Mat, drikke og røyk Pipetobakk vol. 2

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Esoterica? Jersey? Spennende. For Dunhill lages vel ikke i England lenger, men i et land litt nærmere oss? I så fall ikke nødvendigvis noe negativt i dét.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Dunhillblendene laget i Danmark er så vidt jeg kan smake identiske med de som ble laget i England før, men noe annet hadde vært overraskende. Orlik kan sine saker.

    Esoterica lages i supersmå kvanta, og er notorisk vanskelig å få tak i fordi piperøykere hamsterer merket når det er tilgjengelig. Mye større etterspørsel enn produksjon.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Så er det ut i vinternatten "for at patte på min pibe."
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Veldig fornøyd med noen av de nye pipene her i gården; kanskje særlig churchwarden-modellen fra Hartmann Pipe Studios (Design Berlin, avbildet), men også BPK sin "lesepfeiffe" er bra, ikke minst til prisen av under 300,-....!

    Noen titalls pipetobakker er det også i "kjelleren"...! Bilder kommer. Jøsses, jeg er glad jeg tok opp hobbyen igjen!

    IMG_2155.jpg
     
    6

    65finger

    Gjest
    har et par bokser med Vintage Early morning pipe enda. 88årgangen. blir bare bedre med årene
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.162
    Antall liker
    6.827
    Torget vurderinger
    4
    Har aldri prøvd pipe, men ser jo det kan ha sin sjarm.

    Hva oppleves som forskjellen mot f.eks. cigarer ?
    Hva er forskjellen på pipetobakk og vanlig rulletobakk ?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.361
    Antall liker
    102.271
    Torget vurderinger
    23
    Likte det bordet der bedre enn røyken!
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.618
    Antall liker
    15.692
    Torget vurderinger
    2
    "Jeg syns det er utrolig irriterende med disse helseadvarslene på tobakken jeg bruker."
    "Å, hva er det for noe? Sånne har ikke jeg sett?"
    "Har du ikke sett det?"
    "Nei, det har jeg ikke."
    "Hva er det du røyker da?"
    "Jeg røyker Smoking Kills."
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.361
    Antall liker
    102.271
    Torget vurderinger
    23
    ;) Som en legevenn av meg sier; "røykere er mennesker de også, bare ikke så lenge!" Han synes hetsingen av røykere var gått vel langt.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Har aldri prøvd pipe, men ser jo det kan ha sin sjarm.

    Hva oppleves som forskjellen mot f.eks. cigarer ?
    Hva er forskjellen på pipetobakk og vanlig rulletobakk ?
    Pipetobakk er grovere. sikkert mere også
     

    niha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.035
    Antall liker
    406
    Torget vurderinger
    7
    Mange kjente bokser jeg har brukt her Vidar P. Særlig Dunhill Early Morning og Elizabethan. Vekker gode minner.
    Sluttet imidlertid for snart 20 år siden.
    Bilde under viser min favoritt tobakk sammen med Larsen jubilee nr. 105. Denne boksen har stått urørt siden jeg sluttet, men den gode lukten er der fortsatt.
    image.jpg
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.162
    Antall liker
    6.827
    Torget vurderinger
    4
    Lukten av tobakk er da også noe av det beste som finnes.

    Et av mine beste barndomsminner er bestefar i en stol i skyggen under epletreet i hagen om sommeren, jekker den første av to Aass langpils som står ved siden av han, sjenker i et kjøkkenglass før han åpner en ny pakke Tiedemans Gul, ruller en skjev lurvete røyk med grove arbeidshender som mangler den ene fingertuppen, tenner med en gammel, velbrukt og trofast IMCO bensinlighter....det lille sukket da han lente seg tilbake og stengte ute bestemuttern's mas om å klippe gresset var lyden av sommerlig velbehag.

    Det minnet om lukten av fersk Tiedemans Gul er da også ene og alene grunnen til at jeg begynte mange år senere begynte å røyke cigarer.
     

    equilibrium

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Innlegg
    928
    Antall liker
    609
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    3
    Vurderer et lite forsøk på dyrking av pipetobakk på småbruket. Da passer det jo finfint med litt DIY på pipefronten også med et byggesett fra Tabago. Hyggelig avveksling fra fluebinding og hifi som vintersyssel.

    Capture.JPG
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Dyrking av egen pipetobakk høres på en måte litt suspekt ut. Vet ikke hvorfor.
     

    equilibrium

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Innlegg
    928
    Antall liker
    609
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    3
    Det er her ens egne bruksreferanser kommer inn kanskje ;)
    Det er nok ikke noe mer spennende enn litt Virgina og Burley vi snakker om i dette tilfellet. Men jeg får kanskje likevel sørge for å ha litt hjemmebrygget øl på lager når overformynderiet kommer på høflighetsvisitt. Det var jo et krav før i tiden.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ingen slemme insinuasjoner nå, jeg påpekte bare det faktum at "hjemmeavlet pipetobakk" kan gi visse... konnotasjoner. :cool:
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Ser ut som du har mye godsaker der VidarP :) Vintage Early Morning er ikke ueffent. Hvor gamle er de?

    Den 1792-flaken fra Samuel Gawith er produsert for snart tre år siden (Gawith lager på bestilling kun, så de er alltid veldig ferske), og er skikkelig velsmakende krutt ;)
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Sukk. Jeg savner mange av de gode gamle pipetobakkene. Kanskje særlig Dunhill. Dark Flake, My Mixture 10 osv. Heldigvis finnes fremdeles Nightcap.

    Jeg husker også den gamle guru Paul Olrik (nei, ikke feilstavet!) som ga ut pipebibelen "Kunsten at ryge pibe". En periode utga han også magasinet "Stop", samt et lite hefte med omtale av ymse tobakker, der han ga karakter fra 1 til 5 stjerner, alt etter hvor gode han syntes de var.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.618
    Antall liker
    15.692
    Torget vurderinger
    2
    Da er jeg i ferd med å røyke egendyrket pipetobakk. Usedvanlig sterk tobakk fra en plante jeg holdt liv i over vinteren og som tok av utover våren.
    Definitivt noe jeg skal prøve igjen. Her må man sette seg inn i beste tørkemetoder, beste måte å fermentere på, etc.

    Inspirert av dette:
    Groglede: Dyrk din eigen tobakk
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.618
    Antall liker
    15.692
    Torget vurderinger
    2
    Første frostnatt sendte meg ut for å høste inn de siste tobakkbladene -- her ligger det noen godt stappede piper og venter. Tobakkplantene stortrives hos meg. Disse bladene er små og kommer fra noen etterslengere av noen planter som ikke ga seg utover sesongen.
    Om man setter frø tidlig på året og setter ut plantene kan man få 1,5-2m høye tobakkplanter med nok tobakk i ett blad til å fylle en Petterøes-pose, om man vil.

    Fullt lovlig i Gnore så lenge man ikke selger til andre og kun dyrker til eget bruk. (Merkelig nok).

    Nå skal disse bladene til "slow drying" og deretter lagres til utporsjonert egenprodusert hygge.

    Legger ved et par bilder fra Gros blogg (i innlegget over) for å vise hva slags dimensjoner disse er i stand til å oppnå her hos oss.

    IMG_1309.jpg

    Skjermbilde 2017-10-06 kl. 14.36.17.jpg

    Skjermbilde 2017-10-06 kl. 14.36.30.jpg
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.618
    Antall liker
    15.692
    Torget vurderinger
    2
    Kurerer ved henging, klorofyllet må ut, og deretter litt røyktørking og til slutt spritzing med litt godt brennevin før tobakken går i poser. Det er omtrent titusen måter å gjøre det på. Resultatet blir utmerket.

    Enkelte hiver bladene i mikroen og røyker etterpå. Da får du nikotinsjokk,siden en del av nikotinen oksyderes vekk i løpet av kureringen.
    Har man nok blader, minst ti kilo, kan man prøve seg på melkesyregjæring av tobakken. Det har ikke jeg prøvd.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.618
    Antall liker
    15.692
    Torget vurderinger
    2
    ^Det kan du få fra andre hjemmedyrkere, eller bestille på nett. Det er lov å dyrke tobakksplanter til eget bruk.

    Fjorårets ble sterke sammenlignet med kjøpetobakk jeg er vant med. Et røslig nikotininnhold ga skikkelig buzz. God duft og fine kommentarer fra andre.

    Noen kjøpetips:

    Frø av Virginia-tobakk får du enklest fra Impecta Handels i Sverige, Jelitto i Tyskland, eller ved å snakke med folka i Botanisk hage på Tøyen, Oslo. Sistnevnte vil KANSKJE be deg melde deg inn i Hagevennen deres, for å gi deg frø, men da får du også tilgang på mange andre interessante arter.

    https://www.impecta.se/sv/artiklar/virginiatobak.html

    Groglede: Dyrk din eigen tobakk

    Jeg har nok flere frø enn jeg trenger. Det er mengder i hver frøpod på planten. Frøene er så små at man stusser når planten står der nær to meter høy foran deg. Men koster lite fra Impecta, og så er du helt sikker på at det tar av som det skal. Sjekk grogledes link for gode råd. Nærmer seg såtid nå.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn