Takk for mange og gode svar. Kan si litt om utstyret, bare til info. Pga. at responsen var såpass stor så kan jeg kanskje også utype litt rundt begrensninger, utfordringer og muligheter, samt legge ved en tegning til som tar med det jeg ikke har nevnt - den tredje sub'en.
Sub 1 og 2: DIY sub med ca. 100l kasse, med 15"/320W servosub fra Rythmik Audio
Sub 3 (bak): DIY sub med ca. 180l kasse, med 18" Aurasound element og en 1000W (4 Ohm) Keiga KGND52100 plate forsterker
Fronthøyttalere: B&W Nautilus 803 (vil etter hvert bli erstattet med et annet 3veis DIY bygg - men det er egentlig urelevant for denne tråden)
Center: B&W HTM2 (også bli erstattet med en 3veis DIY bygg)
Bakhøyttalere: B&W SCM1
Sidehøyttalere: B&W SCMS
HTPC som kilde
Marantz SR7005 Receiver
Thule PA350, 350W i 2 kanaler, som brukes som forsterker for fronthøyttalerene (styrt fra Marantzen)
Behringer Feedback Destroyer (ikke tatt i bruk enda) for EQ av subber før Marantzen slipper til med romkorreksjonen.
Har også utstyret som trengs for å sette opp måling med REW.
Lyddiffusurer (Rockwool industrial black) og duk for å dekke dem er kjøpt inn og venter bare på montering.
Begrensninger:
Skjult ledningsanlegg - det er derfor litt begrenset hvor jeg ønsker/kan flytte ting uten å måtte dra ledninger fra det skjulte til det som vises bedre.
Jeg kan trekke ledninger for bakre sub til venstre eller høyre hjørne bak.
Sidehøyttalere har dessverre uttak litt langt fram i rommet i forhold til hva som nå ser ut til å bli optimalt. Skal jeg ha dem lengre bak (110 grader) må jeg trekke kanskje 1m synlig ledning fra uttaket og bortover veggen. Det blir en vurdering mellom estetikk og lyd.
For frontene og sub'ene så kan jeg nok snu rundt på disse som jeg vil. Utfordringen med oppsettet med front'ene innerst er at de kommer relativt nært inntil lerretet (106" rammelerret). Vil tro at jeg vil få et bredere lydbilde ved å plassere dem lengre ut. Jeg er ikke så bekymret for sidereflekasjon ettersom jeg har planlagt diffusurer på veggen. Stengt tatt vil jeg nesten tro at en diffusor enklere vil kunne gjøre jobben sin dersom HT'en er nært veggen. Er den lengre unna spes jo lyden over et bredere område før den treffer veggen - og man må ha en bredere diffusor for å få full effekt - vil jeg gjette på.
Sofa kan flyttes hvor som helst slik det er nå, men må vurderes i forhold til skjermavstand og plasseringen av sidehøyttalerne.
Veien videre:
Jeg arbeider med å bygge siste sub'en nå (er i sluttfasen av dette arbeidet). I tillegg må jeg få montert opp sidehøyttalerne.
Jeg har fått mye ny input her! Jeg tenker at jeg må ta med denne inputen tilbake også må jeg finne ut hva jeg gjør. Det første rådet jeg tror jeg helt konkret skal følge opp er å se på simulering med REW for å se hva det kan gi meg. Det kan bli interessant.
Men for all del - kom gjerne med flere innspill og synspunkter, jeg kommer til å følge med her framover. Skal også rapportere hva jeg finner ut og hvilke valg jeg gjør her - bare ikke forvent at dette kommer til å gå veldig fort, for det kommer det IKKE til å gjøre. Dette er for moro og glede, ikke for å stresse med - så ting får ta den tiden ting tar