Plasseringsvennlig bokhyllehøyttalere

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
912
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
eller «here we go again...»
Da har jeg bygget høyttalere til to av de fire jentene mine, og nå vil nr 3 også ha.
Skal være på rommet hennes, og hun er vel enda ikke helt sikker på om de blir stående på/ved pulten eller hengende på veggen.
Jeg tenker ett par ikke alt for store høyttalere som tåler å stå nært bakvegg, og i verste fall henge på veggen.
Rommet hun har nå er ca 3x3,5m
Jeg bygger kabinett og delefilter, men ønsker ikke å designe delefilteret - ser derfor etter ett ferdig design jeg kan bruke.
Noen som har innspill?
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Kanskje litt vel små, men disse fungerer bra som surroundhøyttalere:
 

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
912
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Ja, kanskje en variant av Overnigjt Sensation kan være en ide. Jeg må sjekke litt på pris og andres erfaringer også.
Jeg kom også over denne fra Seas som jeg lurer på om kan være en mulighet:
Noen som har forsøkt denne?
 

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
912
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Ja, er noen der.
Denne kan være aktuell:

Men er ikke noe fan av at Truls lager ett «søkk» for diskanten
 

AleksanderMR

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2019
Innlegg
258
Antall liker
156
Ja, kanskje en variant av Overnigjt Sensation kan være en ide. Jeg må sjekke litt på pris og andres erfaringer også.
Jeg kom også over denne fra Seas som jeg lurer på om kan være en mulighet:
Noen som har forsøkt denne?
Jeg har Loki selv. Veldig forøyd med de. Bra med bass fra en liten høyttaler.
De er vel helt nede i 82db/m/w, men bør vel ikke ha noe å si på et jenterom.

De er ikke veldig små. Overnight sensasion er nok betydelig mindre, men vil tro Loki høres mye bedre ut.
 

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
912
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Litt ironisk at det ser ut til t dette kit’et (Loki MKIII) koster 6500,- i Norge, mens jeg kan importere fra usa for 4-5000,- ink frakt og moms.:mad:

216,- Euro ink frakt eks mva fra Finland 🤪
 
Sist redigert:

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
912
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Ups...
Norsk pris er for ett par høyttalere mens både finsk og amerikansk pris var pr. stk:poop:

Litt ironisk at det ser ut til t dette kit’et (Loki MKIII) koster 6500,- i Norge, mens jeg kan importere fra usa for 4-5000,- ink frakt og moms.:mad:

216,- Euro ink frakt eks mva fra Finland 🤪
 

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
912
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg ser at en coax driver virker å være et aktuelt calg, hvor i alle fall Seas ser ut til å ha flere alternativer.
På et annet forum fikk jeg også tips om en hornkonstruksjon, hvor man lot ht’en se ut som et stort bilde.
Også Scan-speak har noen design fra Troels Gravesen Discovery, http://www.troelsgravesen.dk/DiscoveryW18.htm

Overnight Sensation frister også. Sannsynligvis mye mindre «korrekt» lyd enn mange andre valg, men kanskje vel så morsom? Og til en relativt sett hyggelig pris sett opp mot alternativene..

Lurer litt på om OS kan utformes som for eks BW SCM så lenge den slette delen av baffelen holdes rimelig lik OS i størrelse og relativ plasseringen av elementene beholdes?
70F7215F-BFBF-439D-870F-29B7C196135C.jpeg DD4C34E9-5947-4D3D-9930-83DE0092D9F9.jpeg
 

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
912
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Har sett på litt forskjellig og begynner vel å nærme meg noe.
Står mellom
http://www.troelsgravesen.dk/DiscoveryW18.htm
Og Ses Loki MKIII

Truls sin 101 Monitor synes jeg ble litt vel ekslusiv.
Så litt på kit’ene fra Menchius, men har vel en forkjærlighet til seas/scan-speak
 
Topp Bunn