Plassering av delefilter

billyb

Medlem
Ble medlem
15.09.2004
Antall liker
0
Hei.
Er det noen der ut som har peiling på hvor det er best egnet og plassere delefilter til høyttalere. Har hørt at det ikke er gunstig og feste de på bakvegg i høyttaleren.
Dette på grunn av påvirkning fra magnet på elementene.
Er det noen som har noe erfaring med dette.
Billyb.

T

theStig

Gjest
Magnetene påvirker ikke filteret med mindre du monterer filteret direkte på magneten. Det som evt da kan skje er at spolenes induktans økes fordi jernet i magneten virker som en kjerne for spolene.

Noen vil hevde det ikke er lurt å ha filteret i samme volum som elementene, da lydtrykket inne i kabinettet blir enormt stort, og vibrasjonene herfra kan påvirke filteret. Jeg ville nok vurdert å plassere filteret i et separat kammer, eller utvendig - f.eks på bakplata.

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
27
Høyrde konstruktøren (Pratt, Pritt?) av B&W Siver Signature i Stavanger for nokre år sidan. Han argumenterte for å ha filteret separat og med kort kabel til forsterkar. I tillegg til fordelar med å ha filteret separat, meinte han det var ein gevinst å ha kort kabel mellom forsterkar og filter. At det då blei lengre kablar frå filter til element var ikkje så kritisk meinte han. Eg har gjort dette i eit sjølvbygg, men har ikkje prøvd ut om ei anna plassering gjer utslag for lyden.

Sigurd

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.863
Stig: Det er klart at magneten kan påvirke spolene i et delefilter. På samme måte som ulike spoler kan indusere hverandre.

Høyrde konstruktøren (Pratt, Pritt?) av B&W Siver Signature i Stavanger for nokre år sidan. Han argumenterte for å ha filteret separat og med kort kabel til forsterkar.  I tillegg til fordelar med å ha filteret separat, meinte han det var ein gevinst å ha kort kabel mellom forsterkar og filter. At det då blei lengre kablar frå filter til element var ikkje så kritisk meinte han. Eg har gjort dette i eit sjølvbygg, men har ikkje prøvd ut om ei anna plassering gjer utslag for lyden.

Sigurd
Dette må være fordi han mener at forsterkeren bør stå tett på delefilteret - for høyere dempningsfaktor. Hvis man virkelig mener den minimale kabelresistansen er av betydning, så her det iofs noe for sag. Men på den annen side så må man med en slik løsning gi avkall på visse frihetsgrader hva delefilterkonstruksjon angår. Den lange kabelen blir en (ukjent) parameter i delefilteret.

Jeg kan se et poeng i å flytte delefiltere ut av kabinettet, men resten av anbefalingen er det vel kabelbransjen som er mest tjent med.

T

theStig

Gjest
Stig: Det er klart at magneten kan påvirke spolene i et delefilter. På samme måte som ulike spoler kan indusere hverandre.
Det var det jeg mente da, men du må helt innpå magneten med spola for at det faktisk skal skje noe med induktansen.

budda

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
221
Sted
Mandal
Torget vurderinger
8
Det var det jeg mente da, men du må helt innpå magneten med spola for at det faktisk skal skje noe med induktansen.
Nei magneten stråler et stykke bare forsøk å plasere en høytaler nær en gammeldags TV.Jeg synes plasering på bakveggen utenpå høytaleren er mest praktisk så man slipper boksen på gulvet.Man kan gjerne henge filteret opp så slipper man det meste av vibrasjoner.

T

theStig

Gjest
Det magnetiske feltet har ingen effekt på delefilteret, så det er ikke noe problem.

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Bakgrunnen for å plassere delefilteret så nært forsterkeren som mulig, er nok å kunne benytte kortest mulig kabel. Denne kabelen skal jo transportere signaler over hele frekvensbredden. Fra delefilteret til hvert enkelt element, får kablingen en dedikert del av frekvensområdet å jobbe med. Dette gjør vel totalt sett att kabling mellom forsterker og filter blir vesentlig mere kritisk enn kabling mellom filter og elementer. Hvor mange av de som benytter HT-kabel til 10k, tenker på att inne i kassa er det ofte en ganske så enkel kobberleder som blir brukt....

Ett annet spørsmål er vel hvor mange bokser man vil ha rundt omkring, og hvor mange plugger og spadere som må til for å koble dette sammen. Mitt forslag er att du bygger filteret godt, plaserer det i bunnen av kabinettet, og evt demper det ved å fylle på med sand. Mikrofoni pga vibrasjoner er visst noe "styggedom". Må bare ikke snu høytaleren på hodet etter sandfylling ;-)

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Forsterker bør stå så nær høyttaler som mulig, dvs. monotrinn ;)
Ang. magneter; når jeg måler på en spole og fører den mot en diger magnet forholder den seg upåvirket til den er ca. en tomme fra magneten, altså tett på.

Mvh. RS

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.838
Sted
Østfold
Dersom delefilteret er montert på en tynn treplate som igjen er festet i bare et par festepunkter rett bak elementene vil den kunne viberere. Siden det i tillegg er et magnetfelt der vil viberasjonene være uheldige da dette til sammen genererer en form for mikrofoni (det er jo faktisk slik en mikrofon virker). Størrelsen på denne effekten er ikke så voldsom, men vesentlig større enn den berømte flua som fiser i sahara.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.863
  Forsterker bør stå så nær høyttaler som  mulig, dvs. monotrinn ;)
 Ang. magneter; når jeg måler på en spole og fører den  mot en diger magnet forholder den seg upåvirket til den er ca. en tomme fra magneten, altså tett på.

Mvh.  RS
Alltid interessant med målesesultater. Her vil jo flux-feltene variere avhengig av styrken på musikksignalet. Hvordan målte du?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.838
Sted
Østfold
Det har ikke noe å si at de varierer så lenge det er verdien man måler. Det prosentvise avviket vil være konstant allikevel. Husk at med filter i bunnen og støpt dekke med armering vil man ha enda mindre avstand til jern.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
2.074
Sted
Sjælland. Danmark.
Hei.
Er det noen der ut som har peiling på hvor det er best egnet og plassere delefilter til høyttalere. Har hørt at det ikke er gunstig og feste de på bakvegg i høyttaleren.
Dette på grunn av påvirkning fra magnet på elementene.
Er det noen som har noe erfaring med dette.
Billyb.
:) :) :)
Man bør ikke have et delefilter inde i højttaleren. Den eneste fordel er at det er konevenligt.
Det jeg vil foreslå er at bruge hele bagstykket og evt. have en sort list så man ikke serr det fra siden. Så trække kabler direkte ud fra enhederne så der er de korteste kabellængder.
Ting påvirker hinanden og monteret på bagpladen kan tingenme laves fornuftigt.
Inde i en højttaler er der så store lydtryk, der ikke kan undgå at påvirke lyden.
Mvh.
Sven Palvig
;)

Topp Bunn