Plassering av takhøyttalere i åpen kjøkken-/stueløsning

Nisak

Fersking
Ble medlem
26.06.2020
Innlegg
3
Antall liker
0
Sted
Telemark
Hei
Jeg holder på med renovering og skal i den sammenheng installere takhøyttalere i kjøkken/stue. Dette er en åpen løsning så jeg er litt usikker på beste plassering av disse. Det er 4stk B&W CCM682 og 2stk CCM683 hvis det er behov for 6 høyttalere. Håper noen av dere kan komme med noen gode råd :) Legger ved en enkel plantegning hvor jeg har tegnet inn møbler og kjøkkenløsning. Planen er altså å benytte 4 CCM682, med mulighet for å supplere med 2 CCM683 ved behov.

Takk for all hjelp!
CBEAFAA9-11E7-4486-8146-140476640324.jpeg
 

ragwo

Mud-fi freak
Ble medlem
02.05.2007
Innlegg
6.723
Antall liker
14.343
Sted
Bodø
Torget vurderinger
42
Hei og velkommen hit!
Jeg har null peiling men tror takhøyttalere egner seg best montert i taket. Håper du får bedre og mer konstruktive svar enn jeg greier å komme med. Skal du forresten ha eget anlegg ved tven?
 

Nisak

Fersking
Ble medlem
26.06.2020
Innlegg
3
Antall liker
0
Sted
Telemark
Du er nok inne på noe der! 😂 Men ja, håper noen kan ha litt mer konkreteråd! Ved tv-en her blir det kun et sonos anlegg da jeg bygger en egen kjellerstue hvor det blir et lite hjemmekinoanlegg :)
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Jeg har heller ingen peiling, men vil jo tro at takhøyttalere aldri vil bli et fullverdig anlegg, så da ville jeg plassert de der de høres best på de stedene du vil oppholde deg mest når de brukes. Og unngå hjørnene.
 

ragwo

Mud-fi freak
Ble medlem
02.05.2007
Innlegg
6.723
Antall liker
14.343
Sted
Bodø
Torget vurderinger
42
Hva med noe slikt?
Screenshot_20200627-102139~2.png


Hvordan er spredningsmønsteret til høyttalerne? Trenger du takmontert sub også?
 

Nisak

Fersking
Ble medlem
26.06.2020
Innlegg
3
Antall liker
0
Sted
Telemark
Ja jeg vurderte en sånn plassering, men litt usikker på om det gir en best lyd i f.eks sofa? Eller om en plassering på hver side av tven ville vært bedre? Og muligens plassert 5 og 6 mellom øy og høyskaper? Selvom det kanskje er litt overkill med 6 høyttalere 😅 Usikker på spredning, men fant denne manualen


Der står det litt om innstilling for retning..
 

ragwo

Mud-fi freak
Ble medlem
02.05.2007
Innlegg
6.723
Antall liker
14.343
Sted
Bodø
Torget vurderinger
42
Hvilken forsterker skal du bruke?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg har ikkje den store peilinga når det gjeld takhøgtalarar, men ser ingen fordelar ved takplassering. Sjølv brukar eg Sonos til kvardagslyd. Eg har rigga to rom for "seriøs" lyd, eitt ite pretensiøst 5.1-anlegg som er basert på kjekkke Mirage Omnisat hengande høgt oppe på veggen. Dette fungerer godt til filmbruk, men også til radio og bakgrunnsmusikk. Så har eg lyd på TV-rom og kjøken, i tillegg ti at kona har ein eigen Sonos monohøgtalar på hobbyrommet (Ho har ikkje hifi som hobby)
Sonos, men i endå større grad Omnisat, spreier lyden såpass at det er ganske greitt å vere andre stadar enn i sweetspot og likevel ha ei akseptabel lydattgjeving. Det same gjeld hovudanlegget som har rundstrålande høgtalarar, og leverer topp lyd på om lag alle sitteplassar i stova.
Eg ville altså helst gått for andre løysingar enn taket.
 
Topp Bunn