Plassering av Audio Physic

Bat78

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2011
Antall liker
442
Torget vurderinger
7
Håper noen kan gjøre meg litt klokere her:)

Har snakket med Oslo Hi Fi Center angående plassering av mine Scorpio 2. Selgeren der mente at de er laget slik at det er en høyttaler A og en B, og at de har sin bestemte side de skal stå på. Mente han sa høyttaler A på venstre side og B på høyre side. Dette hadde visstnok stor betydning for riktig balanse i lydbildet...

Har problemer med å forstå dette utifra selve konstruksjonen, samt at jeg ikke finner noe om dette på AP sin hjemmeside eller andre steder!

Har noen hørt om dette fenomenet?

Mvh Kenneth

crosswind

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.11.2012
Antall liker
15.518
Sted
Svartskog
Torget vurderinger
15
Hej!

Jag har själv Scorpio (Puls 2013). Det finns ingen markering som jag kan se på mina om vilken som i så fall skulle vara A/B? Om så var fallet att OHC har rätt, hur ska jag kunna veta vilken högtalare som är vilken? Eller gäller det bara Scorpio 2?

Mvh

Bat78

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2011
Antall liker
442
Torget vurderinger
7
Takk for responsen?????? ikke sant! Jeg kan heller ikke skjønne denne påstanden. Han mente det var noe AP hadde holdt på med i mange år på sine dyrere konstruksjoner. Scorpio er tydeligvis i denne kategorien i følge OHC.

crosswind

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.11.2012
Antall liker
15.518
Sted
Svartskog
Torget vurderinger
15
Hade de varit märkta på något vis hade ju saken varit annorlunda, men må si jag är skeptiskt när högtalarna är identiska :cool:. Men du kan väl kanske bara sända AP en mail och höra med de? Så får du väl en bekräftelse/avbekräftelse rätt från källan!

Mvh

stereo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
18
Dette er jeg blitt fortalt også. Virgo 25 er merket med A og B og B skal stå på høyre side når du ser mot anlegget.
Har ikke prøvd å sette B på venstre side. Det er vel pga at lyden er fantastisk slik de står nå. OHC som informerte om dette.

mvh

crosswind

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.11.2012
Antall liker
15.518
Sted
Svartskog
Torget vurderinger
15
Då kan man väl kanske anta att mina, som inte är märkta A/B, kan stå hipp som happ! :)

rfo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.02.2006
Antall liker
17
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Mine Scorpio II er merket med A og B. Har nå B til venstre i lytteposisjon. Kan da tyde på at dette er feil, gleder meg til å sette opp dette "korrekt" ! Skeptisk !!!! Da dette faktisk låter bra allerede.

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.512
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Last inn REW.
Ta noen målinger så ser du lett om det blir feil.

Steinar.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Nei lytte gjør vi med ørene. Måle det gjør man med instrumenter....;D

crosswind

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.11.2012
Antall liker
15.518
Sted
Svartskog
Torget vurderinger
15
Mine Scorpio II er merket med A og B. Har nå B til venstre i lytteposisjon. Kan da tyde på at dette er feil, gleder meg til å sette opp dette "korrekt" ! Skeptisk !!!! Da dette faktisk låter bra allerede.
Var sitter märkningen?

Edit! Har du sett, efter en ny titt bak ser jag att jag faktiskt har märkning med A/B!

Sist redigert:

crosswind

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.11.2012
Antall liker
15.518
Sted
Svartskog
Torget vurderinger
15
När jag tillslut såg att mina också hade märkning med A/B visar det sig att jag, som du, har B till vänster sett mot anlegget. Det låter så absolut potent och flott här som de står nu, men det måste ju såklart stå "korrekt" hos mig med :cool:. Blir spännande att få flyttat på de! Håll oss uppdaterade om du hör skillnad efter flytt rfo!

crosswind

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.11.2012
Antall liker
15.518
Sted
Svartskog
Torget vurderinger
15
Då har jag fått flyttat mina så A står till vänster i lyssningsposition sett. Om jag hör någon skillnad? Tjaaa, jo kanske. Eller inte. Aningens lite mer driv och definierad bas, men är så otroligt liten skillnad. Nu står de i alla fall som det är tänkt! :)

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Antall liker
302
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Kan ikke forstå hva som skal være forskjell på lyd og konstruksjonen på høyttalerne?
Virker utrolig rart om de ikke er like og kan plasseres hipp som happ.

crosswind

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.11.2012
Antall liker
15.518
Sted
Svartskog
Torget vurderinger
15
Hej Lynvingen, fick en PM av en hygglig karl som skrev att den ena sidan har aktiva basar, medan de på den andra sidan är passiva och att de är märkta så att de aktiva spelar mot varandra.

Mvh

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Antall liker
302
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Hej Lynvingen, fick en PM av en hygglig karl som skrev att den ena sidan har aktiva basar, medan de på den andra sidan är passiva och att de är märkta så att de aktiva spelar mot varandra.

Mvh
Ja, det forklarer jo en del med at ene siden på høyttalerne er aktive og de andre ikke.
Jeg ser på mine at de allerede er riktig plassert, så da slipper jeg å bytte side.
Takker for informasjon:)

Topp Bunn