Planlegging av kino/kjellerstue med akustikktiltak

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Hei

Nytt hus gir nye muligheter. Jeg har fått nesten carte blanche til å gjøre en del endringer på kjellerstuen i huset for å gjøre et om til et musikk/kinorom.

Jeg begynner med planlegging - slik man helst skal - og har en plan om å få mesteparten av dette i boks i løpet av høst/vinter.

(Tegninger kommer også ut i tråden etterhvert, sammen med bilder og slikt.)

Litt om rommet
Rommet i seg selv er omtrent 20 m2. 3,9 meter bredt og ca 5 meter langt. Dette er i kjelleren over en krypkjeller, med tregulv dekket av malt linoleum. Det er et hjørneinnhuk på grunn av en bærende konstruksjon som stikker litt inn i rommet på bakveggen (sett fra lytteposisjon) - dette er også inngangen til rommet. Dette stikker 1*1,5 meter inn i rommet fra venstre bakhjørne (igjen - fra lytteposisjon). Det er et vindu midt på frontveggen - altså bak fronthøyttalerne. (Husker aldri hva som er frontvegg og bakvegg..). To vegger er innkledt mur (frontveggen med vindu og høyre sidevegg - sett fra lytteposisjon) og to er dekket med gamle byggeplater (brune fiberplater) med malt strie.

En annen utfordring er at det står en ovn (Jøtul 501) i huken. Er peis krise for akustikken/lydlekkasje? Bør jeg hive den ut og mure igjen pipeinntaket, eller kan jeg beholde en ovn i rommet uten større problemer? Jeg kommer i så fall til å bytte den ut med noe litt mer effektivt enn den som står der nå.

Anlegget pt
Fronhøyttalere er Meridian DSP7200, disse blir matet digitalt av pc (skal ha inn en streamer her). Etterhvert blir det supplering med en surroundkontroller fra Meridian med pre-out slik at bakhøyttalere og sub kan kobles til utenfor Meridian-universet.

På (relativt kort sikt) skal det inn én eller flere subwoofere, bakhøyttalere og en senter. Det skal også takmonteres en prosjektor med et nedtrekkslerret. Må ha tilgang på vinduet - derav ikke ramme.

Noen umiddelbare observasjoner og tanker
Med høyttalere plassert i front med litt luft rundt, en stoffsofa, bord, gulvteppe og et par akustikkplater er det vel livlig akustikk. Jeg har derfor tenkt tanken å bygge et rammeverk av stendere med litt luft bak og dekke store deler av området fra omtrent lytteposisjon og frem til de møter bakveggen. Der tenkte jeg å videreføre dette på hele frontveggen. Tanken er da Rockfon eller tilsvarende på 5-10 cm med litt luft bak. Jeg må da eventuelt dekke dette med noe og har tenkt på scenemolton for å få en "glatt" finish.

Jeg må også gjøre noe med gulvet. Det er stygt og jeg har vurdert enten teppefliser eller laminat for å få noe som er slitesterkt. Teppefliser er per definisjon bedre for akustikken, men jeg vil ikke ende opp med et rom som er overdempet.

Jeg laster ned SketchUP (fremdeles det beste verktøyet til planlegging?) slik at jeg kan få laget til noen tegninger - for egen del og for planleggingens del.

På bakveggen - bak lytteposisjon - er jeg dessverre avhengig av å ha et skrivebord med kontor. Dette spiser litt plass, og betyr blant annet at jeg kommer til å ha en del hylleplass i form av Ikea Expeditt (2*4 og 4*4). Jeg har tenkt litt på muligheten for å bruke disse til å plassere diffusorer oppå. Spørsmålet er da om det vil ha noen (positiv) effekt siden det vil bli over hodehøyde (fra 150 cm og opp). Bokhyllene vil ikke være 100 % utnyttet og jeg vil også kunne bruke en del hylleplass i hodehøyde til mindre diffusorer (35*35 med inntil 35 cm dybde).

Nuvel - tråden er startet - setter pris på innspill på de momentene jeg undersøker nå, så kommer det bilder og litt mer etterhvert.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Nøyaktig samme mål på rommet som jeg har.

Tror jeg hadde murt igjen ovnshullet. Ville vært litt forsiktig med å dempe igjen for mye av veggene, jeg skjønner tanken men noen flater bør i mine øyne være reflekterende for å beholde litt liv i rommet. Hva som er nok demping er jo subjektivt men rom som er for mye dempet er bare slitsomt og kan oppleves unaturlig også når det kommer til lydgjengivelse fra audioprodukter. Å diffusere bakveggen i ett så lite rom vil ha liten virkning slik jeg har lest det, kjører selv med 3stk 60x60 plater på bakvegg og selv om disse bidrar godt ville jeg nok ha dempet mer og tykkere om mulighetene hadde vært der.

Jeg har da mere troen på å se på den viktigste biten av dempingen som går fra 1 refleksjonen av L&R høytalere på venstre og høyre sidevegger og dempe i en bue rundt i rommet med utgangspunktet i disse refleksjonene. Har gode resultat fra 3 forskjellige rom med å gjøre dette og har vært på besøk i rom som også har dette som utgangspunkt. Har du mulighet så er nesten prinsnippet jo tykkere jo bedre men akkurat dette er jo veldig avhengig av mange faktorer egentlig. Når denne dempingen er gjort ville jeg sett på resten av rommet og prøvd meg litt forsiktig fram, i mitt rom ble grensen for dempingen nådd når jeg prøvde meg på 1-refleksjon på gulvet, da ble det rett og slett for mye så disse er ikke i bruk. Er ganske sikker på at også noen strategisk plasserte plater på bakveggen ville gjøre underverker for rommet ditt, bare sørg for å satse på å trekke sofaen ett stykke ut ifra veggen så du ikke sitter klint inntil der. Frontveggen ville jeg beholdt fri for absorbenter før jeg hadde gjort disse andre tiltakene.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.646
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Ver obs på at på kinodelen så kan du dempe mye mer enn til 2kanals lytting.

Når du demper rommet, demp stort og tykt nok. Jeg ser 120x120x20 som et minimum på refleksjoner på sideveggene og bakvegg. Jeg har adskillig mer på bakveggen.

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Ingen skal gi meg noen form for premie for tegningene mine, men her er en usedvanlig grov og udelikat skisse av rommet..

Jeg ser - etter hva du sier Retep - at jeg bør legge meg på en mellomting mellom demping for kino og demping for musikk. Det betyr at jeg tenker en "ark" av akustikkplater bygget inn i en ramme som går mellom sofa og LR-høyttalerne. Dette tar første refleksjon og bør derfor bidra. Om jeg da topper dette ved å bruke demping i en del av hylleåpningene i expediten burde jeg få en positiv effekt av dette.

skisse.jpg

Så - ingen demping på vegg 1 - den jeg kaller frontveggen. Demping (120 bred rocphon i hel bue med 10 cm tykkelse) for å ta første refleksjoner og noe demping på vegg 3. Bør være et greit utgangspunkt.

Er det noe spesielt jeg bør tenke på mtp valg av gulvmaterialer, eller er det primære hensynet der estetisk/praktisk?

Pt er det ca 150 mellom sofa og bakvegg (vegg 3). Dette kan bli noe mindre ved å bytte skrivebordsløsning, men vil aldri bli mindre enn 1 meter. Litt plass trenger jeg til "kontoret".

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.646
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Jeg ville ha laget en bue fra vegg 2 fra gulv til tak så over taket og ned vegg 4. Om du lager denne feks 2m bred og 20cm tykk ( Rockwool flexi A) så vil du nok ta refleksjoner fra både venstre og høyre høyttaler.

På bakvegg ( veggen bak deg når du ser mot lerret) så ville jeg smelt opp to plater slik at du får 120x120cm minimum 20 cm. Her vil det samle seg mye bass. Og med 150cm så vil du få utfasing i 200hz området. Om jeg ikke husker helt feil.

Ieg ville også tatt hjørnene både fremme og bak med så tykke plater som mulig.

En ramme på hjul kan være nyttig. Til bakveggen. Da kan du sette den på plass når du virkelig skal nyte musikk og film.

På gulvet er det fint med teppe. Men den vil fjerne litt ekko mellom gulv og tak. Det vil også dempe lyset som spretter av lerretet slik at kontraster vil komme bedre frem.

Men teppe er noe herk om du feks søler cola ol. Tenk kanskje i retning teppefliser. Da kan du bytte ut en liten 4kant.

Floorbounce er den refleksjonen som er minst skadelig. Og mange høyttalerene er laget eller trenger den refleksjonen for å lyde normalt. Hva har du idag? For å ta den akustisk så må du opp i 10-15 cm tykkelse.

Jeg bruker selv 5cm flexi A + 3cm glava trinnlydsplate. Prøvde med 20cm men likte ikke lyden det gav.

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Så, ikke bekymre seg for mye for refleksjoner fra gulv.

Er det umik som er tingen mtp målinger ennå, eller har det kommet noe nytt der? Tror 150 Hz kan stemme ganske bra. Foreløpig er det ganske tamt i bunn, lite smekk.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
2.028
Sted
Sjælland. Danmark.
Så, ikke bekymre seg for mye for refleksjoner fra gulv.

Er det umik som er tingen mtp målinger ennå, eller har det kommet noe nytt der? Tror 150 Hz kan stemme ganske bra. Foreløpig er det ganske tamt i bunn, lite smekk.
Du skal helst ikke bruge gulvtæppe og slet ikke i planlægningen. Det kan evt. bruges til nødhjælp som et dårligt kompromis. Skal det gøres ordentlig så undgå gulvtæppe. Linoleum er et fremragende materiale modsat vinyl, der er noget skod. Linoleum er et Diemagnetisk materiale, hvorimod vinyl er Paramagnetisk.

Hvis du har mulighed for at hæve gulvet, kunne du gøre, som akustiker har foreslået mig at gøre, Ole Lund Christensen:

"
Ole fortalte om gulvet i lytte rummet. Det perfekte gulv er nemt at lave. Man lægger Rockwool støbebatts ud over det hele i en 50 til 100mm. De er hårde. Oven pålægges en 25 mm spånplade. Oven på lægges der et tynd trinlyds dæmpende lag. Ovenpå igen lægges der et tyndt gulv på 7 mm. Gulvet skal være tyndt.

Jeg havde selv gjort mig store overvejelser om lægning af mit eget gulv, havde jeg valgt, at bruge bøgeparket i 22 mm tykkelse, der lå på strøer på 75 mm med Rockwool imellem. Oles svar var, at de strøer giver nogle spidser og dyk i frekvensgangen. Jeg fortalte, at jeg for længe siden havde målt mit lytterum, og havde toppe ved 40Hz og 70 Hz. Det kunne meget vel skyldes de strøer, der var lagt, var svaret og et forslag var, at tage gulvet op og erstatte det med mit forslag, som er fra Rockwool selv. Så er problemet formodentlig løst.".

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
En liten oppdatering herfra. Etter å ha prøvd ut hvordan det låter med gitt oppsett som fra posten litt lenger opp her - og sett hvordan det blir mtp at familieforøkning snevrer inn tilgjengelig areal er nå sofaen flyttet til vindusveggen - og kontoravdelingen flyttet til vegg 4. Høyttalerne står da på vegg 3, trukket litt ut i rommet. Dette fungerer, lydmessig, bedre.

Det er også slik at jeg har et tilbud som gir meg mulighet til å bytte ut Meridian-høyttalerne. Dette gir i så fall muligheten til å enten gå for en matchende frontrekke eller å se på muligheten for et DIY-prosjekt.

Høyttalerne bør være mulig å plassere ganske nærme sidevegg - kan gjerne være dype, men da helst ikke for brede. Akustikkplater blir plassert på sidevegg slik at førsterefleksjonen dempes.

Jeg var innom OHC for å høre på Virgo 25 som de har tilbud på nå til 30K. Litt for tilbakelent for min smak, men fint soundstage.

Noen tips til høyttalere i prisklassen rundt 30 (evt 40-45 ink senter) - enten ferdige eller til et DIY-prosjekt som jeg bør titte nærmere på?

(Lydmessig bør de være relativt nøytrale, men AP ble litt for kjedelig for meg. Horn ingen hindring så lenge det ikke blir for bredt. Høyde er ikke noe issue)

Topp Bunn