Plasseringsvennlige høyttalere som låter stort og detaljert

Sinsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.08.2008
Innlegg
237
Antall liker
50
Torget vurderinger
1
Hei, i noen år har jeg vært veldig fornøyd med et par Ikon 6, men jeg er ute etter noe nytt.

Det jeg liker best med Ikonene er hvor detaljerte de er, det store lydbildet, og plasseringen av stemmer og instrumenter.

Det jeg ikke er så fornøyd med, etter å ha levd med dem i noen år, er at de er et par hakk for analytiske, jeg vil ha noe, for å bruke en klisjé, mer musikalsk. Videre så er de ganske anemiske på lavt volum. Jeg vet ikke om det er fysisk mulig, men om noe kan låte stort, pent og innvolverende på lavt til moderat volum hadde det vært et stort pluss.

Den kanskje største begrensningen min ved neste innkjøp er hvordan høyttalerne må plasseres. Det du kan se i det (særdeles dårlige) bildet vedlagt er den eneste mulige plasseringen i leiligheten. Mye pga. en ettåring som drar i alt som er av ledninger, samt at stua er smal, slik at å flytte høyttalerne foran stereobenken er utelukka.

Jeg har vært en del rundt og testa ulike høyttalere, men det er veldig vanskelig å avgjøre hvordan de ville låte i min leilighet.

Musikken jeg vil spille er ekstremt variert, men jeg har merket at høyttalere som låter veldig bra med akkustisk gitar tiltaler meg generelt. Særlig har jeg likt Audio Physic Virgo 5, og (jeg vet ikke om dette er å banne i kirka her) BeoLab9. Jeg hørte også for en tid tilbake en gulvstående Linn, jeg tror det var Akurate 242, jeg likte veldig godt.

Budsjettet mitt har en smertegrense på 60k, men om mulig er det en enorm fordel å betale mindre. Jeg venter gjerne på den passende høyttaleren brukt.

Alle tips til noe å teste ut mottas med stor takk.
 

Vedlegg

S

Stereo_Mono

Gjest
Hva skal evt disse høyttalerne kobles oppimot?
Hadde tenkt på at ting skal henge godt sammen fra a til å om jeg var deg.
Tenker Naim CD5i, Nait 5i og et sett Mindre Sonus Faber kan få foten til å gå i takt og spiller etter min mening meget musikalsk.

Hilsen
Digiman
 

Sinsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.08.2008
Innlegg
237
Antall liker
50
Torget vurderinger
1
F.E. skrev:
Du mener det? :)

Jeg hadde et siste ønske, jeg kutta fra innlegget, som er at jeg gjerne vil kjøpe noe sært... noe som kan være et aldri så lite samtaleemne. (Det er pinlig, men så enkel er jeg). Jeg levde i mange år med et par kuleformede Grundig-høyttaere fra 60-tallet, kun pga. utseendet før jeg tok til vettet og kjøpte Daliene.

Larsen 6 (fremfor Carlsson mener jeg) går for å være det beste valget for tiden, eller hva?

@digiman: Nå skal de kobles fra en Transporter+en klasse D Rotel, men dette kan gjerne endres i fremtiden, i alle fall når det gjelder effektforsterker. Tenker du på de billigere gulvstående Sonus?
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.456
Antall liker
458
Torget vurderinger
2
Har en kompis som eier et par Larsen 6,de er koblet opp på DYRT utstyr,de gjør ikkje skam på det førr å si det sånn ;D Og med den plasseringa der må jo de være noe av det mest optimale som fins 8) Sært  ::) Kanskje,men de spiller musikk etter dine ønsker hvis æ tolke dine beskrivelser riktig.Og de har ikkje en sweetspot som kreve tannlegestol,spiller godt i hele rommet :D trur ikkje de e så kravstore til elektronikk men har ikkje hørt de på rimelige greier.Har hørt dem via 300B LA Audio og AudioNote + VPI,utstyr til mange,mange ganger prisen av dem.Og enda vil æ ikkje si de gjør skam på utstyret :eek: Disse er suverene og til prisen fantastiske :D Eneste som ikkje går heilt heim her e at de e førr små hehe,i min teite verden skal høyttalere minst være 120cm høy og veie et tonn ::) ;D

mvh Filip
 

Sinsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.08.2008
Innlegg
237
Antall liker
50
Torget vurderinger
1
Hehe, jeg ser hva du mener om størrelse, men i en liten stue holder det kanskje... jeg får ta en telefon til Hordaland HiFi og småprate litt.

Forøvrig så er ikke WAF noe issue, hun er happy så lenge lyden er god... selv om jeg ikke klarte å selge inn Hørning Alkibiades.
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.456
Antall liker
458
Torget vurderinger
2
Trur du kommer til å bli veldig fornøyd :) Og siden du ikkje har mulighet til noe fri plassering e vel disse blant de mest optimale kreasjonene ;) Her blir du ikkje sittende å lytte etter feil,her lytter du på musikken 8) Og det e vel intensjonen med dette,eller ka? Blei litt sjokkert når æ hørte de små,de låt ikkje små førr å si det sånn ;D

mvh filip
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.707
Antall liker
7.953
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Skal du ha noko å snakke om, bør du ta ein sjekk på elektrostatar eller magnestatar. Eventuelt hornhøgtalarar i gilde fargar...
Då får du dessutan utmerka lyd.
Kanskje du bør ta ein sjekk på PM Audio sine Sanders Sound System. Desse hybridhøgtalarane er mindre krevjande til plassering enn andre elektrostatar, men må vinklast innover mot lytteposisjon. Eg har fått dei (dvs. mine Innersound - bestefaren til SSS) til å spele utmerka i relativt små rom, og utan pinleg nøyaktig plasseringsarbeid.
 

Sinsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.08.2008
Innlegg
237
Antall liker
50
Torget vurderinger
1
Jeg hadde veldig lyst på et par Magnepan eller Quad, men slo det fra meg pga. plasseringsmuligheter. Jeg har et Stax sett jeg er veldig fornøyd med, så har allerede sansen for elektrostatløsninger (selv om det kansje ikke kan sammenlignes direkte).

Takk for tips om noe mer plasseringsvennlig, jeg tar det med på lista også. Hvor høyt over bassdelen står panelene? De så litt risikable ut i forhold til uvørne barnehender...
 

DSP

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2005
Innlegg
369
Antall liker
0
Tannoy Definition synes heg passer til dine ønsker.
 

Sinsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.08.2008
Innlegg
237
Antall liker
50
Torget vurderinger
1
Jeg testa disse hos Stereofil, og lyden var absolutt pen, men jeg syntes de manglet evne til å forsvinne i rommet. Karen jeg snakket med hos Stereofil kunne ikke helt forstå at jeg mente dette, da de gikk for å være veldig usynlige, men de fungerte altså ikke helt for meg.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.023
Antall liker
6.257
Jeg ville ikke satset på Virgo 5 i et lite rom, i alle fall ikke uten å ha testet det først. De trenger plass både bakover og til siden. Det jeg ville sjekket ut er Martens Form-høyttalere, de er ikke så store at rommet trenger å bli et problem, og de har i alle fall forbløffet meg med fantastisk lyd når de har vært tilkoblet god elektronikk. I tillegg har de et design som mange koner vil elske. De har dessuten terminalene under, så små barnefingre kommer rett og slett ikke til. Pengene du får til gode kan du jo bruke på bedre elektronikk, dersom det er et ønske.
 
Topp Bunn