Plassering av sub?

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.943
Torget vurderinger
0
1. Hvordan er dette anlegget delt?

2. Med sinustoner og lydtrykksmåler, hvordan går du fram for å få dette til å låte bra?

3. Kan godt hende jeg tar feil, men alt jeg vet om dette, sier meg at dette rommet er fylt til randen av interfersproblemer, fasefeil, flat bass og svært ujevn frekvensgang.

4. Om du slår av alt, bortsett fra B&Wene, garanterer jeg at du vil få mer dynamisk, ren og "riktig" gjengivelse av musikken...
1. Denon 4306 deler på 80Hz. Alle høytalere er satt til SMALL (se mer info på side 1)

2. Jeg kalibrerer hvert høytalerpar separat - og hver SUB separat. Den siste finpussen utføres av Audyssey.

3. Ja, det gjør du - men du er ikke alene..........

4. Helt feil - men du må gjerne stikke innom for å sammenligne teori og praksis.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.943
Torget vurderinger
0
Sett suben der du vanligvis sitter omtrent (ikke i sofaen da men på gulvet foran f.eks) og gå rundt i rommet. Der du opplever den beste lyden setter du suben, deretter er det bare å sette seg ned å nyyyte
Dette er det mange som skriver, og enda flere som sier.

Som sagt - så gjort. www.kringlyd.no gjorde det.

Dette måtte vi forsøke i praksis. Vi tok en SVS PB12Plus/2 og satte i en sofa..............

Konklusjon: Det er utrolig mye MER å "hente" med å optimalisere plassering ved hjelp av Sinustoner og RadioShack

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.943
Torget vurderinger
0
Dette var imponerende!!
Går ut fra at hovedfokus er film?

Hvordan fungerer de akustiske forhold i dette rommet?
Hovedfokuset var film - når jeg bygde høytalerne for ca. 14-15 år siden.

I dag er det Musikkopplevelsen som er mest prioritert.

Det har vært en lang prosess - gjennom flere år - for å komme fram til dagens resultat.

De akustiske forholdene i rommet er utrolig bra. Audyssey romkorreksjonen foretar en nyansert demping på de "hissige" spaltetweeterne.

Det er jo bare ett trykk på fjernkontrollen for å skifte mellom PureDirect og Stereo med romkorreksjon + aktivere sub-systemet...... så hører man den lille forskjellen øverst i diskanten.

Med tiden har jeg plottet frekvensresponsen med
TrueRTA
RoomEQWizard
TacT RCS 2.2
dBx profesjonelt utstyr

og det bekrefter endringen som Audyssey utfører.

B

Back_Door

Gjest
Hovedfokuset var film - når jeg bygde høytalerne for ca. 14-15 år siden.

I dag er det Musikkopplevelsen som er mest prioritert.

Det har vært en lang prosess - gjennom flere år - for å komme fram til dagens resultat.

De akustiske forholdene i rommet er utrolig bra. Audyssey romkorreksjonen foretar en nyansert demping på de "hissige" spaltetweeterne.

Det er jo bare ett trykk på fjernkontrollen for å skifte mellom PureDirect og Stereo med romkorreksjon + aktivere sub-systemet...... så hører man den lille forskjellen øverst i diskanten.

Med tiden har jeg plottet frekvensresponsen med
TrueRTA
RoomEQWizard
TacT RCS 2.2
dBx profesjonelt utstyr

og det bekrefter endringen som Audyssey utfører.
Ut fra tillært teori, ville det vært naturlig å anta at dette rommet ville vært vanskelig å fått optimalt i forhold til ditt demonstrerte anlegg. Din erfaring viser dog at teori og praksis kan havne i hver ende av skalaen ;)
Jeg har selv stor forventning til romkorreksjon. Det blir en viktig faktor i mitt kommende anlegg.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.919
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Når jeg kjørte med aktive suber, brukte jeg et slikt oppsett:

Nå har jeg hovedhøyttalere som går hele veien ned, så da er ikke suben nødvendig.

Johan-Kr

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Antall liker
49
Sted
Akershus
Når det gjelder anlegget til Flageborg - ja så må det bare oppleves. Vær klar for å møte en utrolig hygelig mann med genuin lydinteresse (og kunnskap)

Til tvilerne: Skriv gjerne noen ord om hva dere synes etter demoen :D

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Antall liker
318
Torget vurderinger
1
Har prøvd og satt suben i lytteposisjon og målt litt rundt i rommet. Men kan ikke si at denne måten funket noe særlig. Men så er rommet mitt meget vanskelig mtp. bass da.

Tror jeg må la subben stå midt mellom høyttalerne! For da kan jeg dele den litt høyere og den får hjelpe til i midbassen 60 hz og oppover. Da rommet faktisk stjeler en del bass der. Man hører jo ikke den når den står i midten!

Hva er det beste underlaget for suben? Har bestilt et par soundcare spikes....

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Antall liker
318
Torget vurderinger
1
Legger ved et bilde som viser hvordan subbene er plassert hos meg. Plassering/kalibrering er helt avgjørende for et optimalt resultat. RadioShack og Sinustoner er viktige verktøy for den jobben.

Hehe tøft :) Jeg vet at det finnes mange måter og løse det på. Så kan sikkert fungere veldig bra dette. Sikkert en tøff bass. Hvor dypt går det? Hører du 25 HZ?

Suben min skal jo gå ned til 17 hz, men kan ikke si jeg hører noe under 35......

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.719
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Hos Flageborg kjenner du 3 eller 4 Hz på film men sofasystemet. :)

Og ja, det ser forjævlig ut, men spiller himmelsk.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.943
Torget vurderinger
0
Hvor dypt går det? Hører du 25 HZ?
Med Denon 4306 - mastervolum på -20dB - gir:
50 Hz -   92dB
25 Hz - 104dB
12Hz -    96dB

I løpet av noen dager skal jeg få sjekket trykket fra 1Hz til 10Hz............men det spørs om ikke RadioShackens måleresultater må vurderes sammen med den fysiske opplevelsen ;)

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.943
Torget vurderinger
0
..........Hvor dypt går det? Hører du 25 HZ?

Takk til RoKo for sinusfiler   ;)

Det var moro gitt!!!   :eek:

Kjørte en CD med disse sinustonene(Hz): 50 - 12 - 11 - 10 - 9 - 8 - 7 - 6 - 5 - 4 - 3 - 2 - 1

5Hz - er det sånn det kjennes i kroppen  ;D

(Merker ikke noe bevegelse fra 4Hz til 1Hz -  :'( - hva er begrensningen  ??? - kan det være en kabel som må byttes  :-[)

Topp Bunn