Plassering av høyttalere og lytteposisjon

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.734
    Torget vurderinger
    0
    Jo, bassfeller skal definitivt anskaffes! Leste spørsmålet ditt til om jeg skulle ha separate subwoofere i tillegg
    Du skriver du er fornøyd med bassen du har i dag....... så hvorfor kaste bort penger på bassfeller ? :unsure:

• Liker
    Reaksjoner: KMR

Petrucci

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    274
    På ene siden kan du uavhengig av det jobbe med plassering. Viktigste er å finne best posisjon i forhold til bassområdet. På annen side vil du uansett trenge tiltak på sideveggene til å minimere refleksjoner. De bør i så fall være rimelig bredbåndet, slik at man bør helst unngå tradisjonelle absorbenter med 3-6 cm tykkelse de de ikke går lavt nok i frekvens for et virkelig bra resultat.

Ellers er rommet ditt såpass bredt at man kan vurdere diffusjon til refleksjonspunktene til motsatt høyttaler på sideveggene. Spesielt hvis du ikke kan ha diffusjon på bakvegg. Litt smak og behag, men diffusjon av høy kvalitet og med temporal effekt til motsatte siderefleksjoner gir et veldig vanedannende lydbildet. Stort, omsluttende, varmere og mer behagelig lyd. Ren demping gir derimot større innsikt i kildemateriale med den ultimate pin-pointingen og er mer avslørende av innspillinger, men kan også være litt kjedeligere.
    Hei igjen! Jeg har mulighet til diffusjon på bakvegg. Har du forslag til diffusjon der? Og mener du diffusjon i andrerefleksjon (motsatte siderefleksjoner)?

Petrucci

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    274
    Absorbenter har ankommet! Jeg har hengt opp to i førsterefleksjon, de andre er bare satt opp provisorisk. To skal i taket, de to andre vet jeg ikke enda. Vil jeg tjene mest på å henge dem i andrerefleksjon, eller f.eks bak høyttalerne?

Vedlegg

Petrucci

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    274
    IMG_0028.jpeg

IMG_9997.jpeg

Dro høyttalerne 20-30cm lengre ut fra bakvegg og har hengt opp absorbenter i tak. Må si det er en radikal forbedring mtp instrumentseparasjon- og plassering, renhet og dybde! Fin stram bass som ligger fint og tydelig i bakgrunnen, detaljer helt ut til sidene og veldig tilstedeværende vokal i midten.
    Hadde best opplevelse med streaming igår, siden jeg har en pickup under innspilling som er litt lukket enda. Prøver igjen ikveld!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn