Diverse Planlagt Kort Levetid: Fransk dokumentar om stadig dårligere forbrukerelektronikk

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.292
Sted
Holmestrand
Jeg skyr Samsung som pesten etter å ha gått noen runder med verkstedet deres, InfoCare.
InfoCare er en "uavhengig" serviceleverandør som reparerer for mange forskjellige merker. Hvis du vil ungå de så tror jeg lista over produkter du ikke vil kjøpe kan bli lang. :)

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Jeg skyr Samsung som pesten etter å ha gått noen runder med verkstedet deres, InfoCare.
InfoCare er en "uavhengig" serviceleverandør som reparerer for mange forskjellige merker. Hvis du vil ungå de så tror jeg lista over produkter du ikke vil kjøpe kan bli lang. :)
Javisst, jeg fikk oversikt over hvilke merker de tok seg av og skyr disse også som pesten :D

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.292
Sted
Holmestrand
Jeg er helt enig i at mye av det som leveres i dag er for dårlig

I programmet ble det fokusert veldig på kondensatorer, noe som kan være reslutat av et uheldig komponentvalg (pris, tilgjengelighet), uheldig konstruksjon (f eks plassering som vist i programmet).

Det er imidlertidig viktig å huske at det også er andre faktorer som kan gjøre seg gjeldende. Tenker da f eks på miljø. Nå er vel kanskje fjernsyn ikke det apparatet som har det tøffeste miljøet akkurat, men mobiltelefoner lever et tøft liv. Nå er det vel klart at leverandørene ikke akkurat sliter seg ut med å sikre på dette området, så da har vi det gående.

Produsentene ønsker billige appareter som selger godt. Da gjelder det å satse på design og fancy funksjoner som du kanskje har bruk for.
Forbrukerne ønsker billige apparater med fancy funksjoner som de kanskje har bruk for ....

Hvor passer lang levetid inn i dette bildet?

Litt om hva elektronikk: https://www.ece.cmu.edu/~koopman/des_s99/electronic_electrical/

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.585
Sted
Sølvbyen
Jeg har inntrykk av at generelt så vet ikke folk flest hvilke rettigheter de har.
I blant får jeg f.eks. høre at noen har en defekt 2-3-4 år gammel laptop/PC/mobil/TV osv. og at de må kjøpe ny. Det virker som om mange ikke vet om reklamasjonsretten eller kvier seg for å bruke den.
Trist for miljøet men selvsagt strålende for de som produserer skiten.
Apropos. Det er jo så vidt jeg har forstått mange butikker som har begynt å selge "forsikring" på produktene de selger, men kundene er vel allerede godt dekket av kjøpsloven i de aller fleste tilfeller?
De kaller det tabbe, evt. idiot -forsikring. Jeg gikk fem på en gang på HiFi Klubben, i tilfelle pus kvesser klørne på basselementene. Innboforsikring dekker vel mye (alt?) en slik 'tabbeforsikring' dekker men med en høy(ere) egenandel.
Det jeg tenkte på var nok at butikkene vanligvis gir to års garanti, men med "forsikring" så får du fem år i steden. Uten at de opplyser om at fem års reklamasjonsrett uansett dekker det meste av produksjonsfeil o.l.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Ja, de 'glemmer' nok å fortelle kunden om dette. Litt lureri synes jeg.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.939
Torget vurderinger
8
På Cuba kjører de 50 år gamle amerikanere, vi "må" bytte ut biler som er 3 år. Skal vi reparere må det byttes store og kostbare enheter, f eks en dynamo som i dag koster mange tusen kr. I gamle dager byttet man børster eller lager som kostet noen få kr.
:)
Glem nå ikke at hovedgrunnen til at ting ikke repareres lengre men bare skiftes ut er høye timelønninger som gjør reparasjon ulønnsomt.
Å bytte en kondensator bør jo være mulig selv med vårt lønnsnivå, å bytte ut hele kortet pleier å koste 3-4 lapper
For å samenligne litt.
Min DAC røk i lynet som tok pcen så det holdt. (small i kontakten på veggen)
Dette er en norsk produsent.
De sa da, at delen koster 80 kr, men mye arbeid var det, som da gjøres i Norge av nordmenn til full lønn.
Pris blir totalt inkludert arbeid kr 700-800,- Syns det var helt ok pris. :)

Men mesteparten og vertfall dette som disse butikk kjedene har, er alltid for dyrt å fikse. Personelig tror jeg ikke det.
Ren svindel tipper jeg for at en skal kjøpe nytt.

T

tce-teams

Gjest
Nå snakket jeg med ein fra samsung som jobber med og reparere tver , og han sa denne dokumentaren handlet om ein tv modell fra samsung , og at di hadde gjort denne feilen med og bruke ein type kondisator , som var for ny og billigere og hadde dårligere levetid.
Og dette var ein modell som hadde utgått , og etter den feilen så rettet di opp i dette. Og samsung selger mange type modeller og di hadde gjort feil på 1 % av tvene di lagde. Selfølgelig vil dette bli ganske opphetet når ein reporter for snusen i dette.
Jeg spurte han faktisk om plasma tven jeg hadde kjøpt i slutten av 2012 , om den hadde disse kondisatorene. Og da sa han nei , det var bare denne eine modellen fra samsung. Har vi gjort dette i alle tvene , så har det blitt veldig veldig dyrt for samsung.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.991
Torget vurderinger
4
Nå snakket jeg med ein fra samsung som jobber med og reparere tver , og han sa denne dokumentaren handlet om ein tv modell fra samsung , og at di hadde gjort denne feilen med og bruke ein type kondisator , som var for ny og billigere og hadde dårligere levetid.
Og dette var ein modell som hadde utgått , og etter den feilen så rettet di opp i dette.
Dersm dette er tilfellet var det jo forbannet dumt av representantene for Samsung og ikke si nettopp det istedet for å vri seg unna med halvløyner.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.585
Sted
Sølvbyen
Og dette var ein modell som hadde utgått , og etter den feilen så rettet di opp i dette.
Dersm dette er tilfellet var det jo forbannet dumt av representantene for Samsung og ikke si nettopp det istedet for å vri seg unna med halvløyner.
Kanskje de trengte litt tid på seg først, til å "get their story straight".

equilibrium

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2010
Antall liker
609
Sted
Østenfor sol og vestenfor måne
Torget vurderinger
3
Husker riktignok ikke produsent(ene?), men et antall printere hadde en annen vri. Det stod gjerne i spesifikasjonen et garantert minimum antall utskrifter, eller levetid på produktet om man vil. Det sitter en liten chip og overvåker dette, men i dokumentaren jeg så så sluttet printeren å fungere og ga et varsel om at printeren måtte på service, når dette antallet ble nådd. Servicekostnad kontra pris på ny printer gjorde at man gjerne heller valgte å kjøpe ny printer. En russisk programmer fant ut av dette, skrev et lite script som nullstilte telleren, og vips så var det visst ikke noe feil med printeren likevel. Det er mange sleipe veier til høyere omsetning.

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Antall liker
1.219
Torget vurderinger
6
Mulig de ikke turte å gjøre dette i Norge, hvor det er 5 års reklamasjonrett.
Tror du virkelig at Samsung spesialbygger TV'er bare for det Norske markedet? Bytter ut fra enkrones til 30 kroner kondensatorer i TV'ene? Norge er jo bare en flueskit på det internasjonale markedet, kan jo sammenlignes med en middels tysk by, f.eks Hamburg....

Det som ble sagt i programmet var at etter alt oppstyret med søksmål fra 3,5 millioner kjøpere i USA så ble TVene forbedret så de ikke skulle klikke altfor fort, men samtidig ble det byttet til en type kondensatorer det ikke finnes erstatning for når de først ryker.... :p

C

cruiser

Gjest
Og dette var ein modell som hadde utgått , og etter den feilen så rettet di opp i dette. Og samsung selger mange type modeller og di hadde gjort feil på 1 % av tvene di lagde. Selfølgelig vil dette bli ganske opphetet når ein reporter for snusen i dette.
Jeg spurte han faktisk om plasma tven jeg hadde kjøpt i slutten av 2012 , om den hadde disse kondisatorene. Og da sa han nei , det var bare denne eine modellen fra samsung. Har vi gjort dette i alle tvene , så har det blitt veldig veldig dyrt for samsung.
Dette er ikke i tråd med det de franske tvreperatørene sa i dokumentaren, heller ikke statistikken som det ble henvist til.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.731
Er antatt reparasjonstid, inkl. feilsøking, på mer enn tre timer blir en vanlig TV erstattet med ny. De er så billige at det ikke lønner seg å legge mer arbeid i dem. Gjelder selvfølgelig innen garantitiden.

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Lurer på hvor lenge min Panasonic plasma holder. Den blir rimelig hot, og er vifteløs.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.585
Sted
Sølvbyen
Husker riktignok ikke produsent(ene?), men et antall printere hadde en annen vri. Det stod gjerne i spesifikasjonen et garantert minimum antall utskrifter, eller levetid på produktet om man vil. Det sitter en liten chip og overvåker dette, men i dokumentaren jeg så så sluttet printeren å fungere og ga et varsel om at printeren måtte på service, når dette antallet ble nådd. Servicekostnad kontra pris på ny printer gjorde at man gjerne heller valgte å kjøpe ny printer. En russisk programmer fant ut av dette, skrev et lite script som nullstilte telleren, og vips så var det visst ikke noe feil med printeren likevel. Det er mange sleipe veier til høyere omsetning.
Vet ikke, men hvis jeg skulle gjette på et firmanavn ville jeg sagt HP. De har levert brukbart mange råtne pc'er med kort levetid til folk jeg kjenner, iallfall.

Forøvrig burde det vært mulig å dømme de som blir avslørt for ting som den chipen til å aldri få lov til å drive business igjen.

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Måte selv frem med loddebolten og bytte kondensatorer i min LCD samsung fra 2008 når den var 4,5 år gammel. Kvitteringen lå på en slettet mailkonto, og nettbutikken konk:/

Kjøpte et kit for dette fra USA (ca 100 lappen inkl. frakt). Du finner også en hau med slike kit på ebay til x-antall tv'r. Det sier vel litt om hvor vanlig denne feilen er?

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.310
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Men han stilte nå i alle fall opp å svarte etter beste evne selv om han ble litt grinete etter hvert ;). Noe annen med den religiøse sekten som kaller seg Apple :mad:

Synes det er litt betenkelig at det bare er Samsung som får pepper her. Apple hadde to saker på seg Batteriet som ikke kan skiftes og Siri - den talende mobil som i følge Apple bare kan kjøre på en modell men som påviselig er tull. De var ikke villige til å gi noen kommentar overhode....kanskje blir det bedre etter hvert nå som ypperste presten har takket for seg..

Sist redigert:

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Antall liker
1.219
Torget vurderinger
6
Hvis du hadde sett dokumentaren så hadde du visst at Samsung har sluttet å bruke disse kondensatorene.
Men nå har de gått over til en type som det ikke finnes erstatning for. Går disse så er det bare å hive TV'en....
Dette er gjort med hensikt, ingen tvil! TV'er skal ikke repareres, de skal kastes for at Samsung skal få selge en ny.

Dette er samme tankegangen som hos Apple der batteriene i IPHONE ikke skal kunne byttes ut.

T

tce-teams

Gjest
Alle samsung tvene mine har holdt som jeg har sagt lenger opp her i et innlegg, og han Jeg snakket med sa nå det han sa til meg at det var ein tabbe av samsung og at tvene skulle Ha lenger levetid enn 2-3 år. Kan nå hende at han løy til meg, Men kan nå ikke skjønne det eller av alle som har er samsung tv i hjemmet sitt i heile verden. Si at di som har er samsung tv da og det går sunt etter 2-3 år , ja da synes jeg synd på samsung. Da vil di fort gå konkurs, et tv skal Ha lenger levetid enn 2-3 år.
Dette med samsung og denne tabben di gjorde med disse kondisatorene, må Ha vert ein tabbe og kan ikke skjønne dette er i tvene deres pr i dag. Men hvem veit det får nå så være, jeg har hadt plasma tven min i ca litt over er år nå, så får jeg se om 1-2 år om den går til helvette. Har også ein 5 år gammel led tv og ein 10 år gammel plasma tv fra samsung alle virker og ingen tegn til svikt enda.
Jeg er ein plasma fan så blir det bytte nå, går jeg over til panasonic sin siste største topp modell og sony sine led tv.
I lytte rommet mitt skal jeg Ha lerret.
Håper samsung kommer med ein uttalse om dette, eller di blir nok nødt til det eller hmmmm dårlig gjort av samsung og apple.

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Antall liker
1.219
Torget vurderinger
6
Dette med samsung og denne tabben di gjorde med disse kondisatorene, må Ha vert ein tabbe og kan ikke skjønne dette er i tvene deres pr i dag.
Siden du er så godtroende og blåøyd bør du absolutt se TV-programmet før du skriver flere innlegg.....;)

For et et par år siden ble det sendt et liknende program (norsk) der man bla fortalte om en lyspære som har virket i en brannstasjonen i USA siden 1910. Altså i over 100 år og den fungerer fremdeles. TIdlig på 1920-tallet kom imidlertid de store produsentene av lyspærer sammen og bestemte at man ikke skulle produsere lyspærer som hadde lengre levetid enn 3 år. Hvis de ikke hadde kommet frem til dette hadde jo de fleste gått konk.
I samme program viste man en billig HP skriver som hadde en komponent på kretskortet som bare hadde en hensikt: den hadde en timer innebygd som etter ca et år tilkoblet strøm brøt kretsen. Resultat: skriveren var defekt.

Vi forbrukere har gradvis blitt vant med at ting har kort varighet. Ting skal kastes for at vi skal kjøpe nytt. Det er prisen for å opprettholde økonomisk vekst. Synd men sant....

Dette er faktisk ingen konspirasjonsteori, det er den bedrøvelige sannheten!

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.731
Det er vel bare i Norge det er status å eie en Samsung TV. I resten av verden er det et billigmerke.

T

tce-teams

Gjest
Jeg er ikke noe godtroende eller blåøyd, og har sett denne dokumentaren nå. Så hva kan jeg si til pokker med heile samsung og apple. Er vel fleire slike dokumentarer som kommer til og dukke opp om ting både av tv og hifi ting som kommer fram ein dag. Blir ikke kjøpt ein samsung tv meir fra meg i hvertfall, og når det kommer til apple har jeg aldri eid noe fra di og ikke kommer jeg til og gjøre det heller.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
For et et par år siden ble det sendt et liknende program (norsk) [...]
[...] lyspærer sammen og bestemte at man ikke skulle produsere lyspærer som hadde lengre levetid enn 3 år. [...]
[...] I samme program viste man en billig HP skriver [...]
Allerede nevnt noen ganger i tråden, The Light Bulb Conspiracy.

Temaet får lett en konspiratorisk tone.
Jeg tror det er trygt å anta at Firma X sparer 0.003CNY ved å bytte Komponent Z til Fabrikat Y, de fleste gjør det neppe for at produktet skal havarere før tiden.

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Antall liker
119
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Vel, de virker fortsatt. så kvaliteten har ikke vært en issue. TV er jo litt som hifi, man venter ikke til den klikker med å bytte? Det er så mye nytt / spennende hele tiden som må testes...

Hvis du har hatt mange Samsunger de siste 10 årene så er vel ikke kvaliteten så god?

U

Utgatt11378

Gjest
...blir spennende og se...har et billig plasma på 51" i fra Samsung...håper det varer lenge :)

G

Gjestemedlem

Gjest
Kjøper du noe fra Apple har du i utgangspunktet sagt fra deg retten til å være misfornøyd med noe som helst. Da får du bare leve med ditt valg og vende deg til å like, ære og elske det.

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
622
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Tja, bilprodusentene lager biler for nordiske forhold.....

Jeg fikk med meg det, må ha vært en spes modell på USA markedet og i EU.

Mulig de ikke turte å gjøre dette i Norge, hvor det er 5 års reklamasjonrett.
Tror du virkelig at Samsung spesialbygger TV'er bare for det Norske markedet? Bytter ut fra enkrones til 30 kroner kondensatorer i TV'ene? Norge er jo bare en flueskit på det internasjonale markedet, kan jo sammenlignes med en middels tysk by, f.eks Hamburg....

Det som ble sagt i programmet var at etter alt oppstyret med søksmål fra 3,5 millioner kjøpere i USA så ble TVene forbedret så de ikke skulle klikke altfor fort, men samtidig ble det byttet til en type kondensatorer det ikke finnes erstatning for når de først ryker.... :p

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.865
jeg husker fortsatt da Nike kom med sin air såle. Den første modellen var omtrent uslitelig. Før air var sålen på joggeskoene flaskehalsen. Den kollapset etter x antall km løping. Da 2. gen air kom hadde Nike lært. En mye lekrere overdel som stortåa dessverre gnagde hull på på null komma nix. Tilfeldig? Neppe.

på tide at kapitalvarer stemples med holdbarhetsdato.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.741
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Vi får vel prøve å nyansere litt...

For ei tid sidan (det er ti år, du verda) diskuterte eg kvalitet med dagleg leiar på vår lokale skjortefabrikk i samband med eit eleventreprørskapssamarbeid. Han eksemplifiserte kvalitet ved å snakke om nokre skortemodellar fabrikken hadde laga. Ettersom fabrikken hadde spesialisert seg på uniformsskjorter, var dei ikkje så avhengige av motevariasjonar som andre, og dei hadde såleis lansert ei skjorte i superkvalitet. Iallfall superkvalitet sett ut frå ein viss synsvinkel.

Skjorta var i praksis usliteleg. Testvaska 100 gonger, topp knappekvalitet, strykefri og den mest fargeekte på marknaden. Men det vart ein flopp. Prisen den gong var over 500 kr, og det vart for dyrt, sjølv om skjorta hadde ei levetid 5-6 gonger lenger enn konkurrentane. Det er rett og slett ikkje marknad for ei skjorte som varer 100 vask. Vi snakkar vel om minst ti års bruk? Nei, forbrukaren såg ikkje denne levetida som ein kvalitet. Dei færraste ynskjer nok å ha ti år gamle plagg i skapet..

Eg lot mor mi overta den gamle 32" bilderørsTVen som fungerar irriterande bra. For eg måtte ha meg eit par flatskjermar (Samsung), må vite... (Men på mørkeloftet har eg ståande fyrste TV-apparatet vi hadde i min barndomsheim. Frå 1964. Truleg velfungerande, om eg skiftar ein brytar. Eg har også ein gammal SONY-bilderørsTV som er produsert i japan på slutten av 80-talet. KjempeTV (bortsett frå storleiken på skjermen. Men vi fekk med oss mykje Dagsrevy via denne)

I skuleverket kasta vi for lenge sidan nokre velfungerande TIKI 100-masiner (tok vare på ei av museale årsakar). Dei var utdaterte. Vi kasta også nokre Apple-maskiner. Programma dei var utvikla for, kunne framleis brukast. Eg brukte lenge 386-maskiner på mellomsteget, i all hovudsak for å lære elevane touch. Det fine med desse er at dei også kan skrive tekst, men at det ikkje går å surfe på nettet. Dette gjer dei ideelle i ei opplæringsfase.

Men eg måtte nettopp hjelpe mitt studerande avkom med ny pc, fordi autocad og ein del anna tung programvare var avhengig av betre maskin enn dei billegaste på Elkjøp, som eg har slått meg til tåls med. Artiklane til www.audiophile.no skriv eg hovudsakleg på ein bitteliten, rosa PC som ynstejenta ikkje vil ta i. Fint tastatur etter storleiken, men litt liten skjerm. Men fin å ha i sofaen og lytteposisjon.

No held Nokia-mobiltelefonen min på å dette frå kvarandre. Han har nok ramla i bakken for ofte. I vatnet har han vore også, det gjekk bra, den gongen. Dette er ein fin sak som eg både kan ta samtalar og smse med. Grei som lydopptakar på notatnivå. Tvilsamt kamera. Ubrukeleg til å surfe med eller lese epost. Men ei batterilevetid som til denne dag har gjort at eg kunne reise på Hortenmessa utan ladar. Liten nok til å ligge i bukselomma, og robust nok til at nøklane eg har der ikkje skamfarer han
Han er vel no fire år gammal.

Kva skal eg kjøpe neste gong?

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Kjøper du noe fra Apple har du i utgangspunktet sagt fra deg retten til å være misfornøyd med noe som helst. Da får du bare leve med ditt valg og vende deg til å like, ære og elske det.
Tullprat.

C

Cyber

Gjest
Veldig rart dette med levetid. Da jeg studerte (ca 2005? Som tiden går...) fikk jeg leid hele andre etasje hos en gammal dame for en latterlig lav penge. På kjøkkenet mitt var det et kjøleskap fra 1958. Det hadde tikket og gått non-stop siden det var nytt. Nydelig skap med buet front i Amerika-stil og en slik pedal man kunne tråkke på for å åpne det. Der snakker vi kvalitet.

G

Gjestemedlem

Gjest
Veldig rart dette med levetid. Da jeg studerte (ca 2005? Som tiden går...) fikk jeg leid hele andre etasje hos en gammal dame for en latterlig lav penge. På kjøkkenet mitt var det et kjøleskap fra 1958. Det hadde tikket og gått non-stop siden det var nytt. Nydelig skap med buet front i Amerika-stil og en slik pedal man kunne tråkke på for å åpne det. Der snakker vi kvalitet.
Jo... men hva kostet det? Den gang måtte en vanlig arbeider sikkert ut med en hel månedslønn for å kjøpe det. Til den prisen i dag får man sikkert tilsvarende kvalitet. I dag får du en flatskjerm TV til prisen av en brutto dagslønn for samme arbeider.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.292
Sted
Holmestrand
Jeg jobbet med tidligere med service på scannere. Dette var maskiner som veide et tonn og kostet 1 mill og oppover.
Det var 4 identiske fargekanaler (CMYK) med et untak: i inngangstrinnet var det en konstantstrømgenerator som grovt sett bestod av noen dioder, mostander og en transistor (BC140). I K-kanalen (sort) hadde de tatt bort transistoren. Besparelse på komponenter: ca 45 øre som var prisen den gang hvis man kjøpte BC140 enkeltvis. Konstruktøren mente det var et opplagt valg.

Ikke alltid så lett å forstå valgene.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.371
Torget vurderinger
1
En nokså tvilsom dokumentar som ikke begrunner påstanden om at alt var bedre før og alt nå har kortere levetid. Det er ingenting som tilsier at dette stemmer som et generelt utsagn. Greit at det er enkelte produkter med svakheter - det har det alltid vært. Greit også at bånn i bøtta prisde produkter ikke holder den beste kvaliteten - det har det aldri gjort.
Men myten om at ting varte evig i gamle dager er nettopp en myte. Elektronikk hade mye dårligere kvalitet og TV reparatør var jo et volumyrke i gamle dager. At folk måtte reparere TV'ene sine var jo dagligdags. Man glemmer at de gamle produktene som fremdeles virker er unntakene - resten har gått på dynga for lenge siden.
Den eneste poengene dette programmmet hadde var at Samsung har uheldig plassering av kondensatorene i enkelte modeller og at det er "umulig" å skifte batteri i Appleprodukter.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.371
Torget vurderinger
1
Panasonic lager forøvrig svært gode kondensatorer :)
Vi har hatt to Panasonic TV'er i familien. Begge gikk pga av kondensatorer.
Den ene ble reparert to ganger for samme feil. Da den røk for tredje gang pga av samme feil hadde jeg brukt mer penger på reparasjon enn TV'n var verdt. TV reparatøren(e) visste forøvrig med en gang hva problemet var - hadde sett det før....
Dette var billedrørTV'er.

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Antall liker
1.485
Sted
Trondheim
Panasonic lager forøvrig svært gode kondensatorer :)
Vi har hatt to Panasonic TV'er i familien. Begge gikk pga av kondensatorer.
Den ene ble reparert to ganger for samme feil. Da den røk for tredje gang pga av samme feil hadde jeg brukt mer penger på reparasjon enn TV'n var verdt. TV reparatøren(e) visste forøvrig med en gang hva problemet var - hadde sett det før....
Dette var billedrørTV'er.
Ulp..

Topp Bunn