Platekontrakt for Lene Alexandra

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Ser for meg tittelen på den neste "hiten": My b( o )( o )bs are now gone...

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.033
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
BT skrev:
Ser for meg tittelen på den neste "hiten": My b( o )( o )bs are now gone...
Å nei du, hun er nok mer sofistikert enn det.
Fra sikre kilder har jeg fått vite at den låta det blir satset først på- heter "My Cute Little Ones"

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Selv om hun har heliumsstemme så har hun faktisk relativt godt gehør. Det har hun bevist ved livefremføringer av annet enn sin egen musikk. At musikken hennes for alle her inne suger rumpe er en annen sak, men smaken er jo som baken. Det er derfor musikk kan suge rumpe.

Men jeg har ikke lagt inn bestilling, og kommer heller ikke til å gjøre det. I og med at jeg ikke kjenner noen tenåringsgutter (selv ikke de som er forkledd som førtiåringer...) så kommer jeg heller neppe til å høre det på andre måter enn over radio og tv. Min niåring mener fremdeles at jenter har jentelus, så jeg slipper nok å få det inn den veien heller.

Når alt det er sagt, så må det jo sies at hun er teknisk mye dyktigere vokalist enn Snah. Og ja, jeg har sett Motorpsyko live så jeg vil påstå at den personen forlengst har avslørt sitt totalt fraværende gehør. Ikke at jeg mener at det ikke er god musikk, og at Snahs falske vokal ikke passer i helheten, men Lena Alexandra har bedre gehør enn Snah. Tygg litt på den, dere! :p

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
*tygger litt*

Hva og hvordan hun suger er meg egentlig knakende likegyldig, så lenge det ikke innbefatter noen av mine kroppsdeler.

Vi lever jo i en realitysåpeverden for tiden, så hun må gjerne drive på. Jeg lar meg gjerne overraske dersom hun faktisk gir ut god musikk. Men jeg blir neppe å legge denne inn i preorder, etter en grundig sannsynlighetsvurdering.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Siden jeg forlengst har splittet lag med min livsledsager så kan hun få lov til å bruker noen av mine kroppsdeler etter eget begjær hvis hun skulle føle for det ;D

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.656
Torget vurderinger
96
Hun har i allefall bevist gjennom dansingen at hun har musikk i blodet. Og jeg hadde kjøpt en plate med henne fremfor Tone Damli Aaberget any day. Sistnevnte må være en av de mest talentløse og kjedelige norske artister gjennom tidene.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Ja, det er mange artister som er blitt avfeid på helt feil grunnlag av såkalte musikk-kjennere. Nå er det engang slik at Lene Alexandra frem til nå har duetten "Jag trodde änglarna fans" som musikalsk høydepunkt, men det betyr ikke at alt håp er ute. Hun har rytme og gehør, og med de rette låtskriverne og produsentene kunne hun laget produkter som i alle fall ikke er dårlige.

Musikkpolitiet her på berget avviser ting ut fra egen smak, noe som er greit så lenge det ikke gis ut for å være noe annet. Ta for eksempel Britney S. og Christina A. På bakgrunn av sin status som barnestjerner gone sexy så er de ikke kosher, selv om begge har gitt ut musikalske produkter som er udiskutabelt akseptable, ja i noen tilfeller rett og slett gode.

Ta "Baby one more time" som et eksempel. Den var jo regnet som bunnen av alt da den kom ut. Jeg og min kollega fra studio diskuterte den låten med kjente bergensmusikere på Garage dengang. Det viste seg at ingen hadde lyttet til kompet som rett og slett var et klassisk eksempel på midi fusionarrangementer fra åttitallet. Hun frontet musikalsk på mange måter den kommende åttitalsbølgen med den låten. At Max Martin på en måte var en one trick pony som gjentok seg selv for mange ganger er en helt annen sak, for det var enda ikke kommet frem. De bedrevitende har sjelden musikerbakgrunn selv, men når til og med musikere ikke klarer å se forbi hypen og faktisk lytte på hva som befinner seg på platen blir jeg oppgitt og paff. Selvpålagt døvhet er døvt for meg. I tilfellet "Baby one more time" innrømmet alle at de ikke hadde lyttet så kritisk til platen. Jeg regner med at det var symptomatisk for samtlige som avfeide Britney som artist.

Mye mye verre står det til med de som avfeide Justin Timberlake som talentløs. De beviste at de selv er totalt talentløse som musikkskjønnere. At man ikke kunne høre at Justin er en utrolig bevisst artist med stort talent og en karriere som han har fullstendig kontroll over fordrer enten total døvhet eller altoverskyggende vrangvilje.

De fleste av dere kjenner min smak gjennom denne delen av forumet, og vet at dette er milevis fra hva jeg ellers nevner som kvalitetsmusikk. Men det betyr ikke at jeg ikke er istand til å analysere og som følge av det anerkjenne popmusikk som ikke ligger på mine spillelister. Smak vil alltid være smak, mens objektive kriterier er noe helt annet. Derav min påstand om å dømme artister nord og ned på feil grunnlag.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.950
Torget vurderinger
4
Baluba,
-jeg er langt på vei enig i poenget ditt, men at det er mulig å nevne frk.Spears og fru Aguilera i samme setning er skuffende, trist og rent skandaløst....ehhh...eller no' sånt. Her gjelder det å kunne skille skitt og kanel.

B.Spears har jo pokker ikke et eneste snev av musikalsk talent. At hun har lånt en svært auto-tuned stemme til noen særs catchy og velproduserte låter gjør henne hverken talentfull musikalsk eller til en stor artist. Jenta kan jo faen ikke synge, hun kan knapt mime så det ser virkelig ut, og hun er en middelmådig danser. En venninde ble invitert med på en konsert med henne i Florida for noen år siden, men det var så pinlig at hun omtrent fikk latterkrampe og forlot salen for ikke å ødelege opplevelsen for andre.

For et par uker siden var hun visst skuffet og vonbroten fordi noen aviser skrev at publikum hadde forlatt en konsert pga. playback. Hun var sint fordi man skrev publikum hadde forlatt stedet. At det var playback og at hun overhodet ikke sang selv var ikke noen big deal og ble ikke engang forsøkt bortforklart.

C.Aguilera derimot har en flott stemme med full kontroll og innlevelse, og en tilstedeværelse på scenen som denne Spearsdama ikke engang kan drømme om (hun forstår ikke konseptet). Aguilera sang jo bedre som 9åring enn hun andre greia noen gang vil kunne prestere i sine heldigste øyeblikk.

It ain't my cuppa, men denne damen er i en annen galakse enn hun der andre føyska.

Den tidligere puppedronningen Alexandra er litt der...ikke på langt nær samme talentet, men hun har, som du skriver, rytme og gehør...og hun har vett nok til å innse sine egne begrensninger. Slik enkel selvinnsikt gjør at man tar bedre valg og hun fremstår også som en svært bevisst og arbeidsom ung dame...som faktisk er i ferd med å skape seg en karriere som artist og underholder.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
baluba skrev:
Ja, det er mange artister som er blitt avfeid på helt feil grunnlag av såkalte musikk-kjennere. Nå er det engang slik at Lene Alexandra frem til nå har duetten "Jag trodde änglarna fans" som musikalsk høydepunkt, men det betyr ikke at alt håp er ute. Hun har rytme og gehør, og med de rette låtskriverne og produsentene kunne hun laget produkter som i alle fall ikke er dårlige.

Musikkpolitiet her på berget avviser ting ut fra egen smak, noe som er greit så lenge det ikke gis ut for å være noe annet. Ta for eksempel Britney S. og Christina A. På bakgrunn av sin status som barnestjerner gone sexy så er de ikke kosher, selv om begge har gitt ut musikalske produkter som er udiskutabelt akseptable, ja i noen tilfeller rett og slett gode.

Ta "Baby one more time" som et eksempel. Den var jo regnet som bunnen av alt da den kom ut. Jeg og min kollega fra studio diskuterte den låten med kjente bergensmusikere på Garage dengang. Det viste seg at ingen hadde lyttet til kompet som rett og slett var et klassisk eksempel på midi fusionarrangementer fra åttitallet. Hun frontet musikalsk på mange måter den kommende åttitalsbølgen med den låten. At Max Martin på en måte var en one trick pony som gjentok seg selv for mange ganger er en helt annen sak, for det var enda ikke kommet frem. De bedrevitende har sjelden musikerbakgrunn selv, men når til og med musikere ikke klarer å se forbi hypen og faktisk lytte på hva som befinner seg på platen blir jeg oppgitt og paff. Selvpålagt døvhet er døvt for meg. I tilfellet "Baby one more time" innrømmet alle at de ikke hadde lyttet så kritisk til platen. Jeg regner med at det var symptomatisk for samtlige som avfeide Britney som artist.

Mye mye verre står det til med de som avfeide Justin Timberlake som talentløs. De beviste at de selv er totalt talentløse som musikkskjønnere. At man ikke kunne høre at Justin er en utrolig bevisst artist med stort talent og en karriere som han har fullstendig kontroll over fordrer enten total døvhet eller altoverskyggende vrangvilje.

De fleste av dere kjenner min smak gjennom denne delen av forumet, og vet at dette er milevis fra hva jeg ellers nevner som kvalitetsmusikk. Men det betyr ikke at jeg ikke er istand til å analysere og som følge av det anerkjenne popmusikk som ikke ligger på mine spillelister. Smak vil alltid være smak, mens objektive kriterier er noe helt annet. Derav min påstand om å dømme artister nord og ned på feil grunnlag.
Jeg skjøner godt hva du mener.
Men det er ikke nok til å legge inn en preorder for LA at ikke alt håp er ute.
Som sagt; jeg lar meg villig overbevise dersom hun kommer med noe bra. Men hun har fortsatt litt å bevise.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Trane skrev:
Baluba,
-jeg er langt på vei enig i poenget ditt, men at det er mulig å nevne frk.Spears og fru Aguilera i samme setning er skuffende, trist og rent skandaløst....ehhh...eller no' sånt. Her gjelder det å kunne skille skitt og kanel.

B.Spears har jo pokker ikke et eneste snev av musikalsk talent. At hun har lånt en svært auto-tuned stemme til noen særs catchy og velproduserte låter gjør henne hverken talentfull musikalsk eller til en stor artist.
Nå er ikke Britney en artist jeg forsvarer som sådan, jeg bare nevner det som et eksempel på å være dømt på feil premisser. Du må huske på at da hun debuterte som soloartist var hun kun kjent som Mouseketeer, i likhet med Christina og Justin. Og de ble alle tre feilaktig dømt på grunn av fordommer mot den fortiden. Jeg har aldri bedømt henne som liveartist, men jeg tror ikke at hun har dårlig gehør selv om det brukes Antares så det ljomer etter. Det gjør jo også andre store artister kun for effektens skyld, spesielt de som setter treshold så lavt at den går helt bananas. Men det er en effekt, og sier ikke nødvendigvis noe om sangerens evner uten autotune. Jeg har forøvrig brukt Antares autotune på vokalister som er sangpedagoger for å få enkelte høye toner til å sitte 100% i det som er ment som perfekte produksjoner. Husker du ikke Antares reklame fra nittitallet der de hadde papirpose over hodet til modellen som de hevder er en kjent sanger? Poenget med reklamen var jo at det er en utrolig stor andel av de anerkjente vokalistene som bruker Antares for å få ting 100% perfekt. Det er akkurat som med tommer og HDD. Selv den dyktigste trommeslager kunne bli sjokkert over å se sin egen spilling grafisk da HDD var et nytt opptaksmedium.

Når det gjelder det å skille skitt fra kanel så er det klart at både Justin og Christina hører til blant artister jeg faktisk liker godt, og det gjør ikke Britney. Men det har ingen betydning når jeg skal vurdere singelen Baby one more time. Plukker du den teknisk fra hverandre er det umulig å påstå at det er dårlig. Hvordan en bipolar type 1 ungdom fungerer som turneartist er noe jeg bare kan forestille meg, så det kan sikkert forekomme at hun har hatt fantastiske konserter og totalt horrible konserter i løpet av noen få dager. Jeg har forøvrig liten tro på at en som har gått gjennom Disneys strenge auditions ikke har gehør eller rytme, men at de kan være middelmådige er ikke utenkelig. Men husk på at en slik audition som Christina, Justin og Britney gikk på da de var barn nok var ganske streng, for hvor mange tusen talenter kan ikke dukke opp på en slik i et land med flere hundre millioner innbyggere? Derfor vil jeg tro at gehør finnes, samt rytmesans. At hun i dag kanskje fremstår som middelmådig i mange sammenhenger kan godt være. Dvs jeg tror det så gjerne. Men jeg er faktisk litt nysgjerrig på hennes siste album. Det er jo et comeback som i alle fall på plate har fått gjennomgående bra kritikk, og som blir beskrevet som et slags tilbakeslag mot alt det stygge som har vært skrevet om henne.

Uff, dette her ble ganske langt. Men for å komme med en konklusjon: Man skal være ytterst forsiktig med å bruke kraftuttrykk som totalt talentløs. Det er faktisk en teknisk umulighet at frk. Spears er totalt talentløs. Middelmådig sanger og danser er hun, men ikke talentløs. Det blir i hennes tilfelle samarbeidspartnerne som avgjør kvaliteten på sluttresultatet. Og siden jeg ikke går på konserter som består av et hav unge tenåringer så er det sluttresultatet på plate jeg skriver om her, og folks reaksjoner på dette. Baby one more time er ingenting annet enn en svært catchy fusionlåt med uvanlig kraftig prosessert vokal til den genren å være. Det er den tekniske beskrivelsen av den utgivelsen. Singel nummer to, Oops I did it again hadde også noen av de samme kvalitetene men med litt mer popete arrangement. Og fremdeles besnærende catchy.

En i dag dårlig sammenligning er måten The Monkees ble vurdert på syttitallet og frem til nittitallet. På grunn av at det ble brukt studiomusikere til det meste under innspillingene ble de avfeid som talentløse av musikkpolitiet. Det faktum at de hadde fantastiske låter, og at flere av låtene deres var skrevet av dem selv, var ikke noe som ble nevnt i slike sammenhenger. I dag skjønner alle de kvalitetene det bandet hadde, og de har forlengst blitt et kultfenomen. Men for 30 år siden hadde de samme status som Britney Spears. Nesten, i alle fall.

Skjønner du utgangspunktet for min argumentasjon nå? For jeg tror ikke vi er veldig uenige.

Btw: Dum Dum Boys Splitter pine ble spilt inn av studiomusikere, blant annet Torstein Flakne på gitar. Nå vet jo alle at de hadde allerede bevist sitt, men det er likevel litt morsomt. Dog skyldtes det annet enn mangel på talent, noe vi ikke trenger komme inn på nå. Og ZZ Top har ikke brukt noe annet "live" instrument i studio enn gitar siden Eliminator. Det er faktisk utrolig at de klarte å få til programmert bass så tidlig som Eliminator. Men nok engang et band som hadde bevist hva de kan før den tid. Og begge eksemplene har ingenting med diskusjonen å gjøre.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
BT skrev:
Jeg skjøner godt hva du mener.
Men det er ikke nok til å legge inn en preorder for LA at ikke alt håp er ute.
Som sagt; jeg lar meg villig overbevise dersom hun kommer med noe bra. Men hun har fortsatt litt å bevise.
Da er vi helt enige, for det holder ikke at hun har gjort en god danseband-duett med Ole Ivars. Spesielt ikke når materialet så velkjent som den sangen er. Og for å være ærlig så har jeg ikke så veldig stor tro på at denne platen blir noe jeg vil like. Jeg tror rett og slett det er stor fare for at blir en ganske laber utgivelse. Hadde noen av samme kaliber som Jimmy Jam & Terry Lewis produsert så kunne det blitt svært interessant. ;)

Men vi får vente og høre når det kommer ut. Selv om jeg har liten tro på det, så ville det ikke vært et mirakel hvis det blir bra heller.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Juhu, det var en innrømmelse ikke engang jeg kan komme med :p

(Men det er kun fordi jeg ikke har noen LA-utgivelse jeg kan innrømme å ha... dog mye annet å tilstå ::))

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
baluba skrev:
Btw: Dum Dum Boys Splitter pine ble spilt inn av studiomusikere, blant annet Torstein Flakne på gitar. Nå vet jo alle at de hadde allerede bevist sitt, men det er likevel litt morsomt. Dog skyldtes det annet enn mangel på talent, noe vi ikke trenger komme inn på nå.
Det er ikke akkurat studiomusikere som spiller Splitter Pine, det er Stage Dolls, og det er en litt spesiell histore.

Låten ble skrevet på overtid, etter at Sola og Persi hadde tatt kvelden. Kjartan og Prepple var veldig fornøyd med den og ville veldig gjerne ha den med på albumet, forståelig nok. Men for å rekke det måtte de spille den inn samme kvelden. Stage Dolls var tilfeldigvis i samme studio også den kvelden, så de lånte musikere fra Stage Dolls for å rekke det. Nå er riffet på denne låten ganske tungt å spille, så det endte med at Kjartan fikk betennelse i hånda og måtte kaste inn håndkleet. Han ble da erstattet med Torstein Flakne. Derfor ble denne låten spilt inn av Prepple og Stage Dolls. Så det skyldes som du sier ikke at de er talentløse. ;D På resten av plata spiller DumDum Boys, med supplement av litt keyboards, blåsere og korebabes.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg hadde i '86 kontrakt med Samantha Fox på 27 konserter i Skandinavia. Planen var at jeg skulle reise rundt alene med henne og en båndspiller. Man kan trygt si at jeg ikke inngikk den kontrakten på grunn av musikken. ;D Husk på at dette var lenge før hun kom ut av skapet som lesbisk. Ironisk at en av historiens mest kjente puppedamer er lesbisk, men nok om det.

Enden på soga ble at hun utsatte på grunn av en rolle i en Hollywood-flopp, og da hun kom hjem til Europa var hun allerede så passe at promotionbyrået jeg jobbet for sa opp kontrakten. Det var en ung Baluba som ble svært skuffet den dagen jeg fikk meldingen om at turneen var avblåst. Pokker ta, drit i om firmaet taper penger. Jeg vil ut og reise med Samantha i en måned, come on da. Kjipe pengefolk. :mad:

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.950
Torget vurderinger
4
baluba skrev:
Skjønner du utgangspunktet for min argumentasjon nå? For jeg tror ikke vi er veldig uenige.
Joda, og som jeg sa så er jeg langt på vei enig i poenget, det kom bare ikke frem av det du først skrev at det ikke var artisten Britney Spears, men låta som totalt produkt uavhengig av hvem som har lagd hva, du beskriver som smått genial..eller hva det var. Hvilket i seg selv er et poeng, - hun er mer et produkt av andres talent enn eget talent. For jeg fremholder at hun fremstår som talentløs. Jeg har aldri sett henne gjøre noe som ikke minst 10 kandidater på hvilken som helst Idol-audition kunne gjort. Ærlig talt, når hun rutinemessig og som den største selvfølge, gjør playback på sine såkalte konserter da kan det vel umulig være stort til sangtalent å spore ?

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.950
Torget vurderinger
4

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg tviler på at Britney kjører gjennomført playback (playback er uten band også) på sine store konserter. På opptredener i en eller annen promosak slik som VG-lista Topp 20 kjører hun nok ofte playback. Men det hun garantert har er HDD som går synkront med musikken og som hun kan trigge med en fotswitch eller lignende når hun blir sliten, men det har også Mick Jagger brukt siden den teknologien ble tilgjengelig. Det er ikke merkbart, men det forekommer oftere enn du tror. Akkurat som autotune. Jeg tror at få av de pop og rockproduksjonene i A-klassen fra de siste ti år ikke har innslag av autotune. De justerer det bare såpass at det ikke blir en effekt. Og det gjør de også live, for autotune fås også som hardware. Og nå snakker vi om stoooore artister. Jeg blir faktisk ikke forundret om U2 for eksempel bruker autotune både i studio og live. Ikke at jeg vet noe om det, men det er langtfra umulig. Uansett så vil store deler av bransjen falle bort hvis autotune blir et kriterium.

Men jeg skal ikke misjonere for frk. Spears, dog helt talentløs vil jeg ikke gå med på at hun er. Dessuten er hun sexy. I alle fall når hun har hår. ;)

2m

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2002
Antall liker
1.752
Sted
Skien...
Torget vurderinger
1
Om det blir en produksjon med rå vocoder bruk på vokalen hennes kommer jeg selvfølgelig til å (s)kjøpe minst ett eks... 8)

Greit nok. Synd det er "kun" denne type artister som vil bli markedsført (i allefall på tv)

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
2m skrev:
Om det blir en produksjon med rå vocoder bruk på vokalen hennes kommer jeg selvfølgelig til å (s)kjøpe minst ett eks... 8)

Greit nok. Synd det er "kun" denne type artister som vil bli markedsført (i allefall på tv)
Hør hør. Det er jeg helt enig i. Eneste musikk-kanal jeg har er The Voice. Makan til ensformig drøvtygging skal du lete lenge etter. We love music tror jeg et program heter. We love music my ass, sier jeg. Ny og totalt økonomisk motivert R'nB, hip hop uten substans med samples av gamle hits. En og annen poplåt fra stort sett uinteressante artister for meg, sett bort fra den odde Justin T-videoen. Noen ganger når jeg har guttungen i helgene så blir jeg tvunget til i alle fall et par timer sammen med tre banditter rundt ti år og deres tv-ønsker. Da har jeg ca en gang annenhver måned sett noe ferskt og nytt som jeg kunne tenkt meg å høre igjen. Og jeg som en gang i tiden forsvarte denne typen musikk. Det er pokker ikke mye Badu eller Arrested Development i den bransjen lenger. Jada, jeg vet Badu er aktiv, og også mange andre gode, men ikke på The Voice når jeg tilfeldigvis titter innom. :mad:

Edit: F**n som jeg hater Akon. Han er ikke talentløs, men jeg hater ham likevel. Av alt kulturlandet Senegal skulle eksportere til den kommersiell verden så måtte det være denne uspiselige edderkoppen. Major exposure overdose. + ikke så veldig spennende heller.

Topp Bunn