Plasseringsforslag

  • Trådstarter Konrad_Johnsen
  • Startdato
K

Konrad_Johnsen

Gjest
Hei

Har laget noen enkle beregninger for plassering av høyttalere i rektangulære rom.

Brukt oddetalls-"regelen" og tatt noen tips fra Cardas.

På ingen måte noe som erstatter målinger, men kanskje et lite verktøy for å finne et utgangspunkt for plassering?
Forslag 1 synes jeg fungerer fint her hos meg.

Mvh
Rolf

Exel-fil
http://www.home.no/ridanielsen/Filer/Speakerplacement.xls
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
kjempegreier det der! Skal prøve å bruke dette iløpet av uken :)
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
kjempegreier det der! Skal prøve å bruke dette iløpet av uken :)
Takker

Gi gjerne tilbakemelding på om det er ok å bruke.

Mvh
Rolf


EDIT:
Fikk hint om at jeg hadde noen formel-feil.
Skal være rettet nå.
 
M

Medlem 1792

Gjest
Sv: Plasseringsforslag

De fleste lytterom og høyttalere er forskjellige men jeg har erfart (i mitt lytterom) at det ikke er bra å ha en avstand på noe særlig over eller under 2m mellom høyttalerne.
Mitt lytterom er 6,9m langt og 4m bredt (med skråtak), anlegget står på ”kortveggen”.
Mine høyttalere står med andre ord ¼ eller 1m fra sidevegg og ca. 1/6 eller 1,10m fra bakvegg. Mulig det er skråtaket mitt som ”ødelegger” for disse oddetalls reglene? Det låter i hvert fall best slik.
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
Sv: Plasseringsforslag

P.O.M. skrev:
De fleste lytterom og høyttalere er forskjellige men jeg har erfart (i mitt lytterom) at det ikke er bra å ha en avstand på noe særlig over eller under 2m mellom høyttalerne.
Mitt lytterom er 6,9m langt og 4m bredt (med skråtak), anlegget står på ”kortveggen”.
Mine høyttalere står med andre ord ¼ eller 1m fra sidevegg og ca. 1/6 eller 1,10m fra bakvegg. Mulig det er skråtaket mitt som ”ødelegger” for disse oddetalls reglene? Det låter i hvert fall best slik.
Det har jeg også hørt at kan være tilfelle.
Skråtaket gjør sannsynligvis at det blir andre "regler" i rommet ditt.

Mvh
Rolf
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.583
Antall liker
7.133
Sv: Plasseringsforslag

RoDa skrev:
Hei

Har laget noen enkle beregninger for plassering av høyttalere i rektangulære rom.

Brukt oddetalls-"regelen" og tatt noen tips fra Cardas.

På ingen måte noe som erstatter målinger, men kanskje et lite verktøy for å finne et utgangspunkt for plassering?
Forslag 1 synes jeg fungerer fint her hos meg.

Mvh
Rolf

Exel-fil
http://www.home.no/ridanielsen/Filer/Speakerplacement.xls
Ja, jeg tror også dette kan være et bra verktøy å starte med, og min erfaring med Cardas var at det ble lettere å finne optimal plassering ved første å begynne med den "teoretisk" beste. En klar begrensning med Cardas er at det synes som man har tatt utgangspunkt i et helt tomt rom. Med bare fire meter kortvegg, og et ganske bredt rack mellom høyttalerne endte jeg opp med å plassere dem omtrent midt mellom rack og vegg. Dessuten, høyttalerkonstruksjonen, inklusive kabinettutforming, har naturligvis også stor innvirkning.
 
Topp Bunn