De audiofile står i sterk kontrast siden de nesten uten unntak hevder at man trenger veldig lang tid med hvert alternativ (noe som er fullt mulig med blindtester - men det blir mer tidkrevende)
Jeg har ingen problemer med å se fordelen med raske skift ifm. lyttetester. Men her snakker vi også om noen effekter som dels kan være selvbedrag, dels kan være varige selv om det ikke skyldes lydkvaliteten direkte.
Hva får deg til å tro at en vilkårlig innbilt lydforbedring sitter til evig tid når vår audiofile hukommelse ellers er så skjør?
Jeg kjenner ikke medisin. Men skriver du at du tviler på hele placebo-effekten?
Det vel er åpenbart at troens kraft er sterkt oppskrytt - ikke minst blant "audiofile objektivister".
Placebo-effekten er en reell effekt. Ofte har man tre grupper. En som får ekte medisin, en som får placebo og en som man bare observerer (referansegruppen). Placebo-effekten er da forskjellen mellom placebogruppen og referansegruppen. Årsaken til effektene kan være mange. Hvis placeboeffekten er signifikant er det nærliggende å se etter andre forklaringer enn pasientenes tro
Hvordan vet du at pasienten alltid vet at han er med på et eksperiment (hvor noen får placebo)?
Rent bortsett fra at jeg nylig pratet med en som var oppe i et slikt eksperiment: Tenk deg at du har en seriøs lidelse. Legen din gir deg "verdens beste medisin" mot denne lidelsen. Men du blir ikke friskere - du blir skikkelig dårlig. Det viser seg senere at du kun fikk placebo. I Norge anno 2007 er dette etisk helt uakseptabelt å forlede pasienter på denne måten.
Det er interessant hvis det er slik at "placebo" fungerer bedre mot enkelte sykdommer enn andre. Jeg har sett uoffisielle artikler der man sammenlignet det å ha kjæledyr på en kreftavdeling med smertestillende midler og fant at en hund eller katt tilsvarte kraftige doser med smertestillende. Hva sier (hvis sant) dette om '"mind over matter"? Jeg har hørt at det samme er tilfellet med sex.
Hvis troens helbredende kraft var så stor så burde jo skolemedisinen omfavne alle alternative behandlingsformer under mottoet: "Så lenge pasienten tror på det ......."
Det du fremfører her er ekstremt spekulativt og ekstremt subjektivistisk. Du går new age en høy gang.
Placebo-effekter er effekter med ukjente årsaker. Det er nesten meningsløst å diskutere effekter av noe man ikke vet hva er. Så fort man vet hva det er, så er det ikke lengre en placebo-effekt. Og det er ingen grunnlag for å konkludere med "mind over matter" bare fordi det er noe annet enn medisinering som gir forbedring.
Til kattekos som erstatning for smertestillende:
A) Det er en grunn til at de artiklene er uoffisielle
B) konklusjonene er her trukket ut av sin kontekst.
You choose.
For folk som lever i et Asiatisk miljø hvor tygging av bjørne-innvoller og nesehorn-horn er like udiskutabelt helsebringende som vestlig medisin er i Norge så er det vel liten tvil om at kundene oppsøker medisinmannen i tro om at dette er objektivt og rasjonelt sett god medisin?
Kundene oppsøker medisinmannen. Medisinmannen sier abra kadabra. Kundene føler seg mye bedre. Hvis pasienten er en kjederøyker som behøver litt "magi" for å klare å slutte å røyke, så var dette kanskje nok til at de klarer det - og så får de en vesentlig bedre helse.
Men de som hadde en seriøs sykdom av en annen karakter strøyk med like etter.
Skolemedisinen får ofte kjeft fordi de er så konservative. Noen ganger er det sikkert fortjent, men jeg synes det er bra at de ikke tar alt som kommer rekende på en fjøl for god fisk.
Og om (noen av) disse skulle vise seg å bli permanent friske, betyr det at medisinen er god, eller kan det bety at de er offer for placebo-effekten? Kan man ikke måle dette tryggere ved å erstatte noen av dosene med kalk eller noe annet inaktivt og se om dette gir samme effekt?
-k
Det er i så fall ikke troens helberdende kraft man måler. Man måler at pasientene blir friske av noe annet enn den aktive ingrediensen. Tro er en av mange mulige variabler. Skal man finne ut hva som forårsaket en bedre helsetilstand må man isolere årsakene og måle deres virkninger.
I mange HFS tråder går argumentasjonen slik: Objektivisten: Jeg vet at det du påstår å høre ikke skyldes reelle forhold. Men placebo, dvs tro, kan flytte fjell, så det kan godt være virkelig for deg. Subjektivisten: Jeg vet hva jeg hører og driter i om det er reelt eller innbilning. Dette er jo en fin måte for begge sider å holde fasaden på, men særlig oppklarende er det ikke.
Noen ganger er det uforklarte, men høyst reelle lydmessige forskjeller ute og går. Andre ganger er det kanskje ikke lydmessige forhold som relativt permanent påvirker vår psyke og hvordan vi lytter til musikk. Atter andre ganger er det keiserens nye klær som er ute og går. Før eller siden sier noen at keiseren er naken - og da ser alle at det faktisk stemmer. De lydforbedringer som kun er basert på tro er sannsynligvis de som ryker først når når realsmen slår inn.