Plassering av fronter og sub, og få de til samspill.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• samiboy

Medlem
    Ble medlem
    27.04.2014
    Antall liker
    15
    Sted
    Kristiansund
    Hei alle sammen :)

Det har seg slik slik at jeg flyttet til ny leilighet for ca 1 år siden, og ikke har fått brukt stereoanlegget før ommøbleringen for ca 2 uker siden, men nå er det nye muligheter etter omflytting her i gården, og da er det på høygir med å finne plassering av fronter og subbene jeg hentet meg på onsdag.

Rommet jeg jeg spiller i er betong hele veien rundt, kledd med panel på vegger, parkett på gulv, og tak er malt.
    Rommet måler 6,5 i bredden, 3,78 i lengden, og 2,4 i høyden. det er døreåpninger på hver sin side av sofan på bakveggen uten mulighet for lukking.
    Sofan står sentrert i rommet klin inn i bakvegg, og der er den nødt til å stå pga døråpninger, og vinduer.

Idag står anlegget bestående av:

- Klipsch RF-63
    - 2 stk SVS SB13-Ultra
    - Parasound P5
    - Parasound A21
    - 1stk antimode 8033 S-II
    - 2stk SVS PB12-NSD som ligger til salgs, men blir testet ut i mellomtiden.

Har funnet meg en plassering av fronter som jeg er rimelig fornøyd med, men som ikke kommer til å bli akseptert av fruen da de står midt på rommet og sperrer hele rommet:rolleyes:

Spørsmålene jeg lurer på om dere kan hjelpe meg blir da i første omgang hvordan jeg skal gå frem for å finne plassering av fronter for å deretter finne plass til subbene og til slutt få alt til å samspille.
    Har jo mulighet for å stille crossover på både fronter og subber på P5'en, hva bør den stilles til? Ser frontene spiller til ca 30hz ifølge spec, uten at jeg har tatt noen form for måling på de i rommet.

Har heller ikke mulighet til å ta målinger av rommet da kunnskapen til REW mangler, og ikke har Mic. Jeg har derrimot en kammerat som skal låne meg et spl-meter med karakteristikk som jeg får lånt under plassering og kalibrering.

Setter pris for alle svar:cool:

Med vennelig hilsen Ole

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Heisann tøft oppsett det der.

Når det gjelder plassering av høyttalerne dine, så følger det litt matematiske prinsipper.

Om du leter opp en bølgelengde kalkulator på nett. Finnes mange av de. Så kan du regne deg ut til hvor i frekvensområdet du vil få dippen din.

Vil du sette opp akustiske tiltak? Eller kommer du til å kjøre med nakne vegger?

Skulle skrevet et langt innlegg til deg, men sitter med tlf.

Det er (for meg) viktig å plassere høyttalerene i forhold til vegger slik at det ikke er samme avstand fra element til frontvegg eller sidevegg. Helst ikke halvparten heller.

REW er rimelig greit å lære å bruke. Anbefales virkelig å sette seg inn i det. Det som er vanskelig er å tolke det du måler og hvorfor det er slik.

Uansett, last ned REW. Der er en romsimulator, der du kan flytte rundt på høyttalerene, subber og sitteplass for å få et innblikk i hva som er optimalt. Den stemmer rimelig greit er min erfaring.

Så må du prøve deg med hvor mye toe in du skal bruke. Jo mer toe in dess mer sentrert lydbilde mot senter får du. Men det går ofte, ikke alltid utover bredden i lydbildet.

Lykke til

samiboy

Medlem
    Ble medlem
    27.04.2014
    Antall liker
    15
    Sted
    Kristiansund
    Hei, og takk for svar :)

Idag står frontene i henhold til Golden progression, bare at jeg har reversert lengde og bredde, og justert meg litt utifra den med et ganske greit resultat, men som jeg skrev så er frontene på veldig langt ut på gulv. Subbene har jeg på innsiden av hver høyttaler og justert fase med telefonen intill jeg får lånt et bedre instrument. Men kommer til til å sette sub i lytteposisjon å kravle rundt i rommet for å finne best gain. Men usikker på hvilken frekvens jeg skal kjøre på når deling mellom front og sub kommer til å stå på ca 50? hz.

Har sett litt på bølgelengde kalkulator på nett, men forståelsen for å lese disse er mager, så har sett de litt på vent mens jeg leser meg opp litt.

akustikk kommer nok til å komme med tiden med DIY glava. Men per dags dato er det ganske nakne vegger.

REW kommer nok til å bli tatt i bruk ved en senere anledning da juleshopping står først på prioritering nå. Men Umik-1 står høyt på ønskelista.

kjører idag uten toe inn, med et ganske bred scene, uten at det har gått så veldig utover sentreringen :)

mvh

samiboy

Medlem
    Ble medlem
    27.04.2014
    Antall liker
    15
    Sted
    Kristiansund
    Har etter litt om og men anskaffet meg en umik-1 og prøvd meg litt på rew. fant en ganske grei plassering av sub, og kjørte deretter sub med antimode.
    Her er måling av bare sub.
    Sub 1.jpg
    Sub 2.jpg
    sub 3.jpg

Her er målinger av bare høyttalere
    høy1.jpg
    høy2.jpg
    høy3.jpg

Og når jeg kjører de ilag
    subhøy1.jpg
    subhøy2.jpg
    subhøy3.jpg

kjører nå med bare en sub da kabelen til den andre ble litt kort i forhold til plassering :(
    sub er plassert i hjørnet venstre frontvegg, høyttalerene er plassert 109 i front til frontvegg, og 188 fra sidevegg.
    prøvd meg med litt demping med noen tykke puter i hjørnene på frontveggen, og bak høyttalerene.

Jeg er helt ny med målinger så er ikke helt sikker på hva jeg ser her annet en spl målingen.
    Noen som har noen tips til.

til info så har jeg lastet ned kalibreringsfil, kjørt mic mot midt i mellom hyttalerene ved ca øre plassering og kjørte uten x-over.

mvh.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Prøv en delefrekvens ved 80 Hz og 90 Hz. Burde summere bra rundt der.
    Frekvensresponsen din er fin den. Derimot mye å hente i tidsdomene hvor du har mye resonanser. Noe kan du minimere med EQ (f.eks resonansen ved 50 Hz), men akustiske tiltak er nødvendig for et virkelig godt resultat.

roadrune

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Antall liker
    1.182
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan kan du redusere resonans med eq?

Har selv resonanser over sekundet fra suben :O

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan kan du redusere resonans med eq?

Har selv resonanser over sekundet fra suben :O
    Ved å redusere peaken med EQ. Er det minimum fase, noe det ofte er så lavt i respons, så følger det i tidsdomenet også. Uansett vil resonansen i tid reduseres når nivået på den minimeres.

samiboy

Medlem
    Ble medlem
    27.04.2014
    Antall liker
    15
    Sted
    Kristiansund
    Har nå delt som du sa, og hører at det ble markant forbedring, har dog ikke pc med windows for øyeblikket så får ikke tatt nye målinger.
    Skal se om jeg får lånt meg en pc og få til noen målinger iløpet av helgen.
    Begynner å tenke i de baner at klipschene krever litt for stor gulvplass i dette rommet til at jeg skal få det til ønske, og samtidig holde waf, med mindre det er noen gode tips til akustiske tiltak som kan hjelpe meg.
    føler det er en del romlebass, og at de kan bli litt for pågående i toppen.

Pr dags dato er det veldig lite møblert, med mange nakne vegger, og det at jeg sitter helt intill bakvegg er heller ikke optimalt, men der er jeg ganske låst.

og til slutt. Har lest litt om det med dsp (subben min) og at det legger til noen ms, og at det er vanskelig for å få de optimalt opp i mot fronter? er ikke blitt helt klok på det der, da jeg tenker at det kan rettes med fase? eller er det mer en fintuning av fasen som man ikke får til med fasekontrollen på subben?

mvh

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Med såpass lite rom, blir det vanskelig å få gjort store basstiltak. Behandling av øvre frekvensområde med noen absorbenter er derimot enklere å gjennomføre. De plasseres i refleksjonspunktene på bakvegg, tak og sidevegger.

Tror kanskje du hadde vært bedre tjent med et par stativ høyttalere til dette rommet, evt. sammen med sub. Aktive monitorer fra JBL med waveguide gir mye for pengene. Kombinerer du dette med de akustiske tiltakene du kan utføre, så blir det trolig veldig mye bedre.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn