsvarer som sådan, jeg bare nevner det som et eksempel på å være dømt på feil premisser. Du må huske på at da hun debuterte som soloartist var hun kun kjent som Mouseketeer, i likhet med Christina og Justin. Og de ble alle tre feilaktig dømt på grunn av fordommer mot den fortiden. Jeg har aldri bedømt henne som liveartist, men jeg tror ikke at hun har dårlig gehør selv om det brukes Antares så det ljomer etter. Det gjør jo også andre store artister kun for effektens skyld, spesielt de som setter treshold så lavt at den går helt bananas. Men det er en effekt, og sier ikke nødvendigvis noe om sangerens evner uten autotune. Jeg har forøvrig brukt Antares autotune på vokalister som er sangpedagoger for å få enkelte høye toner til å sitte 100% i det som er ment som perfekte produksjoner. Husker du ikke Antares reklame fra nittitallet der de hadde papirpose over hodet til modellen som de hevder er en kjent sanger? Poenget med reklamen var jo at det er en utrolig stor andel av de anerkjente vokalistene som bruker Antares for å få ting 100% perfekt. Det er akkurat som med tommer og HDD. Selv den dyktigste trommeslager kunne bli sjokkert over å se sin egen spilling grafisk da HDD var et nytt opptaksmedium.
Når det gjelder det å skille skitt fra kanel så er det klart at både Justin og Christina hører til blant artister jeg faktisk liker godt, og det gjør ikke Britney. Men det har ingen betydning når jeg skal vurdere singelen Baby one more time. Plukker du den teknisk fra hverandre er det umulig å påstå at det er dårlig. Hvordan en bipolar type 1 ungdom fungerer som turneartist er noe jeg bare kan forestille meg, så det kan sikkert forekomme at hun har hatt fantastiske konserter og totalt horrible konserter i løpet av noen få dager. Jeg har forøvrig liten tro på at en som har gått gjennom Disneys strenge auditions ikke har gehør eller rytme, men at de kan være middelmådige er ikke utenkelig. Men husk på at en slik audition som Christina, Justin og Britney gikk på da de var barn nok var ganske streng, for hvor mange tusen talenter kan ikke dukke opp på en slik i et land med flere hundre millioner innbyggere? Derfor vil jeg tro at gehør finnes, samt rytmesans. At hun i dag kanskje fremstår som middelmådig i mange sammenhenger kan godt være. Dvs jeg tror det så gjerne. Men jeg er faktisk litt nysgjerrig på hennes siste album. Det er jo et comeback som i alle fall på plate har fått gjennomgående bra kritikk, og som blir beskrevet som et slags tilbakeslag mot alt det stygge som har vært skrevet om henne.
Uff, dette her ble ganske langt. Men for å komme med en konklusjon: Man skal være ytterst forsiktig med å bruke kraftuttrykk som totalt talentløs. Det er faktisk en teknisk umulighet at frk. Spears er totalt talentløs. Middelmådig sanger og danser er hun, men ikke talentløs. Det blir i hennes tilfelle samarbeidspartnerne som avgjør kvaliteten på sluttresultatet. Og siden jeg ikke går på konserter som består av et hav unge tenåringer så er det sluttresultatet på plate jeg skriver om her, og folks reaksjoner på dette. Baby one more time er ingenting annet enn en svært catchy fusionlåt med uvanlig kraftig prosessert vokal til den genren å være. Det er den tekniske beskrivelsen av den utgivelsen. Singel nummer to, Oops I did it again hadde også noen av de samme kvalitetene men med litt mer popete arrangement. Og fremdeles besnærende catchy.
En i dag dårlig sammenligning er måten The Monkees ble vurdert på syttitallet og frem til nittitallet. På grunn av at det ble brukt studiomusikere til det meste under innspillingene ble de avfeid som talentløse av musikkpolitiet. Det faktum at de hadde fantastiske låter, og at flere av låtene deres var skrevet av dem selv, var ikke noe som ble nevnt i slike sammenhenger. I dag skjønner alle de kvalitetene det bandet hadde, og de har forlengst blitt et kultfenomen. Men for 30 år siden hadde de samme status som Britney Spears. Nesten, i alle fall.
Skjønner du utgangspunktet for min argumentasjon nå? For jeg tror ikke vi er veldig uenige.
Btw: Dum Dum Boys Splitter pine ble spilt inn av studiomusikere, blant annet Torstein Flakne på gitar. Nå vet jo alle at de hadde allerede bevist sitt, men det er likevel litt morsomt. Dog skyldtes det annet enn mangel på talent, noe vi ikke trenger komme inn på nå. Og ZZ Top har ikke brukt noe annet "live" instrument i studio enn gitar siden Eliminator. Det er faktisk utrolig at de klarte å få til programmert bass så tidlig som Eliminator. Men nok engang et band som hadde bevist hva de kan før den tid. Og begge eksemplene har ingenting med diskusjonen å gjøre.