Plassering mot yttervegg? Ulemper?

C

Cyber

Gjest
Jeg har et rom der der anlegget spiller bra, men rent praktisk hadde det vært mye bedre om det spilte andre veien, da med en yttervegg bak høyttalerne. Er det en grunn til at det vil spille dårligere på grunn av yttervegg bak i stedet for et rom? Sist jeg prøvde kjap spilte det ikke bra, men da brukte jeg ikke så mye tid på kalibrering heller...

Setter pris på innspill fra guruene og andre oppegående her på berget.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.458
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Du vil snu spilleretningen 180o i et rektangulært rom? Det skal en forunderlig møblering til for at det ikke skal funke.

C

Cyber

Gjest
Ja, litt rektangulært ihvertfall. 3,9 x 4,5 ca. Litt nær kvadratisk.

Det jeg lurte var på om det faktum at det var en yttervegg kunne spille inn. Noen jeg har snakket med har snakket om at lyden blir forandret når du ikke har et rom "bakenfor" osv... og jeg har fint lite peil på slik dyptpløyende akustikk.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Selve veggen vil nok være noe annerledes. Ytterveggene er gjerne både tyngre (som vil gi resonanser ved lavere frekvenser), og stivere (som vil gi resonanser ved høyere frekvenser). Hva resultatet blir i sum, må du spørre en mattekyndig om. Vedkommende vil dessuten sikkert be om byggetegninger. Rom bak veggen eller ikke, tipper jeg har 'zip' å si.

At noen drister seg til å påstå at det ene er bedre enn det andre, uten å vite mer enn at den ene vender mot hagen, og den andre mot et annet rom?

Vel... Det tyder nok ikke på kunnskap om verken fysikk eller egne begrensninger.

Det kan være forskjeller, for all del. Prøv.  ;)

C

Cyber

Gjest
Førsteinntrykket er bra, mon tro om jeg hadde fasen feil på den ene høyttaleren eller noe sist, spiller veldig greit nå - men har ikke alt på plass enda, tar mer tid å rigge til surre-rundt-høyttalerne... 2 kanaler er enklest, men er moro med litt filmlyd og innimellom.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Siden ytterveggen er av et annet kaliber enn lettvegger du bruker til rominndeling, vil nok lyden arte seg annerledes. Du vil få en direktestråling fra høyttalerne som kommer adskillelig nærmere ytterveggen og en energiutveksling som på den måten vil klinge annerledes enn nåværende høyttalerplassering. Det er ikke mulig for meg å si hvor mye det har å si i praksis, og tipper at en blindtest av de to oppsettene, om de var helt like i begge tilfeller, ikke ville gitt store, men merkbare forskjeller.

Vidar

porcus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2005
Antall liker
0
Kan forskjellen ligge i at man blir sittende nær "inneveggen"?

Altså, ikke at høyttaleren står nær ytterveggen, men at du flytter deg selv vekk fra en presumptivt stiv og død yttervegg og nærmere en mer "romlete" vegg?

Topp Bunn