Plassering av bassportmunning i høyttaler

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Sitter og klør meg litt i hodet her. Er det egentlig noen reelle forskjeller på om en bassport munner ut på baksiden av høyttaleren eller på forsiden?

Gitt at bassporten er tunet til frekvenser under 50Hz, så snakker vi jo om bølgelengder på 6,8 meter eller lengre, og en rundstrålende bass. Da utgjør jo forskjellen i en normal høyttaler gjerne mindre enn 40cm, noe som gir en fasevridning på mindre enn 1/17 av bølgelengden...
 
K

kbwh

Gjest
Det er vel enklere å plassere høyttaleren i rommet med porten foran dersom man tvinges til å velge 1/5 eller 1/7 romdybde, gitt "normale" lytteromsproporsjoner.

På den annen side vil eventuelle resonanser i mellomtonen være mer hørbare om de slipper ut foran.
 

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Hos meg syns jeg at det er best med porten foran, noe mindre boom. altså er det vel litt rom avhengig dette med portplassering. Port foran gir større frihet. Port bak kan gi en kraftigere bass ved tettere plassering mot bakvegg.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Forskjellen på bak/foran ift bassforsterkning fra bakvegg er en funksjon av dybden på kassa. Lydbølgene fra porten på en høyttaler er nokså ringformete av natur. Er høyttaleren f.eks 40cm dyp, så må en høyttaler med porten bak stå 40cm lengre fra bakvegg, eller hva?

Når det så er sagt, så er det flere gode grunner til å ha port bak. For det første vil du høre mindre gjennombruddsfrekvenser fra mellomtonen, for det andre mindre forstyrrende pustelyder fra porten. For det tredje vil en port plassert sammen med elementer (særlig diskant) på frontplata kunne skape trykkbølger som påvirker disse mindre elementene. For det fjerde; en port bak, som gir en lengre avstand til bakvegg, vil potensielt kunne gi perspektivfordeler nettopp pga at høyttaleren er lengre ut fra bakvegg men oppnar allikevel samme bassforsterkning. Etc...etc..

Men slike ting blir alltid å velge det ene settet fordeler/ulemper istedet for det andre, og her kommer ens egne prioriteringer i designen med i bildet.

Mvh Vidar P
 
Topp Bunn