Platekompaniet svikter ny norsk pop

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
I dag skulle jeg koste på meg en cd med ny, norsk og fengende pop. Duel In The Sun har fått terningkast 5 i Dagbladet for sin selvtitulerte langspiller, en catchy og intelligent pop-plate som på mange måter viser røttene tilbake til The Colors Turned Red (majoriteten av medlemmene kommer fra TCTR). Glad og aldri så lite spent på hvordan dette låter lossless (har bare hørt den på fy til nå) stod jeg med bankkortet i hånden og spurte etter platen med forventning i stemmen.

Fyren bak disken gikk ut på kontoret og spurte sjefen om den var kommet inn/på vei inn, men kom tilbake med dårlige nyheter. Platekompaniet på Torgallmenningen har bestemt at den platen ikke skal tas inn, slik at jeg må spesialbestille den hvis jeg ønsket å kjøpe den over disk i Bergen. Platekompaniet har nemlig sikret seg eksklusivt kommisjonssalg av platen, og alternativet er iTunes. Tipper Platekompaniet i Haugesund har tatt den inn, men hvis dette er tilfellet for alle butikkene til kompaniet utenfor Haugesund så har de effektivt torpedert den kritikerroste platens sjanser til å få en hitlisteplassering.

Platekompaniet undergraver altså det mest spennende popbandet i landet for tiden ved å ha kontrakt på enedistribusjon over disk, og samtidig avgjøre at butikkene i landets nest største by ikke skal selge den. Apollon fortalte at de ikke kunne få tak i den for meg, så enten må jeg bestille eller kjøpe over nett. Jeg vil ikke bestille av en slik sviktende butikk som den på Torgallmenningen (dette er utilgivelig svik av den kundegruppen de tross alt bygget seg opp på, for Duel In The Sun er typisk et band som kjøpes av platesamlere). Jeg kjøper den heller i en butikk som faktisk velger å støtte norsk musikk ved å selge den uoppfordret over disk, selv om det betyr at jeg må klare meg noen uker til med Spotify. Jeg nekter nemlig også å kjøpe den fra kompaniets nettbutikk, for det betyr å samtykke i avgjørelsen til butikken/kjeden for meg.

Kanskje jeg er litt sur og overdriver min miniboikott nå, for jeg kommer jo til å kjøpe annen musikk på Torgallmenningen. Men jeg opplever det som sjokkerende når en plate som blir så hauset opp av hovedstadspressen nektes solgt i deres største butikk på Vestlandet. Det er rett og slett en sorgens dag, og jeg skal selvsagt rapportere det direkte til Johnny Hazard eller Haakon. Kan sikkert be en av dem sende meg et eks også, men jeg ønsket å bidra til det offisielle platesalget over disk for dem. Alle monner drar i forhold til hitlistene.

Jeg orket ikke engang lage baluba da jeg forlot kompaniets butikk. Da selgeren spurte om jeg ville bestille platen svarte jeg bare at jeg heller kjøper den i en butikk som ønsker å selge musikk.

Terningkast 5 i Dagbladet: http://www.dagbladet.no/2011/11/22/kultur/musikk/musikkanmeldelser/anmeldelser/pop/19042784/
Spotify: http://open.spotify.com/album/6MLcFC6c5Yiqq9LooTF8V6



Duel In The Sun - lurt opp i stry av Platekompaniet med en ubrukelig distribusjonsavtale imo. :mad:
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.151
Antall liker
6.737
Torget vurderinger
4
De har vel i grunn en ikke-distribusjonsavtale.
Et klart signal fra Kompaniet om at de ikke anser salg av musikk over disk som ønskelig.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Trane skrev:
De har vel i grunn en ikke-distribusjonsavtale.
Et klart signal fra Kompaniet om at de ikke anser salg av musikk over disk som ønskelig.
Slik kan det også sies. Kanskje midt i blinken? Hadde vært artig hvis dere som bor andre siviliserte steder i landet sjekket deres lokale PK, spesielt vinylfreaksen blant dere.

Men nå har de fått beskjed nede i Haugesund så får vi se hva som skjer. 180 gram (!) vinyl koster 149, og da får man cd med på kjøpet. Cd koster 99. Får jeg tak i vinyl så kjøper jeg det. Koster bare 50 kroner ekstra for å få den både på 180 g vinyl og cd, noe som jo er latterlig billig. Det er jo mulig jeg kjøper platespiller igjen i fremtiden, for jeg har fremdeles en bitteliten bunke vinyl liggende. Tenkte på et fremtidig retroanlegg i kjelleren til mine foreldre.



Disse gutta er svorne samlere selv, med digre platesamlinger. Husker at Johnny hadde passert 1000 lp-er før han ble 18 år. Det er derfor naturlig at de kommer ut på god og tung vinyl, og at forsmakene i form av singler kun kom på 7". Og at de selger lp med cd på kjøpet, mens de har cd i utvalget som et billig alternativ for nye fans.
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
Kjedelig med slike nedturer baluba.Sto klar med kronasjer i hånda noen ganger selv hos Musikkverket's butikk før de la ned her.For så å høre at: '-den og den har vi ikke tatt inn,og den hadde vi ikke tenkt å ta inn' osv.Har ikke savnet sjappa et sekund,men at Pk begynner å kjipe seg slik er urovekkende.Uansett leste jeg anmeldelsen og husker TCTR fra 'a beat generation' lp'en.Satser på vinylutgaven snarlig !

mvh. s,
 

E. Largo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2007
Innlegg
8.784
Antall liker
15.787
Sted
Disco Volante
Torget vurderinger
2
Denne skal handles inn på vinyl. Har jo The Colors Turned Red fra før.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
A Beat Generation husker jeg fulgte med et Beat-abonnement, sammen med en samleplate fra Slash. Kanskje ikke samtidig.
Tror nok jeg også kjøper vinyl, siden den kommer sammen med cd til så få ekstra kroner.
 

E. Largo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2007
Innlegg
8.784
Antall liker
15.787
Sted
Disco Volante
Torget vurderinger
2
Jeg har vært snill gutt i år. Så nissen hadde med seg Duel in the Sun til meg. På vinyl selvfølgelig. Glimrende popmusikk fra Johny & co. Annbefales. Cd'en fulgte med, men har blitt arkivert siden plata låter bedre. Fin pressing var det og.
 

E. Largo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2007
Innlegg
8.784
Antall liker
15.787
Sted
Disco Volante
Torget vurderinger
2
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
rri skrev:
65finger skrev:
Big Dipper er en av de få skikkelige platebutikkene igjen og bør støttes. platekompaniet suger.....
http://bigdipper.no/viewer.php?sear...hat=a.name&search_genre=all&search_format=all
Mulig Platekompaniet suger, jeg handler vanligvis fra Amazon. Men rett skal være rett. Og jeg har fra sikre kilder at nissens gave kom fra Platekompaniet.
i den filialen jeg har handlet i er CD hyllene redusert ned til en 4-5 meter og det er stort sett bare spill og filmer igjen. handler også fra play.com men foretrekker Big Dipper. selv om den er dyrere
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Platekompaniet er nå uansett mer eller mindre ferdig som selskap i sin nåværende form. De kan kanskje selge spill noen år fremover, cd er døende, DVD må kastes etter folk til sjokkpriser, Bluray er dead on arrival. Jeg har sett transformasjonen av butikken på Torgalmenningen. Hvor lenge skal de holde på?
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Jeg ser en sterkt nedadgående trend i årsresultatet.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
baluba skrev:
Platekompaniet undergraver altså det mest spennende popbandet i landet for tiden ved å ha kontrakt på enedistribusjon over disk, og samtidig avgjøre at butikkene i landets nest største by ikke skal selge den. Apollon fortalte at de ikke kunne få tak i den for meg, så enten må jeg bestille eller kjøpe over nett.
Her er det plateselskapet som er dem man må klandre, siden de inngår slike monopolavtaler med én aktør. God grunn til å ikke handle fra det selskapet og heller kopiere CDen, låne den på biblioteket e.l. Eller til nøds kjøpe den brukt. Handler man med dem på tross av dette, så støtter man slike ordninger som dette og da blir det bare mer av dem.
 
N

nb

Gjest
Trane skrev:
En stund til ser det ut til, ja, men en sterkt fallende resultatgrad og kapitalavkastning tyder på at de vil slite fremover de også.
Egenkaptialavkastning på 18% er ganske så bra.

Men det er vel uansett opplest og vedtatt for lenge siden at platebutikker er en utdøende rase med unntak av noen nisjebutikker. En musikk-CD har egentlig alle forutsetninger for å ikke bli solgt over disk - "vareprøven" kan man som regel få på Spotify o.l. og har man først bestemt seg for å kjøpe CDen er den kun et par klikk unna og varen er lik over alt.

Jeg synest det er stats med ordentlige platebutikker selv, men så sjelden jeg setter mine pailabber i de, så skal ikke jeg moralisere mye her - jeg bidrar i svært begrenset grad til opprettholdelsen av sorten.
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
Bestilte lp'en den 24 nov.og den er enda ikke kommet.Rart at det skal være så vanskelig å gi ut en plate nå om dagen.

mvh. s,
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
mikefish skrev:
Bestilte lp'en den 24 nov.og den er enda ikke kommet.Rart at det skal være så vanskelig å gi ut en plate nå om dagen.

mvh. s,
Slå på tråden til Shabby Records i Haugesund. De sender såvidt jeg vet, og har den garantert inne. Hvis du ikke har mottatt ditt eksemplar allerede.
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
Ingen Lp kommet ennå.Ja,tror jeg avbestiller den hos PK.De har sikkert glemt hele utgivelsen.Takk for tipset baluba !

mvh. s,
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
Det ble til at jeg avbestilte lp'en.PK selger nå cd-utgaven for 59.50.Går heller for den istedenfor å vente og vente.Jeg er riktignok platejunkie,men må ikke på død og liv ha vinylen.

mvh. s,
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
mikefish skrev:
Det ble til at jeg avbestilte lp'en.PK selger nå cd-utgaven for 59.50.Går heller for den istedenfor å vente og vente.Jeg er riktignok platejunkie,men må ikke på død og liv ha vinylen.

mvh. s,
Mjusik er viktigst. ;)
 
Topp Bunn