Pioneers venner :-)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Ser jo ganske ålreit ut jo. Flott radio. :)

    .retteP skrev:
    Her er tuner'n. Ikke noe godt bilde, akkurat. Det ble tatt med det forrige lille kameraet for snart flere år siden.
    Noe å myse på inntil du overtar'n, eller jeg får inn et bedre bilde, avhengig av hva som skjer først.
     

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.720
    Antall liker
    1.204
    Sted
    Siggerud
    pstraums skrev:
    Ser jo ganske ålreit ut jo. Flott radio. :)

    .retteP skrev:
    Her er tuner'n. Ikke noe godt bilde, akkurat. Det ble tatt med det forrige lille kameraet for snart flere år siden.
    Noe å myse på inntil du overtar'n, eller jeg får inn et bedre bilde, avhengig av hva som skjer først.
    Ganske?? Hæ? Tandbergeren fra AA som ga den en miniservice ( pærebytte og noen justeringer ) kalte den en skikkelig eterstøvsuger og et veldig fint apparat! Men ok, jeg kan gå med på at Pio'er er ganske allrighte dyr. ;D
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Bra dere holder liv i tråden folkens!
    Har selv kjøpt mer høytalere på eBay,CS77 og CS63DX,bare elementene og delefilter siden frakten blir meget dyr viss man skal frakte de kabinettene,så då må jeg snekre litt før jeg får testet de ut.CS77 er oppgitt til hele 102 dB følsomhet! ,men jeg vet at Kjell B sa noe om at de på den tiden regnet følsomheten ut på en annen måte,får se når de kommer i hus.

    Du har fått en samling det står respekt av .retteP !!

    Viss noen har for mye gammelt Pioneer utstyr stående fra perioden 60'-75' og vurderer å kvitte seg med noe så ta gjerne kontakt med meg på PM.

    Mvh
    Rune
     

    IsakAlexander

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    308
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Ja om noen har noe gammelt Pioneer anlegg fra de glade 70årene og gi bort så bare gi beskjed ;D
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Ikke gi bort,selge ;D Man gir ikke bort slikt godt hifiutstyr! ;)
     

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.720
    Antall liker
    1.204
    Sted
    Siggerud
    Rune S skrev:
    Bra dere holder liv i tråden folkens!
    Har selv kjøpt mer høytalere på eBay,CS77 og CS63DX,bare elementene og delefilter siden frakten blir meget dyr viss man skal frakte de kabinettene,så då må jeg snekre litt før jeg får testet de ut.CS77 er oppgitt til hele 102 dB følsomhet! ,men jeg vet at Kjell B sa noe om at de på den tiden regnet følsomheten ut på en annen måte,får se når de kommer i hus.

    Du har fått en samling det står respekt av .retteP !!

    Viss noen har for mye gammelt Pioneer utstyr stående fra perioden 60'-75' og vurderer å kvitte seg med noe så ta gjerne kontakt med meg på PM.

    Mvh
    Rune
    Gøy å se at det er litt futt i interessen rundt vintage, spesielt Pioneer. Det er noe jeg har savnet her inne. Jeg avhendet mine HPM-100 for å få HPM-1100 i hus, og må vel etterhvert kjøpe nye. 100'ene er jo ikke så sjeldne på bayen. Av nysgjerrighet; hva koster frakta av høyttalere fra junaiten?
    Edit: Har sikla lenge på HPM-150, men de har ikke vært til å oppdrive, så da ble HPM-1100 alternativet for å få en HPM med 15''
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Tror frakten fort blir en 5-600 dollar,flyfrakt vel og merke.
    HPM100 er en veldig morsom høytaler,rock'n'roll ! Hvordan synes du 1100 låter i forhold?
     

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.720
    Antall liker
    1.204
    Sted
    Siggerud
    Her er 100'n. Savner de allerede!! Men 1100'n er jo en god trøst, da....
    Har hatt 1100 noen dager, så jeg har ikke fått lytta så mye ennå, og de er ikke tilspilte, grunnet nylig reconede bassere.
    Men, de virker utrolig nok ikke fullt så rocka, og de låter mindre vintage, noe mer som en moderne høyttaler. Oppløsningen i mellomtonen er bedre på 1100. Og bassen er virkelig slagkraftig.
    Selvfølgelig låter det større; det er mer av alt. Iflg. Rudi jeg fikk de fra, spiller de fint med moderne utstyr også, noe langt fra alle vintagehøyttalere gjør, jeg ikke har prøvd det ennå. Jeg har så langt spilt med sa-900 som pre og en lux m-1600 som power. Denne komboen var en kjempematch med 100'ene, jeg lurer på om ikke sa-9500 vil passe 1100'ene bedre. Eller noe av Metaxa utstyret, kanskje... Her har jeg ukesvis med prøving og justeringer foran meg. Spennende!
     

    Vedlegg

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Interesant!
    Det du sier om matching er alfa og omega,og moderne utstyr låter som du sier, ofte ikke spessielt musikalsk på vintage høytalere.
    Mye av særpreget til en moderne høytaler ligger i kon-materiale og delefilter komponenter,blant annet,og jeg har alltid vert en veldig stor fan av lette papirmembraner.
    HPM100 er en klassiker og jeg kommer aldri til å selge mine!!
    For tiden tjenestegjør de som rocke høytaler i et lite treningsstudio!
     

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.720
    Antall liker
    1.204
    Sted
    Siggerud
    Back til tunere: http://www.fmtunerinfo.com/pioneer.html
    Etter hva jeg forstår her er det delte meninger om hvilken som er best av 9500 II og 9800.
    Jeg har uansett bestilt en 9800 som er påkostet ( med kvitteringer ) 1000 $ i justeringer og upgrades av komponenter, utført av et anerkjent firma.. 9800 var toppmodellen, og litt dyrere ( 50$ ) enn 9500 II, men iflg tunerinfo 'cost reduced built'. Selv om det er veldig avhengig av den aktuelle tuneren er skikkelig justert; har noen noe erfaring med lyd/mottaksegenskaper på disse modellene i forhold til hverandre, eller hver for seg?
     

    player

    Medlem
    Ble medlem
    17.11.2004
    Innlegg
    27
    Antall liker
    1
    Hei,
    Jeg har HPM-150. Kjøpte de fra en fyr Sverige for kr. 1.800,-, men da hadde de bare ett originalt basselement og to uoriginale mellomtoneelmenter viste det seg. Nå er de imidlertid i original stand.

    Syns de spiller veldig godt, men jeg driver å matcher til litt foreløpig. Er den noen som har erfaringer med disse og hva slags utstyr de passer sammen med?

    Spiller i pr. i dag med Kenwood Supreme 600 integrert forsterker som pre og med Music Angel KT88 som effekt.

    Mvh

    Per Øyvind
     

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.720
    Antall liker
    1.204
    Sted
    Siggerud
    player skrev:
    Hei,
    Jeg har HPM-150. Kjøpte de fra en fyr Sverige for kr. 1.800,-, men da hadde de bare ett originalt basselement og to uoriginale mellomtoneelmenter viste det seg. Nå er de imidlertid i original stand.

    Syns de spiller veldig godt, men jeg driver å matcher til litt foreløpig. Er den noen som har erfaringer med disse og hva slags utstyr de passer sammen med?

    Spiller i pr. i dag med Kenwood Supreme 600 integrert forsterker som pre og med Music Angel KT88 som effekt.

    Mvh

    Per Øyvind
    Nei, jeg har liten eller ingen erfaring med disse, men kr 1800? Du gjorde et kjempekjøp, et varp! De ytterst få ( hele og pene ) settene jeg har kommet over det siste halvåret har ligget på rundt kr. 8000,-, og da med en rådyr frakt i tillegg, om selgeren overhodet har vært villig til å sende de. Elementene selges relativt ofte i løs vekt til overkommelige priser på bayen, bortsett fra bassene som jo er selvdestruktive. 2 stk originale og hele ( reconede ) basser gikk nylig for rundt 300 $ + shipping, men de er svært sjeldne å finne. Som de andre HPM'ene fra samme perioden vil jeg tro de trives best med elektronikk fra den gang da.
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Var en fin test også her.. så du den ?

    http://www.fmtunerinfo.com/TX-9800review.pdf

    .retteP skrev:
    Back til tunere: http://www.fmtunerinfo.com/pioneer.html
    Etter hva jeg forstår her er det delte meninger om hvilken som er best av 9500 II og 9800.
    Jeg har uansett bestilt en 9800 som er påkostet ( med kvitteringer ) 1000 $ i justeringer og upgrades av komponenter, utført av et anerkjent firma.. 9800 var toppmodellen, og litt dyrere ( 50$ ) enn 9500 II, men iflg tunerinfo 'cost reduced built'. Selv om det er veldig avhengig av den aktuelle tuneren er skikkelig justert; har noen noe erfaring med lyd/mottaksegenskaper på disse modellene i forhold til hverandre, eller hver for seg?
     

    player

    Medlem
    Ble medlem
    17.11.2004
    Innlegg
    27
    Antall liker
    1
    .retteP skrev:
    player skrev:
    Hei,
    Jeg har HPM-150. Kjøpte de fra en fyr Sverige for kr. 1.800,-, men da hadde de bare ett originalt basselement og to uoriginale mellomtoneelmenter viste det seg. Nå er de imidlertid i original stand.

    Syns de spiller veldig godt, men jeg driver å matcher til litt foreløpig. Er den noen som har erfaringer med disse og hva slags utstyr de passer sammen med?

    Spiller i pr. i dag med Kenwood Supreme 600 integrert forsterker som pre og med Music Angel KT88 som effekt.

    Mvh

    Per Øyvind
    Nei, jeg har liten eller ingen erfaring med disse, men kr 1800? Du gjorde et kjempekjøp, et varp! De ytterst få ( hele og pene ) settene jeg har kommet over det siste halvåret har ligget på rundt kr. 8000,-, og da med en rådyr frakt i tillegg, om selgeren overhodet har vært villig til å sende de. Elementene selges relativt ofte i løs vekt til overkommelige priser på bayen, bortsett fra bassene som jo er selvdestruktive. 2 stk originale og hele ( reconede ) basser gikk nylig for rundt 300 $ + shipping, men de er svært sjeldne å finne. Som de andre HPM'ene fra samme perioden vil jeg tro de trives best med elektronikk fra den gang da.
    Ja, kr. 1.800,- og gratis frakt (møtte han bare i Lillestrøm). Var nok heldig med prisen. Høytalerne ser bra ut, men er noe slitt i hjørnene. Basselement fikk jeg fra Danmark og mellomtoner fra E-bay.

    Har reconet det ene basselementet selv siden dette hadde gummioppheng, men skal være skumgummi. Reparasjonssett er lett å finne på E-bay. Foruten opphenget er vel det ikke noen andre svakheter med basselementet. Gikk greit å recone selv om jeg ikke hadde gjort det før.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Slik ser de ut Pioneerene jeg spiller på for øyeblikket,en miks av kabinett til CS99A,hjemmelaget fronplate ;D ,12" ere fra CS88A ene har alnico magnet,og delefilter og resten av elementene fra CS77A
     

    Vedlegg

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Foresten noen vintage eksperter som kjenner til dette merket : ?
    Fukuin Electric Works eller Celestial ?


    Har ikke prøvt de i kasse enda men det hørtes veldig lovende ut uten.
    Ble fortalt at de har en slags forbindelse med tidlig Pioneer og er fra engang på 50 tallet.
     

    Vedlegg

    IsakAlexander

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    308
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    :eek: Hvem har syndet? Mishandlet Pioneer kassene på den måten..
     

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.720
    Antall liker
    1.204
    Sted
    Siggerud
    IsakAlexander skrev:
    :eek: Hvem har syndet? Mishandlet Pioneer kassene på den måten..
    Hverken synd eller mishandling her; dette er snakk om organdonering og et liv etter døden.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Beklager det var ikke meningen å såre sarte sjeler ;D
    Fulgte ikke med fronttrekk til CS99ene.
    Slik ser de ut på CS88A :
     

    Vedlegg

    HALOLS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.07.2007
    Innlegg
    204
    Antall liker
    94
    Sted
    Troms
    Torget vurderinger
    1
    Rune S skrev:
    Foresten noen vintage eksperter som kjenner til dette merket : ?
    Fukuin Electric Works eller Celestial ?


    Har ikke prøvt de i kasse enda men det hørtes veldig lovende ut uten.
    Ble fortalt at de har en slags forbindelse med tidlig Pioneer og er fra engang på 50 tallet.
    På 50-tallet var det ikke noe som hette Pioneer :)

    Fukuin Electric endret navn til Pioneer tidlig på 60-tallet.
    Mao. Fukuin = Pioneer
     

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.720
    Antall liker
    1.204
    Sted
    Siggerud
    Skrev dette som en fortsettelse på Rudis vintagegøy, men det hører jo hjemme her:
    Nå begynner disse ( Pio HPM-1100 ) å spille riktig fint, etter en bråta med nivåjusteringer, kabelbytter, plassering frem og tilbake osv. Skal etterhvert prøve meg frem med litt ulike forsterkere til å dra de også.Til å begynne med låt de litt skarpt, og med total mangel på dybde, men nå nærmer det seg. De nye ( reconede ) bassene er jo heller ikke tilspilt. Har rota litt rundt på nettet, og sett at de originalt har skumkant, mens disse har fått gummioppheng. Sikkert mer long-life. Jeg byr uansett på et ekstra sett bassere, med originalt skum, hele og pene, på bayen. Greit med reservedeler om noe skjer. Så kan jeg prøvebytte for å høre hvilken forskjell det utgjør. I de nettdiskusjonene jeg har kommet over, er det delte meninger om hvilke som er best av disse og HPM-150. Det sies at 1100 har 'more distinct, clear sound', mens 150 har 'better defined soundstage'. Det man også tydeligvis enes om, er at HPM-1500 var en nedgradering, og dermed dårligere enn 150'n. Kassevolumet er også mindre på 1500. 150 og 1100 var tilgodesett med skikkelig trefiner, mens 1500 og 900 måtte nøye seg med fake, altså vinyl. Det nevnes fler steder at tidlige 1100-utgaver samt Europamodeller av disse hadde mye mindre dempemateriale, og derfor en mer 'boomy' bassgjegivelse. Dette får jeg se på når jeg likevel vurderer filtrene for evt komponentoppgradering. HPM-1100 låter vaffal mindre vintage enn HPM-100, de er tunet til et mer moderne lydbilde. Jeg kommer tilbake når jeg vet mer...
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Viss dere ikke har denne :

    så vil jeg anbefale den viss dere er interesert i Pioneer fra 1970-1985 .

    Ifølge den så kom HPM100 i 1976 og HPM150 i 1977.HPM 100 er oppgitt til 300$ per stk dengang og HPM150 til 500$ !! HPM1500 ser ut til å ha dukket opp samme året og det står i "bibelen" at " HPM1500 is similar to HPM150 but consists of two pieces for ease of shipping,and has a different low/mid crossover frequency,dimensions and weight " Samme pris som er oppgitt på de to modellene,1500 litt lettere og delefrekvens 800Hz istedet for 750 Hz på HPM150 .
    Den kan helt sikkert vere noen småfeil i denne boken,men så står det ivertfall ;)
    HPM1100 står oppført fra 1980,og ser ut til å vere erstatteren til HPM150/1500 .
    Delefrekvenser på 850,2k og 16k på HPM1100 mens HPM150 har 750,2.6k,8.5k .

    Kan tenke meg det er morsomt med 15.75" basselement Petter. !! :)
     

    Vedlegg

    2-mas

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.10.2007
    Innlegg
    85
    Antall liker
    3
    RetteP < Tror nok jeg er den tidligere eier af dine HPM-1100 ;D

    Hvordan synes du basser spiller i dine HPM-1100? Jeg har sjelv lagt mere dempningsmateriale i dem, og det sidder sekert fortsatt i, så du har altså mulighed for at justere, så det passer DINE ører :)

    Rune < Fine oplysninger du kommer med om HPM-serien der, spennende :)


    Vennlig hilsen Thomas i DK
     

    2-mas

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.10.2007
    Innlegg
    85
    Antall liker
    3
    Isak Alexander < wouw....high five :) hvordan er lyden i disse ?
     

    IsakAlexander

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    308
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Ikke fått hentet dem, enda.
    Er en liten tur på 60mil. Men sist jeg hørte på dem, for sikkert 15 år siden, var de supre.
     

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.720
    Antall liker
    1.204
    Sted
    Siggerud
    2-mas skrev:
    RetteP < Tror nok jeg er den tidligere eier af dine HPM-1100 ;D

    Hvordan synes du basser spiller i dine HPM-1100? Jeg har sjelv lagt mere dempningsmateriale i dem, og det sidder sekert fortsatt i, så du har altså mulighed for at justere, så det passer DINE ører :)

    Rune < Fine oplysninger du kommer med om HPM-serien der, spennende :)


    Vennlig hilsen Thomas i DK
    Ja, det er vel ikke så mange sett av disse som sirkulerer? Rudi kjøpte de i DK for ikke så lenge siden, og siden jeg bare MÅTTE ha Pio HPM med 15'', og ikke klarte å oppdrive 150/1500, var valget enkelt. De ble mine. Det er et fantastisk skyv i bassen på disse, men det er seff veldig plasseringsavhengig. Interessante opplysninger du kommer med; hvor mye dempemat la du inn, og hvordan påvirket det det hele?
     

    2-mas

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.10.2007
    Innlegg
    85
    Antall liker
    3
    De står jo som NYE.....flot flot....rigtigt HÅNDverk....gi'r du en minirapport, når du får dem avhentet ?
     

    2-mas

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.10.2007
    Innlegg
    85
    Antall liker
    3
    retteP < lagde mye dempemateriale in, men det er jo individuelt hvad man kan li', og som du sjelv er inne på, må man prøve seg frem...go go go Petter :)

    Ham Rudi kjøpte av, var ham som jeg solgte til......gleder meg du har fåt superlyd :)
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Tøfft Isak !
    CS701 står oppført fra 1973-1974,følsomhet 93.5 db,delefrekvenser på 1.5k og 10k,nypris 220$ per stk.Kom en 701A utgave i 1974 men jeg klarer ikke å se annen forskjel enn at A utgaven tåler 90watt peak mens 701 er oppført med 70w.
    Ser ut som de kommer med en ny utgave av denne Pioneer spec boken : http://www.stereomanuals.com/man/rep/pioneer/pioneer_spec_bible.htm
     

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.720
    Antall liker
    1.204
    Sted
    Siggerud
    2-mas skrev:
    retteP < lagde mye dempemateriale in, men det er jo individuelt hvad man kan li', og som du sjelv er inne på, må man prøve seg frem...go go go Petter :)

    Ham Rudi kjøpte av, var ham som jeg solgte til......gleder meg du har fåt superlyd :)
    Goodie!! Men det kostet meg mine kjære HPM-100 i innbytte, og de savner jeg virkelig. Jeg må nok skaffe meg et sett til av de igjen.. Det finnes visstnok type a,b og c av disse, med endringer i filtrene og effektkapasitet. Har noen factsene rundt dette?
    Edit: Må nok prøve å få fatt i en Pio bibel, jeg oxo..
     

    IsakAlexander

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    308
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Husker jeg så hpm-100 på finn til 500,- inkludert drittforsterker. :eek:
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.385
    Antall liker
    3.403
    Torget vurderinger
    0
    Jag har slettet en inlägg från "2-mas", eftersom det innehöll länk till en annons.
    Sådana inlägg är inte tillåtna, enligt reglerna.
    M v h
     

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.720
    Antall liker
    1.204
    Sted
    Siggerud
    Greit nok. Jeg sitter uansett på gjerdet, og hogger til når den rette komboen av pene høyttalere og hyggelig pris dukker opp. Siden jeg har Audio-Tronic Point One samt noen gamle BeoVox'er å spille på i tillegg til HPM'ene er jeg ikke superstressa. Dessuten ankom TX-9800 idag, (får henta den til uka,) samt at Huldra 10 kommer tilbake fra service, da med pre out kontakter, så da klarer jeg alltids å roe nervene en liten stund.
     

    2-mas

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.10.2007
    Innlegg
    85
    Antall liker
    3
    sorry Kjell helt i orden :), det tenkte jeg ikke lige på :eek:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn