Mat, drikke og røyk Pizzastein?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg har vært rundt og sett etter i dag. Synes ikke det var stort annet enn prisen som imponerte. Målene var heller ikke akkurat etter ønskene. Nåværende stekeovn burde gi plass til ca. 37x40. Runde steiner er tøysete i mitt hode i og med at jeg tenker å bruke den til f.eks. naan også. Så stor som mulig, men ikke større, det virker som det gode svaret.

Trenger det å være noe spesielt med dem? Kjapp googling av temaet viste til en svensk leverandør som hadde pizzasteiner av granitt. Tilfeldighetene vil det sånn at jeg har en stabel granittheller liggende på verandaen, mer enn jeg trenger (30x60x2). Egner de seg om jeg kapper ned en så den får plass?

Noen andre tips?

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    9.778
    Sted
    Holmestrand
    Vi kjøpte en Webersak på salg på Plantansjen for et par år siden. Den er rund, og som bemerket av Zomby så er det litt klønete.
    Ellers fungerer den riktig så fint, både på grill og i steikovn.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    14.964
    Sted
    Bergstaden
    Har et par pizzasteiner, en rund og en firkantet. Bruker den runde mest til å steke frossenpizza fra butikken, og til det er den helt fin. Varmer den opp sammen med ovnen til 230 grader, og steker på vanlig måte. Til og med grandis får en sprø og spiselig bunn med en vanlig pizzastein.

Har for øvrig lyst på Super Peel pizzaspade, det kan være litt utfordrende å sjonglere en ustekt pizzabunn fram og tilbake mellom benken og stekeplate. Ser helt genialt ut.

[video=youtube;fA41MdQDirA]https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=fA41MdQDirA[/video]

https://bakingsteel.no/produkt/super-peel-den-smarte-pizzaspaden/

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Hmmm... Tenkte å 'snekre' min egen av 4mm kryssfiner. Kan se at deigen lett blir i overkant klissete noen ganger, men synes den blir veldig mye mer håndterbar med Idun pizzagjær.

Tand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Antall liker
    1.637
    Bruker selv en pizzastein her og det fungerer veldig bra. Jeg varmer opp til 270 grader med over- og undervarme og bruker Pizza- og bakeark på 38x42 cm som underlagt til deigen. Etter å ha kjevlet pizzaen tynn så drar jeg den enkelt med arket over på pizzasteinen som jeg har tatt ut fra komfyren og satt ved siden av bunnen. Deretter varmes bunnen i ca 30-60 sekunder, bunnen med ark tas ut og snus på arket. Deretter legger jeg på pizzasaus, ost og det jeg måtte ønske. Mens jeg gjør dette står altså pizzasteinen fortsatt i ovnen. Når fyllet er lagt på tar jeg ut steinen og drar pizzaen over igjen. Lar den fortsatt stå på 270 grader med over- og undervarme. Deretter følger jeg med inntil den begynner å bli brun, det tar i min ovn ca 5 minutter. Enkelt og greit ;)

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    17.727
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Godt nytt år Zomber'n

PizzaPro er helt optimal i ovner som ikke oppnår 400 grader. Om jeg ikke husker feil, leder stål varmen 13 ganger bedre enn sten. Altså helt ideelt for oss med vanlig stekeovn. Ikke er den like lett å brekke heller og i tillegg følger det med stekespade ;-)

Pizza Pro, st�lplate | Norges st�rste og beste SousVide butikk, Vakuum, BBQ, Kniver, Trykkokere, Kj�kkenutstyr m.m

Det blir suverent gode "italiensk pizzaer" med PizzaPro.

Edit: Sousvide Norge har butikk i Mathallen på løkka.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Takk i lige måde, unge mann. Disse stålvariantene ser flotte ut, sånn bortsett fra prisen altså... Tenkte å forsøke å slippe litt billigere unna om mulig. Koster jo som en snasen førstepress av en eller annen klassiker...

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    17.727
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Synd at jeg kasta den gamle pizzasteinen min da.

Den hundrelappen tjener du fort inn i gleden av et bedre resultat. Pizzastein egner seg aller best i utendørs kulegrill hvor varmen er høyere.

C

cruiser

Gjest
    Jeg bruker en stor jernpanne opp ned som er varmet opp på blussen.. helt opp under grillen så blir det knall. Min erfaring er at pizzasteiner ikke blir i nærheten av varme nok.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.430
    Det er vel blumenthal-metoden? Jernpanne på full pupp, opp ned i ovnen under grillelementet på full guffe og med døra på ovnen åpen.

Jeg har vedfyrt ovn

Sist redigert:
    C

cruiser

Gjest
    Det er vel blumenthal-metoden? Jernpanne på full pupp, opp ned i ovnen under grillelementet på full guffe og med døra på ovnen åpen.

Jeg har vedfyrt ovn
    Ja stemmer, så også dette "trikset" på Ready steady cook for mange herrens år siden, enkelt og genialt.. eneste som funker i konvensjonell ovn. Har også prøvd disse pizza pronto variantene, syns disse også funker dårlig da termostaten kutter elementet i lokket på veldig ugunstige tidspunkt og ødelegger den høyst nødvendige direktevarmen, ser endel på forum rundt forbi som tweaker disse ovnene men det er ikke noe for meg.

Halair

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Antall liker
    1.828
    Sted
    Sandefjord
    Jeg bruker en skiferhelle justert til innvendig mål i ovnen med hammer :)
    Ovn på full pupp (270degC) Bruker forøvrig samme steinhelle når jeg baker surdeigsbrød.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    DSCN8261.jpg

Hjemmelaga pizzastein. Granitthelle til verandaen egentlig. meisla spor med skrutrekkerbit og hammer, så fint lagt på kanten av stabelen som venter på riktig vær, og et par skikkelige rapp med hammeren. Ble rett og fint. Ligger på 70 grader en stund for å være sikker på at den er tørr. Tenker å prøve å steke på den i kveld. Hvis det er farlig, si fra før det er for sent.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.544
    Torget vurderinger
    24
    DIY pizzastein! Genialt! :D Når skal vi teste'n?

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Skulle la seg gjøre sånn omtrent når som helst. Forutsatt at den ikke eksploderer, altså. I så fall blir det vel en test av Mk II så snart jeg har fått meg ny komfyr...

Z

Zomby_Woof

Gjest
    DSCN8263.jpg

Test med naan. Første forsøk. Varm stein, vanlig over- og undervarme, 275 grader. Tydelig mer varme fra steinen enn ovnen. Snudd, men treffer ikke skikkelig etter heving og dermed lite stekt utenom kontaktpunktene.

DSCN8266.jpg

Andre forsøk. Samme temp, varm stein, så grillelement. Bedre. Den til venstre er siste rest av deigen, tynnere enn de to andre, stekt på samme måte men litt kortere tid.

Her er det potensiale!

Neste steg blir fortsatte eksperimenter med steking. Deigen skal også ha litt erfaring før den sitter.

Dagens deig var omtrent trekvart kilo mel, litt tørrgjær, litt bakepulver, to egg, snau halvkilo gresk yoghurt, og en god klunk solsikkeolje.

Sist redigert av en moderator:
    Z

Zomby_Woof

Gjest
    PS. Steinen har ikke vist noen likhetstrekk med håndgranater så langt.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.430
    Prøv stekepannetrikset cruiser bruker. Kjent fra Heston Blumenthal på TV, om Hezton sier at noe funker, så funker det. Gir deg en referanse.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Heston Blumenthal virker. Selv forenklede versjoner av triksene hans kan gi sjokkerende gode resultater. Jeg har dessverre ikke noen jerngryte som er stor nok til naan. Om det finnes så blir vel stekeovnen for liten.

Dagens resultat viser forresten at det er overvarmen som er liten i forhold til steinen. Hva naan angår, altså. Har ikke forsøkt annet enn ferdigpizza ellers, og det blir om ikke annet mye bedre enn før.

:)

JCP

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Har du mulighet til å kombinere undervarme med grillelement i toppen?

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Nei. Det er enten eller. Kan forsåvidt kombineres med varmluft, men ser ikke for meg at det er noe alternativ. Men det ser ut til at steinen lagrer nok varme til at det går greit. Mulig det må legges inn pauser/gjenoppvarming av steinen om det skal stekes mye naan.

T

TT.

Gjest
    For de som ikke gidder lage sin egen så er det tilbud hos LetsDeal nå

image.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn