- Ble medlem
- 13.10.2005
- Antall liker
- 6.883
Jeg vet ikke om det finnes noen egen bås for folk som vier slitt liv til å ensidig rakke ned på alt som er vestlig og samtidig er veldig fornøyd med egen vestlig tilværelse.
Godt poeng, men hvor befinner sosialdemokratiet seg? Lenge diltet de etter Kåre Willock, med en klar forskjell i avgiftsnivået og størrelsen på offentlig sektor, men etter at Kolberg knekte FrP-koden har e jo hermet etter FrP i en del spørsmål, i ren "if you cant beat them - join them'-stil.baluba skrev:Den rådende samfunnorganiseringen i Norge siden før WWII har vært den sosialdemokratiske. Derfor fremstår de norske konservative generelt som forsvarere av sosialdemokratiet i praksis. Det er ekte konservativ politikk, for konservative må til enhver tid vurdere hva de skal beskytte. Og de kan jo ikke beskytte noe som har vært dødt i nesten hundre år.
Det samme gjelder selvfølgelig også nå, men likevel demoniseres de nesten av enkelte anti-sympatisører på høyresiden... :BT skrev:Godt poeng, men hvor befinner sosialdemokratiet seg? Lenge diltet de etter Kåre Willock, med en klar forskjell i avgiftsnivået og størrelsen på offentlig sektor, men etter at Kolberg knekte FrP-koden har e jo hermet etter FrP i en del spørsmål, i ren "if you cant beat them - join them'-stil.baluba skrev:Den rådende samfunnorganiseringen i Norge siden før WWII har vært den sosialdemokratiske. Derfor fremstår de norske konservative generelt som forsvarere av sosialdemokratiet i praksis. Det er ekte konservativ politikk, for konservative må til enhver tid vurdere hva de skal beskytte. Og de kan jo ikke beskytte noe som har vært dødt i nesten hundre år.
Høyre gikk inn i en aldri så liten identitetskrise da de oppdaget at AP uten blygsel begynte å føre politikken deres og i tillegg lyktes med å gjøre skattelette til et skjellsord og stakk av med vennene deres, og de fant ingen ny Willoch til å føre dem ut av uføret.Dvs. den eneste egnede lederkandidaten de hadde hadde en seksuell legning som ville medført at de siste vennene også forsvant om han ble leder.baluba skrev:Det samme gjelder selvfølgelig også nå, men likevel demoniseres de nesten av enkelte anti-sympatisører på høyresiden... :BT skrev:Godt poeng, men hvor befinner sosialdemokratiet seg? Lenge diltet de etter Kåre Willock, med en klar forskjell i avgiftsnivået og størrelsen på offentlig sektor, men etter at Kolberg knekte FrP-koden har e jo hermet etter FrP i en del spørsmål, i ren "if you cant beat them - join them'-stil.baluba skrev:Den rådende samfunnorganiseringen i Norge siden før WWII har vært den sosialdemokratiske. Derfor fremstår de norske konservative generelt som forsvarere av sosialdemokratiet i praksis. Det er ekte konservativ politikk, for konservative må til enhver tid vurdere hva de skal beskytte. Og de kan jo ikke beskytte noe som har vært dødt i nesten hundre år.![]()
Stakkars Høyre. Litt valium så finner de sikkert en form for balanse igjen.BT skrev:Høyre gikk inn i en aldri så liten identitetskrise da de oppdaget at AP uten blygsel begynte å føre politikken deres og i tillegg lyktes med å gjøre skattelette til et skjellsord og stakk av med vennene deres, og de fant ingen ny Willoch til å føre dem ut av uføret.Dvs. den eneste egnede lederkandidaten de hadde hadde en seksuell legning som ville medført at de siste vennene også forsvant om han ble leder.baluba skrev:Det samme gjelder selvfølgelig også nå, men likevel demoniseres de nesten av enkelte anti-sympatisører på høyresiden... :BT skrev:Godt poeng, men hvor befinner sosialdemokratiet seg? Lenge diltet de etter Kåre Willock, med en klar forskjell i avgiftsnivået og størrelsen på offentlig sektor, men etter at Kolberg knekte FrP-koden har e jo hermet etter FrP i en del spørsmål, i ren "if you cant beat them - join them'-stil.baluba skrev:Den rådende samfunnorganiseringen i Norge siden før WWII har vært den sosialdemokratiske. Derfor fremstår de norske konservative generelt som forsvarere av sosialdemokratiet i praksis. Det er ekte konservativ politikk, for konservative må til enhver tid vurdere hva de skal beskytte. Og de kan jo ikke beskytte noe som har vært dødt i nesten hundre år.![]()
Slubbert skrev:Du mener at konservative er både slemme og dumme?vredensgnag skrev:Det kan umulig være radikalt å ville se mer enn én side av en sak?Slubbert skrev:Kanskje det har med fremtreden å gjøre, mange som tar meg for å være raddis også.vredensgnag skrev:Må smile. Få som kjenner meg som noensinne ville funnet på å karakterisere meg som desillusjonert raddis, og ganske mange som mener jeg ligger meget langt ut på høyresiden.
Det var et interessant intervju med Aslak Sira Myhre på NRK ganske nylig, jeg husker ikke i hvilken sammenheng, hvor han drodlet litt over FrPs fremgang og hvorfor den tradisjonelle venstresiden (med hans ord) hadde "spilt falitt". Hans konklusjon var at venstresidens/sosialdemokratiets paradoks er at de har blitt den nye "makta"; at maktstrukturene, byråkratiet og menigmanns politiske avmakt har fått sin legemgjørelse gjennom AP/LO og SV, partiene hvis utgangspunkt er at de skal tale den lille manns sak. FrP derimot, og den nykonservative bevegelsen generelt, er nå de som har tatt over "opprøret"; opprøret mot makta, mot etablissementet og mot folks avmaktsfølelse ovenfor "eliten".baluba skrev:Den rådende samfunnorganiseringen i Norge siden før WWII har vært den sosialdemokratiske. Derfor fremstår de norske konservative generelt som forsvarere av sosialdemokratiet i praksis. Det er ekte konservativ politikk, for konservative må til enhver tid vurdere hva de skal beskytte. Og de kan jo ikke beskytte noe som har vært dødt i nesten hundre år.
Det spørs - merkantilismen mener at alle problemer vil bli ryddet av veien av det frie markedet og av innovasjon; liberale/venstresiden har en tendens til å se for seg dommedag i alle kriker og kroker.fjellvåk skrev:way OOT her ser jeg..
Eller en stikkpille, kanskje.baluba skrev:Stakkars Høyre. Litt valium så finner de sikkert en form for balanse igjen.BT skrev:Høyre gikk inn i en aldri så liten identitetskrise da de oppdaget at AP uten blygsel begynte å føre politikken deres og i tillegg lyktes med å gjøre skattelette til et skjellsord og stakk av med vennene deres, og de fant ingen ny Willoch til å føre dem ut av uføret.Dvs. den eneste egnede lederkandidaten de hadde hadde en seksuell legning som ville medført at de siste vennene også forsvant om han ble leder.baluba skrev:Det samme gjelder selvfølgelig også nå, men likevel demoniseres de nesten av enkelte anti-sympatisører på høyresiden... :BT skrev:Godt poeng, men hvor befinner sosialdemokratiet seg? Lenge diltet de etter Kåre Willock, med en klar forskjell i avgiftsnivået og størrelsen på offentlig sektor, men etter at Kolberg knekte FrP-koden har e jo hermet etter FrP i en del spørsmål, i ren "if you cant beat them - join them'-stil.baluba skrev:Den rådende samfunnorganiseringen i Norge siden før WWII har vært den sosialdemokratiske. Derfor fremstår de norske konservative generelt som forsvarere av sosialdemokratiet i praksis. Det er ekte konservativ politikk, for konservative må til enhver tid vurdere hva de skal beskytte. Og de kan jo ikke beskytte noe som har vært dødt i nesten hundre år.![]()
![]()
Du har selvsagt rett, og de skal jeg fikse nå. Jeg mener å ha lest om minst en lyspære som fremdeles fungerer etter rundt 100 års drift. Da er det faktisk forståelig at de la inn en begrensning i levealder.fjellvåk skrev:way OOT her ser jeg..
Men dessverre klarer jeg ikke å dy meg for å fortsette med litt OT. Det var nok skuffelsen over at Willoch ikke bare gjorde ting som jeg likte svært godt (oppheving av kringkastingsmonopolet spesielt, siden jeg lekte pirat med en 5w FM-sender), men også at de ikke kjørte velferdsstaten på ræv, som førte til at jeg myknet opp overfor høyresiden. Og forlot mine tidligere fordommer mot de borgerlige. Det hjalp sikkert å jobbe som informasjonsmedarbeider i en rik, borgerlig kommune. La meg få lov å legge til at det var i god tid før Berlin-muren falt.vredensgnag skrev:I en annen tråd her inne fikk vi listet opp alt Høyre hadde vært imot av tiltak vi i dag anser som uløselig knyttet til det som gjør Norge spesielt. at de måtte legge inn en form for begrensing i levelengde, men trengte det være så kort?
Jeg fant den, enda en tråd med hva som fremstår som hodeløs ranting fra en desillusjonert raddis, ispedd illustrasjoner sågar. Det politiske motsetningsforholdet mellom "kapitaleiere" og "folket" er lite mer enn en anakronisme, korrelasjonen mellom oppgangstider for næringslivet (les: "kapitaleierne") og økning i allmenn velstand og allment forbruk er påvist ad nauseam. Og ansatteeierskap som sprer kapitalbeholdningen og ytterligere styrker denne korrelasjonen er noe "den fæle høyresiden" ivrer mest for, det er sosialistene som stritter i mot fordi opsjoner og aksjeavlønning tillater ansatte å ta ut verdier uten at staten kan beslaglegge mesteparten i skatt. Det er kanskje vanskelig å forstå når man er indoktrinert med det sosialdemokratiske mantra om staten som saliggjørende og eneste garantist for ens private velstand, men det går an å mene at dette best ivaretas uten at det går via staten, og at statens rolle faktisk har en viss avgrensing. Man kan tøye strikken og tenke seg staten som garantist for ALL inntekt, ALLE verdier og ALL velstand, men da blir staten omnipotent og ganske mange av oss mener at en slik allmakt gjennom avhengighet er veien lukt til helvete. Brolagt med gode intensjoner eller ei.vredensgnag skrev:I en annen tråd her inne fikk vi listet opp alt Høyre hadde vært imot av tiltak vi i dag anser som uløselig knyttet til det som gjør Norge spesielt.
Joda, listen er lang når historien tas opp. Men som listen viser så blir den mer glissen etterhvert, og med mindre alvorlige eksempler. SFO var ingen spesielt viktig merkesak, selv om jeg har hatt min guttunge i SFO fram til han ble for gammel i år. Sammen med skolepengene ble de årene en relativt dyr affære, men hva gjør man ikke for barnas trivsel. Og på hans skole så er det faktisk en glede å være, selv for elevene. Kanskje det er en av årsaken til det høyere akademiske nivået?vredensgnag skrev:Det var Rhesus som opplyste oss i sin tid. Mer tankeføde. Nå blir jeg sikkert skuffet raddis igjen, i enkeltes øyne.
Kom over dette mens jeg surfet...
Høyres merittliste ifbm opprettelsen av velfersstaten...
- I 1898, Høyre stemte mot allmenn stemmerett for menn
- I 1913, Høyre stemte mot allmenn stemmerett for kvinner
- I 1919, Høyre stemte mot innføring av 8 timers arbeidsdag
- I 1936, Høyre stemte mot innføring av alderstrygd
- I 1937, Høyre stemte mot innføring av trygd for blinde og uføre
- I 1947, Høyre stemte mot opprettelse av Statens lånekasse for utdanning
- I 1959, Høyre stemte mot innføring av arbeidsledighetstrygd
- I 1961, Høyre stemte mot innføring av uføretrygd
- I 1967, Høyre avsto fra å stemme over forslaget om innføring av folkepensjon (Folketrygden), da de var kraftig imot forslaget, men valgte å ikke stemme for å unngå dissentere mot egen regjering
- I 1981, Høyre stemte mot innføring av ordningen med barneombud
- I 1991, Høyre stemte mot innføring av skolefritidsordningen
- I 1994, Høyre stemte mot lovfestet rett til videreutdanning
Neida, vi må skille mellom Movement og Establishment, og gjøre oss opp en mening om hvor vi hører hjemme.baluba skrev:Som hus-slubberten vår skriver så må vi skille mellom samtid og fortid.
Du er med andre ord ikke sosialdemokrat?vredensgnag skrev:Neida, vi må skille mellom Movement og Establishment, og gjøre oss opp en mening om hvor vi hører hjemme.
Naturligvis ikke, vi måtte jo hatt den gamle svart/hvitt-TVn til evig tid.Gjestemedlem skrev:Er man villig til å betale 3 ganger mer for en flatskjerm i dag med garanti for at den skal vare i minst 20 år fremover?
I spennet mellom kollektiv sikkerhet og individets frihet har jeg aldri vært i tvil, så fløyene i det politiske spektret har jeg aldri følt behov for å organisere meg i, eller kaste bort min uavhengige røst på.Slubbert skrev:Du er med andre ord ikke sosialdemokrat?vredensgnag skrev:Neida, vi må skille mellom Movement og Establishment, og gjøre oss opp en mening om hvor vi hører hjemme.
Ditto, jeg anser meg som temmelig konsekvent motstander av enhver utvidelse av statens fullmakter, uavhengig av om disse kommer fra venstre i form av reguleringer og avgifter, eller høyre i form av mer politi eller strengere straffer.vredensgnag skrev:I spennet mellom kollektiv sikkerhet og individets frihet har jeg aldri vært i tvil, så fløyene i det politiske spektret har jeg aldri følt behov for å organisere meg i, eller kaste bort min uavhengige røst på.
Nettopp. I Norge råder det sosialdemokratiske konsensus, statsapparatet lever sitt eget liv nesten helt uavhengig av hvem som sitter i regjering. Man flytter noen promille på budsjettene...pakken er den samme, vi går til valg hvert fjerde år og stemmer på om innpakkingspapiret skal være rødt eller blått. Ditt ord for det var vel "Establishment".Og hva er en sosialdemokrat i disse tider? Når valg avgjøres på hvorvidt kommunale basseng står tomme, og likevel ikke fylles etter valget?
;D
Det er god mening i slikt. Det muliggjør at man kan selge produktene med en lavere pris enn ellers. Folk som bruker dem lite til moderat mye vil tjene på dem, mens storforbrukere nok i alle tilfeller er tjent med å kjøpe dyrt med bedre kvalitet.Espen R skrev:Hadde en deltidsjobb i elektrobransjen på 90-tallet. En salgsrepresentant for en av leverandørene kviskret meg i øret at det var bygget inn diskvalitet i produktene, bl.a at støvsugermotorene bare skulle vare et vist antall driftstimer.
Er det mening i sånt? Bare i et samfunn hvor medlemmene ikke har nådd særlig langt på utviklingsstigen.
Like lite meningsfult som at dem for nye støvsugermodeller forandrer bittelitt på innfestinga av støvsugerposen, sånn at elektroforhandleren må ha 10-15 posetyper fra AEG, 10-15 posetyper fra Miele, 10-15 posetyper fra Siemens osv. Det er kun de største elektrobutikkene i landet som har råd til å avsette en hel vegg med støvsugerposer. Ellers får du beskjed om "dessverre, vi har nok ikke den posen inne, men kan bestille den til deg". :-\Gjestemedlem skrev:Det er god mening i slikt. Det muliggjør at man kan selge produktene med en lavere pris enn ellers. Folk som bruker dem lite til moderat mye vil tjene på dem, mens storforbrukere nok i alle tilfeller er tjent med å kjøpe dyrt med bedre kvalitet.Espen R skrev:Hadde en deltidsjobb i elektrobransjen på 90-tallet. En salgsrepresentant for en av leverandørene kviskret meg i øret at det var bygget inn diskvalitet i produktene, bl.a at støvsugermotorene bare skulle vare et vist antall driftstimer.
Er det mening i sånt? Bare i et samfunn hvor medlemmene ikke har nådd særlig langt på utviklingsstigen.
Man må passe på å kjøpe 10-12 poser samtidig som man kjøper støvsugeren, så har man så lenge støvsugeren holder.Espen R skrev:Like lite meningsfult som at dem for nye støvsugermodeller forandrer bittelitt på innfestinga av støvsugerposen, sånn at elektroforhandleren må ha 10-15 posetyper fra AEG, 10-15 posetyper fra Miele, 10-15 posetyper fra Siemens osv. Det er kun de største elektrobutikkene i landet som har råd til å avsette en hel vegg med støvsugerposer. Ellers får du beskjed om "dessverre, vi har nok ikke den posen inne, men kan bestille den til deg". :-\Gjestemedlem skrev:Det er god mening i slikt. Det muliggjør at man kan selge produktene med en lavere pris enn ellers. Folk som bruker dem lite til moderat mye vil tjene på dem, mens storforbrukere nok i alle tilfeller er tjent med å kjøpe dyrt med bedre kvalitet.Espen R skrev:Hadde en deltidsjobb i elektrobransjen på 90-tallet. En salgsrepresentant for en av leverandørene kviskret meg i øret at det var bygget inn diskvalitet i produktene, bl.a at støvsugermotorene bare skulle vare et vist antall driftstimer.