Plassering

S

Stereo_Mono

Gjest
Hei!

Sliter med at nivået i mellombassen ved mit nåværende lytteposisjon er alt for lavt. Det er et skikkelig sukk mellom ca70-150Hz. (Kun målt etter hørsel med tonegenerator fra Macen) Rundt 100Hz forsvinner omtrent alt av nivå.
Selvfølgelig er dette irriterende siden det blir ikke noe punch i mellombassen dessverre. Snekret raskt sammen en skisse som viser rommet. Noen gode forslag på plasseringer før jeg begynner å ommøblere alt her :)

Vedlegg

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.046
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Finn frem tommestokken. Viktig.

Sett høyttalerne (målt fra elementene) 1.68 fra sideveggene. Plasser lyttestolen 2 meter fra senterlinjen fra frontveggen.

ELLER:

Plasser høyttalerne 1 meter fra sideveggene og behold stolen der den står. Alternativt 50 cm lenger bak for å kompensee for høyttalernes 50 cm fra bakvegg (målt fra bakvegg til elementene på fremsiden).

Prøv. :)

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Hvis det ikke hjelper å justere avstand til frontvegg ville jeg flyttet sofaen og satt anlegget der. Mellom badet og 5m veggen vil jeg tro at rommet vil gi deg mer bass.

S

Stereo_Mono

Gjest
Takker for svar folket. Siden jeg er ungkar drar jeg nytten av å snu ting på hodet her, så tester dette i morgen.

Vedlegg

Y

ymir

Gjest
hei

se litt på "GamuT".Den første mattematiske høytaler plassering som fungerer for meg.Har prøvd både Cardas og Audio Physic bl.a

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.346
Torget vurderinger
1
digiman skrev:
Takker for svar folket. Siden jeg er ungkar drar jeg nytten av å snu ting på hodet her, så tester dette i morgen.
Ta evt en walk-around i stua først for å evt sjekke hvor bassgjenngivelsen fungerer best slik som oppsettet står.

mvh
KJ

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.034
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
oyvjorge skrev:
Hvis det ikke hjelper å justere avstand til frontvegg ville jeg flyttet sofaen og satt anlegget der. Mellom badet og 5m veggen vil jeg tro at rommet vil gi deg mer bass.
Støttes.
Jeg ville prøvd (siden du er ungkar ;D ) følgende:

- Høyttalernes senter av frontbaffel 1,73m fra frontvegg
- Høyttalernes senter av frontbaffel 0,66m fra sidevegg
- Plassering av lytteposisjon slik at hodet er 1,73m fra veggen bak deg

Eventuelt litt mer møbleringsvennlig så kan du prøve 1,04 ut fra vegg på enten lytteposisjon eller høyttalere, eller begge.
Disse tallene viser til tredjedelen eller femtedelen av målene i lytterommet og er et godt utgangspunkt for å plassere høyttalere.
Unngå halvparten eller fjerdeparten av målene i rommet.

Generelt er det en god ide å bruke litt tid på dette.
Ofte er det "halleluja" med en gang og så bruker du litt tid på å finne ut bakdelene med plasseringen.
Forandring fryder, men ikke nødvendigvis over tid. ;)

Lykke til med plassering. :)

Mvh
Rolf

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.530
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
1,73m i RoDas fine forslag kan muligens (etter øyemål på tegning, dum di dum) være på grensen ift. førsterefleksjoner fra sidevegg. De kan bli borte på venstre side, og da kan stereobildet bli skjevt. Men dette finner du ut av, digiman.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.034
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Godt poeng, Valentino!
Tenkte på det selv også, og kanskje 1,04m vil være bedre i forhold til symmetri.
Nå vil man jo sannsynligvis "miste" førsterefleksjon fra høyre høyttaler på venstre ikke-eksisterende vegg uansett, men få det fra venstre høyttaler på høyre sidevegg.
Foreslår som deg at digiman prøver det ut i praksis. :)

Mvh
Rolf

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
digiman skrev:
Har du teste t ut ny plassering, Digiman?

Topp Bunn