Platearkiv?

olisn

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
718
Sted
Larvik
Torget vurderinger
8
Når jeg søker opp "Platearkivet", får jeg beskjed om at dette ikke er til salgs lengre. Noen som har tips om andre nettbaserte arkiv? Tenkte å legge inn vinylen på mobilen, evt ipad'en, for raskt å kunne sjekke hva jeg har/ikke har når jeg er ute og shopper.

Ole G

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.828
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Jeg bruker Discogs. Da har du Crate Digger på tlf/pad hvor du har logg på hele samlingen, samt "wanted-list" over de du jakter på.
Fungerer helt ok for meg.

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
18.511
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
myrecordlist.com er genial for mitt bruk. Stort pluss er integrasjonen mot tredjepartsleverandører og ikke minst import-/ exportfunksjon av lister.

olisn

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
718
Sted
Larvik
Torget vurderinger
8
Allerede godt i gang med å legge inn på discogs/crate digger. Den finner alle versjoner på label og nr, også noen gamle franske 10 tommere som jeg har liggende, veldig bra!

Ole G

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.828
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
^ Husk at Discogs drives av brukerne. Har du innspillinger som ikke finnes tidligere, så bør du registrere de inn. Jeg har selv opprettet 4 - 5 album/pressinger som ikke var registerert tidligere.

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.644
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
^ Husk at Discogs drives av brukerne. Har du innspillinger som ikke finnes tidligere, så bør du registrere de inn. Jeg har selv opprettet 4 - 5 album/pressinger som ikke var registerert tidligere.
Bare synd at det er et sant hel**** å registrere ting og tang der. Hadde de fått orden på den biten, og litt bedre sorteringer/filtreringer når man søker generelt, eller i egen samling, ja da hadde det begynt å ligne noe.

Men alt i alt, en topp plass å holde orden i sysakene på. Ellers finnes jo også rateyourmusic.com, som ser bedre ut enn Discogs, men som har et mye mer avgrenset bruksområde.

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
18.511
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Bare synd at det er et sant hel**** å registrere ting og tang der. Hadde de fått orden på den biten, og litt bedre sorteringer/filtreringer når man søker generelt, eller i egen samling, ja da hadde det begynt å ligne noe.

Men alt i alt, en topp plass å holde orden i sysakene på. Ellers finnes jo også rateyourmusic.com, som ser bedre ut enn Discogs, men som har et mye mer avgrenset bruksområde.
Det var en av flere grunner Townes til at jeg forlot bl.a. Discogs.

"Myrecordlist" henter info bl.a. fra Discogs og oppleves langt mer fleksibelt ved editering. Sortering/filtrering er også mye bedre, samt eksport av lister til Excel om ønskelig. Eksisterende Discogslister (csv-lister) kan importeres rett inn i myrecordlist.

Aerik

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
9.793
Sted
Våler i Østfold
Denne har fått gode omtaler rundt omkring, har ikke kommet så lang å få testet det selv.
(Ser for meg en lang og kjedelig prossess.)
Derimot ser brukersnittet bra ut. Så da får du ett alternativ til å bedømme :rolleyes:
CD Database Software, catalog CDs and music files

Tar selvsagt vinyl også. Mener det er en tråd om denne på forumet?

Catalog your CDs, vinyl and music files automatically

Automatically download album details, track lists and cover art.
Just insert CDs, enter artists & titles or scan the CD case barcodes.

Arild

Sist redigert:

olisn

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
718
Sted
Larvik
Torget vurderinger
8
Fikk verken til å importere liste fra discogs til til myrecordlist eller legge inn nye plater i sistnevnte, men det er vel meg.
Tenker jeg fortsetter med discogs. Men vanskelig å registrere alternative utgivelser (der også), var det. Ja ja. Nyttig redskap er det åkkesom.

Ole G

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Discogs har heldigvis hatt en kraftig økning i utgivelser det siste året. Ned på nerdestadiet er det fint å kunne skille mellom forskjellige utgivelser.

Ellers litt enig i noe av kritikken, uten at jeg vil slutte å bruke discogs av den grunn. Sidene kan virke daterte, og burde helt klart fått en facelift. Søkbarhet kunne vært bedre. Det å legge inn plater fra scratch er omfattende, men det kan også ofte være snakk om en annen pressing, da er "copy to draft", kjapt og enkelt. Fordelen med at discogs er brukerstyrt er sjansen for at smale utgivelser kommer med.

På pluss-siden er wantlist-funksjonen med en døgnlig mail med hva som er lagt ut for salg fra andre brukere.
CrateDigger-Appen har blitt betraktelig raskere i bruk etter siste oppdateringer. For min del gull verdt, spart meg for dublettkjøp av spesielt samleplater som kan være lett å gå surr i. :rolleyes:

På tide med en kopp te, og den daglige bunke singler til registrering. Fin fiin syssel som skal trappes opp til høsten når kveldene blir mørkere osv. :)

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.828
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Enig i at det er noe omfattende å registrere inn en ny plate, men samtidig må det jo være en struktur etter bestemte "maler". Nå er det sjelden jeg har hatt behovet, og bærer over med de tilfellene der det er nødvendig. Samtidig synes jeg det er raskt og enkelt å legge til en utgivelse til egen samling som allerede finnes i basen. Det hender at man må sjekke ut et par alternative pressinger for å finne den rette, men det er stort sett ikke noe problem.

Det at det ligger "alle" pressinger ute er jo helt elegant. Ofte er det jo slik at det er noen bestemte pressinger og/eller et par alternativer man primært jakter på, og da er det jo veldig greit at man har dette tilgjengelig på Crate Digger.

Det jeg savner på Crate Digger er tilgang til mer info om egen samling - dvs tilstand på egen plate og cover. Det kunne det vært greit å ha info om i den grad man kanskje kom over et billig eksemplar der enten plate eller cover var i bedre tilstand enn det man allerede har.

I Discogs savner jeg også noe mer plass/bedre struktur til å legge egne kommentarer om platene i egen samling.

Det er godt mulig at andre baser/systemer har bedre løsninger og/eller dekker noe av mine savn, men jeg har ikke noe akutt behov for å bytte.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Det er da lettere å bruke hjernen for å huske hva man har/ikke har?? Det gjør jeg..

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Det er da lettere å bruke hjernen for å huske hva man har/ikke har?? Det gjør jeg..
Forsøk å holde orden på over 1000 plater med artisten "Various", huske hvilke volum du har/ikke har i serier osv, jeg er ihvertfall ikke autistisk anlagt. :)

Et annet aspekt er forsikring. Greit som ekstra dokumentasjon hvis det skulle skje noe.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.828
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Min innebygde harddisk er dessverre ikke kapabel til å huske alle platene jeg har. Og ihvertfall ikke de primært mest interessante labels og pressinger på de skivene som til enhver tid er på "wanted-list". Ei heller de platene i samlingen jeg kunne tenke å oppgradere > enten plata, coveret eller begge deler.

Så jeg har behov for krykker alá Discogs
:)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.647
Torget vurderinger
24
Har ikke tall på antall dubletter og tripletter som ligger her på huset, direkte resultat av at man TROR og ikke vet....

Selv om jeg antagelig er blant de smarteste noensinne :cool: så viser det seg nå at jeg har problemer med å holde rede på 10.000+ lp-titler og halvparten så mange CD's i tillegg. Da kan det være godt med litt digitale krykker!

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.882
Sted
Hus
Registrerer alt i en vanlig Excel fil jeg. Har gjort det i 12 år nå. :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.647
Torget vurderinger
24
Man tuter vel med det hornet man har...:rolleyes:

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.924
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Enig i at det er noe omfattende å registrere inn en ny plate, men samtidig må det jo være en struktur etter bestemte "maler". Nå er det sjelden jeg har hatt behovet, og bærer over med de tilfellene der det er nødvendig. Samtidig synes jeg det er raskt og enkelt å legge til en utgivelse til egen samling som allerede finnes i basen. Det hender at man må sjekke ut et par alternative pressinger for å finne den rette, men det er stort sett ikke noe problem.

Det at det ligger "alle" pressinger ute er jo helt elegant. Ofte er det jo slik at det er noen bestemte pressinger og/eller et par alternativer man primært jakter på, og da er det jo veldig greit at man har dette tilgjengelig på Crate Digger.

Det jeg savner på Crate Digger er tilgang til mer info om egen samling - dvs tilstand på egen plate og cover. Det kunne det vært greit å ha info om i den grad man kanskje kom over et billig eksemplar der enten plate eller cover var i bedre tilstand enn det man allerede har.

I Discogs savner jeg også noe mer plass/bedre struktur til å legge egne kommentarer om platene i egen samling.

Det er godt mulig at andre baser/systemer har bedre løsninger og/eller dekker noe av mine savn, men jeg har ikke noe akutt behov for å bytte.
det du etterspør på cratedigger finnes i "Discollector" appen. Sleeve condition osv.
Bruker denne linket til Discogs kontoen min

• Liker
Reaksjoner: ptb

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
34.815
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Ikke for att det har så mye med plate arkivering att gjøre, men i siste nr av record collector intervjues Gylve Fenriz Nagell (Darkthrone)om hans plate samling/arkiv (+9k)
Morsom lesing:)

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Ikke for att det har så mye med plate arkivering att gjøre, men i siste nr av record collector intervjues Gylve Fenriz Nagell (Darkthrone)om hans plate samling/arkiv (+9k)
Morsom lesing:)

må sjekkes ut.
Regner med at det er mye soul der. :)

Nocturnal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
152
Sted
Sørnorge
Torget vurderinger
1
For meg kom slutten på Platearkivet, en tro tjener gjennom mange år, i dag. Det ble vanskelig å drifte, med manuell input av hver track på nye downloads, og det var (alltid) fryktelig gampete å finne ut av database oppsettet. Jeg fikk siste uka også bugs med tracks, og kunne pokker ikke bli kvitt ting som ikke skulle være der.

Så jeg bare flekket kredittkortet og haiet til meg Music Collector Pro. For en lettelse, denne var enklere å forstå ja. Heh, den finner tilmed så obskure ting som Boastein, Junipher Greene (Vinyl). Ikke noe problem å legge inn ca.700 album på nytt, det går relativt kjapt når en endelig har oppdatert info fra nettet. Også veldig greitt å legge inn mange album (136 for tiden) som "File", da jeg laster ned mer enn jeg kjøper "hardware".

L

Larkus

Gjest
Bruker dette programmet her:
https://my-music-collection.com/

Nettopp ferdig med å legge in 649 CD og 810 LP-plater.
Holder på med musikk-DVD/Blu-ray samlingen.
Samlingen kan også skrives ut i Exel eller Word

Sist redigert:

Nocturnal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
152
Sted
Sørnorge
Torget vurderinger
1
Ser ryddig ut, og minner litt om Platearkivet.

Jeg er selv oppe i 200 album av 650 nå (puuh!)...men moro er det også. Det nye arkivet tok alle 30 LP'ene mine (gammel, norsk rock) på rappen, ikke verst. Jeg blir kvitt en god del feil fra det gamle arkivet, og har og forkastet mye info som var unødig. Er vel ferdig om noen dager tenker jeg, og da blir det å skreddersy selve arkivet litt.

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.810
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
Jeg hat hverken liste eller orden i platene. Da oppdager jeg noe "nytt" hver gang jeg leter etter noe. "oi hadde glemt at jeg har den ... den har jeg ikke hørt på en stund"

Sist redigert:

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.882
Sted
Hus
En annen ting er hvor dypt en skal begrave seg i info om en LP/CD Maxi eller 7". Jeg har det i den rekkelfølgen her. Artist - Tittel - År - Plateselskap - Katalognummer - LP/CD enkel dobbel trippel - Div som er spesielle labeler, 180 gr press, farget vinyl og andre kjennetegn for den pressingen og til slutt Matrisenummere. LP/CD har jeg i hver sin arkfane i Excel. Litt av en jobb med over 4500 LP`r og 1000 CD. Meeeeen moro :cool:

Nocturnal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
152
Sted
Sørnorge
Torget vurderinger
1
Ble nettopp ferdig med det nye arkivet, og ja, det har vært moro (gikk endel rødvin til formålet!). Jeg fikk rettet opp mye, fant ut jeg hadde erstattet endel album, uten å oppdatere katalognummer, etc. Endte opp med rundt 650 album, gjenstår kun en håndfull 45 EP'er. Lurte på å laste opp til cloud for bruk på mobilen, men trenger det i grunn ikke, kjøper aldri dobbelt opp likevel, av en eller annen grunn er knotten min treffsikker der.:p

Topp Bunn